[BC3] Aluminium?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:52
Hallo allemaal,

Kep laatst een koffertje gekocht om mijn systeem in te bouwen, maar nu vroeg ik me af hoe ik het makkelijkst in het aluminium van de koffer kan zagen? Ik heb een decoupeerzaag tot m''n beschikking maar moet daar een speciaal zaagje in of gaat het gewoon werken? Of moet ik iets anders gebruiken?

Bij voorbaar dank! :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Een heel fijn metaal zaagje moet je daar voor hebben.

suc6.

Verwijderd

Probeer eend dremel te regelen, lijkt me makkelijker ook omdat je kleinse stukjes moet zagen lijkt me.
En is fijner !

suc6 !

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-08 17:14
Op vrijdag 27 april 2001 22:11 schreef Tweaky het volgende:
Een heel fijn metaal zaagje moet je daar voor hebben.

suc6.
Juist niet, je moet een zaagblad hebben met juist een grove vertanding.
Een fijn zaagblad loopt gelijk dicht.
Je hebt speciale zaagjes voor alu, gewoon ff bij de paxis kijken ofzo.

Verwijderd

Zei ik ook dremel is makkelijker voor die kleine fijne stukjes !

• Ramon
Ok thanx mensen! :)

Ik ga morgen wel ff rondkijken, decoupeerzaag moet dus gewoon kunnen?
En zo''n dremel? Is dat niet beetje onhandig voor alleen rechte stukken? (weet niet hoe zo''n ding werkt....?)

Verwijderd

Is het 100 % Alu of is het alu op hout?

Verwijderd

Als het Alu op hout is dan moet je de decoupeer op de houtkant zetten en met de eerder genoemde fijn zaagblad werken.

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 22:26 schreef MaxDamage het volgende:

[..]

Juist niet, je moet een zaagblad hebben met juist een grove vertanding.
Een fijn zaagblad loopt gelijk dicht.
Je hebt speciale zaagjes voor alu, gewoon ff bij de paxis kijken ofzo.
mjah, daarom zijn de zaagjes voor hout grof, omdat daar grote spaanders vanaf komen, en die voor metalen fijn omdat daar kleine korreltjes vanaf komen. Ga jij maar eens alu zagen met een grof blad, mag je me dan vertellen of het ook mooi is...gewoon rustiger zagen, en zo nu en dan blazen

Verwijderd

Zie je wel ik had gelijk :)
Thankx Juggernaut !

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Probeer eens dremel te regelen, lijkt me makkelijker ook omdat je kleinse stukjes moet zagen lijkt me.
En is fijner !

suc7 !

:P

Verwijderd

Ik wil echt niet vervelend doen, maar zagen voor aluminium hebben relatief grote tanden.
Aluminium is erg zacht, niet tov hout of zo. maar wel in het metalenhokje.

Staalzagen hebben fijne tanden.

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 23:13 schreef MrK het volgende:
Ik wil echt niet vervelend doen, maar zagen voor aluminium hebben relatief grote tanden.
Aluminium is erg zacht, niet tov hout of zo. maar wel in de metalenhokje.
okey, qua metaal wel...maar met een fijn zaagje is het zeker goed te zagen, zeker als je rustig aan doet, dan krijg je een perfecte zaagsnede. Het afval van hout en metaal tijdens het zagen is absoluut niet met elkaar te vergelijken

Verwijderd

figuurzaagje? ;) ;) ;)

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 23:32 schreef J.A.M.F. het volgende:
figuurzaagje? ;) ;) ;)
wel veel reservezaagjes kopen doen...

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 23:19 schreef Juggernaut het volgende:

[..]

okey, qua metaal wel...maar met een fijn zaagje is het zeker goed te zagen, zeker als je rustig aan doet, dan krijg je een perfecte zaagsnede. Het afval van hout en metaal tijdens het zagen is absoluut niet met elkaar te vergelijken
Yep

Je kan gewoon een ijzerzaagje gebruiken hoor.

Even ter info:
Zo heb ik vandaag een blok koper 60x60 mm gezagen (zie mijn topic) met een zaag met grote/grove tanden. Dit omdat je anders spaanopbouw tussen de tanden krijgt. Hierdoor kan je zaag breken.

Maar dat is nvt. met een stukje alu zagen in de werkbank

IJZERZAAGJE!!

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 23:42 schreef MrK het volgende:

[..]

Yep

Je kan gewoon een ijzerzaagje gebruiken hoor.

Even ter info:
Zo heb ik vandaag een blok koper 60x60 mm gezagen (zie mijn topic) met een zaag met grote/grove tanden. Dit omdat je anders spaanopbouw tussen de tanden krijgt. Hierdoor kan je zaag breken.

Maar dat is nvt. met een stukje alu zagen in de werkbank

IJZERZAAGJE!!
dat zeg ik, rustig aan, en goed je afval lozen..

Verwijderd

Ik gebruik altijd de decoupeerzaag met een doodnormaal metaalzaagje. Niet pendelen, rustig zagen, en zo af en toe wat olie toevoegen. Werkt perfect.

Voor rechte stukken werkt dat zelfs beter dan een dremel.

• Ramon
Op zaterdag 28 april 2001 00:27 schreef DaBit het volgende:
Ik gebruik altijd de decoupeerzaag met een doodnormaal metaalzaagje. Niet pendelen, rustig zagen, en zo af en toe wat olie toevoegen. Werkt perfect.

Voor rechte stukken werkt dat zelfs beter dan een dremel.
Snij je dan ook ''altijd'' aluminium dan? :?
En wat is pendelen???

Thanx voor alle reacties!!

• BiG_G
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01-2024

BiG_G

Master of Gods

Geef mij maar een dremel..

dat zou ik doen

maare suc8

You can either agree with me or be wrong!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
sorry voor de dremelaars hier ER wordt gevraagt wat voor ZAAGJE een dremel is reette duur en is voor mensen die geen figuurzaag aan mogen raken, dremel is erg onnaukeurig als t om rechtuit zagen aankomt, ik heb liever een decoupeerzaag en een slijptolletje om me gaten te maken gaat namelijk veeeeeeeeeeel langer mee....

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn tips:

- Neem een fijn zaagblaad
- Gebruik af en toe een drupje olie
- Zorg dat je de spaanders af en toe uit je zaagblad haalt (ook al moet je dit 100X doen)
- Teken je lijnen voordat je begin heel goed af en zorg dat je recht blijft gaan.
- Probeer het plaatmateriaal zoveel mogelijk te ondersteunen. Klem er anders een plaat hout oid achter (lijmtang) en zaag dit samen met het aluminium. (Wel even kijken of dit met je zaagblad gaat).
- Werk rustig en laat de zaag het werk doen. Dus niet duwen !!!!

Ik weet zeker dat het je gaat lukken, veel success :)

Verwijderd

Op zaterdag 28 april 2001 11:27 schreef Tampie2000 het volgende:

[..]

Snij je dan ook ''altijd'' aluminium dan? :?
En wat is pendelen???
Nou, ''k heb in m''n leven al heel wat hout, ijzer en aluminium gezagen hoor. Dat krijg je als je carnavalswagens bouwde. Ik weet ook zeker dat ik met een decoupeerzaag een perfect rond blowholegat uit kan zagen, beter dan met m''n dremel (ja, die heb ik ook)

Pendelen is een stand op je decoupeerzaag. Als je dat aanzet dan maakt je zaag ook voor- en achterwaartse bewegingen. Ideaal voor hout, niet gebruiken voor metaal. Aluminiumplaat sla je er zo mee stuk, inclusief je zaagje.

Succes in ieder geval. En gebruik wat olie. Dan word je zaagsnede wat netter. Welke olie maakt niet zo heel veel uit, mits-ie maar niet te dun is: ik gebruik meestal 2-takt olie of 15W40 motorolie, afhankelijk wat het dichste in m''n buurt staat. Snijolie zal wel het beste werken, maar ''k zou het niet kopen voor dit enkele klusje. 2-takt olie heeft nog het voordeel dat het akelig hoge drukken aankan, zeer sterk aan het metaaloppervlak kleeft, en behoorlijk hittebestendig is. Da''s voornamelijk nuttig bij het boren. Dan blijven je boren tenminste scherp.

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 23:43 schreef Juggernaut het volgende:

[..]

dat zeg ik, rustig aan, en goed je afval lozen..
Nou, dan zeggen we hel allebei ;) Dan moet het wel duidelijk zijn.;)

Maar dat moet wat worden als hij een niet automatenkwaliteit RVS moet verspanen. ALUMINIUM IS HET MAKKELIJKSTE TE BEWERKEN METAAL.
Je kan het nog wel doormidden bijten.
Pagina: 1