[BC3] Sunon beter dan papst? dBA vergelijken?

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik kan Papst en Sunon krijgen, nu de keuze.
Zijn de fabriekswaarden dBA en CFM van fabrikanten vergelijkbaar?

Ik heb de fans van:
www.papst.de/products_luefter_dcluefter_start.html
en
www.sunon.com.tw/standard.htm
vergeleken. Iedereen roept "papst is beste".

Voorbeeld:
Sunon: 36,5dBA, 98CFM.
Papst: 44,0dBA, 94CFM.
Beide zijn 120x119x38, ball bearing. De Sunon is veel stiller met grotere airflow!!!

Zijn deze waarden vergelijkbaar of zijn de Papst toch beter?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 00:35
Dit vind ik ZEER intressant aangezien ik zeer binnekort ook zo''n 120mm moet kopen

kan je er misschien ook ff de prijs (bij benadering) bijzetten?

ook dacht ik eraan om het voltage mischien wat te verlagen...
stel dat de papst nu beter blijkt uit deze topic, betekend dat dan dat ie ook op een lager voltage beter is??

weet er misschien ook iemand hoeveel CFM en db deze fans maken op een lager voltage (normaal is het dacht ik 12V en als je het verlaagd zit je toch aan 5V, niet?)

• BC3 Victim
Ik heb het hier over de:
Sunon, KD1212PMB2-6A
Papst, Serie 4100N, 4182 NGX (overigens wel sleeve |:( maar dat maakt niet uit, zie onder ander voorbeeld):
Papst, 45dBA, 97CFM. Serie 4200, 4212H

Prijs zal ongeveer rond de Fl. 35,- liggen.
Ik haal ze overigens bij dezelfde winkel als JT, die een inkoop actie gaat houden:
gathering.tweakers.net/showtopic.php/165888/1

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Als iemand ff antwoord kan geven, dan kan ik voor 5 uur nog ff die fans bestellen, anders is de winkel dicht..

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 09:04
Het is algemeen bekend dat Ventilatoren met Sleeve Bearing minder geluid maken dan kogelgelagerde, deze gaan wel minder lang mee, maar dan praat je over 7 ipv. 8 jaar ofzow,
als je de cijfers bekijkt is de sunon stiller, maar papst maakt over het algemeen stillere ventilatoren,
ik zou qua gevoel voor sunon gaan, die heb ik ook (alleen dan kleiner) en het zijn stille, kwalitatief goede dingen.

maar de keus is aan jouw

• BC3 Victim
thnx

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Sorry hoor!
Maar waarom stel je dan de vraag? |:(

• Accident

Accident

's Happen

Het lijkt me wel dat de waardes vergelijkbaar zijn.
mischien wijkt het een beetje af maar vooral de dBa is nogal een verschil!!
en zit er verschil in het aantal gebruiks-uren? (maw welke gaat het langst mee?)

• BC3 Victim
|:( wat ik bedoel met vergelijkbaar is, of de ene fabrikant niet op een andere manier meet dan de ander, je kunt dBA meter op een afstand van 1cm of op een afstand van 10 meter!

• BC3 Victim
Oh Accident, ik bedoel het niet zoals het er uitkwam hoor, ik ben zeer blij met ieder antwoord. :) Maar eh, ik stelde de vraag omdat ik dus niet weet of die waarden vergelijkbaar zijn, weet ik nog niet overigens..

• Accident

Accident

's Happen

ok ik kan je wel zeggen dat ik persoonlijhk goede ervaringen heb met sunnon fans (wat betreft CFM en dBa).
Dit is overig eens met 8 cm fans.
en over die waardes heb je gelijk de afstand zouden ze er bij moeten zetten!
Pagina: 1