Toon posts:

[BC3] Plaatjes van de verbeterde coldplate

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ff 2 uurtjes bezig geweest met wat HTML kloppen. Vergeef me dat ''t er nog niet echt denderend uitziet en dat ''t waarschijnlijk tsjokvol spelling/grammaticafouten zit, maar ''t was veels te mooi weer vandaag om achter de computer te blijven zitten. De rest van m''n site over waterkoeling en de theorie erachter komt nog wel ooit.

De meeste plaatjes hebben jullie al gezien; pas vanaf ''the modified coldplate'' word ''t weer interessant. Oh, en misschien dat ''Designing the block'' ook nog interessant is.

En yup, ik weet dat de server traag is. Helaas, dat is nou eenmaal niet anders totdat een van jullie mij genereus een accountje schenkt met een wat dikkere pijp naar ''t internet, waar ik de zooi zelf neer kan zetten, en waar ik CGI scripts kan draaien (geschreven in PERL).

KiloWatt waterjacket

Verwijderd

Jeetje wat is die server traag ;) >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 30 april 2001 23:59 schreef MrK het volgende:
Jeetje wat is die server traag ;) >:)
*schop* ;) ;)

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-08 11:52
kewl, mooie binas trouwes :)

Verwijderd

Bij mij gaat het wel snel. Cool gedaan man! Hopen dat je die TBird van je wat hoger krijgt!! ;)
(volgens mij moet je dat blok nog schuren aan de bovenkant, ziet niet uit)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 01 mei 2001 00:32 schreef iefje het volgende:
Bij mij gaat het wel snel. Cool gedaan man! Hopen dat je die TBird van je wat hoger krijgt!! ;)
(volgens mij moet je dat blok nog schuren aan de bovenkant, ziet niet uit)
Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat doe ik pas vlak voor het monteren op de proc. Dan is-ie mooi schoon en glad, net voordat de koelpasta erop gaat (die dus eventuele oxidatie van ''t koper helpt voorkomen)

Verwijderd

Gewoonweg goed >:)

Verwijderd

het ziet er echt cool uit man, jezus -37 graaden das echt onwijs kewl/koel.

Denk je dat dit onwijs koele effect komt door die pennetjes in het blok of heb je altijd dit effect bij een wc+tec systeem?

in de zomervakantie wil ik ook gaan waterkoelen, ik denk niet dat ik hier ook een tec bij ga gebruiken, maar een goed blokje is altijd fijn

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Nu is het nog de vraag hoe koud dit ontwerp wordt als er een brandende thunderbird op staat.. zou hij onder de 0 graden blijven?

Verwijderd

djeez, die waterjacket is wel een vunzig ding hoor....

Verwijderd

Topicstarter
Die pinnetjes schelen veel. Nogal veel.
Ik merk nauwelijks verschil tussen 150L/uur of 700+ L/uur waterflow, en zelfs als de pelt voluit aan het stoken is word het blok geen graad warmer dan het water.

Morgen de A7V133, dan zullen we meer weten. ''k ben nu de laatste revisie (maart 2001) van de AMD Athlon Model 4 (ook wel Thunderbird genaamd) datasheet aan het downloaden voor de exacte maatvoering van de shim/spacer en de exacte plek van de gaatjes in het MB voor de koeler.

Owja, die -37 graden word dus gehaald met 19V op de pelt ipv 24.

Verwijderd

Dabit dat ziet er goed uit!! geweldig.. had niet gedacht dat die isoaltie nylon zo goed zou werken!! potver scheeld een hoop man!..

aan de andere kant geeft dat ook aan... (mijn idee) dat er reletief niet zoveel vermogen in je pelt zit als ik dacht..

ik bedoel als een termolek van 2 kleine boutjes al instaat is om -10C uit te maken???
ik vermoet ook dat je nu een andere manier van meten hebt toe gepast?
je meet namelijk in de coldplate en dat was daarvoor nog niet zo? of heb ik het mis?

maar ziet er goed uit...
he he he en het is woensdag vandaag dus je mobo is er...
we wachten vanavond met spanning af....

Verwijderd

meschien nog een idee..
nu je hem toch in de testbank hebt staan...
kun je denk ik ook de pelt uitregelen met verschillende voltages...
19v = -37c
20v = -??c
18v = -??c

moet een koed kunsje voor je zijn.. wikkel er af wikkel er bij.. :)??

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, maar eerst mette ik ook de temp door de tempsensor te isoleren van de buitenwereld, dus zoveel zal het niet schelen tussen meting #1 en #2.

Waar ik eigenlijk ook nog aan twijfel is of m''n pelt nog wel helemaal goed is. Ik heb een keer ''ping'' gehoord toen ik ''m vastzette, en dat klonk niet als metaal, dat ''ping''. Maar hij doet ''t nog wel, en er is aan de buitenkant niks te zien. Ook koelt-ie nog gelijkmatig: ik mis niet opeens een hoekje waar-ie niet meer koelt. Maar ''ping'' bij keramiek is meestal niet goed.

Verder moet ik nog zien hoeveel ''t nou allemaal echt scheelt: een TBird op 1.5GHz @ Vcore=2.05V produceert 103W aan warmte. Auwtsj! (en met minder dan 1.5GHz ben ik nu niet meer tevreden, als m''n oude blokje al 1391 doet zonder pelt >:)

Agja, vanavond het oude MB er eens uit, en de A7V133 erin. Ik ben ook erg benieuwd...

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe wel 19V en 24V, goed? :)

Trouwens: de effectiviteit van peltiers gebruiken om je proc te koelen word steeds minder. ''t is al een behoorlijke ramp om de warmte die zo''n 172-watter produceert weg te werken. Je verliest al een graad of wat, puur op de thermische interface tussen warme kant pelt -> koperen grondplaat.

Verwijderd

WOOHOOOOO :9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~

en juggernaut SHAME ON YOU!!! ga het zelf maar eens doen, je zal waarschijnlijk van een koude kermis terugkomen.

he -37C.. dat gaat er meer op lijken..

vandaag A7V''tje zeg je?? mooi dan

maar je koelblok wordt niet warmer dan het water?? heel mooi.!

1500? nog mooier ;)

ik kan wel een html hostje regelen hoor..

en anders gewoon een homestead acountje zoals ik nu heb, snel zat voor picies hosten.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn ruwe gok is dat ik op een CPU temp van 5-10 graden uitkom (loaded, niet idle), mits ik het water koud genoeg kan houden.

Btw, op overclockers.com heeft iemand pelts getest, en zelfs onder no-load condities er geen grotere dT uitgehaald dan zo''n 40 graden. Dan doe ik het met 19- -37 = 56 graden dT toch al beter :)

Hostje regelen zou fijn zijn, maar ik wil iets hebben waar ik alles heb. Scrippies hier, plaatjes daar, html weer ergens anders, binaries in timboektoe, enz. schiet niet echt op.

''t liefste heb ik ergens een accountje met 20+ meg aan ruimte, een unix-achtig OS (linux, freebsd, solaris, irix, whatever), en de mogelijkheid om PERL scripts te draaien. En als ''t even kan Apache als webserver (of SSI moet op elke HTTP server hetzelfde werken)

Als we toch eisen gaan stellen dan heeft die hele Windows kneuterbende absoluut niet de voorkeur, maarja, een gegeven paard kijk ik niet in de bek :)

Eventueel moet ik er zelf een servertje neerzetten, dat vind ik ook al best. Een pentium-bakkie valt wel te regelen voor weinig. Watchdoggie erin, linux erop, en dabit is weer tevree.

Verwijderd

Op woensdag 02 mei 2001 15:53 schreef freakyfrank het volgende:
WOOHOOOOO :9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~

en juggernaut SHAME ON YOU!!! ga het zelf maar eens doen, je zal waarschijnlijk van een koude kermis terugkomen.

he -37C.. dat gaat er meer op lijken..

vandaag A7V''tje zeg je?? mooi dan

maar je koelblok wordt niet warmer dan het water?? heel mooi.!

1500? nog mooier ;)

ik kan wel een html hostje regelen hoor..

en anders gewoon een homestead acountje zoals ik nu heb, snel zat voor picies hosten.
kan het wel doen..heb er geen zin in...d''r zit niet niet 1 rechte kant aan dat blok. kromme shit...het koelt vast wel..maar ik heb liever iets dat er ook nog een beetje uitziet..

Verwijderd

Op woensdag 02 mei 2001 19:04 schreef Juggernaut het volgende:
kan het wel doen..heb er geen zin in...d''r zit niet niet 1 rechte kant aan dat blok.
onzin... de onderkant!!
kromme shit...het koelt vast wel..maar ik heb liever iets dat er ook nog een beetje uitziet..
aha... jij bent er vast eentje die een window aan de zijkant heeft... mooi paintjobje.. zodat iedereen je MOOIE goorbje:r kan zien !
en dan een klein beetje overklokken... (of nog niet eens)

het is wat je leuk vindt.. ik geef zelf geen JACK-SHIT om hoe mijn blokje er nu eigenlijk uitziet, als het maar goed koelt (daar is het toch voor, of ben ik nu gek)

maar mooie looks zijn altijd meegenomen...

ik weet zeker dat dabit een stuk meer tevreden is over zijn eigen creatie dan jij met je goorbje..

Verwijderd

Op woensdag 02 mei 2001 20:20 schreef freakyfrank het volgende:

[..]

onzin... de onderkant!!
[..]

aha... jij bent er vast eentje die een window aan de zijkant heeft... mooi paintjobje.. zodat iedereen je MOOIE goorbje:r kan zien !
en dan een klein beetje overklokken... (of nog niet eens)

het is wat je leuk vindt.. ik geef zelf geen JACK-SHIT om hoe mijn blokje er nu eigenlijk uitziet, als het maar goed koelt (daar is het toch voor, of ben ik nu gek)

maar mooie looks zijn altijd meegenomen...

ik weet zeker dat dabit een stuk meer tevreden is over zijn eigen creatie dan jij met je goorbje..
mijn computer zit gewoon in een HQ-08 kassie, die gewoon standaard is, en hij loopt gewoon standaard op 1000 mhz. dus ik zie het nut er nog niet zo in...
je hebt wel gelijk over die onderkant :)

Verwijderd

Heb je kewl gemaakt alleen welke hardsoldeer heb je gebruikt dan? Heb hiero div. hardsoldeer liggen maar deze kun je niet echt met propaan solderen. Gebruik hiervoor toch echt een mengsel van aautogeen met zuurstof voor, ivm de temp. van de vlam.
Heb wel zilvertin die je hiervoor kunt gebruiken. Je krijgt hem ook al aardig schoon als je hem met vloeimiddel insmeert(als hij nog heet is).

Verwijderd

Topicstarter
Juggernaut: iedereen zo z''n voorkeuren, maar als ik de buitenkant even zou opschuren en polijsten, en de iets uitstekende randjes van de koperen bovenplaat zou verwijderen, dan ziet het ding er goed uit. Probleem: straks ziet niemand dat ding meer, en het zal er echt niet beter om gaan koelen. De onderkant is inderdaad wel perfect vlak...

kibiru: ik heb dat koperhardsoldeer gebruikt, en wat zilversoldeer in ''t begin. Dat koperhardsoldeer is bijna niet van koperdraad te onderscheiden; ik heb me er al eens in vergist (hee, waarom smelt dat soldeer nou niet?)

Dat spul en een propaanbrander is inderdaad niet zo''n fijne combinatie. Snap je nu waarom ik er zo''n problemen mee had om ''t goed te solderen?
M''n deksel is wel met een zuurstof/acetyleen vlam gedaan. Dat ging wel heel wat beter, alleen ging de vlam regelmatig uit omdat de regelaar voor de zuurstof wat nukken vertoonde. Maar het experiment was geslaagd.
Pagina: 1