[BC3] De CFm en DBa op 7 V?

Pagina: 1
Acties:

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:41
Ik heb enkele van mijn fans op 7V draaien. Omdat ze mij anders te veel herrie maken. Ik kan ze ook heel simpel op 12V zetten, daar niet van. Maaruhm ik vroeg me af..

Stel je hebt een Fan, Dba 40 Cfm 40

7 is 58% van 12 V. Is het dan ook zo dat de Dba en CFm dan: 40-(42%/40)=23.2 zijn?

Verwijderd

Op dinsdag 08 mei 2001 17:39 schreef AttiX.SkategoaT het volgende:
Ik heb enkele van mijn fans op 7V draaien. Omdat ze mij anders te veel herrie maken. Ik kan ze ook heel simpel op 12V zetten, daar niet van. Maaruhm ik vroeg me af..

Stel je hebt een Fan, Dba 40 Cfm 40

7 is 58% van 12 V. Is het dan ook zo dat de Dba en CFm dan: 40-(42%/40)=23.2 zijn?
Als je nou zo''n fan (ik neem aan dat het een 80 mm fan is) op 3 V start, denk je dan dat het aantal Db(A)''s dan 3/12 x 40 = 10 Db(A) is? NEE!!!! 0 Db(A) zelfs. Dan start ie helemaal niet.
Het aantal Db(A)''s is, lijkt mij, van veel meer dingen afhankelijk.

Verwijderd

Hoe zet je een fan op 9V?
5V/7V is simpel, maar 9V?
Welke op welk draadje enzo?

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08 19:03
Ik heb zelf een stel koelers op 9V draaien, en daardoor draaien ze een stukkie langzamer, maar wel snel genoeg voor een goede doorstroom. En qua geluid scheelt dat ook wel een hoop..

Ik kan geen formule geven, maar kan wel zeggen, dat het een hoop zal schelen.

]-[enk..

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

Verwijderd

De spanning en de CFM lopen aardig parallel, dat klopt ..

Voor elke halvering van je CFM gaat er drie Db af van de herrie. Dat lijkt niet veel, maar is een halvering van de geproduceerde geluids energie.

Wat je niet kunt berekenen is de eventuele zoem, fluit of jengeltoon die uit een fan komt. In Db''s kun je het haast niet meten, maar je hoort het heel goed !!

Meestal verdwijnt die toon voor een 12V fan ergens bij 10-8 volt spanning. Waarom :?

Geen idee. Maar het werkt wel ;)

Verwijderd

Op woensdag 09 mei 2001 16:51 schreef Vo0 het volgende:
Hoe zet je een fan op 9V?
5V/7V is simpel, maar 9V?
Welke op welk draadje enzo?
Je kunt met een weerstandje werken. Maar volgens mij werkt het niet door je fan op andere draadjes aan te sluiten.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:34
Kan wel 12V en 3.3V

Verwijderd

Op woensdag 09 mei 2001 18:04 schreef hielko het volgende:
Kan wel 12V en 3.3V
12 V - 3.3 V = 8.7 V
:?

Verwijderd

Op woensdag 09 mei 2001 18:04 schreef hielko het volgende:
Kan wel 12V en 3.3V
ga je um dan aan je mobo hangen? of waar haal je je 3.3 vandaan? converter voor een PCI slot?

Verwijderd

Tjeeeeemig.. ;)

Een diode (1N4001 oid) in serie met de fan zetten. Verschillende dan eigenlijk. Elke diode laat ca 0,8 volt spanning ''vallen''

Neem er drie en je hebt 12-2,4=9,6 volt.

Enzovoort.. die diodes kosten een duppie of zo. >:)
Pagina: 1