[BC3] Oude Papstventi 220V

Pagina: 1
Acties:

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
12W.. is wel veel. Dus die zou ik niet direct aan je voeding pleuren.
Voor de rest moet je maar luisteren naar DaBit.. :)

Verwijderd

Ooit heb ik uit een oude XT een Papst ventilator gesloopt en nu wil ik m graag gebruiken en m voorin mn kast plaatsen. Ik weet alleen niet precies of dat wel kan want het is een apart ding met een, voor mij, vreemde voedingsaansluiting.
Er staat het volgende op:
220V, ~50Hz/60Hz 12W het is dus een ventilator die op wisselspanning werkt.
Weet iemand of het mogelijk is dit ding via mn pc-voeding aan te sluiten en hoe moet ik dat dan doen, want de aansluiting vereist ook een aparte connector.
Of zou het te link zijn om een 220V apparaatje in mn kast te plaatsen?

Verder weet ik echt niet meer hoe dat ding in die XT was aangesloten.

Verwijderd

Laat me raden: die XT was een Olivetti, en die Papst fan is een 120mm metalen geval.

Zo eentje heb ik nu dus ook bij m''n radiator zitten, en ''t zijn ideale dingetjes. Stil en krachtig.

Om die fan samen met de rest van de PC aan en uit te zetten heb ik een extra dubbelpolig 12V relais in m''n voeding gezet. Als de PC aangezet word, dan trekt het relais aan, en word de 220V leiding in m''n kast die de peltiervoeding, waterpomp en Papst fan van stroom voorziet ingeschakeld.

Als je je 220V gedeelte gewoon netjes bouwt (dus niet met plakband aan elkaar), en fatsoenlijke kabel gebruikt, dan zie ik geen enkele reden waarom een 220V fan gevaarlijk zou zijn.

Verwijderd

Het is inderdaad een metalen apparaat, of het een olivettie pc was weet ik niet meer maar zou goed kunnen.
Ik heb hem ooit op een vage adapter aangelsoten en hij blaast als een gek zonder herrie. Zal met je beschrijving eens gaan klussen en laat wel effe weten hoe het gegaan is, kan nog wel even duren want moet dus nog een relaitje regelen.
thanks anyway

Verwijderd

Op maandag 07 mei 2001 12:27 schreef DaBit het volgende:

Om die fan samen met de rest van de PC aan en uit te zetten heb ik een extra dubbelpolig 12V relais in m''n voeding gezet. Als de PC aangezet word, dan trekt het relais aan, en word de 220V leiding in m''n kast die de peltiervoeding, waterpomp en Papst fan van stroom voorziet ingeschakeld.
Dit is wel erg makkelijk.
Heb je hier geen schema van???

Verwijderd

een schema zou ik ook wel kunne waarderen.
Ik heb wel een idee hoe het eruit zou kunnen zien maar een beetje hulp kan geen kwaad.

Heb je ventilator ook nog geaard, volgens mij kan dat namelijk ook nog?

thanks again

Verwijderd

Pff, hier valt bijna geen schema van te tekenen. Gewoon de spoel van het relais op de 12V (gele+zwarte draad uit de voeding) aansluiten. Vervolgens de contacten op de 220V die de voeding binnenkomt aansluiten, alsof het een gewone schakelaar is. (is het in feite ook). Stukkie draad eraan, en klaar is kees.

Verwijderd

Oké, zoiets had ik dus ook al in gedachten maar toch bedankt voro de extra uitleg, zo moet het wel lukken.
Pagina: 1