Toon posts:

[BC3] CPU temp vs. coldplate temp problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, dit is wazig. Zojuist nog even een testje gedaan met de A7V133+H2O/pelt.

Proc ingesteld op 540MHz. Laag dus, om hitteproductie te minimaliseren.

Vervolgens meten. Coldplate (CP) temp is gemeten IN de coldplate, zo''n 5mm van de bovenkant van de core af. CPU (CPU) temp komt uit de BIOS. Temperaturen in graden Celcius.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
CP: -12    CPU: 23
CP: -10    CPU: 23
CP: -8     CPU: 23
CP: -4     CPU: 23
CP: -2     CPU: 23.5
CP: 0   CPU: 23.5
CP: 2   CPU: 24
CP: 4     CPU: 24

Vervolgens de prik eraf, als een gek het blok eraf, en voelen wat de temp is. Ijskoud, zowel de core als de rest van de package.

Alleen de onderkant van ''t moederbord is geisoleerd, verder niks. Dus ook geen schuim tussen A7V133 tempsensor en onderkant CPU.

Coldplate en core maken goed thermisch contact; zo onderhand alle AS word er tussenuit geperst. Ik heb uiteraard ook beide met wat alcohol schoongemaakt voordat ik de boel monteerde.

Direct na het opstarten van de PC, met alles op ambient temp, geeft de CPU tempmeter overigens 28 graden aan. Zo snel kan volgens mij nooit die lucht tussen tempsensor op ''t mobo en de proc verwarmd worden.

Wat is de conclusie: (weer) een rotte tempsensor op de A7V133? Dat zou balen zijn, want ik krijg nou geen externe sensor meer onder de proc gefrommeld.

Verwijderd

Op zaterdag 05 mei 2001 02:07 schreef DaBit het volgende:
...

Direct na het opstarten van de PC, met alles op ambient temp, geeft de CPU tempmeter overigens 28 graden aan. Zo snel kan volgens mij nooit die lucht tussen tempsensor op ''t mobo en de proc verwarmd worden.

...
Nee, lijkt mij ook niet :(

Wees blij dat je geen Jetway bord hebt, die is pas brak :r :r :r

• RUXperienced
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06-2024
Volgens mij staan Asus mobo''s al een tijdje bekend om de slechte tempsensors en deze zal wel geen uitzondering zijn.

Ik bedoel als mijn duron650@1035 met een minder koelblok, een mindere peltier, mindere coldplate en mindere koelpasta al koeler blijft (volgens mn KT7A)....

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Wat voor diameter heeft het draadje naar de censor toe ?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog een fantastisch idee om een eigen tempsensor onder m''n proc te krijgen? Bij m''n vorige A7V had ik het socket per ongeluk gesloopt, en kon ik met wat transformatordraad onder de proc door. Dat gaat nu niet meer; en m''n socket wilde ik heel laten dit keer.

Sensor heeft een diameter van ca. 5mm, en een lengte van ook zoiets. Voor de elektronici: ''t ding zit in een TO92 behuizing.

Verwijderd

ja kan je niet een heel dun geultje ?maken? in je socket voor het draatje?, tussen de pinnetjes door :P
want het is inderdaat gewoon dat die temp sensor niet lager kan en dus ''in de war raakt''

Verwijderd

zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat de kou gewoon de sensor niet bereikt??
waarschijnlijk zal de proc nog steeds wat warmte richting de socket gooien..
en het moederbord zelf zal ook wel wat opwarmen.

en ik denk dat de coldplate+ een verschil (van 5C ofzo?) redelijk in de buurt komt.. maar idd bagger sensoren ja...

temp sensor ->
van dat soort printplaat-papier wat in HD''s enzo zit.. in vorm snijden, gatenpatroon van je socket inboren met dremel.
dan aan de andere kant sensor monteren.

er zijn speciale sensors die volgens dit principe werken...

is wel lekker priegelen..

• DarkTemple
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 09:40
Op zaterdag 05 mei 2001 02:07 schreef DaBit het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
CP: -12    CPU: 23
CP: -10    CPU: 23
CP: -8     CPU: 23
CP: -4     CPU: 23
CP: -2     CPU: 23.5
CP: 0   CPU: 23.5
CP: 2   CPU: 24
CP: 4     CPU: 24
Ik merkte ook al bij mij dat het kouder worden van het water bijna geen invloed had op processor temp. (AbitKT7Araid)
Dit kan toch niet aan de temp sensor liggen?

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00

RvV

Mijn temp sensortje op de Abit KT7-raid werkt prima. Tot nu toe heb ik alleen nog maar geloofwaardige temperaturen gezien. Als ik de computer ''s ochtends aanzet en dan gelijk de bios in ga, dan hangt de temp op de 18°C met alleen waterkoeling. Het lijkt er op dat die temp sensor van jou niet helemaal lekker is.
Die ene gast van www.oilcool.com zat toch in de -17°C met z''n cpu temperauur dacht ik. En hij had een MSI bord, toch?

Y'24

Verwijderd

Topicstarter
Boven Tcpu=30 graden gaat het wel goed.
code:
1
2
3
4
CP: 28 graden   CPU: 30 graden
CP: 30 graden   CPU: 33 graden
CP: 34 graden   CPU: 36 graden
CP: 40 graden   CPU: 42 graden

Nouja, er zit nu een stukje piepschuim over de sensor voor de isolatie, dus ''t is nou helemaal einde met betrouwbare info uit dat ding.
Pagina: 1