Toon posts:

[BC3] Zware koelers en gekraakte cores.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn waterblok+peltier+water in het blok weegt nu zo''n 800-1000 gram schat ik. Dat is iets teveel om me geen zorgen te hoeven maken over de bevestiging.

Mijn bevestiging van waterblok op de proc gebeurt door middel van 4 M6 bouten die rechtstreeks vast zitten op de metalen plaat onder het moederbord; niet op het moederbord zelf. Dat is dus stevig genoeg.

Maar waar ik een beetje bang voor ben, is dat als de kast een keer een tik (op de grond zetten bijvoorbeeld, of vervoer in de auto) krijgt, dat door de schok de TBird core wel eens *krak* zou kunnen zeggen.

Is het monteren van een plastic spacer/shim tussen TBird en coldplate voldoende, of moet ik echt een stevig frame maken waar het waterblok+coldplate inhangt? Dat laatste is best veel werk om goed te doen.

Metalen spacers gebruik ik liever niet ivm de dan lagere efficiency van de peltier (pelt moet dan heel de proc incl. pinnen en socket opeens koelen ipv alleen de core)

Zou plastic van een ijsbak ofzo bruikbaar zijn?

Morgen komt m''n A7V133 namelijk :) :) :)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Even denken:

De zware koeler hangt aan het lichte moederbord.

Kan je het niet zo construeren, dat het moederbord min of meer aan de koeler hangt? Lijkt mij een stuk veiliger.

Heeft jouw (nieuwe) moederbord gaten? Dan kan je de koeler rock-solid vastzetten aan een framepje oid, en het moederbord daaraan bouten.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:00

mvds

Totally awesome!

Echt frame hoeft toch niet? Je kan toch ook met staalkabeltjes werken en deze aan de behuizing vastmaken. Samen met de bevestiging aan de backplate van de kast zou het toch wel stevig genoeg moeten zijn?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:50
Als ie vastzit aan de kast, ipv de socket, dan voorzie ik geen problemen met het afbreken van de core oid.
De grootste problemen met afbrokkelen ontstaan bij het monteren van de koeler, waarbij deze tijdelijk schuin kan staan, waardoor het hele gewicht op slechts een randje van de core van de proc rust. Dan brokkelt ie wel af.
Wat betreft spacer, dan gebruik je toch de standaard "voetjes" die op je proc zitten :?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Herman:

mijn waterkoeling zit sowieso vast aan de metalen plaat waar het moederbord ook op vast zit. Het moederbord hoeft dus *niet* het gewicht van het koelblok te dragen.

Onder het moederbord zit een plaat Trespa met schuim, zodat ik tegelijk voorkom dat het mobo kan doorbuigen, als voor thermische en condensisolatie zorg.

Dus voor afbrekende nokjes en losscheurende sockets hoef ik niet bang te zijn.

Waar ik wel bang voor ben: momenteel word mijn waterblok net zoals ieder ander waterblok gewoon op de processor geduwd door de clamping constructie met 4 M6 bouten. De aandrukkracht van 13kg zorgt er wel voor dat het blok recht blijft zitten. Maar nu komt de grap: als je je kast normaal op de grond neerzet, dan krijg je een versnelling van zeker 10G op het moment dat de kast de grond raakt. Op dat moment weegt het koelblok opeens 10x zoveel, en die kracht komt bijna altijd schuin op de core te staan. Resultaat kan dus *krak* zijn op dat moment. Bij lichtere koelers heb je daar niet zoveel last van. (10x100 gram is 1 kilo).

Nu kan ik dus een frame maken dat in de 4 gaten past, zodanig dat zijdelingse krachten door het frame opgevangen worden. Maar ook hiermee voorkom ik niet zomaar krakende cores.

Een spacer/shim zou de eenvoudigste oplossing zijn, mits die ervoor zorgt dat de belastbaarheid van de core opeens flink toeneemt. Als ik dan opeens (tijdelijk) 35kg op de core mag zetten, dan is het probleem opgelost.

Verwijderd

Altijd een spacer gebruiken!!! Als je een metalen gebruikt wordt ook de hele FCPGA gekoeld, dus de core ook nog eens van onder/zijkant. Alleen maar gunstig :)

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:55
Schokbrekers.....

weet je wel, die uit een mercedes vito, gooi je pc van een flat en je core overleeft het, maar de rest van je peesee niet denk ik! >:)

• E-Rick
  • Laatst online: 19-05 12:20

E-Rick

I love it :7

Anders zet je toch gewoon 4 van die oranje stootrubbers onder je pc als pootjes...
Je weet wel, die dingen die er voor zorgen dat een deur niet tegen de muur aanknalt.
Dat zou de klappen van het neerzetten toch wel op moeten vangen??

Choose life

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Op dinsdag 01 mei 2001 15:06 schreef E-Rick het volgende:
Anders zet je toch gewoon 4 van die oranje stootrubbers onder je pc als pootjes...
Je weet wel, die dingen die er voor zorgen dat een deur niet tegen de muur aanknalt.
Dat zou de klappen van het neerzetten toch wel op moeten vangen??
ook in wit leverbaar. oranje = lelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, stootrubbers (waarom denk ik dan toch altijd aan iets anders dan aan die dingen die op deuren zitten?) vind ik eigenlijk geen oplossing.

Dat je heel je chip koelt ipv alleen de core lijkt beter, maar een artikeltje op overclockers.com beschrijft de nadelige effecten ervan (lagere proctemp door teveel warmteverlies). Plus dat het meer condens oplevert aan de buitenkant enzo. En ik was niet van plan om de hele boel met PUR schuim in te pakken.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Ik zou me er niet al te veel zorgen om maken.je gebruikt een spacer. En daarbij komt nog dat je, doordat je een peltier gebruikt, de hele zooi HEEL strak op je cpu zit. Zeg maar bij vergroeid met elkaar :) Ik denk dat deze kracht zo groot is dat je wel erg hard met je PC moet gooien voordat hier ook maar iets van beweging inkomt.

Geen inspiratie

Verwijderd

Topicstarter
De peltier zit inderdaad heel strak op het waterblok. Maar dat betekent nog niet automatisch dat het waterblok+peltier ook strak op de proc zitten.

Ik blijf het een beetje link vinden allemaal: een kilootje koper op m''n proc. Way out of AMD spec (ik meen dat dat 340 gram max is ofzo)

Verwijderd

Op dinsdag 01 mei 2001 16:58 schreef DaBit het volgende:
De peltier zit inderdaad heel strak op het waterblok. Maar dat betekent nog niet automatisch dat het waterblok+peltier ook strak op de proc zitten.

Ik blijf het een beetje link vinden allemaal: een kilootje koper op m''n proc. Way out of AMD spec (ik meen dat dat 340 gram max is ofzo)
He he , wie had het er een tijdje terug ook al weer over dat ik waarschijnlijk 12mm dik staal gebruik als ik ga lassen :)

Ik denk dat als je je koeler met die m6 bouten vast zet dat er niet zo gek veel kan geberen hoor. Als je nou die draadeinden aan die plaat achter je mobo vast zet door middel van twee moeren (dus een aan elke kant van de plaat en vervolgens ook je koelblok op zo''n mannier bevestigd aan je draadeind, dan kan het echt geen kant meer op. Je krijgt dan een zwevend geheel boven je cpu en die kan je dan zo strak zetten als je maar weilt zonder dat het ooit nog strakker of losser kan komen te zitten.

in deze volgorde dus....

moer|plaat|moer------draadeind----moer|koelblok|moer

klaar was kees dus.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op dinsdag 01 mei 2001 17:57 schreef nitraat het volgende:

[..]

He he , wie had het er een tijdje terug ook al weer over dat ik waarschijnlijk 12mm dik staal gebruik als ik ga lassen :)

Ik denk dat als je je koeler met die m6 bouten vast zet dat er niet zo gek veel kan geberen hoor. Als je nou die draadeinden aan die plaat achter je mobo vast zet door middel van twee moeren (dus een aan elke kant van de plaat en vervolgens ook je koelblok op zo''n mannier bevestigd aan je draadeind, dan kan het echt geen kant meer op. Je krijgt dan een zwevend geheel boven je cpu en die kan je dan zo strak zetten als je maar weilt zonder dat het ooit nog strakker of losser kan komen te zitten.

in deze volgorde dus....

moer|plaat|moer------draadeind----moer|koelblok|moer

klaar was kees dus.
en als je dan OOK nog zorgt dat je mobo flexibel kan bewegen tov de kast en niet tov je koelblok ben je helemaal klaar...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord bewegend monteren tov de kast. Jahaa, klopt, zal best werken, maar dan kan ik zo onderhand beter een compleet andere kast gaan bouwen.

Nitraat: zo ga ik het doen, in combinatie met een plastic spacer. Een isolerende spacer heb ik toch nodig ivm condensvocht, maar origineel plande ik die uit isolerend schuimrubber. Dat word nu dus maar gewoon plastic (zojuist uitgevonden dat het plastic van de doosjes van Hertog ijs waarschijnlijk erg geschikt is).

Enne, mijn dekseltje bovenop m''n CPU is 1mm dik, dus daar zal ''t gewicht ''m niet in zitten :P

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe AMD datasheet zegt:

CPGA package mechanical loading:

Die surface:
Static (MAX): 30lbf (132N, ~13.2kg dus)
Dynamic (MAX): 100lbf (445N, ~44.5kg dus)

Die edge (2 graden scheef of meer):
Static (MAX): 10lbf (44N, ~4.4kg)
Dynamic (MAX): 10lbf

Mooi, met shim gaat dat moeite kosten om boven die 44N edge load uit te komen. Probleem opgelost.

/offtopic:
Wanneer schaffen ze nou eens dat Imperiale stelsel af? Ik word helemaal gek van al die feet, yards, pounds, ounces, inches, gallons, Fahrenheit, enz. D''r zit gewoon geen logica in :(. Elke keer weer een unit converter opzoeken als je weer zo''n wazige maat tegenkomt.

• RUXperienced
  • Laatst online: 24-06-2024
Wanneer schaffen ze nou eens dat Imperiale stelsel af? Ik word helemaal gek van al die feet, yards, pounds, ounces, inches, gallons, Fahrenheit, enz. D''r zit gewoon geen logica in . Elke keer weer een unit converter opzoeken als je weer zo''n wazige maat tegenkomt.
Je hebt helemaal gelijk, de logica ervan doorgronden vereist een complete studie volgens mij. Gelukkig staan de afmetingen in de datasheet wel in mm.

Mocht je trouwens die shim zelf gaan maken, houd ons dan op de hoogte ajb, ik wou er zelf namelijk aan beginnen :)

Verwijderd

Topicstarter
''k heb zojuist een shim gesneden uit een stukje Hertog ijsbak. Wat is dat plastic taai man! En net ietsje te dik, maar dat valt met wat schuurpapier wel op te lossen.

• RUXperienced
  • Laatst online: 24-06-2024
Fuck, moet ik weer bak ijs leeg gaan eten ;)

Verwijderd

Op dinsdag 01 mei 2001 21:21 schreef DaBit het volgende:
Nieuwe AMD datasheet zegt:

CPGA package mechanical loading:

Die surface:
Static (MAX): 30lbf (132N, ~13.2kg dus)
Dynamic (MAX): 100lbf (445N, ~44.5kg dus)

Die edge (2 graden scheef of meer):
Static (MAX): 10lbf (44N, ~4.4kg)
Dynamic (MAX): 10lbf

Mooi, met shim gaat dat moeite kosten om boven die 44N edge load uit te komen. Probleem opgelost.

/offtopic:
Wanneer schaffen ze nou eens dat Imperiale stelsel af? Ik word helemaal gek van al die feet, yards, pounds, ounces, inches, gallons, Fahrenheit, enz. D''r zit gewoon geen logica in :(. Elke keer weer een unit converter opzoeken als je weer zo''n wazige maat tegenkomt.
Op m''n stage hebben we een heel mmakkelijk progje om van alles om te rekenen staat echt alles is. Van m/s^2 naar g-krachten geen prbleem van celcius naar fahrenheit...eitje. Zal ik eens kijken of ik het kan "lenen"?? :) dan mail ik het je wel. Je hebt er vast gemak van.

Verwijderd

Op dinsdag 01 mei 2001 15:33 schreef Herman het volgende:
ook in wit leverbaar. oranje = lelijk.
Ho is: ORANJE BOVEN!!!!!!! Oranje is helemaal niet lelijk....

Verwijderd

Zo mensen ik heb het progje te pakken, wie hem wil hebben moet maar even een mailtje sturen naar osluis@wish.net

Aanvragen voor 7 uur vanavond worden verwerkt

Verwijderd

Tja, uhm laatst of eigenlijk regelmatig doen hier mensen moeilijk over het gewicht van een silverado, maar dat is peanuts vergeleken met deze koelcontainter, sorry ik vind blok in dit geval niet het goede woord... ;) Maar een Silverado is dus bij de weg no prob op een AMD 1GHz(op een A7V133)??

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 02 mei 2001 01:12 schreef rAvers het volgende:
Tja, uhm laatst of eigenlijk regelmatig doen hier mensen moeilijk over het gewicht van een silverado, maar dat is peanuts vergeleken met deze koelcontainter, sorry ik vind blok in dit geval niet het goede woord... ;) Maar een Silverado is dus bij de weg no prob op een AMD 1GHz(op een A7V133)??
Zeg, wel een beetje meer respect voor mijn mooie waterblokkie he! ;)

Nee, inderdaad, ''t waterblok (koelcontainer) is zwaar uitgevallen. Maar dat krijg je met al dat koper. En ook de 10mm dikke coldplate is niet geheel te verwaarlozen.

Ow, btw, AMD specificeert het maximale koelergewicht op 300 gram.

• mvds
  • Laatst online: 12:00

mvds

Totally awesome!

Als je vaak van dat soort dingen moet omrekenen kan ik je de Sharp EL-556G (of de opvolger ervan) rekenmachine aanraden. Kost iets van 4 tientjes en heeft al deze conversies ingebakken zitten. Perfect apparaatje. Heb ik ook.

Ik weet alleen niet of die nog verkocht worden. Ik heb hem in de winkel van de Hogeschool Eindhoven gehaald.

Verwijderd

Op woensdag 02 mei 2001 01:12 schreef rAvers het volgende:
koelcontainer whahaha! :)

maar sjezus... als die van jouw al 800/1000 gram weegt... dan zit ik op 1600/2000 gram... ouch!

gelukkig heb ik een shim op de proc geplakt en alles vlakgeschuurd... moet wel tegen een stootje kunnen he?

maar ik denk trouwens dat ik het beste eerst de koelcontainer(!) aan de kast vastmaak, dan het moederbord aan de koeler, en dan via wat rubbennoppen het moederbord aan de kast vastmaak.

en je kan best wat van je proc afschuren hoor... ik heb mijn celeron behoorlijk afgevlakt... >:) (om nog maar niet van het wasbeurtje met zeep, water en tandenborstel te spreken) en hij doet het perfect nu!

Verwijderd

Topicstarter
En toch ben ik niet zo''n fan van het gladschuren van procjes zonder metalen kap aan de bovenkant.

Ik maak toch lekker gewoon m''n waterblok vast op m''n proc op de oldfashioned way. Dat gedoe met moederborden aan koelers bevestigen zie ik niet zo zitten. Hoe ga je dat bijv. doen met je insteekkaarten?

Mocht de proc komen te overlijden, dan zal ik met 500V proberen z''n silicium hartje te defibrilleren. En komt de patient dan niet spontaan tot leven, dan post ik de overlijdensadvertentie wel hier, inclusief een fotootje van de overledene. Vervolgens mag een AXIA of AZZA z''n plaats innemen.

Verwijderd

Op woensdag 02 mei 2001 14:56 schreef DaBit het volgende:
En toch ben ik niet zo''n fan van het gladschuren van procjes zonder metalen kap aan de bovenkant.
ik ook niet, maar ik ben gewoon gek gegaan met mijn 600 die niet op 900 wilde lopen.. op dat moment had ik toch al geen garantie meer. maar het bewijs is geleverd dat het mogelijk is...
Ik maak toch lekker gewoon m''n waterblok vast op m''n proc op de oldfashioned way. Dat gedoe met moederborden aan koelers bevestigen zie ik niet zo zitten. Hoe ga je dat bijv. doen met je insteekkaarten?
het insteekrek zit vast aan mijn moederbord, die weer vastzit met rubbbernoppen.
(is een flink gemodde ouwe AT kast)
Mocht de proc komen te overlijden, dan zal ik met 500V proberen z''n silicium hartje te defibrilleren. En komt de patient dan niet spontaan tot leven, dan post ik de overlijdensadvertentie wel hier, inclusief een fotootje van de overledene. Vervolgens mag een AXIA of AZZA z''n plaats innemen.
we verlengen hun al grondig verkorte leven in iedergeval wel door ze goed in te vriezen :D

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 15:52
de plaat die ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~t.evers/kast2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~t.evers/kast3.jpg

• d33n
spannend! :D
ik ben serieus benieuwd of het nu echt wat wordt.
je hebt aan het aantal topics over jouw waterkoeling te zien, flink onderzoek gedaan.

ik hoop dat het goed gaat, ik heb zelf ook een 900, dus als je nog es tijd over hebt :+

Verwijderd

Topicstarter
Flink onderzoek gedaan, ja. Maar weten waar ik nou op uit ga komen, nee, nog niet echt.

Agja, het uitzoeken is meestal het leukste werk. En ik wil altijd weten hoe ''t nou precies zit, zoals jullie inmiddels wel gemerkt hebben met dat geneuzel van me :)

• d33n
dat was wel duidelijk ondertussen :)

ik heb eventjes gekeken hoe ik dat op zou lossen in mijn geval, misschien heb je er iets aan.

nou kijk, bij mij in mijn big tower''tje zit de proc vlak onder de voeding en de plaat die mijn kast verdeeld tussen bovenste (voeding + cdrom, ed) en de onderste helft (mobo + Hd''s, ed) via die plaat in het midden zou je redelijk makkelijk een sterke constructie kunnen maken....
Pagina: 1