[BC3] Spuiten kast?! (plastic)

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
Ik weet wel dat je een metalen kast goed moet schuren en stofvrij moet maken voor je gaat spuiten. En dan ook het liefst een primer gebruiken (die heb ik niet nodig, heb namelijk industrele verf die in 1 keer dekt).
Maar nu vraag ik me eigenlijk af of je dit met je front ook moet doen:?

Ik heb namelijk het gevoel dat als je plastic schuurt, je veel krassen krijgt. Of gewoon 1 keer spuiten? En moet je dan nog lak gebruiken?

• Orbit
  • Laatst online: 30-07 10:26
Plastic schuren moet je zeker niet met electrisch gereedschap doen, maar gewoon met de hand en fijn schuurpapier en dan heel zachtjes werken. Op plastic gebruik je wel best een primer.

Sla het schuren NIET over, omdat op de meeste plastic stukken een chemisch beschermlaagje zit dat je liever kwijt dan rijk bent bij het spuiten van een frontje.

• WarPuppy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-08 21:39

WarPuppy

Electronic Technology

Wat is een primer, en waar haal je zoiets?

• Orbit
Een primer is een soort verf die opervlakte vergrotend werkt. Das dus verf die ongeveer overal aan blijft plakken (wil je absoluut niet op je kleren en "ruw" is, oppervlakte vergrotend dus. Zorgt er gewoon voor dat de "echte" verf héél erg goed blijft zitten.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

Op woensdag 02 mei 2001 02:20 schreef Orbit het volgende:
Een primer is een soort verf die opervlakte vergrotend werkt. Das dus verf die ongeveer overal aan blijft plakken (wil je absoluut niet op je kleren en "ruw" is, oppervlakte vergrotend dus. Zorgt er gewoon voor dat de "echte" verf héél erg goed blijft zitten.
primer = grondverf

als je iets gaat verfen wat nog niet geverfd is gebruik je altijd eerst een primer omdat die verf het materiaal beter pakt. als je dit niet doet ben je bijv. al 2 lagen verf kwijt en ziet het er nog niet goed uit ivm het materiaal de verf innneemt ofzo.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Moet je het staal schuren tot het helemaal glad is ? Of moet je het gewoon even opschuren ? Ik weet niet hoe het zit met staal. Plastic is geen probleem, das net als een scooter.

Plastic eerst schuren. Het hoeft niet eens persee een zachte korrel te zijn, zolang je waterproof schuurpapier gebruikt, en dan dus ook NAT schuurt. Dus het schuurpapier steeds opnieuw bevochtigen.
Daarmee schuur je het plastic tot glad is. Dit kan echt HEEL erg klote werk zijn. Maar sla het niet over, want het is het waard. Met goed schuren staat en valt de hele operatie. Hoe beter het geschuurd is, hoe mooier het eindresultaat.
Als het dus eindelijk glad is spuit je er primer op (doe dat nou, want ik ken dat, met die verf die je zonder zou kunnen gebruiken... das niet altijd geheel waar)
Dus primer erop. En dan de kleur. Heb ajb niet de illusie dat dit in een keer dekkend gaat lukken, want dat lukt niet, en je krijgt druipers. Dus steeds tussendoor een minuut of 5 wachten, en weer een volgend laagje. Beter 5 dunne laagjes dan 1 dikke.
Als de kleur overal goed dekkend erop zit en helemaal egaal is, spuit je de blanke lak erop. Dit is het moeilijkste spuiten. Deze moet in EEN keer goed dekkend zijn, maar mag NIET druipen. Dit vraagt enige oefening, maar het lukt je wel als je het rustig doet.
Doe van de blanke lak een laag of 2,3. En klaar is kees.

Oh ja en denk niet dat je kast na 2 uur droog genoeg is om in elkaar te zetten. Je krabt dat met je nagels enzo er allemaal verf af. Dus echt even 24 uur laten uitharden.

Als je deze stappen volgt, krijg je een stuk plastic dat glanst als een spiegeltje.

Geen inspiratie

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:50

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Duidelijk. :)

Hoeveel gaat het ongeveer kosten als je je hele kast wil gaan verfen? (Bigtower)

Whatever.

Verwijderd

Op woensdag 02 mei 2001 11:08 schreef meendering het volgende:
Duidelijk. :)

Hoeveel gaat het ongeveer kosten als je je hele kast wil gaan verfen? (Bigtower)
Ligt eraan wat je wil gebruiken als verf. JE kunt naar de HEMA gaan en daar je verf kopen of je kunt autolak kopen, wel iets duurder maar je hebt er langer plezier van en het is mooier :)

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:50

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Op woensdag 02 mei 2001 11:10 schreef Hitpoint het volgende:

[..]

Ligt eraan wat je wil gebruiken als verf. JE kunt naar de HEMA gaan en daar je verf kopen of je kunt autolak kopen, wel iets duurder maar je hebt er langer plezier van en het is mooier :)
ké..

Het moet long-lasting zijn. :9
Spuitbus vorm.

Whatever.

Verwijderd

Kijk ff bij de lokale autoshop naar Mo-Tip autolak, is vrij goede verf maar is ook wat prijziger vermoed ik.

• Postman
Nou iedereen alvast bedankt. Ik zal het resultaat hier wel posten, zou gauw ik tijd heb.

Het is dus beter voor het eindresultaat dat je eerst nat schuurt met een fijne korrel. Daarna ongeveer 5x spuiten, lak erover (2-3x) en dan laten drogen.

Nou nog ff wat verf ''lenen'' en schuurpapier halen (en Swiffer doekjes, Mike het is echt super), en ik kan beginnnen.

• Postman
En over die primer, ik denk niet dat die nodig is. Heb een keer een stuk karton gespoten en dat glansde al na 1 keer;)

• Orbit
Tssssssssss, hoe veel mensen hebben nu al gezecht dat primer absoluut een must is? En jij besluit met een test op karton (zeer vergelijkbaar met plastic en metaal) dat het niet nodig is? Karton is poreus en neemt de verf op, nogel evident dat dat goed houdt, DUH!

Dus waarom vraag je dan nog raad?

Bah!

• Postman
Op woensdag 02 mei 2001 13:35 schreef Orbit het volgende:
Tssssssssss, hoe veel mensen hebben nu al gezecht dat primer absoluut een must is? En jij besluit met een test op karton (zeer vergelijkbaar met plastic en metaal) dat het niet nodig is? Karton is poreus en neemt de verf op, nogel evident dat dat goed houdt, DUH!
Was dat niet het probleem dat je krijgt als je GEEN primer gebruikt? Bij mijn weten gebruik je juist primer, omdat anders je verf wegtrekt. Als ie dus bij karton goed houd, dan is metaal helemaal geen probleem.
Maar het kan ook zijn dat ik het fout heb hoor.

Verwijderd

heb ook geen primer gebruikt, en gewoon gamma hoogglans, glimt als een spiegel, en laat niet meer los..

denken voor het brullen..

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Gamma hoogglans. Dat klink als smeerverf met een kwast. En hier gaat het over spuiten met een spuitbus.

Als je eigenwijs wilt doen, dan zal ik je zeker niet tegenhouden. Maar mijn ervaring na het spuiten van 5 complete scooters, en nog wat losse kappen is dat je primer moet gebruiken op plastic.

Geen inspiratie

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 04:51
en Swiffer doekjes, Mike het is echt super
DUS NIET! als je kleefdoekjes wilt gebruiken om stofvrij te meken, dan moet je geen hui-tuin-en-keuken doekjes gebruiken, maar speciale voor verf! Al die HTeK doekjes laten namelijk een was/vet/olie laagje achter, en dan wordt je resultaat nooit mooi. Of je moet weer ontvetten.

• Orbit
Op woensdag 02 mei 2001 16:57 schreef FlamerX het volgende:

[..]

Was dat niet het probleem dat je krijgt als je GEEN primer gebruikt? Bij mijn weten gebruik je juist primer, omdat anders je verf wegtrekt. Als ie dus bij karton goed houd, dan is metaal helemaal geen probleem.
Maar het kan ook zijn dat ik het fout heb hoor.
LOL, poreus metaal ofzo? Een primer is gewoon een oppervlakte vergrotende verf zodat de uiteindelijke verf beter blijft zitten. Zo moeilijk is dat toch niet?

En nee, het is niet nodig, maar er zijn ook mensen die het niet nodig vinden om te stoppen bij een rood licht ...

Verwijderd

gewoon een paar spuitbussen kopen met verf die speciaal voor kunststof geschikt is.

hoef je alleen nog maar te ontvetten(dus niet meer schuren)en spuiten maar :)
na 2 a 3 keer heb je het gewenste resultaat

succes
Pagina: 1