De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Maar heb ik nog een vraagje... Zo''n Peltier Element wat kost dat en waar kun je zoiets krijgen?
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
aan mijn voeding ligt het niet want hij VERBRUIKT maar 4.4 A terwijl hij 8 A AANKAN dus hij wordt maar voor 50% belast snappie.
peltier kost ongeveer tussen 50 en heel veel piek en kan je kopen bij de oc-shop: www.oc-shop.nl
marruh zij hier verder geen mensen met ervaring????
Die -26 is dat de temp van de CPU of van het element zelf?
ik denk dat als ik een belaste proc er aanhang dat de temp op ongeveer 10~20 graden gaat komen en dan ben ik al heel blij 8-)(kouder is zeker condens en niet echt nodig)
zou het perse nodig zijn m''n geheugen en video-kaart te koelen als ik mijn fsb erg opfok??
Daar is niets vreemds aan de maximale T delta wordt in vacuum gehaald en bij een voedingsspanning van 80% van de maximale spanning van de peltier.Op donderdag 03 mei 2001 07:58 schreef GrimPie het volgende:
heb dus laatst een 80 Watt peltier gekocht bij de oc-shop en lekker in een koelblok gebouwd, nu was ik gister dus in de keuken aan het testen en ik kwam niet onder de -26 graden.
dat vond ik een beetje vreemd omdat m''n watergekoelde heatsink gewoon de temperatuur van de kraan had en de pelt een delta T van 72 graden heeft.
Dat klopt ook, een onbelaste peltier trekt minder stroom als een belaste. De Imax haal je alleen als de koude kant bijna even warm is als de hete kant en de voedingsspanning van de peltier maximaal is.Vervolgens heb ik ff alles doorgemeten en bleek dat de peltier maar 4.4 ampere trok. in de specs staat dat de peltier toch wel 8 ampere trekt, m''n voeding is een bejaarde 200 Watt (12 v => 8A max)en geeft 11 v out ipv 12 v.
Jouw peltier presteert maximaal op 12 tot 13 volt. Dat jouw voeding nog maar 11v geeft ipv 12v komt doordat bij de meeste goedkopeAT- en ATX-voedingen de 5v en de 12v niet apart worden geregeld. Als je de 5v uitgang van je voeding ook zou belasten zou je er wel weer 12v uitkrijgen. En ja, een voeding-mod kan, ik voedt mijn peltier met 2 * 5v@6,4v>:)Mijn idee is dat de pelt eigenlijk pas max presteerd rond de 15 a 16 v maarja, hoe maak je dat met je voeding van 12v ? heeft iemand ideeen hierover of een idee om het voltage net iets op te krikken (voedings-mod)
Verwijderd
80% Vmax??Daar is niets vreemds aan de maximale T delta wordt in vacuum gehaald en bij een voedingsspanning van 80% van de maximale spanning van de peltier.
Ik meende dat maximaal warmtetransport en maximale dT gehaald werd bij de opgegeven Imax. Daarboven word zoveel hitte ontwikkeld dat de effectiviteit weer afneemt.
Waarom is dat, en waarom heb ik dit nog nooit op de sites van de fabrikanten teruggezien?Dat klopt ook, een onbelaste peltier trekt minder stroom als een belaste. De Imax haal je alleen als de koude kant bijna even warm is als de hete kant en de voedingsspanning van de peltier maximaal is.
Heb je grafiekjes over hoe dat precies verloopt?
Overigens heb ik die ervaring niet echt.
De maximale EFFICIENCY word gehaald bij een volt of 12. De maximale PRESTATIES dus niet: die haal je bij Imax.Jouw peltier presteert maximaal op 12 tot 13 volt. Dat jouw voeding nog maar 11v geeft ipv 12v komt doordat bij de meeste goedkopeAT- en ATX-voedingen de 5v en de 12v niet apart worden geregeld. Als je de 5v uitgang van je voeding ook zou belasten zou je er wel weer 12v uitkrijgen. En ja, een voeding-mod kan, ik voedt mijn peltier met 2 * 5v@6,4v>:)
Verwijderd
Imax is de maximale toelaatbare stroom door de peltier, niet de stroom die door de peltier loopt bij Vmax.
De maximale dT wordt gehaald nagenoeg zonder warmtetransport. Wat je dus niet wilt als je de maximale dT wilt bereiken is dat de peltier zelf overmatig warmte ontwikkeld of dat die peltier ook maar een watje externe warmte moet verplaatsen.Ik meende dat maximaal warmtetransport en maximale dT gehaald werd bij de opgegeven Imax. Daarboven word zoveel hitte ontwikkeld dat de effectiviteit weer afneemt.
Het maximale warmtetransport bereikt een peltier bij Ipelt=Imax, maar dan produceert de peltier zelf vrij veel warmte. Wat dus weer een nadelige invloed heeft op Tc.
Ipelt=Imax is alleen nuttig als de warmtebelasting van de processor zodaning groot is dat je het extra beetje koelvermogen nodig hebt. In een ''normaal'' koelsysteem is dit nooit het geval. In dat ''normale'' systeem ben je beter af met Ipelt<Imax.
Een onbelaste peltier trekt minder stroom als een belaste:
Zoals je misschien weet, kan je met een peltier ook energie opwekken. De peltier levert een spanning als er een temperatuurverschil is tussen beide zijden.
Als je nu gaat koelen met je peltier werkt deze opgewekte spanning de voedingsspanning tegen. Dus neemt de stroom af. Daarom had TriLithium in die andere thread wel een normale inschakelstroom, maar zakte die stroom direct in zodra er een temperatuurs verschil over de juncties ontstond.
Wat versta je onder efficiency en prestaties?De maximale EFFICIENCY word gehaald bij een volt of 12. De maximale PRESTATIES dus niet: die haal je bij Imax.
Voor meer info zie: kryotherm en hun programma.
Verwijderd
Dat is toch die blauwe draad.
Of het was die blauwe + die gele die je bij elkaar kon draaien, enzo 17 volt had.
Had dit bij Sharky gelezen ofzo.
Verwijderd
Nee, klopt, maar aangezien een peltier z''n werking ontleend aan de stroom door de PN juncties, zal Qmax gehaald worden bij Imax. De spanning hoeft dus niet Vmax te zijn, die overigens niet hoger mag worden dan de aangegeven waarde in de datasheet.Imax is de maximale toelaatbare stroom door de peltier, niet de stroom die door de peltier loopt bij Vmax.
Ze gaan uit van het ideale geval dat je de warme zijde van de pelt op 35 graden kunt houden. Dan is-ie namelijk ook effectiever dan bij een warme zijde van, zeg, 0 graden. Ontstane hitte moet afgevoerd worden, en wel ideaal.De maximale dT wordt gehaald nagenoeg zonder warmtetransport. Wat je dus niet wilt als je de maximale dT wilt bereiken is dat de peltier zelf overmatig warmte ontwikkeld of dat die peltier ook maar een watje externe warmte moet verplaatsen.
Hmm, twijfelgevalletje. Ik geef je niet zomaar gelijk. Ik kan ff niet bij dat Kryotherm gevalletje (handig he, een PC die uit elkaar ligt)
Bij zero load condities misschien wel. Niet bij load op de koude kant. Wederom: mits je de ontstane hitte af kunt voeren.Het maximale warmtetransport bereikt een peltier bij Ipelt=Imax, maar dan produceert de peltier zelf vrij veel warmte. Wat dus weer een nadelige invloed heeft op Tc.
Als je in staat bent om de warmte af te voeren, is er niks tegen het draaien van Ipelt = Imax. De temperatuur van de (belaste) coldplate zal dan dalen t.o.v Ipelt = 0.8 Imax. Helaas gaat bij ons de watertemp omhoog als het vermogen wat erin gedumpt word stijgt.Ipelt=Imax is alleen nuttig als de warmtebelasting van de processor zodaning groot is dat je het extra beetje koelvermogen nodig hebt. In een ''normaal'' koelsysteem is dit nooit het geval. In dat ''normale'' systeem ben je beter af met Ipelt<Imax.
Zoals je misschien weet, kan je met een peltier ook energie opwekken. De peltier levert een spanning als er een temperatuurverschil is tussen beide zijden.
Tuurlijk! Stom van me. Dat had ik kunnen weten.
prestaties: dT tussen warme en koude kant met een gegeven Qload.Wat versta je onder efficiency en prestaties?
efficiency: Qverpompt / Qin. Qin is de energie die je de pelt moet voeren. Qverpompt is het aantal watts dat verpompt word met een gegeven dT.
Voor meer info zie: kryotherm en hun programma.
[/quote]
De maximale efficiency haal je bij lage voltages. De maximale prestaties haal je inderdaad bij Imax.De maximale EFFICIENCY word gehaald bij een volt of 12. De maximale PRESTATIES dus niet: die haal je bij Imax.
is het trouwens een idee om meteen je videokaart en ram te koelen met dezelfde flow??? met een paar in de lengte doorboorde strips (ram) en een klein koperblokkie zonder pelt (vga)
volgende week hoop ik pics te hebben:)
ja, als je maximaal 0.5 A erover trekt - bijvoorbeeld voor cpu fannetjes. je gaat dan van de -5v naar de + 12 volt, wat een spanningsverschil van 17 V heeft.Op donderdag 03 mei 2001 22:25 schreef M_G_ het volgende:
Je kan toch ook 17 volt uit je PSU trekken.
Dat is toch die blauwe draad.
Of het was die blauwe + die gele die je bij elkaar kon draaien, enzo 17 volt had.
Had dit bij Sharky gelezen ofzo.
maar die -5V aansluiting is niet voor zware toepassingen als peltiers hoor !!