Toon posts:

[BC3] Lappen coldplate

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In de onderkant van m''n waterblok kan ik inmiddels prima m''n spiegelbeeld zien. Maar m''n coldplate krijg ik niet zo glad. Die blijft dof. Iemand enig idee waarom?

Hoe lap ik:
- schuurpapier korrel 400 op een glasplaat, en schuren totdat dat goed is. In 1 richting schuren; dit geeft een gladder resultaat, en de krassen lopen 1 richting op.
- waterproof schuurpapier korrel 1200, met wat water. Haaks op de krassen van het 400 schuren totdat deze niet meer zichtbaar zijn.
- Polijstpasta op een doek, en polijsten in dezelfde richting als de korrel 400. Totdat de krassen van 1200 verdwenen zijn.
- Daarna met nog wat polijstpasta en de dremel de boel nabewerken totdat het echt spiegelt!

Met het waterblok gaat dit prima, met de coldplate niet. :? :?

• DarkTemple
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 09:40
Dan is het ander soort koper legering denk ik; Er zal wel een ander metaal door gemengd zijn.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
je moet lappen in een ronddraaiende bewegeng..
10 rondjes, je blok dan 90 graden draaien en weer 10 rondjes

als je 1 kant op schuurt krijg je overdreven zon effect van groeven;

__/\___/|__

en ook naar benee, soort grammafoonplaat

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

PLAT = PLAT!
net zoals de buurvrouw >:)

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-08 13:16
het heeft helemaal geen zin om de coldplate of het waterblok te polijsten. het oppervlak wordt lokaal wel vlakker, maar als je op iets grotere schaal kijkt komen er snel grote hoogteverschillen. en dat is veel slechter voor de warmegeleiding in combinatie met koelpasta dan een ruw, maar plat oppervlak.

Verwijderd

Topicstarter
Met ronddraaiende bewegingen krijg ik een slechter resultaat dan omstebeurt recht schuren. Het is heel moeilijk om met ronddraaidende bewegingen de onderkant van de plaat absoluut vlak te houden. En van ronddraaiend schuren krijg je nog meer RSI dan van een week Q3A spelen.

Met dat polijsten haal je hoogstens de krasjes van het 1200 schuurpapier weg. En die zijn niet diep.

Mijn hele waterblok kan ik zo optillen met een glasplaat door 1 druppel water in het midden te doen en dan de glasplaat erop te duwen. Gepolijst kan het dan meer gewicht hebben dan ongepolijst. Het scheelt dus wel.

Andere legering lijkt me sterk. Op de bon van de metaalhandel stond dat al het koper E-Cu57 was.

Verwijderd

Dabit...wat loop je nou weer te zeiken man!!
wat ik uit je verhaal op kan merken is dat je alles nu heel mooi glad hebt en dat je jezelf in het waterblok kan zien... maar niet of minder in je coldplate das toch mooi zat man.... vlak is vlak hoor.... :)

zet dat spul nou eens inelkaar!!!
en post de performens van je supperblok nou eens man!! vindt het wel knap hoeveel geduld je hebt,, is bij mij ver te zoeken. :) he he he
maar echt volgens mij als je coldplate net zo behandeld hebt als je waterblok,, dan is die echt vlak zat,, of die nu spiegeld of niet..

Verwijderd

Topicstarter
Jah, sorry, maar vooral op ''t waterblok is het heel belangrijk dat het echt super goed glad is. Koelpasta voegt ook warmteweerstand toe, en je wilt gewoon echt niet weten hoeveel hitte zo''n 172W peltier produceert. Dat is gewoon niet te filmen, zo afgrijselijk veel. En als ik daar 10 graden verlies, dan ben ik ze kwijt.

Testresultaten komen wel, maar eerst nog wat doen aan de thermische lek door de bouten, en ander schuim ter isolatie monteren. Wat ik nu tijdelijk gebruik (styropor ofzo) is waardeloos spul.

Ow, en een degelijke bevestiging maken voor de waterkoeler. Ding weegt voort onderhand een kilo...

Btw, om het nu te monteren heeft geen zin, want mijn A7V komt niet boven de 1391MHz uit :(. Woensdag de A7V133 :). En dan zullen we eens laten zien dat je met een 900MHz AFFA core ook 1.5GHz kunt halen >:)

En de reden dat het allemaal zo lang duurt is gewoon simpelweg tijd. Ik heb helaas meer te doen.
* DaBit wilde dat-ie nog gewoon op school zat.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-08 13:16
Op zondag 29 april 2001 13:19 schreef DaBit het volgende:
Jah, sorry, maar vooral op ''t waterblok is het heel belangrijk dat het echt super goed glad is. Koelpasta voegt ook warmteweerstand toe, en je wilt gewoon echt niet weten hoeveel hitte zo''n 172W peltier produceert. Dat is gewoon niet te filmen, zo afgrijselijk veel. En als ik daar 10 graden verlies, dan ben ik ze kwijt.

Testresultaten komen wel, maar eerst nog wat doen aan de thermische lek door de bouten, en ander schuim ter isolatie monteren. Wat ik nu tijdelijk gebruik (styropor ofzo) is waardeloos spul.

Ow, en een degelijke bevestiging maken voor de waterkoeler. Ding weegt voort onderhand een kilo...

Btw, om het nu te monteren heeft geen zin, want mijn A7V komt niet boven de 1391MHz uit :(. Woensdag de A7V133 :). En dan zullen we eens laten zien dat je met een 900MHz AFFA core ook 1.5GHz kunt halen >:)

En de reden dat het allemaal zo lang duurt is gewoon simpelweg tijd. Ik heb helaas meer te doen.
* DaBit wilde dat-ie nog gewoon op school zat.
klopt, maar met handmatig lappen krijg je het nooit echt glad. als je dat wel wil zou je het machinaal moeten doen.

eventueel kan je het wel doen met een glasplaat en daarop leppasta. maar dan ben je erg lang bezig vrees ik...

wat ook erg belangrijk is is de druk waarmee de contactoppervlakken tegen elkaar zitten. aangezien een peltier heel wat druk kan hebben zou ik daar in ieder geval veel aandacht aan besteden, het is relatief makkelijk om een hoge aandrukkracht te krijgen (coldplate breder maken, waterblok ook, en met bouten/moeren aan mekaar maken)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Op zondag 29 april 2001 12:40 schreef freakyfrank het volgende:
PLAT = PLAT!
net zoals de buurvrouw >:)
He, dan heb je dezelfde buurvrouw als ik. :P:P

Dabit, kan het niet zijn dat de coldplate een andere "warmtebehandeling" heeft gehad dan je waterblok? Wellicht dat daar het verschil zit.

Verwijderd

Nou als je koelblok eruit ziet als mijn buurvrouw dan heb je weinig koeling, dat weet ik wel!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Herman, zou kunnen. Moet haast wel. Het waterblok heeft in ieder geval nog een warmtebehandeling gehad van mijn gasbrander...
Pagina: 1