Toon posts:

[BC3] Klopt deze berekening?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik moet toch eens weteen hoe hard ik m''n boutjes aan moet trekken.

Even meten: elke omwenteling van een M5 bout beweeg deze langs de schroefdraad met 0.78mm.

Als we een arm van een meter aan de kop zetten, dan leggen we dus 1*PI=3.14 meter af voor een volledige omwenteling. 3.14 meter afleggen levert dus 0.78mm verplaatsing op. Dit zou een krachttoename zijn van 3.14/0.78*10^-3 = 4026. Willen we ervoor zorgen dat de delen A en B die met een bout worden samengetrokken dit doen met 1.65kN, dan moeten we de kop van de bout aandraaien met een moment van 1.65*10^3 / 4026 = 0.41 newtonmeter.

Hmmz, dat vind ik wel erg weinig eigenlijk. In de praktijk heb je nog wrijving, maar dan nog. Waar gaat dit op fout?

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-08 13:57
de omtrek van een cirkel is 2*pi*r en niet 1*pi*r.

Verwijderd

Topicstarter
Ehm, oeps, da''s waar ook. Als ik er een arm aanmaak van een meter dan maak ik een circel van 2 meter. Hmmz, dan komen we op 0.20 newtonmeter uit. Daar klopt nog minder van.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Euh, hoezo? wat moet je met een arm van een meter aan een M5 bout?

Wil je je schroeven supervast aandraaien ofzo?

• Selfdefence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2022
Ik doe voor het gemak even de volgende aannames:
hellingshoek schroefdraad = 3 graden
straal v/d schroefdraad = 2,25 mm

Met een aandraaimoment van 0,2Nm oefen je op het midden van de schroefdraad van de bout een horizontale kracht uit van 0,2Nm / 2,5mm = 89N. De vertikale kracht om dit te compenseren wordt dan TAN(90 graden - 3 graden) * 89N = 1700N.

Dus volgens mij gaat het nergens fout. Behalve dan dat jij en ik de wrijving verwaarlozen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen idee hoe groot die wrijving nou is, en hoe ik dara rekening mee moet houden.

Maartoch, ik vind ''t allemaal maar verrekte laag, 0.2 newtonmeter. Ergens klopt er iets niet.

Verwijderd

He mensen,

Fijne koninginnendag gehad?? Blij dat ik niet naar Amsterdam ben geweest :)

Ontopic:

DABIT, Ik heb je gegevens opgeschreven en zal het morgen in de trein naar school een berekenen. Nu lukt het niet meer (hips).

Nog even geduld...

Verwijderd

Topicstarter
prrrroost! (ook hips hiero)

Alvast bedankt.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-08 11:52
als je er een arm aanmaakt van 1 meter, maak je een cirkel van 2*3.14*1, dus 6,28 en niet 2 meter

Verwijderd

Topicstarter
vooruit dan: dan maak ik een circel van 2 meter diameter. En een straal van 1 meter dus. Met een omtrek van 2PI =~ 6.28 meter. En een oppervlak van PI =~ 3.14 vierkante meter.

Maar dan nog geloof ik die 0.2 newtonmeter niet.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op dinsdag 01 mei 2001 00:04 schreef MrK het volgende:
He mensen,

Fijne koninginnendag gehad?? Blij dat ik niet naar Amsterdam ben geweest :)

Ontopic:

DABIT, Ik heb je gegevens opgeschreven en zal het morgen in de trein naar school een berekenen. Nu lukt het niet meer (hips).

Nog even geduld...
Je icon zal vast heel toepasselijk zijn nu :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

LOL

Inmiddels niet meer.

(ben nog aan het rekenen -> uitkomst vanavond)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 01 mei 2001 14:48 schreef MrK het volgende:
(ben nog aan het rekenen -> uitkomst vanavond)
En?

Verwijderd

Nou daar is ie dan:

Ik heb rekening gehouden met wrijving tussen de schroefdraad en materiaal, en wrijving tussen kopvlak bout en materiaal.

De relatie tussen Aanhaalmoment een Trekkracht in de bout is:

M= 0.47 x F [mNm]

Als je dus een kracht van 1,65 kN in de bout wil krijgen met je er een moment van 0.47x1650=775 mNm =0,775 Nm

Wat ik wel wil zeggen is dat met een kracht van 1,65 kN het zakie niet goed vast zit:

Spanning=Kracht/oppervlak

O=F/A = 1650/4,5^2
O= 81.5 N/mm^2

Bouten zitten pas goed vast bij een trekspanning van 200 tot 300 N/mm^2
Wat dan weer overeenkomt met:
200=F/4,5^2
F=200 x 4,5^2
F=4050 N

Maar goed.
Op- of aanmerkingen, of komma''s verkeert ed. dan hoor ik het wel :)

Oja, de hele berekening heb ik niet gepost. Maar ik heb de volgende bron gebruikt:
Fijnmechanische Techniek 1
JL Buurman
ISBN: 90-70872-06-4

MrK (Ben wel meteen weer Offline :'( )

Verwijderd

en?

>:)

Verwijderd

Topicstarter
Dus mijn berekening, zonder wrijving, klopte dus wel, neem ik aan.

In ieder geval bedankt. Met dat nieuws dat dan m''n bout niet vast zit ben ik minder blij, maargoed. Uiteindelijk moet er toch loctite oid op de schroefdraad om de verbinding waterdicht te houden. Dit zal de bout wel op z''n plek houden. En anders doet de veerkracht van de nylon ringetjes het wel. (zie piccies in een ander topic van me) ''t had zelf al behoorlijk wat moeite om uit een staaf nylon netjes 2 ringetjes te maken; dat spul is lastig te boren, zagen en snijden.

Wederom: bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Die omrekenfactoren: kun je die ook nog eens ooit posten voor M3, M4 en M6 draad?

Verwijderd

Yep doe ik.

Verwijderd

Topicstarter
Da''s altijd nuttige info voor de toekomst...

Maar haast heb ik er niet mee, dus kijk maar wanneer je tijd hebt.
Pagina: 1