Toon posts:

[BC3] Waterkoeling nog steeds niet 100% ok (denk ik)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
M''n voedingsproblemen voor de pelt zijn opgelost...

Heb 2 voedingen in serie geschakeld.

anyway, ik heb dus een 172W pelt en die loopt nu op 18.4V, lijkt me goed zo.
MCW-432 waterblok met 800l/hr pomp.

Mijn athlon loopt voor het ogenblik op 1550 MHz/2.15V maar 1600 doet hij net zo lekker.
probleem is nog steeds mijn temperaturen ...
idle zit ik rond de 0°C maar stressed schiet dat ineens (nu ja in ieder geval snel) omhoog tot ongeveer 40°C stressed iets hoger nog.
Ik heb tussen blok & pelt & coldplate & CPU een zeer dun laagje arctic silver zitten.
Niets is echt spiegelglad gelapt, enkel met schuurpapier de coldplate wat bijgewerkt.
Ik veronderstel dat dat geen 15° verschil maakt.
M''n waterpomp vind ik wel te zwak, heb gemeten dat het iets meer dan 20 sec duurt om 1 liter te vullen, 180 liter per uur dus.
Watertemp zat bij testen rond de 20°C, koel gehouden door een paar koelblokken want de radiator heb ik uit m''n cirquit gehaald wegens anders nog tragere flow (120 liter/u)
om te testen maakt he niet veel uit anyway.
Ook een mogelijheid, maar niet waarschijnlijk denk ik, is dat m''n coldplate m''n core niet 100% goed raakt ... met al die isolatie moet je flink op het waterblok duwen om de core te raken, maar ik heb alles zo vast mogelijk geschroefd ...

zou méér waterflow (ik ga sowieso een sterkere pomp kopen) een groot verschil maken ?
Ik zit natuurlijk wel op meer dan 1500 MHz en 2.15Vcore maar ik vind meer dan 40° stressed toch wel te warm voor waterkoeling met 172W pelt ... opinies ?

Dit is dus m''n situatie, alle feed-back is welkom ..... suggesties .... er lijkt me iets niet 100% ok omdat m''n temperatuur echt heel snel omhoog gaat ... van 0 naar 20°C in 30 sec of zo weet het niet juist...

in ieder geval bedankt

JCviggen

• sju
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

sju

rrradio

Om te kijken of de coldplate goed op de core zit kun je kijken of de temp zakt als je je blok wat harder op je proc duwt (hier had ik zelf last van..)

blaat? BLAAAAAAAAT!

Verwijderd

wat ik mis in je stapeltje.. is een spacer!!
tussen de coldplate en de proc..
dus als ik het goed begrijp zet jij je waterblok+peltier+coldplate zo op de core?
er hoeft maar iets te gebeuren en je core brokkeld af... dus strakker aan draaien zou ik al helemaal niet doen...

• jurjen13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 22:14
Ik denk niet dat een groeter pomp helpt, je hebt er nu al een behoorlijk apparaat aan hangen...

De wrijving in je hele systeem limiteerd nu je maximale "massastroom"... je kan niet een ongelimiteerde hoeveelheid vloeistof door een buis heen pompen, is afhankelijk van je buis diameter. en afhankelijk van de hoeveelheid bochten...die geven ook erg veel wrijving

Groetjes

Verwijderd

Wat vooor radiator hebbie?

Verwijderd

''t scheelt bij die verrekte 172W peltiers al behoorlijk veel of je ze met flink wat kracht aanschroeft (3kN tussen coldplate en waterblok), of gewoon met de kracht op de core (max zo''n 160N)

• Selfdefence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2022
Zover ik weet zijn die Swiftech waterblokken vlak van binnen en dus niet erg geschikt voor extreme warmtebelasting. (correct me if I''m wrong)

Verwijderd

Wat essentieel is dat je heel voorzichtig coldplate goed opschroeft op het waterblok.
Je mag best wat meer AS erop smeren; je kan dit controleren door de TEC eraf te halen. Je moet een evenredig laagje As zien.

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 15:52
/off-topic:
de link in je sig is niet goed newt

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 21:47
ik heb laatst bij een lokale camping winkel een (dompel)pompje voor f 12.50 gekocht.

Ik dacht dat hij niet zo sterk was, maar hij doet er maar 9-10 sec over om 1 liter water op te pompen :):)

zo''n 360L/U dus :):)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Zover ik weet zijn die Swiftech waterblokken vlak van binnen en dus niet erg geschikt voor extreme warmtebelasting. (correct me if I''m wrong)
Inderdaad je hebt gelijk, zo''n swiftech heeft van binnen gewoon compleet hol.

Verwijderd

Topicstarter
hey,

ben gisteren offline geweest en dus niks kunnen replyen ...

Ik heb m''n waterkoeling gedemonteerd tot ik een sterkere pomp heb.

M''n coldplate zat er niet écht strak op, ik heb alle 4 de schroeven nog een héél stuk kunnen bij aandraaien.
Als ik nu test wordt m''n coldplate in ieder geval flink koud ... wordt compleet ijs, een druppeltje water is op een seconde of 2 volledig bevroren.
heb inmiddels wat spijt van dat Swiftech waterblok, ik dacht ik koop meteen iets goeds ... anyway ik denk met genoeg waterflow en koel genoeg water dat m''n temps wel zullen verbeteren... hoop het in ieder geval.

will keep u posted

JCviggen

Verwijderd

WOW, best een gaaf project!

Ik vind het al bovennatuurlijk dat je de 1533 kan halen! Wanneer heb je die proc gekocht? En het is zeker geen axia he? Was toch avia?

Enneh, wat denk je van een koudere vloeistof dan water? Vloeibaar stikstof >:)! Of iets minder agressiefs dat beter koelt dan water!

Ze hebben toch ook vapochilli kasten oid:?

Die kast zou ik echt aanschaffen met zo1 processor! Is wel duur, maar misschien zit de 1800 er dan wel in :)!

Verwijderd

Topicstarter
vapochill is wel even wat duurder hoor ;)

JCviggen

edit : is inderdaad een AVIA 1 GHz 266, week 12

Verwijderd

Op maandag 30 april 2001 20:35 schreef DuronDude het volgende:
vapochill is wel even wat duurder hoor ;)

JCviggen
Ja dat klopt, maar wel interessant, of niet:)? En wat ik zei over die stikstof is zeker geen optie:? Tja, ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik weet wel hoe koud dat spul is. Daar kan je iemand letterlijk mee koud maken :o!
Pagina: 1