[BC3] Waterkoeling probleem, pomp te klein ?

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Ik heb vandaag het aquacool setje van de OC-shop geinstalleerd. Na wat problemen om de radiateur door te persen heb ik het hele systeem afgevuld te krijgen.

Bij de eerste keer opstarten liep de temperatuur op naar 60 graden (in de bios bekeken). Toen heb ik het koelblok eraf gehaald, maar zo te zien zat deze recht en niet te veel Artic Silver.

Nogmaals geprobeerd, weer 60 graden :'(. Toen heb ik de radiator er tussenuit gehaald en een koelelement in de waterbak gegooid (50% demi water-50% koelvloeistof).
Computer echt opgestart en het Via HWM opgestart. CPU is nu idle 30 graden. Koe opgestart en binnen 1 minuut is de proc 60 graden :(, na 2 minuten 72 graden :(.
Toen heb ik de koe maar dood geschoten.

Ik denk dat de capaciteit van het pompje te klein is. Maar dat is maar een gok, het is immers mijn eerste waterkoel setje.

Iemand wijze raad ?

BTW Abit KT7A + Athlon 1200 (nog ff niet OC)

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

wat is de l/h van je pomp? en de max hoogte (was het toch?) en hoe ziet je setup er ongeveer uit, en heb je fans op je radiator enenene, sorry...
maar je radiator zat wel goed vol? niet teveel lucht bellen en alles?

Verwijderd

doet de waterpomp het wel goed ?
geen knikken in de slangen
geen verstopt waterblock
geen verstopte radiator
fan op de radiator ?
propje ergens in je systeem

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Jammer genoeg staat er nergens een capaciteit van het pompje in de beschrijving.

In eerste instantie had ik het reservoir bovenin de kast. Ik heb hem nu maar op de grond gezet. Ik heb een Aopen HQ8, de radioteur had ik achter de kast gehangen voor de voeding fan (hij is zo lang dat ie straks ook gekoeld kan worden door een tweede Past die ik nog in bestelling heb staan).

Het was even lastig, maar ik heb het systeem lucht vrij gekregen, door alles even op één hoogte te laten draaien.

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Op zaterdag 05 mei 2001 21:08 schreef roadrunner het volgende:
doet de waterpomp het wel goed ?
geen knikken in de slangen
geen verstopt waterblock
geen verstopte radiator
fan op de radiator ?
propje ergens in je systeem
1 : Ik vind dat er maar een pisstraaltje terug komt, de slang heeft een 4mm binnendiameter, maar loopt wel steeds door (ik zou een 400/500/600 liter pomp aan het werk moeten zien om het verschil in te kunnen schatten)
2/6 moet allemaal goed zijn

Verwijderd

wordt je radiator warm?
ik vraag me af of het probleem zit in de hitte verplaatsen van koelblok naar radiator of van radiator naar lucht, en hoe warm wordt het water in je reservoire <= hoe spel je dat?

Verwijderd

1 : Ik vind dat er maar een pisstraaltje terug komt, de slang heeft een 4mm binnendiameter, maar loopt wel steeds door (ik zou een 400/500/600 liter pomp aan het werk moeten zien om het verschil in te kunnen schatten)
2/6 moet allemaal goed zijn
zou dat niet gewoon te dun zijn 4mm? als je checkt wat er gemiddeld verkocht word gaat het over +/- 10mm binnendiameter

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Op zaterdag 05 mei 2001 21:17 schreef Hiro Shima het volgende:
wordt je radiator warm?
ik vraag me af of het probleem zit in de hitte verplaatsen van koelblok naar radiator of van radiator naar lucht, en hoe warm wordt het water in je reservoire <= hoe spel je dat?
Nee, het systeem draaide ook nog maar een paar minuten. Ik heb hem nu iets geOC en hij is nu idle 33 graden, de radiateur zit er niet meer tussen en het reservoir is lauw.

Verwijderd

dat is iniedergeval beter dan 72;)
ik denk dat je leidingen te dun zijn, dus maandag ff naar de doehetzelfer en dikkere slangen halen, check wel ff of die dan goed klemmen en haal slang klemmen, kosten geen ruk

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Het probleem is dat het een setje is gebaseerd op 4mm.

Nieuw probleem, volgens mij is men GeForce dood :'(. Ik starte ff de koe om te testen, kreeg een IRQ-fout, en sinds dien is mij beeld fucked up.

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:44

aKra

Intentionally left blank.

Ben ik even blij, want ik wou ook zo''n setje kopen :(

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Op zaterdag 05 mei 2001 21:48 schreef Bitfreak het volgende:
Ben ik even blij, want ik wou ook zo''n setje kopen :(
Ik las dat er mensen waren die em hadden waar het goed werkte...

• sju
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

sju

rrradio

Voel anders ff hoe heet je koelblok wordt.. als deze koud blijft, is je opstelling goed, alleen je warmteoverdracht van je proc naar waterblok nie goed.

blaat? BLAAAAAAAAT!

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Er smelt nu een blok ijs in het reservoir en hij is nu 65/66 graden met koe.
Het kan eigenlijk niet anders zijn dan de waterverplating. Zou ie het wel doen met een zware pomp ?

Geforce is niet dood gelukkig.

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Op zaterdag 05 mei 2001 22:06 schreef sju het volgende:
Voel anders ff hoe heet je koelblok wordt.. als deze koud blijft, is je opstelling goed, alleen je warmteoverdracht van je proc naar waterblok nie goed.
Het is een blok met daaronder een coldplate, zit heel dun Artic Silver onder. Zou dus goed moeten zijn...

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 12:41
Op zaterdag 05 mei 2001 22:14 schreef mrknowitall het volgende:

[..]

Het is een blok met daaronder een coldplate, zit heel dun Artic Silver onder. Zou dus goed moeten zijn...
ik ken dat hele aquacool setje niet, maar waarom heb je er een coldplate tussen zitten? je hebt geen peltier. je kan beter direkt op de core het waterblok monteren.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05 02:08
hm, denk mischien dat je gewoon ff moet kijken wat die pomp erdoorheen jast in een uurtje. Pak gewoon een 1 liter maat en laat die het pompje vullen om zom te kijken hoeveel die per uur doet, de mijne doet 150 liter in het uur, wat neerkomt op zon 3,5keer per seconde een verversing in het dangerden blok.. zie ook:

[topic=168290]

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
coldplate dŽr uit, sterkere pomp (1200 l/u of 1300 l/u) halen ook bij oc-shop.nl of bij de plaatselijke dierenwinkel. Meer liter per uur betekend meer wrijving van water op waterblok, wat dus koelere temps geeft.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op zaterdag 05 mei 2001 22:22 schreef psygho het volgende:
hm, denk mischien dat je gewoon ff moet kijken wat die pomp erdoorheen jast in een uurtje. Pak gewoon een 1 liter maat en laat die het pompje vullen om zom te kijken hoeveel die per uur doet, de mijne doet 150 liter in het uur, wat neerkomt op zon 3,5keer per seconde een verversing in het dangerden blok.. zie ook:

[topic=168290]
ik blijf jou resevoir :9~ vinden :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het probleem bij jouw pomp zit. Ik werkte met 6mm slang ipv 4mm, en dat ging ook goed (''maar'' 2x de doorlaat van 4mm slang dus). Zelfs met 172W pelt.

Het zit ''m toch in de bevestiging op je proc vrees ik.

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:44

aKra

Op zaterdag 05 mei 2001 21:49 schreef mrknowitall het volgende:

[..]

Ik las dat er mensen waren die em hadden waar het goed werkte...
Ik heb echt van een paar mensen gehoord dat ze ook problemen hadden met pompje, met te kleine slangen, met slecht koelblok etc.

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Ik heb de coldplate gebruikt omdat die kaal koper is en glader dan het koelbloek zelf. Daar zit een soort goudkleurig glimspul op. Dat glimspul is niet echt super glad. Ik heb aangenomen dat de coldplate de warmte beter naar dat blok kon vedelen.
Verder zorgt de coldplate ervoor dat ik het blok in de lengte van de sockte kan monteren (de coldplate is korter zodat je dat bruggetje krijgt.)

BTW de coldplate zat zo vlak op de proc dat ik alle artic silver eraf trok bij het afhalen. De coldplate zit nu nog aan het koelblok vast gezogen. Die moet dus ook goed verbinding gehad hebben.

Ik ben hem weer naar luchtkoeling aan het bouwen, maandag eens informeren bij de OC-shop.

Verwijderd

Had ergens gelezen dat je de in en out van dat koelblok iets op kon boren naar 6mm ofzo.
Dan zal je welligt een betere doorstroom krijgen.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
4 mm sux :(

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Op zaterdag 05 mei 2001 23:18 schreef M_G_ het volgende:
Had ergens gelezen dat je de in en out van dat koelblok iets op kon boren naar 6mm ofzo.
Dan zal je welligt een betere doorstroom krijgen.
Dat kan je bij Senfu''s doen. Bij Aquacool weet ik het niet.

Hoeveel liter/uur pompt het pompje?

Zelfs met een Senfu setje kom je aan redelijke waarden (100 liter/uur) terwijl die veel kleiner zijn in diameter (standaard 2,3mm, opgeboord 3,5 (of 4 voor de lefgozer))

Die coldplate zou ik er eventueel even uitgooien.

Probeer het ook even zonder radiator, bij een kamertemp van 20 graden, moet hij beginnen bij 30 graden, en dan warmer worden (tot een graad of 60 of zo).

Verwijderd

// offtopic

Herman als ik bij jou op casemod forum klik dan werkt de link niet. (je moet ff www toevoegen)

// offtopic

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 11:10 schreef Herman het volgende:

[..]

Dat kan je bij Senfu''s doen. Bij Aquacool weet ik het niet.

Hoeveel liter/uur pompt het pompje?

Zelfs met een Senfu setje kom je aan redelijke waarden (100 liter/uur) terwijl die veel kleiner zijn in diameter (standaard 2,3mm, opgeboord 3,5 (of 4 voor de lefgozer))

Die coldplate zou ik er eventueel even uitgooien.

Probeer het ook even zonder radiator, bij een kamertemp van 20 graden, moet hij beginnen bij 30 graden, en dan warmer worden (tot een graad of 60 of zo).
Heb ik gedaan met een half litertje ijs smeltend in het reservoir idle 25 graden stressed 65 :(. Aquacool nippels zijn al dun dus niet meer op te boren. Misschien een grotere pomp en de blokken parralel zetten ?

Voorlopig is ik niet blij, mijn geforce geeft nu steeds weer groene strepen bij het opstarten en garbage in windows. Die zal ik wel gesloopt hebben.

Pagina: 1