[BC3] zeer stille 220v fan(s)

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
voor alle mensen die graag een kast annex hovercraft willen is het meschien een leuk idee om een of meer 220v fans in te bouwen, nou is het probleem dat die dingen niet allen je kast koelen maar hem ook laten klinken als een helicopter.

mijn oplossing hiervoor is om mijn 2 X 120 mm 220v fans in serie te zetten, voordeel is dat de fans dan op 110 volt lopen en ze dan echt heel erg stil zijn. nadeel is dat de airflow iets afneemt maar je hebt dan wel 2 fans in je case (staat ook wel leuk, toch?!?)
d8 eerst aan een dimmer maar dat is teveel gedoe (komt nog wel maar dan via software :9~ )

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
ik doe nu alles op de +12 van ''n ouwe AT 200 watt... zat ook al aan dimmertjes te denken in de vorm van regelbare weerstanden ertussen... is wat praktischer als switchen voor 12/7/uit vinnik, kan je nog preciezer mee doen ook :p

2x220 in serie is ''n mooi idee... als ik ooit van me boeing een straajlager wil maken (en doekoe heb) ga ik over op kortsluit (ehh.. waarschijnlijk dus, hoop ''t nie :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

K heb 2 doodstille fans 120mm van 110 volt. Heb deze in serie op 220. Ook goed:P

Verwijderd

Ik heb een hele oude Papst 220V fan (ergens tussen de 15 en de 30 jaar oud), zo''n degelijk volledig metalen ding, die langzaam op toeren komt, en als je de prik eraf haalt ook weer langzaam tot stilstand komt.

Dat ding is nou niet echt een herriemaker hoor. De ventilator op de GF2 komt er bovenuit.

Verwijderd

Een dimmer op de 12V van je voeding? Zou je dat wel doen? P= (IxI) x R

Dit betekent dat wanneer je de weerstand verhoogd hij dus meer vermogen(Watt) gaat trekken,.... toch?

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:35
* Arzie heeft hier een Papst 220V 18W liggen

Die maakt als hij op toeren is best herrie, ik vroeg me af of een (lamp-)dimmer wel werkt bij fans... In serie is idd een goed idee, alleen moet ik dan nog zo''n fan hebben ;)
Metalen fans roelen wel hard, goed tegen kleine kinderen die even met de handjes willen kijken >:)

• BC3 Victim
kon je geen 1 vinden tijdens koningennendag? >:)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 17:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ik heb pas nog een fohn ventilator in mijn versterker gebouwd om eindversterkers af te koelen, maakt ook nogal wat noise maar is wel vet! ik kom nog wel een keer met fotos

Verwijderd

Ik heb er twee van 220V in me server zitten opzich zijn ze vrij stil maar de zij plaat trilt nu mee :D ... daar moet ik nog wat aan doen dan kan ik weer rustig :Z

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:36
Op vrijdag 04 mei 2001 11:29 schreef DrJ het volgende:
Een dimmer op de 12V van je voeding? Zou je dat wel doen? P= (IxI) x R

Dit betekent dat wanneer je de weerstand verhoogd hij dus meer vermogen(Watt) gaat trekken,.... toch?
Hmm, weet er geen formule voor, maar volgens mij gaat een 12 V fan die op 7 V draait ook meer vermogen trekken...

• BC3 Victim
Op vrijdag 04 mei 2001 13:46 schreef AttiX.SkategoaT het volgende:

[..]

Hmm, weet er geen formule voor, maar volgens mij gaat een 12 V fan die op 7 V draait ook meer vermogen trekken...
wat ik dus bedoel is ''n regelbaar weerstandje op de 12v voor de + van de fan zefmaar, als je snapt wat ik bedoel

lijkt mij wel kewl.... schuifchakelaartjes, schaalverdeling van 0 tot 3000 rpm erop, en blazen maar :p

of, nog beter, zo''n warmtegevoelige weerstand tusse me scsi-tjes, dat me built in harddisc cooler gaat coelen als ''t nodig is, en natuurlijk een tussen me heatsink voor de cpu fan...

heej dat is eigenlijk best cool... fully automtic cooling system :)

als ik ooit ''n soldeerbout kan lenen ga ik ermee expirimenteren! iemand tips?

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 14:09
Op zaterdag 05 mei 2001 21:37 schreef BadBoyMe het volgende:

als ik ooit ''n soldeerbout kan lenen ga ik ermee expirimenteren! iemand tips?
Lenen?
Waarom koop je er zelf niet 1.
Een 30W kost zowat niks en je kan zo''n ding altijd wel gebruiken

Soms weet ik het ook niet meer.........

Verwijderd

Van die 19" Compaq servers zitten vol van die dingen , starten 1 voor 1 op en ik verzeker je , das echt wel voor da real Boeing feeling . Kan je even goed 120mm Delta''s erin hangen . Maar Panaflow en Papst zijn erg stil (en duur)
Pagina: 1