Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
Vraag me niet hoe dit vanuit VisualBasic prut ofzo werkt. In Visual C++/Borland Delphi/C++ Builder kun je wat inline assembly toevoegen.
Verwijderd
ik heb hetzelfde thuis
ik heb een C++ progje gemaakt die een waarde naar het adres van de parrallelepoort schrijf. (0x378 ofzo)
Met het andere adres van de parallelepoort kan je de waarde uitlezen die op de ingangen staat.
Remember, zijn niet bi-directioneel.
Ik gebruik 8 pins als output en 4 als input.
als je wat C++ code wil moet je maar ff roepen.
als ik doe wat jij zegt he
pin 2-------|220 ohm|-----|led|-------pin 18
brand hij dan fel of brand hij net :):):):)
Een LPT geeft toch 5V uit? Dan moet er toch 470ohm tussen?Op donderdag 03 mei 2001 14:24 schreef Mr-FaTMeN het volgende:
zeg DaBit
als ik doe wat jij zegt he
pin 2-------|220 ohm|-----|led|-------pin 18
brand hij dan fel of brand hij net :):):):)
En is er ook een pin die continu 5v uitgeeft? zoals pin 18 ground is?
ik hen tijdens mijn stage op die manier 2 camera''s aangestuurd en een framegrabber kaart. als ik een bepaalt waarde naar de P-poort stuurde dan werd de ene camera aangestuurd en anders de andere. daarnaast nog de mogelijkheid om extra belichting dan wel aan of uit te schakelen. Het belangrijkste is gewoon te weten hoe een getal tussen de 0 en 255 naar je printerpoort te sturen. kun je het beste even de help raadplegen van je programeer omgeving. Ik heb het in visual basic gedaan en dat was redelijk eenvoudig. code heb ik helaas niet meer
ik weet alleen nog dat het in de help stond.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Kweet niet meer precies hoe het in elkaar zat, dan moet ik effe de source gaan bekijken
Het was toch zo dat de uitgangen binair zijn?Op donderdag 03 mei 2001 14:41 schreef ramonp het volgende:
Toen ik die 8 ledjes ging aan sturen in TP70 heb ik dat met hexadecimale waarden gedaan.
Kweet niet meer precies hoe het in elkaar zat, dan moet ik effe de source gaan bekijken
1 2 4 8 16 32 62 128 ofzo?
en als je er 2 aan wilt sturen gewoon optellen?
Ik weet het niet meer precies, ik zal thuis wel eens kijken in de source.Op donderdag 03 mei 2001 14:42 schreef Razorfist het volgende:
[..]
Het was toch zo dat de uitgangen binair zijn?
1 2 4 8 16 32 62 128 ofzo?
en als je er 2 aan wilt sturen gewoon optellen?
hoe moet ik ze nou schakelen 220 ohm of 470 ohm????
:?:?:?:?:?:(:?:?:(:?:?:(:?:?
Zet er gewoon 470 ohm op. Als ze niet fel genoeg branden kun je er altijd nog 220ohm opzetten. Kost je een kwartje per weerstandje.Op donderdag 03 mei 2001 14:49 schreef Mr-FaTMeN het volgende:
Om even terug te komen op mijn vraag.
hoe moet ik ze nou schakelen 220 ohm of 470 ohm????
:?:?:?:?:?:(:?:?:(:?:?:(:?:?
Op circuitsonline.f2s.com stond er in het forum ook een vraag over die opstelling. Was die ook van jou? en anders heb je misschien iets aan de daar gegeven antwoorden...
typo
[edit2]topicje op circuitsonline was idd van jou, er staat ook hoe het op te lossen is: weerstand tussen basis van de transistor en de massa doen.[/edit2]
ik heb ze nu allebij uit geprobeerd 220 brand feller.*D
maar is dat wel een veilige spanning.
of zal ik voor de zekerheid toch maar 470 gebruiken.;);););)
Verwijderd
220 ohm, 330 ohm, 470 ohm, ''t werkt allemaal.
Jouw manier van aansluiten, klopt ja. pin2 -> weerstand->led-> massa.
Voor alle aansluitingen: zoek op het inet naar parallel port connector pinout oid. Dan vind je ''m wel.
In Turbo C++ / Turbo Pascal heb je nog inp en outp instructies die je kunt gebruiken. Voor een win$ucks 95/98/ME programmaatje zul je even asm { instructies } in je source moeten zetten. Voor Windows NT/2000 moet je een device driver schrijven.
OUT &H378, 255
waar &H378 het adres van je printerpoort is en 255 is een waarde van 0-255 die aangeeft welke pennen aan/uit moeten
Hoe heb je er dan stroom opgezet? uit je pc getrokken, via de LPT of met wat batterijtjes?
Discolitez
En dan naar Rigs->Circuits
Staan ook circuitjes bij om 32 ledjes of zelfs 32 apparaten (220V) te schakelen
Verwijderd
Verwijderd
Vanuit NT aansturen?
- Schrijf een eigen device driver.
- kijk of je ergens een freeware I/O device driver kunt vinden. Bij de MSDN NT DDK zit er eentje meen ik. (in ieder geval wel een om memeory te mappen). Maar er zijn er meer.
- heel, heel misschien werkt je aansturing wel als je Administrator bent. Geen idee. Onder Linux mag ik als root wel naar poorten kalken.
Zou je dit ff naar mij toe kunnen meelen?? of icqen?Op donderdag 03 mei 2001 14:11 schreef a_casema_user_at_work het volgende:
als je wat C++ code wil moet je maar ff roepen.
hu9o_boss@hotmail.com
vriendelijk bedankt