[BC3] Waterkoeling FAQ in aanbouw

Pagina: 1
Acties:
  • 386 views sinds 30-01-2008

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Waterkoeling FAQ

Waterkoeling van computers levert steevast veel vragen op. Het is een zeer effectieve manier van koelen, wat ver overclocken mogelijk maakt. Tevens is een waterkoeling setup zeer stil, wat voor sommige mensen een groot voordeel is. Om een groot deel van de vragen te beantwoorden, is deze FAQ bedoeld.

1. Wat heb je nodig voor een waterkoeling setup?

Voor het koelen van een computer met water, heb je minimaal de volgende onderdelen nodig:
Een koelblok (waterjacket) om op de processor te monteren. Hier loopt het water doorheen.
Een pompje. Dit kan een aquariumpompje zijn.
Een reservoir. Dit kan heel eenvoudig zijn, zoals een saladebakje. Zolang het maar waterdicht is.
Slang. De slang moet passen op de aansluitingen van het koelblok, en op het pompje.

Met slechts deze onderdelen kan je een eenvoudige setup maken. Het water wordt door de pomp in het koelblok gepompt, waarna het weer terugloopt in het reservoir.

Een nuttige uitbreiding is een radiator. Deze zorgt ervoor dat het water ook weer afkoelt. De radiator kan je plaatsen tussen koelblok en reservoir. De volgorde wordt dan: pomp, koelblok, radiator, reservoir. Door toevoeging van een radiator met fan (eventueel langzaamlopend voor het geluidsniveau) kan je een behoorlijke temperatuursdaling verwachten.

2. Is waterkoeling niet gevaarlijk?

Nee, waterkoeling is niet gevaarlijk. Mits alles goed is aangesloten. Het beste is de waterkoeling eerst te testen op een krant, zodat je kan zien of er ergens lekkage optreed. Zolang je goed passende slang gebruikt, en slangklemmen, zal lekkage zeer onwaarschijnlijk zijn.
Mocht er lekkage optreden, is dit niet direct gevaarlijk. Een computer werkt op laagspanning, waardoor je zelf geen gevaar loopt. Onderdelen in de computer kunnen natuurlijk wel kapot gaan van het water, alhoewel de ervaring leert dat elektronica veel kan hebben.

3. Past waterkoeling in de kast?

Waterkoeling is zeer goed in een kast passend te maken. De meeste onderdelen zullen sowieso geen probleem opleveren (koelblok, slangen, reservoir). Het enige wat een beetje moeite kan kosten, is de radiator. Als je een klein model hebt, past deze meestal wel boven de voeding, of voorin de kast. Een grotere radiator, zoals een kachelradiator van een auto, kan je wellicht kwijt in een van de zijpanelen, voorin, of in de bovenkant. (afhankelijk van de uitvoering van je kast). Soms is enig zaagwerk niet te vermijden.

4. Waar kan ik meer info vinden?

Kijk bijvoorbeeld op www.waterkoeling.nl. Hier staan ook veel links naar andere sites. Ook is er veel te vinden op dit forum. Zoek maar eens op "waterkoeling".

• php
  • Niet online
Dit is het eerste gedeelte van de waterkoeling FAQ. Als mensen toevoegingen hebben, vragen hebben die ze beantwooord willen zien, of zomaar opmerkingen hebben, post dat dan. Dan pas ik de FAQ aan, om tot een perfecte FAQ te komen. Deze kan dan gebruikt worden als sticky topic op dit forum, en ook op www.waterkoeling.nl

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-02 20:35

scorpionv

This space for rent

Hier gathering.tweakers.net/showtopic.php/165965/4 heb ik al een reactie geplaatst, bij gebrek aan een ander reageertopic. Nogmaals:
Kijk, dat is nou eens een heel nuttig stukje FAQ. De vragen van newbies over waterkoeling komen soms echt m''n oren uit (!no offense!).
Een goede aanvulling zou misschien een stukje over elektrocorrossie zijn, en als uitbreiding een stukje over Water + Peltierkoeling. Een en ander zou ook in de vorm kunnen worden gegoten van een link naar een bepaald topic zoals topic ''Waterkoeling en Elektrocorrossie'' (jaja favoriet topicje van me >:)).

In ieder geval een mooi initiatief waar veel tweakers op zitten te wachten, denk ik zomaar. Succes! 8-)

Fun while it lasted: World Community Grid!

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-01 11:24
een stukje over peltiers, en rekenen aan peltiers zou leuk zijn, althans de basis uitleg daarover.

Verwijderd

ja graag stukje over peltiers met bijbehorende dingen zoals stroom/montage/condensatie etc

• php
  • Niet online
Peltiers liggen in principe buiten het waterkoeling gedeelte, maar het is zeker nuttig om daar een faq over te maken.

Kunnen jullie wellicht een paar vragen formuleren, om op die manier de boel een beetje te structureren?

Wellicht dat Dabit of Tazitiz er iets over kan vertellen.

Elektrocorrosie is overigens wel een goeie. Zal ik me eens op concentreren.

Verwijderd

nou enkel vragen die veel gesteld worden

1:welke peltier moet ik hebben?

2:hoe monteer ik het, en wat heb ik allemaal nodig naast pelt.?

3: condensatie en wat daar aan te doen?
dit is wat ik zo ff verzin wat nuttige info zou zijn

ben zelf ook bezig met waterkoeling maar vooral over peltiers snap ik nog niet alles
alvast bedankt m8''s

• DarkTemple
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 09:10
Graag wat over corrosie als je een koperen blok hebt en een alu radiateur:?

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-01 11:30

tazitiz

dbprutser

hmmmz wel handig ja, misschien moeten we dna bij de forae wel een link naar officieele tweakers faq''s zetten.

dat is erg handig voor de newbies....

maar dan is dit niet het juiste forum om deze opmerking te plaatsen

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
mischien een idee om radiator in radiateur te veranderen
anders werkt dat zo verwarrend voor de mensen die in de winkel om een radiator te vragen en dan opeens zo''n groot ding voor hun neus geduwd krijgen :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Meschien ook wel handig, om ff iets te zeggen over het isoleren. Bij bijv. peltiers. K dat dit niet echt 100% met H2O koeling heeft temaken, maar dat is iets wat ik iig nog al wazig vind.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:19

JT

VETAK y0

FAQ''s zijn popi !! :D

Zet er anders ook bij wat een peltier is. Ik weet het wel, maar newbies misschien niet.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• php
  • Niet online
Peltiers en isolatie, is voor de peltier-faq. Of ik die maak of iemand anders, zien we wel, maar het zal er in ieder geval in worden meegenomen.

Verwijderd

Van die duidelijk, en simpel uitgelegde tabellen of formules waarmee je kunt berekenen hoeveel watt je peltier moet zijn, en hoeveel energie je koelblok moet kunnen afvoeren.

Dat soort zooi moet er in :)

Verwijderd

foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2006 00:20 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

slotje :P

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.