[BC3] Duron traag na overklokken

Pagina: 1
Acties:

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-05 14:49
Hallo allemaal, ik heb een vraagje.
Ik heb mijn duron 750 netjes op 1000MHz lopen (10x100). Nu heb ik mijn FSB verhoogd met maar 1MHz, en nu is mijn systeem een stuk trager :'( hoe kan dat ?
Je zou toch zeggen dat het allemaal sneller zou moeten zijn. Mijn koetje graast wel meer Mkeys, maar andere dingen zoals Word en zo werken trager. Het is net of alles niet meer zo ''soepel'' loopt.
Als ik mijn FSB naar 102, 105, 110 zet dan is het hele systeem meteen zo instabiel als ik weet niet wat.

Ik heb een Duron 750, Abit KT7 (met voltage mod), 2x100/133 MHZ geheugen. Een ChromeOrb koeler, en een grote fan die rechtstreeks op mijn orb gericht staat. Kap van de PC is open, temperatuur is 45 graden stressed.
Mijn geheugen draait op FSB, dus niet op 133Mhz.

Nu vind ik het niet zo erg om ''maar'' op 1000Mhz te draaien, ik vind ''t gewoon een vreemd probleem.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kun je niet een keer 9 * 110 proberen?

• McFreak
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-04 21:09

McFreak

McFraGG de gekste !!

Heb jij W2k?

McFraGG de gekste !!

• Artcore
  • Niet online
Dan zou je een KT7A moeten nemen als het geld geen probleem is :)

hehe bij mij wel overigens :D

• koffercomputer
Ik heb dat al geprobeerd.
Als mijn FSB boven de 100 uitkomt dan is mijn systeem onstabiel :'(

En ik draai inderdaad Win2K

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Nou, Kijk... Je moederbord draait op 100 en je geheugen op 133. zit dus een faktor van 1.33. Als je nu dus je fsb op b.v. 110 zet krijg je 110*1.33 =146.3 Mhz. En dat vind je geheugen waarschijnlijk niet echt prettig. Je kan beter de fsb op 133 mhz zetten en dan de factor van de proc wat lager, 7.5 b.v. dan draait die op 1ghz.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• koffercomputer
Roman: ik heb in mijn post geschreven dat mijn memory op FSB draait, niet op FSB+PCI.
Dus da''s het probleem niet.

Artcore_Trooper: geld is helaas wel een probleem.

edit:
efficient gebruik maken van forum

• BC3 Victim
heb ik over het hoofd gezien...:Z Maar ik zie je hebt een moederbord met een KT133 chip.. die had ik eerst ook en ik kwam niet hoger dan 104Mhz. Maar ik heb nu een Mobo met een kt133A chipset en die draait nu op 133. Kun jet niet gewoon de FSB op 100 laten en dan de Factor wat hoger en de Vcore?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Op vrijdag 04 mei 2001 11:34 schreef Roman het volgende:
Nou, Kijk... Je moederbord draait op 100 en je geheugen op 133. zit dus een faktor van 1.33. Als je nu dus je fsb op b.v. 110 zet krijg je 110*1.33 =146.3 Mhz. En dat vind je geheugen waarschijnlijk niet echt prettig. Je kan beter de fsb op 133 mhz zetten en dan de factor van de proc wat lager, 7.5 b.v. dan draait die op 1ghz.
Lezen is ook een vak.. Hij zegt net dat z''n mem op de FSB draait.. Dus 101.. En een KT7 op 133 MHz FSB??? Don''t think so..

Wel vreemd overigens dat net die 10 MHz meer het hele systeem instabiel maken.. Het lijkt erop alsof je met je 1 GHz op de grens zit. Misschien door beter te koelen kun je nog wat hoger komen!!

Verwijderd

Wat is je Vcore en je L2-cache divider? Draait bij de Duron de L2-cache niet op 1/2*CPU? Het kan zijn dat je L2-cache aan z''n grens zit. Misschien moet je de L2-cache divider even terugzetten naar 1/3 of 2/5. Anders zou ik het voltage iets hoger zetten.

• BC3 Victim
Jaja ik weel ik zat te :Z.....

• koffercomputer
Roman:
Ik heb mijn Vcore al tamelijk hoog staan, 1.97 Volt namelijk (voltage mod= :9~ ) en dat met de multiplier hoger werkt niet, dan moet ik van 1000 naar 1050, en dat trekt íe helaas niet.

Twynn:
Ik dacht dat bij dit voltage en snelheid 45 graden stressed helemaal niet zo gek ik.

ImaStar:
En hoe moet ik mijn L2 divider veranderen op een Abit KT7 met een Duron 750 ? Volgens mij kan dat niet. En ik heb al eens geprobeerd om zonder L2 te draaien. Toen ging mijn systeem ook niet hoger dan 1030MHz

Iedereen:
Ik vraag me alleen af waarom mijn systeem trager wordt als ik de FSB een MHzje omhoog zet.

• McFreak

McFreak

McFraGG de gekste !!

Ik heb nml al tijden hetzelfde probleem, dat denk ik tenminste.
Ik heb ook een Abit Kt7 met een Duron 800@1000 met 10x100 en W2k.
2x128 PC133 CAS2
Ik heb mijn voltage opgekrikt tot 1.85v
Mijn kast staat ook altijd open.
Zeg maar precies hetzelfde als jij.

Ik ben een fanatieke UT-TER en ook daar heb ik last van die onzin.
Het crasht om de haverklap terwijl ik vroeger met mijn PII333Celeron met w2k en 128MB vrijwel nooit problemen had.
Volgens mij ligt het gewoon aan w2k.

Ik ben nu al een tijdje aan het zoeken om te kijken hoe ik de zaak stabieler ken krijgen maar nog nix is er gelukt.

1. Welke VIA drivers hebbie? ik-> 4.29
2. Heb je toevallig een USB muis? daar ligt het volgens mij aan
3. ACPI heb ik aan, maakt niet nix uit qua performance

Als iemand hetzelfde prob heb, of ideeen, ff melden pleaze

McFraGG de gekste !!

• martijn12345
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Je moet de FSB gewoon op 100 laten staan. Die paar mhz die dat oplevert bij een kt133 chipset zijn het niet echt waard. Meestal haal je toch max 105...

Het lijkt me niet dat alleen door het overklokken je PC langzamer word. Het enige wat ik kan bedenken. Is dat je Duron op 1000 mhz veel rekenfouten maakt, en dan steeds weer alles opnieuw moet uitrekenen, en dat ie zodoende langzamer is.
Of dit het geval is kun je testen met Prime95 bijv. Deze geeft aan of je CPU rekenfouten maakt....

Als dat niet het geval is, dan zit het um niet in je cpu, maar is er iets anders wat niet goed geconfigureert is (swapfiles bijvoorbeeld, of een gefragmenteerde HD, etc)

Geen inspiratie

• BC3 Victim
Je hebt die proc met meer dan 30% overklokt, dat is toch redelijk goed, toch.

• koffercomputer
RaR : ik heb geen USB muis, ACPI staat aan, VIA drivers weet ik zo ff niet, hoe kan ik dat makkelijk zien ?

martijn12345: ik dacht zelf ook aan zoiets.
Maar het systeem loopt niet vast, en als ik BurnMMX draai geeft die geen melding van rekenfouten (en daar is hij meestal wel snel in).

Roman: ik weet wel dat 1000Mhz een mooie waarde is, maar ik wil weten waarom hij met een iets hogere FSB zo brak is.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Op vrijdag 04 mei 2001 11:43 schreef koffercomputer het volgende:
Twynn:
Ik dacht dat bij dit voltage en snelheid 45 graden stressed helemaal niet zo gek ik.
Is ook helemaal niet zo gek.. Maar Ik heb het bij m''n vorige proc ook meegemaakt (tbird 900) dat alstie onder de 40 graden bleef, hij wel stabiel liep op 1050, maar zodra hij erboven kwam, was het afgelopen..

Maar ik ben het wel met je eens dat het vreemd is dat de bus verhogen een langzamer systeem oplevert..

Ik heb het hier zelf overigens ook nu.. Asus A7V133 is op 133MHz FSB sneller dan op 140.. Maar dit schijnt opgelost te kunnen worden door een bios-update..

Roman: Kan gebeuren.. No hard feelings :)

• McFreak

McFreak

McFraGG de gekste !!

Als je niet weet welke VIA drivers je hebt dan heb je ze dus niet, anders had je het wel geweten.

Maar als je denkt dat je systeem sneller is als die lager Mhz loopt gooi je hem toch weer lager?

McFraGG de gekste !!

• BC3 Victim
Dat zal aan je chipset liggen, de KT133 gaat maar goed bij 100 Mhz.

• BC3 Victim
Je moet ook geen DURON kopen, omdat deze maar 64kb cache geheugen op de proc heeft. doordat je je proc gaat overclocken gaat het mis met de communicatie met je cache geheugen om het maar ff simpel te zeggen.

• koffercomputer
Het ging mij er niet om dat mijn systeem sneller is met een lagere FSB, ik wil weten waarom mijn systeem trager is als ik mijn FSB met 1Mhz verhoog.

Dus, wie o wie heeft de enige echte goede verkaring ?

• McFreak

McFreak

McFraGG de gekste !!

Op vrijdag 04 mei 2001 11:57 schreef HELLO_I_AM_YELLOW het volgende:
Je moet ook geen DURON kopen, omdat deze maar 64kb cache geheugen op de proc heeft. doordat je je proc gaat overclocken gaat het mis met de communicatie met je cache geheugen om het maar ff simpel te zeggen.
Lekker systeempje heb je daar lopen.

Waarom zou de grootte van je cache te maken hebben met je snelheid van je CPU?
Kan je daar een technische verklaring voor geven?

McFraGG de gekste !!

Verwijderd

Gebruik MAthlon (zoek om je L2-chache lager te zetten en probeer het dan nog eens. Als je CPU aan z''n grenzen zit wat betreft stabiliteit, is het goed mogelijk dat bij oc''en de snelheid iets achteruit gaat.

• BC3 Victim
Om het technisch heel simpel uit te leggen, het zit zo. De cache van de DURON is zo simpel gemaakt wanneer het word overgeclock onstaat er een soort lag (vertraging)in de communicatie.

Ja mooi systeempie he

lang voor moeten sparen maar nu dat het er is loopt het echt super onder W2K.

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-04 10:58

WiD

Op vrijdag 04 mei 2001 11:43 schreef koffercomputer het volgende:
Roman:
Ik vraag me alleen af waarom mijn systeem trager wordt als ik de FSB een MHzje omhoog zet.
Als je systeem merkt (hardware controle) dat er fouten gebeuren bij de overdracht van gegevens tussen de hd-geheugen-cpu, maar die fouten zijn niet zo erg dat je systeem crasht, dat gaat het gewoon die gegevens terug opvragen. Stel nu dat de communicatie tussen de cpu en het geheugen niet goed verloopt, maar je systeem blijft overeind, dan gaat het gewoon die gegevens terug blijven opvragen, tot de checksum een keer klopt, of tot het maximaal aantal herhalingen is overschreden. En dan wordt je systeem idd traag.
Je kan het vergelijken met een slechte netwerkverbinding. Als je een 100mbit verbinding hebt tussen 2 computers, maar de kabel is net te lang (dus te veel ruis e.d.), dan gaat die verbinding opeens enorm veel trager omdat telkens opnieuw dezelfde data terug moet worden doorgezonden.

• WiD

WiD

Op vrijdag 04 mei 2001 12:02 schreef HELLO_I_AM_YELLOW het volgende:
Om het technisch heel simpel uit te leggen, het zit zo. De cache van de DURON is zo simpel gemaakt wanneer het word overgeclock onstaat er een soort lag (vertraging)in de communicatie.

Ja mooi systeempie he

lang voor moeten sparen maar nu dat het er is loopt het echt super onder W2K.
De cache van zijn systeem heeft er in dit geval niks mee te maken. Zijn }:O draait nog wel goed, en dat proces bevindt zich volledig in de cache (zo zou het toch moeten zijn volgen de mensen van distributed)

• BC3 Victim
Ik persoonlijk vind niet dat je het kan vergelijken met een 100mbit kaartje die ff zijn gegevens nog een keertje opvraagt.

Maar dat is mijn mening en dat steld voor de rest niks voor. ( 8-)

Verwijderd

''t enige dat ik kan verzinnen:

De Alpha EV6 bus die de Athlon & co gebruikt bevat ook errorcorrectiecodes. Als je dan vervolgens je FSB opkrikt en de PLL die de FSB frequentie verzorgt vind dat niet leuk, dan kunnen er fouten ontstaan op je signaallijnen. Die worden stilletjes afgevangen, de burst transfer van geheugen naar cache word afgebroken, en overnieuw gestart.

Dit legt beslag op de load/store units van de K7, die jouw koetje ook nodig heeft om z''n data te verwerken. Daarom kan het trager gaan werken, tenminste, da''s mijn wilde gok.

De L1 en L2 caches van de Duron werken gewoon op volle procfrequentie. En de latency is ook hetzelfde, ongeacht de freq. Aan je duron ligt het dus niet.

De KT133 is het ook niet: 1% hogere klok zou dan hetzelfde moeten doen als een 1% hogere temp ofzo. Ik denk dat je mobo de schuldige is.

Of ''t is je bios dat boven de 100MHz de timing van je geheugen gaat wijzigen.

• koffercomputer
Thnx allemaal voor jullie hulp en uitleg.
Op het moment loopt mijn systeem op 1028 MHz (10x102 , afwijking: ik weet het).

Vcore = 2 volt, temp. = 44 graden met }:O
Ik laat ''m een weekendje aanstan, ff controleren of hij stabiel is.

Verwijderd

Duron+FSB omhoog werkt gewoon niet... Daarvoor moet je een Athlon hebben :)

• Artcore
  • Niet online
Op vrijdag 04 mei 2001 16:15 schreef Sn@ke het volgende:
Duron+FSB omhoog werkt gewoon niet... Daarvoor moet je een Athlon hebben :)
Is dit serieus of niet?

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:16

BrZ

Op vrijdag 04 mei 2001 12:05 schreef HELLO_I_AM_YELLOW het volgende:
bla...
offtopic:
Uhm... Hoe heb je in godsnaam een P3 1GHz op 1.4 gekregen?? Dat lukt in het algemeen alleen bij wazige japaners met stikstof...

En woon je in de USA? das namelijk de enigste plaats waar je een T3 verbinding kan krijgen :P

En jouw cache verhaal is complete bullshit

Verwijderd

hej YELLOW geval....

heb je toch maar ff je SIGnature veranderd??

zag je eindelijk in dat 3 ghz niet kan??

goedzo.... en sinds hoe lang heb je die 24x brander??

volgens mij leef je in een droomwereld makker...... WAKE UP

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:56

Servowire

prutser:~#

Op vrijdag 04 mei 2001 17:33 schreef The_YellowDog het volgende:
hej YELLOW geval....

heb je toch maar ff je SIGnature veranderd??

zag je eindelijk in dat 3 ghz niet kan??

goedzo.... en sinds hoe lang heb je die 24x brander??

volgens mij leef je in een droomwereld makker...... WAKE UP
Dat is volgens mij niet serieus bedoeld

met papier mache kun je alles maken!!

• WiD

WiD

Op vrijdag 04 mei 2001 16:18 schreef Artcore_Trooper het volgende:

[..]

Is dit serieus of niet?
Weerom niet serieus zullen we maar aannemen.
Pagina: 1