Y'24
Ik wil graag weten wat zo''n beetje het gemiddelde verschil in temperatuur is tussen de processor en het water.
Mijn water is 17 graden en mijn processor is 38 (stressed). Ik vind 21 graden verschil nogal hoog, is dit normaal?
Het zou aan mijn home-made clamp kunnen liggen, die ik gemaakt heb, omdat het lipje van mijn socket was afgebroken. Ik heb geen bout in het midden op het blok, hij zit gewoon met 4 bouten op de hoeken van het plexi vast.
Please post de temps.
BTW Ik heb een Dangerden waterblok met een Duron 800@1020 (Als ik ''m hoger klok, start mijn computer niet eens) met een coldplate ertussen en koelpasta die bij een SuperOrb zit.
Mijn water is 17 graden en mijn processor is 38 (stressed). Ik vind 21 graden verschil nogal hoog, is dit normaal?
Het zou aan mijn home-made clamp kunnen liggen, die ik gemaakt heb, omdat het lipje van mijn socket was afgebroken. Ik heb geen bout in het midden op het blok, hij zit gewoon met 4 bouten op de hoeken van het plexi vast.
Please post de temps.
BTW Ik heb een Dangerden waterblok met een Duron 800@1020 (Als ik ''m hoger klok, start mijn computer niet eens) met een coldplate ertussen en koelpasta die bij een SuperOrb zit.
Verwijderd
Momenteel is dat verschil 14 graden bij mij. (ambient 18.6 graden, water 21.5 graden, proctemp 35.6 graden)
[edit]
Owja, proctemp is dus NIET gemeten met de onboard sensor van m''n asus, maar met een losse sensor onder m''n proc (LM35 +/- 0.2 graden nauwkeurig). De onboard sensor wijkt +/- 10 graden af
[edit]
Owja, proctemp is dus NIET gemeten met de onboard sensor van m''n asus, maar met een losse sensor onder m''n proc (LM35 +/- 0.2 graden nauwkeurig). De onboard sensor wijkt +/- 10 graden af
ik zou zeggen hoe hoger het verschil hoe hoger het rendement....
je koelt je water toch ook?
ik denk dat je het beste zo koud mogelijk water moet gebruiken.
maar verder heb ik er nog geen verstand van ben nog aan het verdiepen mbt waterkoeling.
je koelt je water toch ook?
ik denk dat je het beste zo koud mogelijk water moet gebruiken.
maar verder heb ik er nog geen verstand van ben nog aan het verdiepen mbt waterkoeling.
You can either agree with me or be wrong!
Ik heb mijn water en radiateur nu in een koelkast en heb de hele nacht mijn processor stressed laten draaien en vannochtend was het water 17 graden (vannacht 19 graden).
Het vreemde is dat het water eerst ongeveer 25 graden was (buiten koelkast), maar de processor werd stressed ook 38 graden:?! (vershil dus 13 graden)
Is het bij een koelkast zo dat hoe heter de achterkant hoe slechter hij koelt?
Hij staat vrij dicht bij een verwarming en toen die aanging liep de watertemp 2 graden op.
Misschien dat ik er 2 fans op kan laten blazen.
Het vreemde is dat het water eerst ongeveer 25 graden was (buiten koelkast), maar de processor werd stressed ook 38 graden:?! (vershil dus 13 graden)
Is het bij een koelkast zo dat hoe heter de achterkant hoe slechter hij koelt?
Hij staat vrij dicht bij een verwarming en toen die aanging liep de watertemp 2 graden op.
Misschien dat ik er 2 fans op kan laten blazen.
Bij mij momenteel:
kamertemp. 20,2°C
watertemp. 24,4°C
cputemp. 31°C
Dit is met full load. Idle is de cpu 1°C warmer dan het water. De temperatuur is 5°C gedaald sinds ook mijn socket pinnetje was afgebroken en ik zo''n 4 boutige klem met 1 bout in het midden gebruik.
Ik zou zeggen dat je blok er niet helemaal netjes op vast zit (beetje scheef ofzo).
kamertemp. 20,2°C
watertemp. 24,4°C
cputemp. 31°C
Dit is met full load. Idle is de cpu 1°C warmer dan het water. De temperatuur is 5°C gedaald sinds ook mijn socket pinnetje was afgebroken en ik zo''n 4 boutige klem met 1 bout in het midden gebruik.
Ik zou zeggen dat je blok er niet helemaal netjes op vast zit (beetje scheef ofzo).
Y'24
Verwijderd
Vergeet niet dat je nog een niet onaanzienlijke thermische weerstand hebt tussen de eigenlijke chip en het water.
water
^
| (overdrachtsweerstand koper-water hier)
|
waterblok
^
| (overgangsweerstand cpu->AS->koper)
|
bovenkant CPU
^
| (overgangsweerstand chip naar bovenkant package)
|
CPU die
Alles bij elkaar schat ik deze weerstand zo rond de 0.15-0.2 K/W. Dus bij elke Watt die je proc gebruikt, stijgt het tempverschil met 0.15-0.2 graden.
water
^
| (overdrachtsweerstand koper-water hier)
|
waterblok
^
| (overgangsweerstand cpu->AS->koper)
|
bovenkant CPU
^
| (overgangsweerstand chip naar bovenkant package)
|
CPU die
Alles bij elkaar schat ik deze weerstand zo rond de 0.15-0.2 K/W. Dus bij elke Watt die je proc gebruikt, stijgt het tempverschil met 0.15-0.2 graden.
Bij de Abit KT7(A) zit ie aan de onderkant van de processor. Het is inderdaad zo''n blauw pinnetje dat er tegen aan drukt.
Hij is nu idle 35 graden en het water 19, dat is toch niet normaal?
(ik ga zo kijken of het waterbok er nog wel goed opzit)
Hij is nu idle 35 graden en het water 19, dat is toch niet normaal?
(ik ga zo kijken of het waterbok er nog wel goed opzit)
Verwijderd
1) die sensoren kloppen voor geen centimeter. Reken op een nauwkeurigheid van +/- 2 graden op z''n best. Mijn A7V wijkt minstens 10 graden af (!!)
2) aan de thermische weerstand tussen cpu die en waterblok kun je niks doen, en dat is waar 90% van jouw tempverschil vandaan komt.
Een graad of 15 is normaal. Ik heb dat, MM_zork heeft dat, jij dus ook. En mensen met 2 graden verschil hebben een rotte tempsensor.
Je zou kunnen proberen om je Vcore naar beneden te halen. Dat scheelt al veel.
2) aan de thermische weerstand tussen cpu die en waterblok kun je niks doen, en dat is waar 90% van jouw tempverschil vandaan komt.
Een graad of 15 is normaal. Ik heb dat, MM_zork heeft dat, jij dus ook. En mensen met 2 graden verschil hebben een rotte tempsensor.
Je zou kunnen proberen om je Vcore naar beneden te halen. Dat scheelt al veel.
kamertemp. 18,5°C
Case temp. 22.1
watertemp. 21,9°C
cputemp. 28,1°C
Case temp. 22.1
watertemp. 21,9°C
cputemp. 28,1°C
Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.
Verwijderd
Bij cellies ligt het iets gunstiger dan bij AMD Tbirds... (veel lagere vermogensdissipatie)
Pagina: 1