[BC3] Zijn hier risico''s aan verbonden?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:41
Ik heb nog een 60 bij 60 MM fan en daar wil ik iets mee doen. Nou leek het mij een goed idee om deze fan in te bouwen in de voeding. Dit omdat de fan dan boven de CPU hangt en weer wat warmte kan wegzuigen, ook is er een betere airflow door de voeding heen, lijkt mij. Want mijn voeding word behoorlijk warm, ookal draait de fan in de voeding op max.
Nou vroeg ik mij af, is het niet gevaarlijk om een extra fan in je voeding te bouwen? Zijn hier risico''s aan verbonden? Ik weet het niet, ik hoor vaak dat je je voeding niet open moet slopen enzo, vandaar. ik heb die voeding al een paar keer open gehad om het NTC-tje te verplaatsen, zodat de fan wat harder gaat blazen wanneer het te warm word in de voeding.
Of heeft iemand anders een idee wat ik met deze fan moet doen?

Verwijderd

lijkt me niet tenzij je de electronica beschadigt tijdens het inbouwen van de fan...

• AttiX
Hmm, mijn voeding is van binnen vrij ruim, dus dat is het probleem niet.

Maar als dat het enige kan zijn...

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

ik zou niet weten waarom. ik wil dit zelf ook gaan doen. Die voeding hangt net op een plaats die ideaal is om een fan te plaatsen, dus sja.. dan moet de lucht maar door de voeding he...

Geen inspiratie

Verwijderd

beetje het enermax idee zeg maar?

Verwijderd

Er wordt gewaarschuwd dat je je voeding niet moet open halen omdat er nog spanning op sommige elementen kan staan.

Gewoon computer uit zetten. Stekker er uit en voeding een aantal keer aan/uit zetten.

Vraag me niet welke delen precies spanning vast houden maar ze worden volgens mij gebruikt om een stabiel voltage te krijgen. Uitvlakken van je spanning e.d. ;)

Verwijderd

op de condensator kan nog spanning staat maximaal in de voeding iets van 10.000 volt op zo.

kan je emt een schroeven draaien ontladen.

ps je weet wel wanneer hij ontladen is dan hoor je een pang en je ziet een vonkje dit is niet schadelijk !!!

Verwijderd

Op donderdag 03 mei 2001 16:11 schreef elmo22 het volgende:
ps je weet wel wanneer hij ontladen is dan hoor je een pang en je ziet een vonkje dit is niet schadelijk !!!
eeeuh... weet je dat wel zeker? Voor zover ik weet is het juist wel schadelijk voor condensators om kortsluiting te hebben...
Hier kunnen die chemische condensators van gaan lekken...

• AttiX
Uhm, ik trek dat ding altijd gewoon open... De enige keer dat ik een pang heb gehoord in een voeding was nadat ik op een ietwat jongere leeftijd de spanningsschakelaar van een 386er op 115 V zette...

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 00:03
leuk hoor, zo''n condensatortje...

Ooit al eens schokje van gekregen ? Ik dus wel :P

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• AttiX
Op donderdag 03 mei 2001 16:24 schreef G8KeePeR het volgende:
leuk hoor, zo''n condensatortje...

Ooit al eens schokje van gekregen ? Ik dus wel :P
Ik niet.. :)

Verwijderd

l.s.

Niet doen kortsluiten, is niet zo best voor de condensators.
Verder heb ik in de jaren een aantal dreunen gehad inplaats van tikjes. Mijn brilletje smolt zo wat op mijn kop. Ik denk dat dat de reden is dat ik hartpatient ben geworden. Ik kreeg ze vooral van FM Transmitters. 1KW en meer, daar word je niet echt vrolijk van. :'(

Groeten

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28

Epsilon

1kw kan je wel hebben
het gaat erop hoe veel dat je krijgt
een condesator is in een klap leeg en dan gebeurd er niks meer
heel klein (kort) schokje van een hoog vermogen

Verwijderd

Hoi

Ik heb ook wel eens een flinke klap gehad van een condesator( in een eindtrap van een versterker) NIET FIJN
Je kunt condesatoren wel degelijk opblazen als je kortsluiting maakt ( weet het uit eigen ervaring)
Wat er gebeurt is al je kortsluiting maakt dat de inhoud van de condesator gaat koken en waar iets kookt ontstaat gas en gas neemt meer ruimte in dan vloeistof of vaste stof.
Ploef weg condesator weg voeding. Er onsnapt dan (geloof ik) zoutzuurgas een aangezien dat onzettend giftig is, is dit niet erg gezond om in te ademen :r.(het is maar weinig maar, toch)
Je kunt het beste je voeding langzaam laten uit lekken. Gewoon een uurtje of 1, 2 uitlaten staan.
Wat ook nog een probleem zou kunnen zijn is dat de zekering er uit polft als jij er een nieuwe fan in zet. Dat trek je meer ampere en daar zou de zekering niet helemaal op berekent zijn.
Maar deze zijn makkelijk te vervangen.
mzzls

Verwijderd

Een opgeladen condensator kan geen kwaad?
Nou, dan bied ik je aan om je vingers in m''n stroboscoop te stoppen. Tegen de tijd dat je vingers eruit zien alsof ze een uur op de barbecue gelegen hebben piep je wel anders. En ik spreek uit ervaring...

Kortsluiten HV elco''s is overigens niet zo goed voor die dingen.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
... Gewoon niet aankomen zou ik zeggen.. Of de condensators ontladen dmv een aardeleidinkje...

Concrete Loop Watercooling

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Je kunt je voeding volgens mij zonder problemen openen. Alleen moet je hem na het uitzetten even een paar uurtjes laten liggen. Das toch ook zo met een TV.
Officieel is het 24 uur meen ik, maar ja zo lang zonder computer ;)
Ik zou hem ''s avonds uit zetten, en ''s morgens openmaken. Dan is er volgens mij niks aan de hand...

Geen inspiratie

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Op vrijdag 04 mei 2001 17:40 schreef martijn12345 het volgende:
Ik zou hem ''s avonds uit zetten, en ''s morgens openmaken. Dan is er volgens mij niks aan de hand...
Ben je wel lekker ofzo? Bij Tweakers is het juist ''s ochtends uitzetten en ''s avonds openmaken. ''s Nachts computer je toch?

Verwijderd

Op donderdag 03 mei 2001 17:41 schreef ReOrder het volgende:
l.s.

Niet doen kortsluiten, is niet zo best voor de condensators.
Verder heb ik in de jaren een aantal dreunen gehad inplaats van tikjes. Mijn brilletje smolt zo wat op mijn kop. Ik denk dat dat de reden is dat ik hartpatient ben geworden. Ik kreeg ze vooral van FM Transmitters. 1KW en meer, daar word je niet echt vrolijk van. :'(

Groeten
tering
dat zal wel ja dat je hart dat niet oneindig vaak verdraagt

Verwijderd

Van FM zenders > 1kW kun je ook lekker impotent worden, btw. Om het hier maar even vrolijk te houden.

Over die HV elkootjes: als die een nachtje hebben gerust dan valt het wel mee met de prik die er nog op staat. En anders, ach, een opdonder op z''n tijd houd je alert.

Verwijderd

Op zondag 06 mei 2001 22:10 schreef DaBit het volgende:
een opdonder op z''n tijd houd je alert.
zeker veel ervaring mee;) pas op dat het geen verslaving wordt

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Een condensator ontladen met een schroevendraaier moet je dus NOOIT doen, ook niet met een ''aardeleidinkje''.

10.000 volt kan best een spanningsboogje trekken, groot genoeg om ''over het handvat van je schroevendraaier'' te springen, om nog maar te zwijgen over het feit dat je de condensator in 90% van de gevallen naar z''n grootje zal helpen.

Gewoon je PC aanzetten en dan de stekker eruit trekken terwijl hij aanstaat zou voldoende moeten zijn. Eventueel een uurtje laten liggen.

In principe heb je bij de condensatoren niets te zoeken, je kunt die fan gewoon in ''de klep'' monteren en de draden aansluiten mbv. de ''aftak-splitters'' welke ze bij de gemiddelde praxis wel hebben (auto-electro afdeling). Is niet de mooiste oplossing, maar wel lekker makkelijk + geen risico iets te verneuken.

Ik bedoel van die splitters welke je op een draad knijpt, dus zonder solderen of knippen.

Tip: Rubber ringetjes plaatsen tussen fan en chassis helpt de herrie onder controle te houden.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

10.000 Volt dat is wel wat overdreven jongens, over deze condensator staat hooguit 300 Volt.
Ik weet het dit voelt ook niet lekker (vaak genoeg beetgepakt).

Maar een uurtje wachten, todat ie deels ontladen is en daarna kortsluiten, daarna is de spanning en de stroom dus ook niet zo hoog en zal ie niet stuk gaan

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
k, ik nam die 10.000 volt even over uit een vorige posting, weet niet wat de voltages in een PC-voeding zijn.

Alhoewel het wel geschakelde voedingen zijn, wat imo betekend dat er ook hoge voltages aan te pas komen, toch? (zal wel niet zo zijn :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Pagina: 1