[BC3] [Waterkoeling] Water wordt langzaam ''wit''???

Pagina: 1
Acties:
  • 359 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 21:40

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Mijn waterkoelingsetup draait inmiddels al een maand ofwat zonder problemen, maar toen ik gisteren eens in mijn waterreservoir keek, zag ik dat mijn water niet meer transparant maar een beetje wit-achtig is. :?

Weet iemand waar dit aan ligt? Ik heb een afgesloten kunststof reservoir, Sicce pomp, koperen Opel-radiator en een Dangerden koperen koelblok.
Er zit een flinke scheut koelvloeistof bij mijn water, tegen de algen etc.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

LIjkt me op kalk, misschien wat ontkalkingsmiddel erin¿
Of gewoon je water vervangen + alles FF schoonmaken.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:36
Bij mij in de regio gaan wonen. Wij hebben hier heel zacht water,dus errug weinig kalk...

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Dat is het wazige net, dat vergat ik te vertellen |:(, er zit DEMI-water in, dus zonder mineralen, kalk, enz enz.
Dus het zal hoogstwaarschijnlijk geen kalk zijn, tenzij die koelvloeistof enorm kalkrijk is. >:)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik denk dat het gewoon troep uit je radiator en blok is, wat is opgelost in het water.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op zondag 06 mei 2001 19:52 schreef AttiX.SkategoaT het volgende:
Bij mij in de regio gaan wonen. Wij hebben hier heel zacht water,dus errug weinig kalk...
welke regio is dat? sorry nooit echt opgelet met aardrijkskunde... :Z

enehh, kan je dat eigenlijk niet gewoon laten testen/analiseren? bij de apotheker ofzo?

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Is het geen zuurstof?
Schenk eens heet kraanwater uit een snelstromende kraan in een glas. Is ook helemaal wit. Dan komt het misschien door wervelingen in je opstelling...

Probeer het eens en vergelijk

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 19:56 schreef Hiro Shima het volgende:

[..]

enehh, kan je dat eigenlijk niet gewoon laten testen/analiseren? bij de apotheker ofzo?
Hahaha LOL, die is goed, als ik geen bevredigend antwoord krijg ga ik dit inderdaad eens proberen! Die apotheker/chemicus denkt gelijk dattie nitroglycerine krijgt waarschijnlijk >:)

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:36
Op zondag 06 mei 2001 19:56 schreef Hiro Shima het volgende:

[..]

welke regio is dat? sorry nooit echt opgelet met aardrijkskunde... :Z

Uhm de regio net boven leeuwarden :)

Verwijderd

moet ff geld vd belasting terug krijgen dan komt de H2O er...
maarehh hoe zit het met je monster? blijft wit?

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 19:55 schreef Gizz het volgende:
Ik denk dat het gewoon troep uit je radiator en blok is, wat is opgelost in het water.
Mijn blok is gloedjenieuw, en vooraf getest op lekken (dus schoon) en mijn radiator heeft een nacht in de cola :Y) en een nacht in de thinner :r gestaan.
De buitenkant van de radiator is iig schoon, de binnenkant kan ik niet zien natuurlijk, maar ik denk dat die dan toch ook wel schoon moet zijn.

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 19:59 schreef Razorfist het volgende:
Is het geen zuurstof?
Schenk eens heet kraanwater uit een snelstromende kraan in een glas. Is ook helemaal wit. Dan komt het misschien door wervelingen in je opstelling...

Probeer het eens en vergelijk
Ik neem nu even een monstertje, als dat het is moet het water toch zo helder zijn? Als het stilstaat bedoel ik?

Verwijderd

De buitenkant van de radiator is iig schoon, de binnenkant kan ik niet zien natuurlijk
tsss, heb je nog geen windowmod in je radiator?

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 20:06 schreef Hiro Shima het volgende:
tsss, heb je nog geen windowmod in je radiator?
Ja natuurlijk wel |:(, maar ik kreeg er geen neonbuisje in dus ik zie niets ;)

edit:

In die toekomstige radiator van jou kan wel een windowmod denk ik, dat is echt een GROOT ding. :9~

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Mijn monster blijft een beetje wit, een deel zakt naar de bodem, als ik het nog langer laat staan zakt misschien alles wel naar de bodem.
Misschien is het idd wel shit uit de radiator, iets anders kan ik zo snel niet verzinnen (daarom vraag ik het hier maar, misschien heeft Dabit of Herman er verstand van :P).
Of zou het ook kunnen komen doordat er ook soldeertin contact met het water maakt? Ik moest namelijk een verloopje op mijn radiator solderen.

• BC3 Victim
gebruik gewoon koelvloeistof wat ze ook in auto''s gebruiken heb je ook geen last van kalkaanslag.

[joke]
Amd processors leven langer met Calgon.
Daarom raden wij bij ieder waterkoeling overklok beurt Calgon aan *D
[/joke]

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Ik heb het ook in mijn water. Ik gebruik gedistileerd water dus daar zit verder ook geen kalk enzo in. Ik heb alles gloednieuw gekocht en er nog gewoon water doorheen laten lopen, mocht niet baten zie ik nu wel.
Ik wacht reacties af.

Greetz

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Koelvloeistof geleidt de warmte een factor X minder goed. Water of Waterwetter(niet te krijgen in NL.) is gewoon het beste voor je waterkoeling.
Ik heb nu DEMI-water en een beetje koelvloeistof tegen de algen, dus kan er ook bijna geen kalk inzitten, in ieder geval niet in de mate dat mijn water er wit van ziet :'(

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 20:58 schreef Celeron_clocker het volgende:
Ik heb het ook in mijn water. Ik gebruik gedistileerd water dus daar zit verder ook geen kalk enzo in. Ik heb alles gloednieuw gekocht en er nog gewoon water doorheen laten lopen, mocht niet baten zie ik nu wel.
Ik wacht reacties af.

Greetz
Uuhm, sorry WAT heb je ook in je water? Witte troep? Jippieeee ben ik toch niet de enige :P

Verwijderd

Op zondag 06 mei 2001 21:02 schreef scorpionv het volgende:

[..]

Uuhm, sorry WAT heb je ook in je water? Witte troep? Jippieeee ben ik toch niet de enige :P
Dat soort witte spul. Het zweeft een beetje in het water en de pomp zit er ook onder.

Greetz

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

[lol mode]

Had je soms roos toen je de waterkoeling ging installeren?

[/lol mode]

Verwijderd

volgensmij is het een albino alg die tegen antivires kan;)

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 21:24 schreef Razorfist het volgende:
[lol mode]

Had je soms roos toen je de waterkoeling ging installeren?

[/lol mode]
Head & Shoulders Vet Haar - Anti Roos ;)
Op zondag 06 mei 2001 21:25 schreef Hiro Shima het volgende:
volgensmij is het een albino alg die tegen antivires kan;)
Lach jij maar, tot je eigen waterkoeling binnen is >:)

Even serieus, iets levends kan het niet zijn, ik ga zelf bijna dood als ik mijn reservoir open doe, wat stinkt die koelvloeistof. :r

edit:
typo

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 21:17 schreef Celeron_clocker het volgende:

[..]

Dat soort witte spul. Het zweeft een beetje in het water en de pomp zit er ook onder.

Greetz
Hier idem, maar het kan nu nog niet veel kwaad volgens mij. Als het gaat stollen of klonteren is het erger denk ik.

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Okay, we zijn het er over eens dat het geen goudvisjes zijn, maar wat dan? Dat van die zuurstof was het dus niet?

Sorry van die opmerking daarnet, was een beetje melig.

Is het trouwens niet zo dat water met antivries oplicht in blacklight? Lijkt me gaaf.

Verwijderd

als je aluminium in je systeem had zitten en ''t was net wit richting grijs, dan wist ik het wel.

Nu lijkt het op troep uit je radiator (die krijg je dus ECHT niet schoon met cola & thinner). Alleen is die troep meestal groen, rood of bruin (afhankelijk van welke koelvloeistoffen er allemaal in gezeten hebben)

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Ik krijg ineens een ingeving!

Wat voor slangen hebben jullie gebruikt? Zit er namelijk op die rubberen slangen geen talkpoeder tegen plakken? Zoals op van die rubberen chirurgen-handschoenen weet je wel? Zou dat er niet inzitten, want ik neem aan dat je de slangen niet uitgespoeld heb (wie spoelt er nou zijn slangen uit?)

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
DEMI water en dan door je kopere koelblok zal wel weinig van over blijven.

Want ik ben loodgieter geweest en als ik DEMIwater installatie''s aanlegde moest dat met ABS plastic gebeuren.
Want het koper zal binnen enkele maanden vergaan :)

Maar ik weet niet of jij echt DEMI water erin hebt gedaan :)

Okee misschien heb je er wat aan :)

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 21:40 schreef DaBit het volgende:
als je aluminium in je systeem had zitten en ''t was net wit richting grijs, dan wist ik het wel.

Nu lijkt het op troep uit je radiator (die krijg je dus ECHT niet schoon met cola & thinner). Alleen is die troep meestal groen, rood of bruin (afhankelijk van welke koelvloeistoffen er allemaal in gezeten hebben)
Ik heb bruin of zelfs maar grijs water. Ik heb ook geen aluminium in mijn circuit zitten. Dus het ligt niet aan elektrocorrosie denk ik zelf. Tenzij soldeertin en koper ook een dergelijke reactie geven :?

Mijn radiator ziet er gelikt uit aan de buitenkant, na die twee wasbeurten met thinner en cola. De binnenkant weet ik dus niet, maar ik geloof eerlijk gezegd dat daar niet veel meer in kan zitten. Thinner is errug agressief spulletje, en cola bijt ook allerlei metalen af.
Maar het zou kunnen, had jij ook niet een topic over een niet schoon te krijgen radiator?
Op zondag 06 mei 2001 21:40 schreef Razorfist het volgende:
Ik krijg ineens een ingeving!

Wat voor slangen hebben jullie gebruikt? Zit er namelijk op die rubberen slangen geen talkpoeder tegen plakken? Zoals op van die rubberen chirurgen-handschoenen weet je wel? Zou dat er niet inzitten, want ik neem aan dat je de slangen niet uitgespoeld heb (wie spoelt er nou zijn slangen uit?)
Ik heb transparante rubber slangen gebruikt. En die slangen hebben ook proefgedraaid met gewoon water, dus eventueel talkpoeder oid moet dan wel pleite zijn.
Op zondag 06 mei 2001 21:42 schreef Padje het volgende:
DEMI water en dan door je kopere koelblok zal wel weinig van over blijven.

Want ik ben loodgieter geweest en als ik DEMIwater installatie''s aanlegde moest dat met ABS plastic gebeuren.
Want het koper zal binnen enkele maanden vergaan :)

Maar ik weet niet of jij echt DEMI water erin hebt gedaan :)

Okee misschien heb je er wat aan :)
Schrik... Waarom is dat DEMI-water zo schadelijk dan? Gedemineraliseerd water is juist gezuiverd om alle zooi eruit te krijgen. Okay, misschien nog niet zo goed als gedestileerd water maar toch.
Is de reden bij die aanleg met ABS-plastic niet de zuiverheid van je water? Koper en Tin(S39) verontreinigt het water namelijk enigszins.

Verwijderd

Soldeertin en koper geven ook zo''n soort reactie, maar niet zo erg. Het vreet niet weg bij mij, in ieder geval.

Mijn radiator kreeg (krijg) ik van binnen met niks schoon. Niet met soda, zoutzuur, aceton, zeep en benzine. Thinner heb ik niet geprobeerd, maar ik heb nou niet het idee dat dat nog iets uitmaakt. Er blijft troep inzitten :(

Hmm, dan heb ik eigenlijk geen idee wat het is. Filter eens wat van dat water door een koffiefilter, laat dat drogen, en hou een stukje van dat papier in een vlam. Als de vlam groen kleurt, dan is het toch iets met dat koper. In dat geval wil ik het wel eens weten.

Demi-water vreet niet zomaar koper weg, btw.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05 02:08
is er dan een verschil tussen het demiwater wat je bij de gamma koopt en "echt" demiwater ???? ik heb nog nooit gehoord dat demiwater scahdelijk is!!!, zo ja heb ik een mooi probleem!!!..

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

en als de vlam super helder wit wordt dan is het magnesium :P... heb wel een beetje opgelet met schijkunde *D

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Ja hoor, en alsie erg geel wordt heb je een probleem, want dan is het ZWAVEL!!!

Verwijderd

Hiro Shima en Razorfist: let de volgende les nou voor een keer eens een keertje op bij scheikunde... :P

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 22:03 schreef DaBit het volgende:
Soldeertin en koper geven ook zo''n soort reactie, maar niet zo erg. Het vreet niet weg bij mij, in ieder geval.

Mijn radiator kreeg (krijg) ik van binnen met niks schoon. Niet met soda, zoutzuur, aceton, zeep en benzine. Thinner heb ik niet geprobeerd, maar ik heb nou niet het idee dat dat nog iets uitmaakt. Er blijft troep inzitten :(

Hmm, dan heb ik eigenlijk geen idee wat het is. Filter eens wat van dat water door een koffiefilter, laat dat drogen, en hou een stukje van dat papier in een vlam. Als de vlam groen kleurt, dan is het toch iets met dat koper. In dat geval wil ik het wel eens weten.

Demi-water vreet niet zomaar koper weg, btw.
Dat filteren ga ik idd eens proberen, in ieder geval bedankt voor de tip. Ik post hier nog wel wat eruit komt.
Wat heb jij trouwens in je waterkoeling zitten? Gewoon water? Of ook nog iets van Waterwetter ofzo?

offtopic:
BTW, nog gefeliciteerd met je mooie overclock. Post je nog een plaatjes over je anti-condens maatregelen? Daar is toch nog vrij weinig over te vinden op internet.
Op zondag 06 mei 2001 22:04 schreef psygho het volgende:
is er dan een verschil tussen het demiwater wat je bij de gamma koopt en "echt" demiwater ???? ik heb nog nooit gehoord dat demiwater scahdelijk is!!!, zo ja heb ik een mooi probleem!!!..
Volgens mij kan DEMI-water echt geen kwaad, het is alleen maar extra zuiver. Ik heb ook gewoon een jerrycan bij de Praxis/Gamma/Karwei :? gehaald. Het lijkt me sterk dat er twee soorten DEMI-water zijn, dus waarschijnlijk moest Padje om een andere reden kunststof gebruiken.

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 22:09 schreef Hiro Shima het volgende:
en als de vlam super helder wit wordt dan is het magnesium :P... heb wel een beetje opgelet met schijkunde *D
Op zondag 06 mei 2001 22:11 schreef Razorfist het volgende:
Ja hoor, en alsie erg geel wordt heb je een probleem, want dan is het ZWAVEL!!!
Hebben jullie ook een complete kleurentabel voor me? Smaak en geurtabellen mag ook. :P
Op zondag 06 mei 2001 22:13 schreef DaBit het volgende:
Hiro Shima en Razorfist: let de volgende les nou voor een keer eens een keertje op bij scheikunde... :P
Opletten? Gewoon een eindje proberen op het practicum, de zuurkast staat toch in de buurt >:)

Verwijderd

Als je een autoradiateur gebruikt gewoon koelvloeistof voor auto''s gebruiken. Vroeger waren waren radiateurs van koper. Met koelvloeistof moet je dus heel wat kilometers kunnen maken en doet het gebruikte materiaal van je koelsysteem er niet toe. Ontlucht de verwarming thuis maar eens! Komt stinkend zwart water uit!
Witte/bruine troep in een autoradiateur wees op een lekke koppakking volgens mij. Als je radiateur dichtgeslibt was kon je bij de garage een zakje met witte troep kopen om in je radiateur te doen om het zootje te ontstoppen. Water met troep na het onstoppen aftappen boven een putje bij de straat omdat het beter voor het milieu was.
Er is gedestileerd water, gedemineraliseerd water en onthardwater (calcium en magnesium omgezet in natrium(?)) De laatste twee worden gemakshalve wel eens voor het zelfde versleten.

Verwijderd

Mijn waterkoeling is gevuld met gewoon normaal water.

Anti-condens maatregelen post ik ook, als ik de boel voorzien heb van iets beter foam dan dat styropor dat ik nu gebruik. Alvast een tipje van de sluier: Vaseline is fantastisch spul :)

Verwijderd

mensen ,

koelvloeistof word in alle gevallen WIT als je het mengt met water...

Verwijderd

lijkt me duidelijk dus;)
enehh soms wou ik dat ik nog op school zat... soms

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 22:33 schreef klausewitz het volgende:
Als je een autoradiateur gebruikt gewoon koelvloeistof voor auto''s gebruiken. Vroeger waren waren radiateurs van koper. Met koelvloeistof moet je dus heel wat kilometers kunnen maken en doet het gebruikte materiaal van je koelsysteem er niet toe. Ontlucht de verwarming thuis maar eens! Komt stinkend zwart water uit!

Klopt inderdaad, heb ik ooit eens gedaan :r
Maar zie een paar posts omhoog, koelvloeistof neemt minder warmte op dan water, dus water is lekkerder voor je CPU-temp.

Witte/bruine troep in een autoradiateur wees op een lekke koppakking volgens mij. Als je radiateur dichtgeslibt was kon je bij de garage een zakje met witte troep kopen om in je radiateur te doen om het zootje te ontstoppen. Water met troep na het onstoppen aftappen boven een putje bij de straat omdat het beter voor het milieu was.

Een koppakking? Van rubber dus? Ik heb geen rubberpakkingen in het systeem, het enige wat contact maakt met water is koper, soldeer, slangrubber en hardplastic.

[Schreeuwmode aan]
Dabit!! Radiatorschoonmaakspul!!! ;)
[Schreeuwmode uit]

Er is gedestileerd water, gedemineraliseerd water en onthardwater (calcium en magnesium omgezet in natrium(?)) De laatste twee worden gemakshalve wel eens voor het zelfde versleten.

Ik heb dus dat DEMI-water, zonder mineralen maar niet gedestileerd. Alhoewel dat scheutje koelvloeistof misschien weer mineralen toevoegd :?

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 22:43 schreef meernet het volgende:
mensen ,

koelvloeistof word in alle gevallen WIT als je het mengt met water...
Meen je dat? In het begin was het gewoon transparant, ieeeeetsje roodachtig van de koelvloeistof. Wijst toch op een chemische reactie...

Verwijderd

Op zondag 06 mei 2001 22:51 schreef scorpionv het volgende:

[..]
Yo , ik zeg net , als je koelvloeistof bij water gooit wordt het wit ..
dus wat doien jullie nou allemaal moeilijk met allerlei rare oplossingen maar geloof me nou maar ..

sorry , ietses te laat met nog een keer posten ..
excuus ,

Verwijderd

Op zondag 06 mei 2001 22:53 schreef meernet het volgende:

[..]

dus wat doien jullie nou allemaal moeilijk met allerlei rare oplossingen maar geloof me nou maar ..

excuus ,

en anders moet je een sample nemen van het water en ergens laten testen (school ofzo emt scheikunde lab Bv )

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 22:53 schreef meernet het volgende:

[..]

excuus ,
Hee, iig bedankt, ik ga morgen wel eens voor nieuw DEMI-water kijken, eens zien of het helder blijft zonder koelvloeistof.

Verwijderd

Een koppakking is niet van rubber! Het is de pakking tussen de cylinderkop en draaiend deel van de motor.

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-05 12:04
[loos]
Of heb je je gewoon teveel zitten rukken bij de computer?
[/loos]

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 23:07 schreef klausewitz het volgende:
Een koppakking is niet van rubber! Het is de pakking tussen de cylinderkop en draaiend deel van de motor.
Aaah, ik heb nog nooit een auto getweakt vandaar ;) Maar ik heb dus geen lekkende koppakking in mijn setup :D

Verwijderd

Anders proef het eens,

Als het naar schoolbordkrijt smaak dan zal het wel kalk zijn.
Als het giftig is dan weten wij dat we het niet moeten eten/drinken.

Zo is de aap geevolueerd tot mens.
;)
MrK

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 23:08 schreef Krankenstein het volgende:
[loos]
Of heb je je gewoon teveel zitten rukken bij de computer?
[/loos]
Ervaring? :P

Verwijderd

Alumumium oxidatie is WIT. Als je iets van Alu. gebruikt is dit het.

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 23:09 schreef MrK het volgende:
Anders proef het eens,

Als het naar schoolbordkrijt smaak dan zal het wel kalk zijn.
Als het giftig is dan weten wij dat we het niet moeten eten/drinken.

Zo is de aap geevolueerd tot mens.
;)
MrK
Jaja, moet ik een monstertje komen brengen? Ik zal gelijk de ambulance meenemen. Koelvloeistof overleef je maximaal een uurtje, zelfs in zeer kleine doses. Het kristaliseert namelijk in je nieren. :r
Dus dat lijkt me niet zo fijn! :o
Op zondag 06 mei 2001 23:11 schreef MrK het volgende:
Alumumium oxidatie is WIT. Als je iets van Alu. gebruikt is dit het.
Nope!

• BC3 Victim
Op zondag 06 mei 2001 20:39 schreef -Dissection- het volgende:
gebruik gewoon koelvloeistof wat ze ook in auto''s gebruiken heb je ook geen last van kalkaanslag.

[joke]
Amd processors leven langer met Calgon.
Daarom raden wij bij ieder waterkoeling overklok beurt Calgon aan *D
[/joke]
lol

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-01 11:30

tazitiz

dbprutser

Het lijkt me logisch, als je soldeertin (lood/zink) tegen koper soldeerd dat als daar stromend waterr langs loopt dat je kans hebt op oxidatie. aangezien dat tin in direct electrisch contact met je koper en water is zal dit zich "opofferen" en oxideren i.p.v. het koper.

Volgens mij is tin oxidatie ook wit.

(8>

Verwijderd

mhh lood ook, wordt zelfs in verf gebruikt om witte verf te maken (vroeger dan, t''is een beeeeetje giftig maar)

Verwijderd

Kan het niet iets van algvorming zijn??:?

Of,
Ik weet dat als je een radiator van de muur sloopt dat het water wat daar uit komt zwart is!! Misschien zijn dit voortekenen van doodwater??:?

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 13:02
Vraagje, is het een ramp dat het witkleurt dan?
Zal nu wel kloppen dat je water/koelvloeistof mengsel met blacklight opkleurd *D

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Op maandag 07 mei 2001 01:00 schreef Wimpy006 het volgende:
Zal nu wel kloppen dat je water/koelvloeistof mengsel met blacklight opkleurd *D
Verhip,
dat is het probleem natuurlijk, het ziet er niet uit met een blacklight er op .. :P

• FreeRider
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik heb hier ook last van, althans bij mij zitten er allemaal zwarte troep in... waarschijnlijk uit de radiator (die geen fuck doet).
Vandaag weer bezig geweest met twee emmers... een waar het koelwater in zit, andere met vers water. Dompelpompje overzetten in het schone water en afvoer in de "vieze" emmer laten... tot het uitstromende water schoon wordt, daarna afvoer in nieuwe emmer hangen...

Het begint een maandelijks ritueel te worden zo langzamerand :Y)

Concrete Loop Watercooling

• P5ycho
  • Nu online
Wordt toch tijd dattik ff een paar foto''s maak van me neongroene water...

ik had er eerst ook last van (ook demiwater) maar dankzij waterwetter is het weg voor zover ik kan zien (zit ook kleurstof in, is wat lastig te beoordelen)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• BC3 Victim
ketelsteen uit de radiator toch?

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op maandag 07 mei 2001 00:19 schreef tazitiz het volgende:
Het lijkt me logisch, als je soldeertin (lood/zink) tegen koper soldeerd dat als daar stromend waterr langs loopt dat je kans hebt op oxidatie. aangezien dat tin in direct electrisch contact met je koper en water is zal dit zich "opofferen" en oxideren i.p.v. het koper.
Het is niet onmogelijk natuurlijk, maar waarom hebben alleen Celeron_clocker en ik dit dan?
Op maandag 07 mei 2001 00:38 schreef Xtreem_Machine het volgende:
Kan het niet iets van algvorming zijn??:?

Of,
Ik weet dat als je een radiator van de muur sloopt dat het water wat daar uit komt zwart is!! Misschien zijn dit voortekenen van doodwater??:?
Algen lijkt me sterk, met koelvloeistof erin is mijn koelwater een lekker giftig mengsel.
De kleur boeit me echt geen ene reet, maar ik maak me zorgen over mijn metalen onderdelen, misschien lossen die nu gewoon op.
Op maandag 07 mei 2001 01:16 schreef FreeRider het volgende:
Ik heb hier ook last van, althans bij mij zitten er allemaal zwarte troep in... waarschijnlijk uit de radiator (die geen fuck doet).
Vandaag weer bezig geweest met twee emmers... een waar het koelwater in zit, andere met vers water. Dompelpompje overzetten in het schone water en afvoer in de "vieze" emmer laten... tot het uitstromende water schoon wordt, daarna afvoer in nieuwe emmer hangen...

Het begint een maandelijks ritueel te worden zo langzamerand :Y)
Radiator een tijdje in Cola, thinner oid laten staan. Dan heb je iig het ergste vuil te pakken. En je radiator doet niets? Heb je er wel een fan op dan? Zonder fan doet de mijne ook ''niets''.
Op maandag 07 mei 2001 08:17 schreef d3ranged het volgende:
ketelsteen uit de radiator toch?
Nope. Zit geen kalkhoudend water in het systeem.

• BC3 Victim
Op maandag 07 mei 2001 08:42 schreef scorpionv het volgende:

Nope. Zit geen kalkhoudend water in het systeem.
Duh! Is toch een gebruikte??

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op maandag 07 mei 2001 08:48 schreef d3ranged het volgende:

[..]

Duh! Is toch een gebruikte??
Mwah, zit wat in ja :D, maar komen er dan ook niet complete brokken zooi los? In een normale ketel is dat wel zo...

• BC3 Victim
daar zit ook wel wat in, maar goed, weet jij wat die cola en thinner met ketelsteen doen?

ik zou het anders niet weten, was maar een ingevinkje.. =)

Verwijderd

Nou ik heb dat witte spul dus ook in mijn water zitten. Het valt me nu pas op dat hij precies hetzelfde waterblok heeft als mij. Ook de pomp is hetzelfde maar dit moet niks uitmaken. Kan het niet zijn dat het in het waterblok zit? Aangezien we hetzelfde blok hebben en er verder niemand last van heeft :?

Greetz

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Ik heb vanmorgen een deel van mijn water gefilterd, vanavond als het filter droog is ga ik kijken met welke kleur het brandt. Groen? => dan hebben wij een probleem :'(
Maar ik ga ervan uit dat het wel losloopt.

Verwijderd

gedestileerd water daar zitten wel mineralen in.
Geioniseerd water is als het goed is mineraal en kalk vrij maar waarom zou je dat gebruiken als je waterpomp toch al van oorsprong in een sloot staat.
Zelf denk ik dat er gewoon bagger in zijn radiator zit ik het een schone radiator en heb nergens last van

• PsYgHo
heb zelf ook een rad uit een ouwe sloopauto een suzuki sfiwt uit 87, dus lekker oud, heb ik aleen 4 uur in heet overdosis soda water gehad, en tot nu toe alles schoon, wel was het water echt zwart van de rommel, heb het ook 4 keer moeten verversen.. tipje, drag handschoenen, want mijn handen vonden het niet erg pretig >:)

In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!

Verwijderd

Tjonge jonge wat doen jullie moeilijk over wat witte troep dat niet te ontleden valt.

Dat is toch klaar als een klontje.

Hij werd gewoon zo opgewonden van die waterkoeling en zijn overklok prestaties dat hij klaarkwam in zijn reservoir.

• PsYgHo
>:)

Verwijderd

Op maandag 07 mei 2001 13:34 schreef lemac4444 het volgende:
gedestileerd water daar zitten wel mineralen in.
Geioniseerd water is als het goed is mineraal en kalk vrij maar waarom zou je dat gebruiken als je waterpomp toch al van oorsprong in een sloot staat.
gedestileerd water en gedemineraliseerd (demi dus) water is hetzelfde !!! (geen mineralen)

en is het niet gedeioniseerd water?

• BC3 Victim
:9 tis me een verhaal wel zeg LOL 8-)

Verwijderd

Hmm waarom koken jullie kraanwater niet??

Dan zijn alle bacterieen eruit.
En dan ff in de koffieapparaat erdoor en het is meteen gefilterd.

• BYM
  • Laatst online: 31-01 14:50

BYM

In memoriam : De Gulden

Je kan ook het "rijp" uit de diepvries gebruiken, dat is namenlijk gecondenseerd water wat bevroren is geraakt.
Is meteen al op een lekkere coole temperatuur.
Dan nog een scheutje Water-wetter er doorheen en klaar ben je.

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Okay, hier is de update.
Vanmorgen heb ik mijn water gefilterd door een normaal koffiefilter. Niet alle wit gaat uit het water, er blijft slechts een deel op het filter achter.

Vanavond heb ik een ongebruikt filter en het gebruikte filter verbrand, -gelukkig- kwamen er normaal gekleurde vlammen vanaf. Er zit dus in ieder geval geen koperoxide in mijn water :)

Wat het dan wel is? Geen idee. Morgen vervang ik het water nog eens, en we zien wel of het wit terugkomt. Deze keer ga ik het zonder koelvloeistof erdoor proberen, misschien dat dat de boel wit maakt.

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op maandag 07 mei 2001 14:26 schreef BYM het volgende:
Je kan ook het "rijp" uit de diepvries gebruiken, dat is namenlijk gecondenseerd water wat bevroren is geraakt.
Is meteen al op een lekkere coole temperatuur.
Dan nog een scheutje Water-wetter er doorheen en klaar ben je.
Waar haal jij Waterwetter dan? Wil ik best aanschaffen, maar het is nergens in NL te krijgen volgens mij.

Verwijderd

ff offtopic:

Degenen die koelvloeistof gebruiken: hebben jullie last van aangetaste slangen of PVC?

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op maandag 07 mei 2001 21:35 schreef DaBit het volgende:
ff offtopic:

Degenen die koelvloeistof gebruiken: hebben jullie last van aangetaste slangen of PVC?
Haha, check je eigen topic, ik heb net gereplyed ;)

• James_Watt
  • Laatst online: 30-04 08:08
Dat kunstof bakje is dat ook wit?*D
Hoeveel liter water per uur pomp je rond?:?

Kan het dan niet gewoon slijtage van de wanden zijn dus wat je ziet zijn gewoon pastic korrels:9

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

• BC3 Victim
Maybe is het witte spul wel aluminuim-oxide...... ik weet dat je met cola roest (geoxideerd ijzer) kunt verwijderen/oplossen...... maar geldt dat ook voor geoxideerd aluminium????

klinkt best logisch al zeg ik het zelf.... heb alleen me MAVO en 2x 1e jaar MTS gedaan dus ben niet zo hoog geschoold >:)

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op maandag 07 mei 2001 21:41 schreef James_Watt het volgende:
Dat kunstof bakje is dat ook wit?*D
Hoeveel liter water per uur pomp je rond?:?

Kan het dan niet gewoon slijtage van de wanden zijn dus wat je ziet zijn gewoon pastic korrels:9
Dat kunststof bakje is ook wit ja, en nee, het is geen gezichtsbedrog. ;)

Theoretisch doe mijn pomp 1300l/h, maar doe dat maar eens gedeeld door 3 ofzo. Zeg 400l/h. Korrels zijn het niet echt, het is echt een soort opgelost spulletje.

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op maandag 07 mei 2001 21:46 schreef Wasa het volgende:
Maybe is het witte spul wel aluminuim-oxide...... ik weet dat je met cola roest (geoxideerd ijzer) kunt verwijderen/oplossen...... maar geldt dat ook voor geoxideerd aluminium????

klinkt best logisch al zeg ik het zelf.... heb alleen me MAVO en 2x 1e jaar MTS gedaan dus ben niet zo hoog geschoold >:)
Nope. Zit geen alu in mijn koelsysteem.

Verwijderd

Weet je.. Het heeft er geen moer mee te maken. Maar... Ik heb me vroeger bezig gehouden met het houden van tropische vissen. Ik heb toen stapels tijdschriften en boeken verslonden over het "watermanagement" in aquariums. Ik ben daar ooit eens een artikel tegengekomen over iemand die vissen en lagere dieren uit de Middelandsezee hield. Het probleem is dat dergelijke dieren als ze langere tijd in water zitten dat meer dan 15 graden is de pijp uitgaan! De oplossing was vrij simpel. Hij legde gewoon enige meters van de afvoerslang van het aquarium naar de pomp opgerold in de koelkast. Er was ook iemand die een kuil in de tuin had gegraven en daar zijn rol slang in legde. Onder de grond dus! Nu heeft iedereen deze mogelijkheden natuurlijk niet. Je ziet dus dat er overeenkomsten zijn tussen het houden van siervissen uit en overclocking...... Er is natuurlijk een "maar" bij. De gasten die met succes zulke dingen uitvoerden vertelden dus nooit precies hoe het werkte. Want er werden op die manier natuurlijk ook vissen gekweekt die veel geld opbrachten! Tweakers zijn behoorlijk opener en laten iedereen "meegenieten". Als ik het me goed herriner leverde EHEIM , een fabrikant van aquarium pompen, zelfs een koelinstallate voor dit doel voor heel veel centjes. Mischien zijn er op sites van aquarianen meer ideeen te vinden over koeltechniek. We hebben toch samen het zelfde probleem? Begin eens bij de Nederlandse Bond Aqua Terra (NBAT)...

Toevoeging: Radiator in koelkast?

Verwijderd

Volgens mij is oxidatie van Zink en Tin ook wit.

Tin -> Tinsoldeer.

Verwijderd

gecondenseerd water en gekookt water bevatten nog steeds mineralen en andere additieven.

water is de vloeistof waar de meeste verschillende stoffen in oplossen op heel de aarde!

• Wimpy006
  • Laatst online: 19-05 13:02
Vooral als der van die emulgators (zo heten die dingen toch?) in oplossen, zodat er nog meer in kan oplossen :P, zoals olie.
Als je nu eens kwik gebruikt, daar lost bijna nix in. Maybe wat metalen maar ja dat heb je toch al >:)

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• Gman
  • Laatst online: 14-03 20:42
Demi-water = gedemineraliseerd water?

Verwijderd

Op zondag 13 mei 2001 20:37 schreef TP70 aka Georgio het volgende:
Demi-water = gedemineraliseerd water?
yup...

doormiddel van destilatie blijven alle mineralen achter.

dus ook nog eens gedestileerd water

• Tekielja
  • Niet online
heb je d''r geen foto van dan?
wil nog wel eens helpen bij het herkennen.

• mazzl
  • Laatst online: 02-12-2025
kan het geen reactie van de koelvloestof met
koper(of waar je koelblokje van gemaakt is)zijn. lees de verpakking eens, misschien staat het er wel op. en anders kun je altijd nog met je binas boekje opzoeken of er stoffen in zitten die bijten.

If you don't stand for something you'll fall for everything

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-01 11:30

tazitiz

dbprutser

Wanneer je koper en je zink/lood met elkaar zowel via het water als direct met elkaar in electrisch contact staan krijg je opofferings reacties. dit is niet bij iedereen zo, ik had duidelijk mijn alu radiator expres niet in contact gebracht met mijn koperen koelblok, anders krijg je de opofferings-oxidatie reacties.
als je dus je koperen fittingen en je koperen radiator met zink/lood soldeer soldeerd gaat het niet goed. er is geloof ik speciaal kopersoldeer met een koper legering. probeer die eens zou ik zeggen.

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Okay, hier een - vrij belangrijke - update.
Toen ik vanmiddag mijn pompje uit het water trok, zag het deel van de slang wat altijd onder water zit helemaal wit. Hieruit concludeer ik dat mijn koelvloeistoftoevoeging TOCH WEL mijn slangen aantast. Aan de binnenkant van de slangen zal de aantasting wel wegspoelen oid, vandaar dat het alleen aan de buitenkant van de slang zichtbaar is. Dit zal waarschijnlijk ook de witte kleur van mijn water veroorzaken, ofwel: die rommel gaat door de gootsteen.

Ik ga nu de boel doorspoelen en opnieuw vullen met DEMI-water, en als anti-alg etc. gaat er een flesje waterwetter van freakyfrank (gathering.tweakers.net/showtopic.php/179914) doorheen.

GEBRUIK DUS GEEN AUTOKOELVLOEISTOF, het tast je slangen aan :'(. Zelfs een scheutje toevoegen is al teveel.
Op maandag 07 mei 2001 21:35 schreef DaBit het volgende:
ff offtopic:

Ja dus. Probeer het maar niet zou ik zeggen. Het gaat ongemerkt, als ik die pomp er niet had uitgehaald was ik er niet achtergekomen.

• P5ycho
  • Nu online
goed dat je het zegt, waar bij mij slangen in een bak water hingen werden ze ook wit... met 2 verschillende soorten slang zelfs. nu met demiwater is het ook gewoon wit.

zeer vreemd.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Pagina: 1