[BC3] Waar kan ik CuSil kopen, en wat kost het???

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Hallo Tweakers,

Ik ben nog nie zo heel lang bezig met waterkoeling, maar ik dacht "Ach, laat ik het gelijk maar goed aanpakken...".

Dus nu zit ik met een vraagje: Waar kan ik CuSil kopen, en wat kost dat???

Ik verwacht dat DaBit (zo''n beetje de fanatiekste hiero) of FreakyFrank wel wat weet...

/* OFF TOPIC
(Dit is mijn eerste posting ooit!!!
*/

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Wat is dat? Cu-Si-L of koper-zilver legering?
Moet het dan CuAg zijn?

Verwijderd

CuSil is een zilver/koperlegering met een extreem hoge thermische geleiding.

Waar je ''t kunt krijgen weet ik niet. Zeker niet in kleine hoeveelheden. Maar ik weet wel dat het erg, erg prijzig is.

En je kunt beter 10mm dik koper hebben dan 5mm dik CuSil...

• BC3 Victim
CuSil is een idd koper-zilver-legering, en naar ik weet (heb ik ergens bij DaBit gelezen) heeft een of ander bedrijf er een patent op.

Maar het is dus idd CuAg |:(

Maar weet er verder iemand nog wat???

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Maar het gaat me er meer om dat dat CuSil niet zo gevoelig is voor al die corrosie e.d.

Dus dan heb ik nie dat gedoe wat DaBit altijd heeft (met dat zandstralen e.d.), want daar heb ik simpelweg de apparaatjes nie voor...

Verwijderd

Met een stukje schuurpapier aan een stukje hout was het ook gelukt hoor. Dat zandstralen kwam maar toevallig net zo uit.

En of CuSil niet oxideert? Geen idee. Waarom probeer je niet om het blokje van zilver te maken dan? Da''s al flink wat goedkoper dan cusil.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Heb even een datasheet tevoorschijn getoverd...

Tensile strength:
3700 MPa
Tensile Modulus:
935 GPa
Elongation:
0,4%
Density:
2,21 g/cm3
TC
800 w/m.K

Wat was die ook al weer van koper?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
jah maar koper en zilver liggen nou niet bepaald ver van mekaar wat geleiding betreft... verschil tussen CuSil en zilver is wel een stuk groter...

Ik zou alleen aan CuSil beginnen als je een CNC freesbank tot je beschikking hebt voor oneindige tijd... alleen een heel complex ontwerp is het waard om van CuSil gemaakt te worden. en probeer eerst je blok in koper te maken, kun je het altijd nog van CuSil maken daarna.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• php
  • Niet online

php

Gisteren heb ik een koolstof-leverancier over de vloer gehad.

Deze wist mij o.a. te vertellen dat er koolstof soorten waren (die bij hem in het pakket zaten), die een thermische geleiding hadden, welke ongeveer 2x zo goed waren als puur koper. Dit koolstof wordt o.a. gebruikt voor koelelementen in de Laser-industrie, sattelieten, en op sommige Formule-1 wagens.

Het is in ieder geval Pitch-based koolstofvezel, geen PAN, en de rest moet ik nog even vragen. Indicatieprijzen zijn ongeveer 1100 euro/kg........

• php
  • Niet online

php

Gevonden:

Is idd 2x zoveel...

Thermal Conductivity @20°C - W m-1 K-1
Diamond ( C ) 1300-2100
Zilver: 429 W/mK
Koper: 401 W/mK
Aluminium: 237 W/mK

Verwijderd

Autsj! Da''s duur spul. Blokje van 50x50x20mm weegt 110 gram, en kost dus ca. 120 euro. Plus de gebruikelijke extra''s omdat je maar weinig nodig hebt.

Voorlopig presteert koper goed genoeg...

Verwijderd

Hmmm... dan zou dit toch een goedkopere en condensvrije oplossing kunnen zijn *D *D })

http://www.octools.com/articles/submersion2/submersion2.html

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Herman,

In wat voor vorm krijg je het dan aangeleverd? Die blokken moeten wel massief geperst worden denk ik om die thermische geleiding te behouden. Als je gewone matten krijgt en je gaat een beetje huis-tuin-en-keuken knutselen met epoxy dan zal er wel niet veel van die eigenschappen overblijven :(

• php
  • Niet online

php

Geen idee hoe ik het eventueel zou kunnen krijgen. Ik neem aan dat het net als alle koolstof gewoon op bobbins zit. (klossen)

Hiervan zal dan een UD weefsel gemaakt moeten worden, daarvan een prepreg, en deze moet liefst in een autoclaaf in vorm worden uitgehard, in een malletje. Voorlopig heb ik daar geen tijd voor, als ik al een bobbin weet los te praten........

• BC3 Victim
Maarre people,

Is gewoon zilver dan echt goedkoper dan CuSil??? Want dan is de keuze natuurlijk errug makkelijk...

Om maar weer eens een nieuwe vraag te stellen: Wat kost een blokkie zilver van 5x5x2 ???
(en heb je daarbij dan nog last van enige aantastvormen???)
Dacht het volgens mij niet (edelmetaal), maar sommig zilver zie je gewoon zwart worden na een tijdje...

Verwijderd

Tsja, wat een kilootje zilver precies kost weet ik niet, maar ik denk dat je voor zo''n blokkie toch wel 200 piek kwijt bent, als ''t al niet meer is.

En zilver is ook niet bepaald chemisch inert.

• BC3 Victim
Dus dat wil zeggen dat zilver op den duur ook "gewoon" oxideert?

• worsie
Op vrijdag 04 mei 2001 13:07 schreef Herman het volgende:
Geen idee hoe ik het eventueel zou kunnen krijgen. Ik neem aan dat het net als alle koolstof gewoon op bobbins zit. (klossen)

Hiervan zal dan een UD weefsel gemaakt moeten worden, daarvan een prepreg, en deze moet liefst in een autoclaaf in vorm worden uitgehard, in een malletje. Voorlopig heb ik daar geen tijd voor, als ik al een bobbin weet los te praten........
Weefsel maken en prepreg maken zijn wel een beetje lastige processen. Klaarblijkelijk voeren jullie dat soort processen uit op je werk, anders kwam die vertegenwoordiger niet bij je langs, maar dit is wel weer een stapje verder dan een blokje koper of voor mijn part zilver uitboren/frezen.

• php
  • Niet online

php

Wij maken geen weefsels, of prepregs, maar verkopen ze wel. Vandaar dat de fabrikant langskwam.

Is overigens een vreemde wereld, vertegenwoordigers die niet direct iets hoeven te verkopen (ze kwamen met twee man, ook een techneut uit Engeland.) Dure hobby, dus.

• worsie
Pfff.. maakt ze niks uit. Als je eenmaal met zo''n bedrijf in zee gaat wordt dat al snel een langdurige samenwerking, en houdt het niet op bij een klosje koolstof of zo. Dan wordt het al snel de moeite waard hoor.

• BC3 Victim
Heej Tweakertjes,

Wat voor effect heeft water nou dan op de langere termijn op zilver???

Er zijn toch vast wel mensen die daar wat ervaring mee hebben...

Pagina: 1