[BC3] aansluiten casefan

Pagina: 1
Acties:

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:47
ik heb een oude fan gevonden en die wil ik op mijn psu aansluiten.
het is een 12V 0,12A fan

zie het plaatje voor de aansluiting
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/monkel/fan.jpg
ziet dit er een beetje solide uit?
kan ik dit direct aansluiten?

Verwijderd

Waarom in godesnaam zo :?
Haal gewoon die pinnetje uit de molex, ff oude draadjes er netjes uitbuigen... en werkt!

Beetje raar om zo`n koppelstukje ertussen te gooien... ik vind het niet mooi iig... werken zal het wel ...

[edit]
En dan je 5 v en ground die er los uithangen... is toch ook niet echt mooi?

Verwijderd

ziet er prima uit, aansluiten maar

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:54

schizofreen

ik & jij

uhm, ik zo toch een verdeelstukje erop zetten zodat je _en_ de connector erin kunt duwen _en_ er nog een device gebruik kan maken van de voeding. En die rode en zwarte draad wel isoleren want je moet er niet aandenken als die ergens tegen het mobo aankomen...

Maar dit moet ook wel lukken

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

Verwijderd

COOL!!

Raak die overige draden ff aan.
of laat ze kort sluiting maken

• monkel
ok ok

die losse draden worden weggewerkt :)

ging me eigenlijk meer om de rest

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje misplaatste zuinigheid. Het zal best wel werken, maar ik heb het toch liever allemaal angesloten zoals het hoort. Dus ik zou even naar de kompjoeterboer gaan en voor 2 tientjes een nieuwe fan kopen met goede aansluiting. Die nieuwe fans zijn doorgaans ook een stuk stiller....

Geen inspiratie

Verwijderd

Op dinsdag 01 mei 2001 19:06 schreef martijn12345 het volgende:
Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje misplaatste zuinigheid. Het zal best wel werken, maar ik heb het toch liever allemaal angesloten zoals het hoort. Dus ik zou even naar de kompjoeterboer gaan en voor 2 tientjes een nieuwe fan kopen met goede aansluiting. Die nieuwe fans zijn doorgaans ook een stuk stiller....
Hoezo een fan met een goede aansluiting ....
D''r zit dan alleen een nieuwe schone molex aan... meer verschil is er niet ... dit is zeker geen zuinigheid, maar meer gewoon praktische aktie...

Verwijderd

Joh, doe lekker wat jij wilt. Ik vind het al knap dat je de moeite genomen hebt om er zo''n blokje tussen te zetten. Ik trek m''n draden bloot en douw ze gewoon in een 12 volt aansluiting. Dat plak ik dan vast. Werkte 6 jaar geleden, werkt nu ook :)

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
bij mij licht ook alles open en bloot, en enige dat ik gesoldeerd hebt is het knopje om te schakelen tussen 12/7/uit. voorderest kabeltjes gestript en aan elkaar geknoopt

• monkel
het is dat ik toevallig een kroonsteentje ter beschikking had, anders was het waarschijnlijk ook via een onconventionele manier gegaan ;)

en over een nieuwe fan kopen: niet iedereen heeft de luxe om even naar de computerboer te stappen

voor mij betekend dat namelijk even op de fiets stappen en dan 20 minuten heen en 20 minuten terug fietsen :(

Verwijderd

Op dinsdag 01 mei 2001 19:02 schreef jordyb het volgende:
COOL!!

Raak die overige draden ff aan.
Wat gebeurt er dan? :? :? :?
of laat ze kort sluiting maken

Verwijderd

Ik zal het afraden, want zo''n 220V fan draait niet beter dan een 12V fan en het verstoort je hardware.

Het is ook gevaarlijker met 220V in je kast.

Verwijderd

Zelf heb ik me casefans ook zo werken. verlengkabel genomen, plugje eraf, kroonsteentje eraan en daar drie fans in schroeven. Is niet proffesioneel, maar me kast zit toch dicht, dus ik zie d''r nix van. En het belangrijkste: het werkt :)
Gewoon aanpluggen zoals je het laat zien, maar dan alleen de 5V stekkers er even uittrekken voor de veiligheid.

Verwijderd

Bij mij is er een printplaatje met 4 draden naar de voeding en 2 kabels naar de casefans en 6 hdd-kabels:z.

edit:

Een kroonsteentje met 5 hdd-kabels en een hoop casefan-kabels is ook goed.

Verwijderd

Casefans bij je compjoeterboer kosten stukken van mensen.

Kroonsteentje en paar geplunderde kapotte voedingen zijn spotgoedkoop.

Alleen met het kroonsteentje of een printplaatje kan je hopen casefans aansluiten.

Verwijderd

mzz,
ik ga een 220 volt fan in m''n pc hangen denk dat dat aardig storm wordt :)
en nog ergens een 12 volts wegwerken.
kan je die dingen gewoon in je kast tapen of vastlijmen ofzo?

Verwijderd

Op dinsdag 01 mei 2001 20:17 schreef mister_woodstock het volgende:
mzz,
ik ga een 220 volt fan in m''n pc hangen denk dat dat aardig storm wordt :)
en nog ergens een 12 volts wegwerken.
kan je die dingen gewoon in je kast tapen of vastlijmen ofzo?
Ja tube lijm pakken en tegen de kant van je last plakken... |:( ... >:)

• The Dolf
  • Niet online
Op dinsdag 01 mei 2001 19:23 schreef Arendje het volgende:

[..]

Wat gebeurt er dan? :? :? :?
[..]
Dan krijg je een heftige shok van 5V door je poten.
Maar das altijd beter dan 380. Is me gisteren overkomen en dat voel ik nu nog

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Als je een 220V fan wilt inbouwen...Laat maar! Een vriend van mij had zijn kast ook gemod met zo''n speciaale fan. Filtertje gemaakt, duct, etc, etc. Werkt dus voor geen meter! Z''n kast werd er niet kouder op, z''n proc ook niet. En voor die nieuwprijs bij Gamma (fl 69,-) Koop je toch wat lekkerders? :Y)

• JT
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

HHHEEEEEEEEEEEEEEY ! Die flowmax heb ik ook :D

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:37

WouterG

Dit is geen ondertitel

Een schok van 5 volt? Ik denk dat daar de interne weerstand van je huid toch iets te groot voor is |:(

• JT
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

Niet als er 10 of meer ampere doorheen gaat, dat voel je wel.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

mzz die 220 volt fan heb ik op een rommelmarkt erregens uitgesloopt dus ie kostte niets. Toch een keertje proberen, ik sluit ''m wel extern, dus met appart stekkertje aan en goed isoleren natuurlijk

Verwijderd

Op woensdag 02 mei 2001 00:16 schreef JT het volgende:
Niet als er 10 of meer ampere doorheen gaat, dat voel je wel.
Als je huidweerstand hoog is, hoe kan er dan 10 ampere doorheen gaan? Dan moet je huidweerstand toch minimaal 0.5 ohm zijn? |:( |:( |:(

En er kan wel leuk op je voeding staan dat ie 40 ampere kan leveren bij 5 volt, dat betekent niet dat ie er continu 40 ampere door alle draadjes heen gaat |:( |:( |:(

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:37

WouterG

Dit is geen ondertitel

Nee, ff een uitleg. Ik hoop dat jullie de wet van ohm kennen:

U=I*R Datbetekend Spanning=Stroom*Weerstand.
Je huid heeft een weerstand van meer als 1000 Ohm. De spanning die zo''n voeding levert is vast (5v) dus bv. 5=I*1000 I is dus 0,05 mA.
Nu moet je me niet vastpinnen op die interne weerstand van je huid, volgens mij is die nog een stuk lager.
Pagina: 1