[BC3] slang voor in waterkoeling : 1/2" of 3/8" ??

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:21

Epsilon

Topicstarter
Hey,
ik ben bezig met het maken van mijn waterkoelingsysteem. Ik heb al een radiator met een slangaansluiting van 5/8" en een pomp van 1/2" aansluiting. Ik ben nog op zoek geweest naar aansluitstukken van messing met een dikte van 3/8" maar die zijn niet in een normale bouwmarkt te krijgen (daar bedoel ik dus hornback en praxis mee, karwei ben ik nog nie geweest).
Aan slangen geen gebrek.

Ik wil dus kiezen tussen 13mm (1/2") en 10mm (3/8") slangen. Ik heb een pomp die 400 liter per minuut verplaatst met een aansluiting van 13mm. Het probleem met 13mm is dat er ook grote leidingen door je waterblok moeten komen. Als ik 10mm slangen zou gebruiken, zal er dan niet te veel druk komen op het syteem?

ik zoek reply''s van wat ervaringen met dat soort dingen.
Tnx

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
helemaal niemand :?

Verwijderd

10mm is genoeg..

ik heb al 515 l/uur met mijn sicce nova..

de bottleneck was een 7mm doorgang.. 10mm slangen voor de rest.
druk valt reuze mee hoor.

maar altijd slangeklemmen gebruiken !

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op donderdag 03 mei 2001 14:21 schreef epsilon het volgende:
...Ik heb een pomp die 400 liter per minuut verplaatst ...
Whoaaa!!! Snelle pomp man! Geintje..

Topic is prima, wil daar zelf ook wel wat info over lezen =)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BYM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 14:50

BYM

In memoriam : De Gulden

Op donderdag 03 mei 2001 15:15 schreef freakyfrank het volgende:

ik heb al 515 l/uur met mijn sicce nova..

maar altijd slangeklemmen gebruiken !
Ik heb de Sicce Nova 800 l/uur maar heb daar een vraag over, de wateruitgang heeft zo''n kort busje erin zitten, maar die zit los.Hoe heb jij dat opgelost?

(Ik heb van de petshop een los pijpje 30cm lang meegekregen dus de lengte is niet mijn bottleneck, eerder dattie loszit)

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

Verwijderd

Ik heb er een beetje PVC lijm tussen gegooid.

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
400 liter/uur lijkt me wel genoeg
ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt
het zal wel wat uitmaken, maar geen 4 graden of zo. Hoogstens 2graden (tussen een 800 l/h en een 400l/h), scheelt vast wel geluid.

hoe groot moet het reservoir eigenlijk zijn?
ik zat te denken aan 750 tot 1250ml

edit:
tiepfaut

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-05 10:03

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

als het een beetje mee zit kan je die 10mm slang direct in die 13mm slang drukken, doe ik hier ook, ff slangenklemmetje erom,nog nooit een lek gezien. Desnoods wat siliconen kit erbij proberen te prutsen

• BYM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 14:50

BYM

In memoriam : De Gulden

Op donderdag 03 mei 2001 16:24 schreef DaBit het volgende:
Ik heb er een beetje PVC lijm tussen gegooid.
Dus dat krijg je nooit meer los begrijp ik, niet dat dat ooit nog los hoeft, maar ik houd dingen liever altijd zo heel mogelijk, dan kun je het eventueel later nog eens gebruiken, als je begrijpt wat ik bedoel.

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Op donderdag 03 mei 2001 16:37 schreef epsilon het volgende:
400 liter/uur lijkt me wel genoeg
ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt
het zal wel wat uitmaken, maar geen 4 graden of zo. Hoogstens 2graden (tussen een 800 l/h en een 400l/h), scheelt vast wel geluid.
Zowel de 400 liter als de 800 liter zijn praktisch onhoorbaar.

Reservoir: Maakt niet uit. Heeft alleen invloed op de tijd tot er evenwicht is, tenzij het reservoir zo groot is dat dat ook enorm veel energieverlies heeft. (Aquariumbak oid)

Over de slangen: Ik gebruik zelf 13mm, icm slangklemmen. Alle 10mm slang die ik zo snel kon krijgen, was crap. Snel platslaan in bochten, dat soort dingen.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Overigens heb ik ook een Sicce Nova gehad met enigzins loszittend buisje. Niets wat een beetje kit niet kan oplossen. Dat soort dingen maken bij mij zo weinig indruk, dat ik het eigenlijk alweer vergeten was.

Verwijderd

Ik gebruik nu 10mm PVC slang van/naar het waterblok, en 1/2" slang (gele Tricoflex)tussen reservoir/pomp en radiator.

De aansluitingen op de radiator zijn 15mm, en daar krijg ik die 10mm slang niet mooi overheen. Vandaar dat er nog 1/2" slang aanwezig is.

Voor de waterflow hoef ik ''t niet te doen: ik merk zo weinig verschil tussen 200 liter/uur en het dubbele, dat dat compleet de moeite niet is.

Oja, het koppelen van 1/2" slang en 10mm slang: Neem een stukje 12mm koperen waterleidingspijp, doe de 10mm slang er overheen, schuif dat geheel in de 13mm slang, en draai er vervolgens een slangklem op. Niks siliconenkit, en het zit meteen goed degelijk.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:44

RvV

Ik heb een 10mm slang. In het blokje zit een soort rand die maar 5mm breed is. En dat alles zonder slangklemmen blijft gewoon hangen met een 800l/u pomp. De slangen zitten gewoon erg strak en er is geen ruimte voor klemmen. Grotere slangen heeft volgens mij toch geen nut.

Y'24

Pagina: 1