[BC3] PC/104 ervaring gezocht!

Pagina: 1
Acties:

• dillhole
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19
He ik ben op zoek naar iemand die mij een aantal dingen over PC/104 standaard kan vertellen uit eigen ervaring.

Mijn doel is om een redelijk klein servertje te maken met 2 ethernet aansluitingen en een normale ide hdd. dit servertje zou linux moeten kunnen draaien. Het probleem is alleen dat ik de hardware nog niet heb, omdat ik niet genoeg afweet van pc/104. Ik heb al een aantal complete pc/104 bordjes gevonden die erg geschikt lijken.

maar ik heb dus een aantal vragen over die bordjes:

- kan je die gewoon aansluiten op een adapter of zijn er speciale pc/104 voedinkjes?
- hoe is de support voor windows/linux en heeft ken je iemand die ervaring mee heeft?
- zijn er nog ergens coole cases voor te vinden??>:)
- werkt het gewoon als een "grote" pc dus keyboard/monitor/hdd en gaan met die handel?
- waar het best te kopen? (goedkoopst :))

• phaedrus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 20:29
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb er zelf wel naar gekeken.
Intressanter is misschien een bordje voor embedded spul, te krijgen in maten van 3,5" en 5,25" (single board computers). Is gewoon standaard spul en dus ook standaard ondersteuning, vaak voorzien van alles onboard, standaard geheugen en HDD aansluitingen en soms een PCI slot.

Bv. www.micropower.nl/ en www.advantech.nl

Prijzen heb ik geen idee van, geven ze niet zo snel. Je kunt proberen om het goedkoper te krijgen met een smoes dat je het nodig hebt voor testen (prototype) eventueel via je werk of school.

Verwijderd

Kijk eens op www.linuxdevices.com

Hier staat info over welke boardjes wat ed... succes

Verwijderd

Zover ik weet is Advantech best wel goedkoop. Daarnaast is het een van de weinigen die prijzen naast z''n boardjes zet.

Er zijn wel voedingen te krijgen voor SBC''s maar die zijn toch vrij prijzig. Sommige SBC''s zijn ook gewoon in een PCI slot te douwen en dan nemen ze volgens mij de voeding daar vanaf.

Verwijderd

Veel SBC''s zijn 5V only. Een 5V voeding is dus goed genoeg, voor alleen het bordje. Je hdd''s enzo hebben ook nog 12V nodig.

PC/104 is in principe gewoon ISA in een industrieel connectortje, met een paar uitbreidingen voor hot-swap enzo. Dus zo''n beetje elk OS kan ermee werken.