Toon posts:

[BC3] Eerste nieuw waterblok+172W pelt resultaten

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai momenteel stabiel op 137MHz FSB * 10.5 = 1439MHz. Vcore = 1.65V, Tcoldplate=4.2 graden @ full load. Vpelt = 17.3 Volt. Twater > 35 graden :(

Het eind is nog niet in zicht... Nu de pelt nog wat meer prik, en een kartonnen verloopje maken van 120mm fan naar radiator.

Verwijderd

klinkt al lekker :)
heb je je 120mm fan niet gewoon direct op je radiator gebouwd? of is je radiator groter dan de fan?
vertel ff hoe het eruit ziet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een kachelradiatortje uit een Opel Ascona B bouwjaar 1978. Die is groter dan de fan, en ik heb de fan er nu opliggen, zodanig dat-ie de lucht door de radiator heenzuigt.

Er komt overigens verrekte warme lucht uit die radiator...

Verwijderd

Op zaterdag 05 mei 2001 19:47 schreef DaBit het volgende:
Ik heb een kachelradiatortje uit een Opel Ascona B bouwjaar 1978. Die is groter dan de fan, en ik heb de fan er nu opliggen, zodanig dat-ie de lucht door de radiator heenzuigt.

Er komt overigens verrekte warme lucht uit die radiator...
Beter dat je de fan op blazen zet...werkt beter..

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 05 mei 2001 19:50 schreef n0va^ het volgende:

[..]

Beter dat je de fan op blazen zet...werkt beter..
Nee dus.
Maargoed, eerst er maar eens voor zorgen dat ik het HELE oppervlak van de radiator kan gebruiken ipv alleen het 120x120mm stukje waar nu de fan opligt.

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 05:58
en als je je peltier nu eens opkrikt qua voltage? of kan je ringkern dat niet trekken? (amps)

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• Blamm
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Ik las dat je zelf een voedingkje gemaakt had ofzo. Hoe heb je dit gedaan? Iets met spoelen ofzo?

Heb je misschien een url met meer info over dit onderwerp? (of een topic, want ik heb geen ID waar ik op moet zoeken :P)

Verwijderd

hji moet toch eerst van de hitte van het water af zien te komen

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-01 11:30

tazitiz

dbprutser

Ja, 180 Watt (peltier) + 50 watt cpu = veel.
als je daardoor erg warm water krijgt >40 dat is wel veel ! meer dan ik verwacht had.
is je water stroming wel snel genoeg?

heb je niet nog wat extra fannetjes om je radiator te koelen ? - het maakt volgens mij in dit geval weinig uit of je met 1 fan een gedeelte van je radiator goed koelt of je hele radiator wat minder, de luchtverplaatsing is in totaal hetzelfde en door de hogere temperatuur van je water is de overbrenging van het water naar de lucht in beide gevallen optimaal genoeg.

dus volgens mij heb je (veel) meer fans nodig.

(8>

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Als je het nou eens zo probeert?
Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/blammers2/radiator+fans.jpg

Dus voor de radiator een fan die blaast en erachter één die zuigt, dan krijg je toch een nog sterkere luchtstroom?

Verwijderd

Op zaterdag 05 mei 2001 20:04 schreef Razorfist het volgende:
[afbeelding]

Dus voor de radiator een fan die blaast en erachter één die zuigt, dan krijg je toch een nog sterkere luchtstroom?
Ietsjes sterker.
En je fans gaan veel sneller kapot.

Verwijderd

LEKKEL!!

35C... oei! nog een radje dan denk ik, niet?
Op zaterdag 05 mei 2001 20:04 schreef Razorfist het volgende:
[plaatje]
nee, je krijg hoogstens 20% extra airflow ofzo...

je kan beter de airflow over heel het radiatorgedeelte verdelen.

Verwijderd

DaBit, hoe groot is die radiator precies?

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Op zaterdag 05 mei 2001 20:10 schreef freakyfrank het volgende:
LEKKEL!!

35C... oei! nog een radje dan denk ik, niet?
[..]

nee, je krijg hoogstens 20% extra airflow ofzo...

je kan beter de airflow over heel het radiatorgedeelte verdelen.
Was maar een ideetje van een newbie... Maarja, sinds DaBit toch kosten noch moeite lijkt te sparen, is het misschien te proberen. Al haal je maar 2 graden van het water af!

Tenzij dit klopt natuurlijk
Op zaterdag 05 mei 2001 20:08 schreef jordyb het volgende:

[..]

En je fans gaan veel sneller kapot.
Dan lijkt het me niet echt handig. Hoezo gaan ze dan sneller kapot btw? Omdat ze lucht aangevoerd krijgen die ze niet (meer) kunnen verplaatsen, waardoor de interne wrijving minder wordt en ze zeg maar "loos" draaien?

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Ze de een gaat kapot omdat ie harder draait als waar ie voor gemaakt is (motor draait overtoeren)

Dabit, er was eerst iemand, weet niet wie. Die had gewoon een vierkant van 4 120mm koelers, en dat had ie op zijn radiator gezet. Dat werkte goed (hij had ze op 7 of 5 volt geschakeld). Is dat geen oplossing, al weet ik dat die fans POKKE duur zijn.

Had jij trouwens een reservoir of niet ? IS het geen oplossingen deze te vergroten ?

Geen inspiratie

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Op zaterdag 05 mei 2001 20:38 schreef martijn12345 het volgende:

Dabit, er was eerst iemand, weet niet wie. Die had gewoon een vierkant van 4 120mm koelers, en dat had ie op zijn radiator gezet. Dat werkte goed (hij had ze op 7 of 5 volt geschakeld). Is dat geen oplossing, al weet ik dat die fans POKKE duur zijn.
Jij bedoelt [topic=168290]

edit:
Hij hoort toch de naam van de topic nu weer te geven?

[edit2] ja, maar dan moet je wel http:// ervoor plakken [/edit2]

• martijn12345
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Dank voor de link, die bedoelde ik ja.

Geen inspiratie

Verwijderd

Op zaterdag 05 mei 2001 20:38 schreef martijn12345 het volgende:
Had jij trouwens een reservoir of niet ? IS het geen oplossingen deze te vergroten ?
duurt alleen langer voordat het water op temperatuur is...

ikzelf gebruik er ook geen..

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05 02:08
Op zaterdag 05 mei 2001 20:41 schreef Razorfist het volgende:

[..]

Jij bedoelt gathering.tweakers.net/showtopic.php/168290

edit:
Hij hoort toch de naam van de topic nu weer te geven?
edit dit zijn dus 4x90mm fanz op 7 volt, en koste mij inclusief de fingerguards 25 piekjes..

Yep en dat ben ik.. en het werkt fantastich!!, eingelijk te goed, , het zit nu zo, temp in mijn kast VERWARMT, het water door de radiateur!! : Kap eraf dan heel mooie temps (22, graden kap erop, te warm 28,1graad. tijd voor een bevestiging.

( heb eens met de fohn de temp in de kast op 40graden gedaan, dit door de fohn op de 60mm fan te zetten.. dit bleef constant) zo, alles bijmekaar zit er zon 4,5 liter demiwater in en word de inhoud van de danger den blok ongeveer 3,5 keer per seconde ververst. Met die constante 40 grden in mijn case duurde het maar 3,5 minuten om het water van 18.01 graden naar 38.9 graden te krijgen!

kortom of meer verse lucht voor rad, of radiateur buiten de kast..

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Je kunt de voeding maar beter niet opkrikken.

Ik heb zelf even 12 volt geprobeerd.
Weg peltier!!!snif,snif

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwste status:

ik heb een wasmiddeldoos gepakt, aan de ene kant een gat voor de 120mm fan erin gemaakt, aan de andere kant een gat voor de (16cm x 18.5cm) radiator. Verder even lekker veel tape om het allemaal wat af te dichten.

Nu zit ik op 1485MHz, en het einde is wel in zicht. Ik hoop de 1500MHz nog stabiel te halen. Watertemp kan ik even niet meten omdat m''n tempmeter nu m''n coldplatetemp monitort, maar ik schat dat die nou een graad of 30-32 is. Kamertemp is 24 graden. Dus zo''n 8 graden verschil. Dat is niet eens slecht, gezien de berg vermogen die erin verdwijnt. (250-280W)

Coldplatetemp is 6.2 graden. Vcore is 1.85V. Vpelt is nu 20.3 Volt. Alles @ full load. In idle duikt de coldplate temp onder nul.

M''n waterflow is zo''n 450-500L/uur, en da''s meer dan zat.

Ik ga het trouwens bij 1 220V fan houden, want de originele reden dat ik met h2o-koeling begon was stilte. En nou jankt dat onding van een fannetje op m''n Asus V7700 ruim boven de hele waterkoeling uit. Ideaal; rust in de tent. Als slechts 1 120mm fan ipv meerdere fans betekent dat ik iets minder kan oc-en, so be it. Die 50MHz extra die dan nog in die 900MHz proc zit mag daar wat mij betreft wel blijven zitten als dat meer herrie betekent.

Maar 900MHz naar 1485MHz is al geen slechte overklok, toch?

• Dr.Q
wat voor peltier had je dan wel niet?
het is volgens mij een 24 volt peltier die dabit heb liggen hoor...

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pelt is een 24V pelt, klopt.

YES!!!!!
1503MHz, en de 3DMark 2001 demo loopt alvast uit. Meestal als ik te ver OC, dan crasht-ie bij die Matrix scene.

Daar gaat DaBit dadelijk eens even een paar veel biertjes op drinken :)

Verwijderd

Op zaterdag 05 mei 2001 22:31 schreef DaBit het volgende:
Mijn pelt is een 24V pelt, klopt.

YES!!!!!
1503MHz, en de 3DMark 2001 demo loopt alvast uit. Meestal als ik te ver OC, dan crasht-ie bij die Matrix scene.

Gefeliciteerd!

1503 is "VEEL" >:)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:52

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Heb een hydraulische radiator gebruikt, die kan je als je em plat legt gewoon thermisch laten koelen, er zitten duizend en een van die alu flinters tussen waar de lucht zelf langs gaat. Als je die blaast wordt alles erin kamertemp. Maar heb je niet vette overkill aan pelt''s? Das bijna 3 of 4 x de warmte dissepatie van je proc. ofzo? Of is het rendement van die dingen zo lame?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• Xandrios
  • Laatst online: 19-05 21:47
Maar 900MHz naar 1485MHz is al geen slechte overklok, toch?
dat is een zeeeeeeeeeeeer goede overcklock :)

wat dacht je ervan om eens een 1GHZ AXIA erin te gooien?
Die kun je meestal (in verhouding) veel verder overklokken...:)

dan moet met jou opstelling de 1600/1650/1700 wel te halen zijn :9~:9~:9~

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 16:52

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Vooe je fannetjes, gewoon 2 NAAST elkaar en dan omhoog door het ding heen zuigen met karton.. warme lucht gaat al omhoog, 2 fans NAAST elkaar is wel 2 x zoveel.. dan hebbie soort Tjernobiel dinkie in je slaapkamer.. althans zo stel ik me dat dan voor.. schaalmodel id''tje :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

Verwijderd

Topicstarter
Het loopt nou goed. Ik heb het idee dat het stabiel is, en het is nu 24 graden in m''n kamer, dus ook al niet te koel. Ik laat ''m even een paar dagen op 1503 staan denkik.

Volgens mij heeft AMD al per ongeluk een AXIA in mijn behuizing geduwd. Veel AXIA''s halen de 1500 ook nog maar net.

Vermogen van de pelt tig keer zoveel als dat van de proc? Neu, forget it. Mijn TBirdje staat nou zo''n 90W aan warmte uit te braken. Dus het peltvermogen is maar net 2x het procvermogen. Dat heb je dus met een P3 en een 80W pelt ook.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:33
Verdomd goeie overclock man.
Dit mag je wel op Tweakers.net posten :)

Verwijderd

YESSSS gefeliciFlastaard!!! DABIT!!! hele mooie prestatie.... :)
maar wat is de temp van je proc nu??
daar ben ik wel nieuwschierig naar..

en het waterblok doet zijn werk uitsteekbaar!!.. cool man..
komen er ook nog foto''s op je site?

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Dabit, gefeliciteerd!!!

Herman

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Zeer mooie resultaten idd!

Wat ben je nu kwijt aan koeling in totaal? Volgens mij valt het reuze mee als je kijkt wat voor resultaten je haalt! (afgezien van het feit dat je überhaupt nog geen 1,5GHz kan kopen)

Toppie OC DaBit.

DaBit 4 moderator DOC!!!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:25
Dit mag je wel op Tweakers.net posten
* Hielko agree

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Nu moet je jezelf nog in de database van www.overclockers.com zetten. Het hoogste daar is maar 1350. :)

Y'24

Verwijderd

:) Mooi resultaat DaBit B-)

En zelfbouw !!

t''Is dat ik daar te lui voor ben, ik heb net twee weken zitten bouwen en testen aan mijn luchtkoeling + bison elektro + Swift462 + Voltagemod pfffoeehhh..

.. waterkoeling ziet er nu opeens leuker uit als ik jouw resultaat zie ;)

Verwijderd

Op zaterdag 05 mei 2001 22:31 schreef DaBit het volgende:
YES!!!!!

heb stiekem gister heel veel biertjes op je resultaat gedronken ;)

maar allemachtig... het loopt als een trein..! gefeliciteerd!

wil je aub wel oppassen voor condensatie?? het zou superjammer zijn als je het hele spul molde..
het kan de besten overkomen, zelfs jouw ;)

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 15:52
ik heb ook een 900 >:)
maar geen waterkoeling :'(

maareh Dabit!, echt toppie!
zo zie je maar weer, dat goed onderzoek de moeite loont.

en 1500 mhz is 1500-900/900 =66% overclock!
dat haalt bijna niemand, gefeliciteerd!
ik ben echt nieuwsgierig naar je resultaten van jouw door T.net gesponsorde (>:)) TB1.2 Ghz.

jij lijkt wel zo''n gekke japanner :D

Verwijderd

Topicstarter
Heheh, dank jullie allemaal. Plaatjes volgen nog op m''n website.

Condens is no niet voleldig uitgebannen; dat doe ik wel als ik fatsoenlijk isolatiemateriaal in huis heb, en niet dat styropor. Grotendeels ben ik wel klaar me isoleren: bij de CPU kan geen vocht meer komen.

Wat ben ik eraan kwijtgeweest?

- Waterpompje Sicce Nova: Fl 30,-
- Kachelradiateur Opel Ascona B: Fl 25,-
- PVC pomphuis/reservoir: Fl 5,-
- Slang: Fl 6,-
- Slangklemmen: Fl 10,-
- Koper voor waterblok: ca. Fl 25,-
- Soldeer, flux, andere hulpmiddellen voor ''t blok: Fl 60,- (waarvan niet alles gebruikt)
- Gereedschap (boren, schuurpapier, mondkapjes, slijpschijfjes voor de Dremel, afbreekmesjes): ca. Fl 30,-
- Boutjes, moertjes, andere ijzerwaren: ca. Fl 5,-
- Witte aluminiumoxide koelpasta: Fl 3,95
- Peltier: Fl 80,-
- Peltiervoeding: Fl 125,-
- Styropor plaat 120x80cm: Fl 8,95
- Andere rommel zoals plakband, aftekenspul e.d.: Fl 10,-
- Bison Kombi metaal: Fl 18,95
- Papst 220V 120mm fan: Fl 0,-

Dus voor mij kostte het zo''n 425 gulden, waarbij aangetekend moet worden dat ik van veel dingen nog langer lol heb. Lang niet alle Dremel slijpschijfjes zijn op, zilver- en hardsoldeer heb ik ook nog voldoende in voorraad, mondkapjes e.d. gaan ook nog langer mee, net zoals boren, enzovoorts.

Duur? Tsja, als ik straks helemaal klaar ben met inbouwen, dan ben ik 450-500 piek kwijt geweest. Maar de volgende proc heb ik er ook nog lol van. En de proc daarop moet ik kleine dingen wijzigen, maar niet meer volledig overnieuw bouwen/kopen, zoals ik met een luchtkoeler wel moet doen.

Ikke een gekke japanner? Hmm, misschien ben ik wel aangestoken door die 3 gele mannekes waarmee ik een half jaartje samen heb mogen werken. :)

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Op zondag 06 mei 2001 14:39 schreef DaBit het volgende:

- Peltier: Fl 80,-
- Peltiervoeding: Fl 125,-
Wat heb je dan als peltiervoeding? Was een gewone pc-voeding niet goed genoeg? Leg uit please.
Op zondag 06 mei 2001 14:39 schreef DaBit het volgende:

- Papst 220V 120mm fan: Fl 0,-
Gratis fan of had je die nog liggen?

Verwijderd

Waarom hangt iedereen de radiator niet gewoon buiten? In Nederland is de gemiddelde temperatuur wel minder dan 18 graden volgens mij...(wat bij mij de gemiddelde kamertemperatuur is) Bovendien waait het altijd wel een beetje buiten, en ben je van de herrie af! Het enige dat je nodig hebt zijn wat langere slagen en een houder om hem bijv. onder je raam te hangen.

Bovendien leven veel van de tweakers ''s nachts en dan is de temperatuur buiten bijna altijd lager dan binnen!

Verwijderd

een record dus wel heh:) gefeliciteerd, zal wel lekker voelen na die tegenslagen met de mobo gaten etc.

Verwijderd

Zijn er dan ook normale japanners....

Trouwens, DaBit, je bent de kosten van het kratje bier nog vergeten ... :Y)

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
tering he, wat een vette overclock man!

postuh po tweakers en vandaag nog! :)

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Topicstarter
Razorfist:
Een gewone PC voeding is niet genoeg als je 18-22V wilt hebben. Dus heb ik maar een gewone transformator genomen, daar een brugcel en een hele hoop elco''s achter gemikt, en dat geeft samen met de +5V van m''n ATX voeding de benodigde spanning.

Die Papst fan is al een heel oud beestje dat al vele zelfbouwprojecten van mij meegemaakt heeft. En het trouwe ding doet het nog steeds.

TheMachine:
Dan kan ik net zo goed een aquarium als waterreservoir nemen. Ik wil m''n computer verzeulbaar houden als het ff kan.

Hiro Shima:
Jazeker!

Hooi:
Dat bier heb ik in een discotheek geconsumeerd, dus ''t viel zelfs nog duurder uit :)

Delyver:
1.5GHz is toch niet zo heel bijzonder?

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Op zondag 06 mei 2001 21:49 schreef DaBit het volgende:

Delyver:
1.5GHz is toch niet zo heel bijzonder?
idd niet zo bijzonder meer, als je hem uit een 1,33 GHz tbird haalt!

Maar uit een 900tje trekt is het SUPER!

Verwijderd

Ik ben (net als razorfist) toch benieuwd waar je die 172 Watt TEC vandaan hebt. Zeker voor dat geld. Kan je niet (als je een keer tijd er voor hebt dan) een tekening van die schakeling (voeding TEC) plaatsen.

Zelf ben ik dus geen electronica monster maar kan wel goed ''simpele'' schakeling nabouwen.

Maar toch gefeliciteerd met deze overclock. Trouwens niet meer in de demo scene??? >:) >:) >:) >:) >:) >:) >:)

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 15:52
Dabit, niet zo bescheiden...
1500 mhz is rete-veel man, gekke japanner >:)

ik heb vanmiddag mijn 900''tje geunlocked, en kan er niks mee....hoger als 1050 maakt ie al fouten, terwijl de temp geen probleem is.
ofwel, je bent goed bezig!

en nu nog een mooie site erover opzetten, en zekers op tweakers.net posten.
en een linkje op links.tweakers.net en in het faq-deel overclocken is niet verkeerd!

Verwijderd

en natuurlijk ff melden bij [H]ard|Ocp
maar dan moeten we natuurlijk wel pics en screanshots hebben heh:)

moeten we niet een ''wazige japanner van de maand award'' gaan toerijken?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 06 mei 2001 22:21 schreef Halon 1202 het volgende:
Ik ben (net als razorfist) toch benieuwd waar je die 172 Watt TEC vandaan hebt. Zeker voor dat geld. Kan je niet (als je een keer tijd er voor hebt dan) een tekening van die schakeling (voeding TEC) plaatsen.
Jawel, die komt toch nog op m''n webpagina terecht. Maar de informatie die in de thread ''Samen peltiers inkopen'' van freakyfrank staat zou voldoende moeten zijn. Dan weten jullie ook gelijk waar m''n pelt vandaan komt. (TeDist)
Maar toch gefeliciteerd met deze overclock. Trouwens niet meer in de demo scene??? >:) >:) >:) >:) >:) >:) >:)
Hmm, nee, ''t is niet leuk meer als je alles zelf in je uppie mag doen, zonder support van mede-groepleden :'(. ''k heb wel zelf nog een redelijk capabel 3D engine met client/server code liggen. Maar daar heb ik al ff niks meer aan gedaan. Zie http://dabit.trybit.com voor iets meer info (ruim een jaar oud, dat wel)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ennuh... als je ''m nou een voltage-mod geeft? Zou ie dan niet harder willen?>:)
* Demo vindt DaBit''s prestatie nu ook al niet gering;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

linkje voor peltier stukje [topic=110686]

Ah ok.. ga eens kijken bij hun... (Als ik weer m''n salaris binnen heb dan.... :P)

Verwijderd

Topicstarter
Die voltage-mod is zeker nodig. Ik heb ''m weer op 1485 staan, want ik kreeg zowaar een Windows Protection Error.

Hmm, overnieuw Win$ucks installeren op dit bakkie gaat niet al te simpel. De adaptec 2940UW en 3COM 3C900 netwerkkaart verdommen het om tegelijk te werken. Iemand nog hints?

• worsie
  • Laatst online: 22-02-2025
Op zondag 06 mei 2001 23:49 schreef DaBit het volgende:
Die voltage-mod is zeker nodig. Ik heb ''m weer op 1485 staan, want ik kreeg zowaar een Windows Protection Error.

Hmm, overnieuw Win$ucks installeren op dit bakkie gaat niet al te simpel. De adaptec 2940UW en 3COM 3C900 netwerkkaart verdommen het om tegelijk te werken. Iemand nog hints?
Eej Dabit, in ieder geval gefeliciteerd met je mooie resultaat :). Vooral de manier waarop (je geknutsel/geklunkel ;) met ijzerzagen, dremels, gasfornuizen, zelfgemaakte voedingen e.d.) maakt het extra speciaal. Thumbs up!

En hoe bedoel je "niet tegelijk" werken? Ze done nhet wel, maar maar eentje doet ut? Net Windhoos er op gezet? Geen IRQ gezeik?

Verwijderd

Topicstarter
Juist wel IRQ gezeik. Gatver, ik snap niet dat ze in een normale PC het aantal interruptleidingen niet uitbreiden voor protected-mode OS-en. Moet makkelijk kunnen. Nouja, ik heb de 3COM vervangen door een simpele Realtek: probleem opgelost.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
He dabit.. Netjes.. Alleen jammer dat de 1500 net niet stabiel werd gehaald..

Overigens moet je met een axia toch hoger kunnen komen.. (ik heb hem nu stabiel draaien op 1400 (10.5x133) met een simpele coolermaster erop! Wel 60 graden.. Ouch!)

Maarja, voor een 900 AFFA is het helemaal niet slecht!

Heb je trouwens al geprobeerd of je met koelvloeistof bijna hetzelfde resultaat kunt krijgen? (je waterblok zou genoeg warmte kunnen afvoeren, dus dat zal het probleem niet zijn!)

Verwijderd

Topicstarter
Nope, koelvloeistof moet ik nog eens ooit proberen.

Verwijderd

Jooooooooeeeeeeeeeepieeeeeeeeeeeeee

heheheh,

Toppie overklok DaBit, suuuuuuperrr,
gaaf dat de tips van iedereen hebben geholpen om jou dit resultaat te bezorgen, ondanks een aantal tegenslagen blijkt toch maar weer dat de aanhouder wint, nu nog een cooling met vloeibaar gas om nog lager in temperatuur te komen en het is helemaal een kewl overclock project.
Van overclocken weet ik zelf nog niet veel maar van metaal bewerken wel, perfect zoals je alle onderwerpen hebt uigediept en ook alle eigenschappen van metaal hebt bekeken om zo tot je materiaal keuze te komen, en goede voorbreiding geeft in dit geval dus een goed resultaat, GEFELICITEERD!!!!!!!!
:):):):):):):):):):):):):):):):):)

Verwijderd

Topicstarter
Voorbereiding scheelt altijd (hoewel ik soms het idee heb dat ik van Rotterdam via Groningen naar Amsterdam aan het reizen ben).

En GoT in de browser scheelt ook een hele hoop :). Op DOC lopen toch nog een heleboel niet bepaald stomme figuren rond :).

Phase-change koeling? Hmmmm... :P

• Wimo.
  • Laatst online: 16:33

Wimo.

Shake and Bake!

Hmmz.. met die spullen moet mijn duron wel 1800 kunnen halen :P

Verwijderd

Topicstarter
Een duron 1500 wel ja...

Verwijderd

heheheheheheheheheheh,

(Doehetzelver ziet nieuwsgierigheid in DaBit z`n oogjes over Phase Change koeling..............................:p

Wat zullen we nemen, propaan, butaan, STIKSTOF......? :9~

Verwijderd

FF een tip om condensproblemen voor te zijn }) : kijk eens ff bij OCtools voorbij onder project submerged II. :7

http://www.octools.com/articles/submersion2/submersion2.html

En bel ff of je het mag kopen (heb t zelf nog niet gedaan |:( ) :

Netherlands Promosol B.V.
Ekkersrijt 1411
5602 Al Son
(31) 499-474705

• AcouSE
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Op zondag 06 mei 2001 21:49 schreef DaBit o.a. het volgende:
Razorfist:
Een gewone PC voeding is niet genoeg als je 18-22V wilt hebben. Dus heb ik maar een gewone transformator genomen, daar een brugcel en een hele hoop elco''s achter gemikt, en dat geeft samen met de +5V van m''n ATX voeding de benodigde spanning.
:? Kun je dat even toelichten? Zoals ik het nu begrijp heb je een stabiele spanning gemaakt met elco''s gevoed door een trafo (met extra wikkelingen, heb ik al ergens eerder gelezen), en die heb je in serie staan met je 5V van je voeding? Hoeveel ampere loopt er dan wel niet door het 5V circuit van je voeding?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Op maandag 07 mei 2001 14:44 schreef doehetzelver het volgende:
heheheheheheheheheheh,

(Doehetzelver ziet nieuwsgierigheid in DaBit z`n oogjes over Phase Change koeling..............................:p

Volgens mij heeft hij dat idee al ooit eerder gehad :)

[topic=112010]

Maar de uitvoering is toch wel (veel) lastiger als deze waterkoeling (die overigens ook al niet zo simpel is :) )

Verwijderd

Topicstarter
AcouSE:

Ik zal vanavond ofzo eens wat HTML kloppen over dat peltier voeding met trafo gebeuren. Dat moet toch ook ooit op m''n site, dus...

Wat betreft phase-change koeling: Eerst maar eens bergen info over dat grapje zien te verzamelen. Ik weet hoe het werkt, maar dan houd het ook op. En ik heb niet het idee dat een koelkastcompressor met wat butaan erg efficient is. Verder wil ik eens kijken of die freon die ze als koudespray verkopen bij de elektrovakhandel niet geschikt is. Dat spul is betaalbaar, niet-brandbaar, en zou moeten werken tot -40.

• Dr.Q
DaBit kun je die ringkern, als ie 2x 12 volt als secundair heeft, niet gewoon 1x 24 volt maken? dat is wel even wat meer power uit je pelt en qua vermogen/amps moet het niet veel schelen eik...
(hoe stabiel is je voltage? in hoeverre schommelt het? want stabiliseren op 24 volt. 11.7 amps is fucking duur...)

Verwijderd

Op maandag 07 mei 2001 14:44 schreef doehetzelver het volgende:
heheheheheheheheheheh,

hehe...

op een of andere manier linken een hoop mensen stifstof met phase change cooling..
en dat toch terwijl stikstof toch echt niet onder de 200 bar naar een vloeistof geperst kan worden.(boven de -190C dan he)

en als we het goed doen, gebruiken we ethaan >:) dat is veel leuker spul dan propaan en butaan

• Hielko
DaBit kun je die ringkern, als ie 2x 12 volt als secundair heeft, niet gewoon 1x 24 volt maken? dat is wel even wat meer power uit je pelt en qua vermogen/amps moet het niet veel schelen eik...
(hoe stabiel is je voltage? in hoeverre schommelt het? want stabiliseren op 24 volt. 11.7 amps is fucking duur...)
Nee, waarom weet ik niet precies maar 12V secudair wordt 12 * 1,4 V richting de peltier (-1,4 volt voor de 2 diodes in de bruggelijkrichter). Als je 2 x 12 gaat gebruiken krijgt de peltier veel te veel.

• Dr.Q
hmmm en als je dat oplost met een fikse weerstand en een heatsink?
die factor 1,4 ben ik idd vaker tegengekomen... beetje genegeerd denk ik...
anyway anders probeer je toch 2x 12 volt=24 volt en dan meten hoeveel volt de totale spanning is en dan afbakenen met een weerstand+heatsink... idee of niet uitvoerbaar (ben zelf nl. hetzelfde van plan)

OEI dat is toch wel een volt of 7-8 die je weg moet weerstanden... hittegolf!

( 12x1,4x2 -1.4 -24 is 8.13 ofzo)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, 24V gelijkrichten is iets te veel. En meer dan een volt of 20 kan ik de trafo toch al niet laten leveren, want dan loopt het vermogen dat-ie moet leveren te hoog op. Maarja, een grotere trafo kan ik niet kwijt in m''n kast.

• Dr.Q
wat dacht je van ophangen verticaal heb je zat ruimte in je kast...
en 24 volt gelijkrichten dat lukt toch wel?
dan schommelt het met een voltje ofzo... dan maak je er toch 23.5 volt van met die weerstanden?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ringkernen zijn best zwaar (dus lastig even op te hangen), en ze zijn rond. En een HX08 is niet zo breed (cm of 17 meen ik)

Een volt of 20-22 op de pelt is voldoende.

• Dr.Q
heb je zo''n dunne platte of een echte big-boy van een paar kilo?

ophangen is wel wat handiger ivm met ventilatie.
Is een 2x12volt 300 (of 400) watt ringkern niets voor jou? Voor heel goedkoop bij conrad! (< 150,-) !

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 225W (2x 12V@9.38A) trafo; da''s de maximale maat die ik nog ik m''n kast kan krijgen. En inderdaad; ik heb er minder dan Fl 100,- voor betaald.

• Gman
  • Laatst online: 14-03 20:42
Voor wat ik aan Waterkoelspul wil uitgeven kom ik met 170 Watt Peltier en wat isolatieschuim op 600 piek.

Dan is alles al op maat gemaakt, en bij dangerden besteld.

Als Oss niet ver van Arnhem ligt wil ik wel even langskomen met de digicam (of heb je er zelf 1?)

Verwijderd

Topicstarter
''k vind zelf klooien veel leuker...

• Gman
  • Laatst online: 14-03 20:42
Op maandag 07 mei 2001 23:02 schreef DaBit het volgende:
''k vind zelf klooien veel leuker...
Jah okay, maar ik ga liever niet zelf een waterblok in elkaar schroeven.

Ik kan het wel! ben d''r handig genoeg voor.
Maargoed als ik het geld niet bij elkaar krijg voor een pre produced, dan kijk ik wel naar alternatieven.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

FF een vraagje over peltiers:
Als ik een 120 watt peltier heb, is dat dan hoeveel watt warmte ie kan verwerken, of hoeveel watt het ding verbruikt?
En als het het eerste is, hoeveel wat verbruikt die pelt dan ongeveer?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Hielko
Het is het eerste.

• Dr.Q
P=UxI dat geldt ook voor pelts, toch?
geen rare P=(U-x) x blaat... ofzo?

dus een 24volt 11,7 a = 280watt...

• worsie
Op dinsdag 08 mei 2001 19:10 schreef Demoniac het volgende:
<knip>
En als het het eerste is, hoeveel wat verbruikt die pelt dan ongeveer?
Waarom denk je dat dat ding een 120Watt peltier wordt genoemd? ;)

• Hielko
Op dinsdag 08 mei 2001 22:41 schreef worsie het volgende:

[..]

Waarom denk je dat dat ding een 120Watt peltier wordt genoemd? ;)
Worsie: dat is niet zo. Die peltier kan 120 Watt verplaatsen max. Maar misschien gebruikt hij wel 200-300Watt, of als je een bijzonder effeciente hebt misschien maar 1 Watt...

P = U * I geld inderdaad ook voor een peltier, maar het probleem is dat het voorspellen van de I moeilijk is. Die hangt af van het voltage, de temperatuur en de belasting.

Verwijderd

Topicstarter
Het gegeven vermogen (Qmax) voor een peltier is het maximale vermogen dat-ie kan verpompen bij Thot = Tcold. Hiervoor heeft de pelt heel wat meer vermogen nodig dan Qmax.

In het ongunstigste geval moet je Vmax en Imax aanbieden om Qmax te halen. Voor mijn peltier is dat dus 24.6V @ 11.1A = 273W. Overigens moet er dan van de hete zijde 445W afgevoerd worden. Auw!

• worsie
|:( Ik moet ff nadenken voor ik wat zeg |:(

Heb dit notabene voor mijn eigen pelt ook wel eens zitten berekenen.

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, werken en GoT-ten tegelijk betekent toch dat je de concentratie op moet delen :)
Pagina: 1