Toon posts:

[BC3] Groevenpatroon waterblok->Jullie mening.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok mensen,

Ik weet dat er veel waterblokontwerpen de laatste tijd langs zijn gekomen, en daarom (nu jullie nog warm zijn) ook even de mijne...:)

Vandaag ben ik bezig geweest om de omtrek te frezen van m''n waterblok. Lekker materiaaltje zeg, koper.

Afbeeldingslocatie: http://www.dkb2.f2s.com/mark/koper.jpg

Nu ben ik echter toe aan de waterkanalen. zie hier mijn idee.

Afbeeldingslocatie: http://www.dkb2.f2s.com/mark/ontwerp1.gif

Nu is mijn vraag:
Wat vinden jullie hiervan? en
Wat zouden jullie anders doen?

MrK

Verwijderd

Ziet er goed uit.
Ik zou alleen alle hoekje rond maken ipv sommige.

Verwijderd

Topicstarter
Dat krijg je automatisch als je freest.

Kan ik eigenlijk wel doen, het wordt toch op de CNC-freemachine gefreest:9~

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zie ik het nou goed: het water in het midden erin en dan laat splitsen en dan rechtsboven eruit? :?

Dan lijkt het me niks, door het langste kanaal (meeste weerstand) gaat dan een stuk minder water lopen en minder hard. Het is ook wel het koelste gebied, maar toch. Neem gewoon een standaard zig-zag ontwerp, het water hoeft er niet in het midden in, dat maakt weinig verschil.

Maar op zich zou het toch wel aardig moeten werken hoor. :)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
ik denk dat het slimmer is als je maar 1 kanaal maakt, of je moet zorgen dat ze allebei even lang zijn want nu zal er veel meer water door het kortre kanaal stromen..

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Ik moest het twee keer lezen, en volgens mij vind ik:

Yep

Verwijderd

ziet er prima uit, misschien moet je alleen in het midden van de inkomende straal water, op de boder van je blok, een puntje of bobbeltje zetten, zo komt het water niet met volle kracht op je blok zodat het blok minder snel slijt of vervormt.

ik weet niet of dit hierboven van toepassing is, als de bodem dik genoeg is hoeft het denk niet.

Verwijderd

Topicstarter
In het midden wil ik juiste het koudste water hebben, het wordt namelijk een gewone (zonder peltier) waterkoeling.

Het 1e idee was met 1 kanaal van 13 mm. Op de onderplaat kwamen dan koelribben ivm oppervlaktevergroting.

Dat is geevolueerd in dit ontwerp (is makkelijker te maken)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 27 april 2001 19:07 schreef clvy82 het volgende:
ik denk dat het slimmer is als je maar 1 kanaal maakt, of je moet zorgen dat ze allebei even lang zijn want nu zal er veel meer water door het kortre kanaal stromen..
Dit is volgens mij juist fijn want dan is het warmste water weer als eerste weg, deze maakt dan plaats voor kouder water, TOCH ???

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Wat in mijn ogen telt, is het intern oppervlak. Dit in combinatie met de hoogte, en met de vindikte. Dit zijn volgens mij de factoren die de meeste invloed hebben op de koeleigenschappen.

Oppervlak: lijkt me logisch.
Hoogte en vindikte zijn gerelateerd aan elkaar.
De warmte wordt aangevoerd op de bodem. het water zit zowel op bodem als op de top. Er moet dus ook warmte getransporteerd worden van bodem naar top. Het mooiste zou dan zijn vinnen, welke dik zijn aan de onderkant, en naar boven taps lopen. Zijn de vinnen te lang, dan doet de bovenste helft niet meer mee. Zijn ze te dun, dan doet de bovenste helft ook niet mee.

(een reden waarom ik altijd erg meewarig naar de Zalman koelers kijk. Ze zien er leuk uit, maar ik zou wel eens een diagram willen zien van het temperatuurverloop van de vinnen, volgens mij zijn die vinnen halverwege al net zo koud als de omgevingstemperatuur. Waardoor het ding net zo effectief is als je hem flink kortwiekt.)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 27 april 2001 22:32 schreef Herman het volgende:
...volgens mij zijn die vinnen halverwege al net zo koud als de omgevingstemperatuur. Waardoor het ding net zo effectief is als je hem flink kortwiekt.)
Ja, daar zit wel iets in. Zijn we ook meteen van het probleem af van die 2 verschillende stroomsterktes.
Tevens is er dan ook voldoende turbulentie, lijkt mij.

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 19:02 schreef MrK het volgende:
Dat krijg je automatisch als je freest.
Niet zo goed opgelet tijdens de les? :)

OK, ziet er goed uit, bent natuurlijk afhankelijk van de groote van de frees. Anders zou ik het tussengedeelt halve hoogte maken en er schuine gleuven in maken, krijg je een wervelstroming. Iets betere koeling :)

Oh ja en de uitgang aan de zijkant misschien, als je geen last hebt van Condensatoren. Minder wrijving van bochtenwerk.

Verwijderd

Topicstarter
nice,

En nu weer mijn topic, please ;)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:50
Super ontwerp. Meer contactoppervlak (door de 2 kanalen ipv 1), dus betere koeling. Dat de stroming in het ene kanaal harder gaat, is compleet irrelevant. Kwestie van een pomp die sterk genoeg is.
En dat wat betreft slijtage, ik denk dat je met water echt niet je koperen blok kan slijten. Koper is echt veel en veels te hard :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 27 april 2001 23:16 schreef J.A.M.F. het volgende:

[..]

Niet zo goed opgelet tijdens de les? :)
Ik weet wel heel zeker dat je dat krijgt als je freest.
Na:
4 jaar LTS metaal
4 jaar MTS Fijnmechanische Techniek
3 jaar HTS Fijnmechanische Techniek

en vele uren achter de conventionele draai/frees/slijp banken weet ik het toch wel!!!!!

Soory, maar MrK wordt niet graag de les gelezen.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 27 april 2001 23:16 schreef J.A.M.F. het volgende:

Oh ja en de uitgang aan de zijkant misschien, als je geen last hebt van Condensatoren. Minder wrijving van bochtenwerk.
No offense he, dat snap je toch wel ;)

De condensatoren zitten wel in de weg, vandaar.

Verwijderd

Ben zeer begripvol, maar deze Jive Ass MF is ervan overtuigd dat je met een frees een rechte hoek kunt krijg, zeker als (volgens tekening) de frees 5mm is en de bocht 13mm maakt. Er staat niet hoever het tussenschot terugligt. Je kunt na de bocht gemaakt te hebben nog eens recht oversteken, krijg je een afvlakking, toch?

Verwijderd

Warm glow inside, filled with glee.

"Happy happy, joy, joy...." (quote v. Ren & Stimpy)

Verwijderd

eerst een huishoudelijke mededeling:
GLOEIENDE!!! WAAROM HEEFT IEDEREEN VAN DIE LEUKE SPEELTJES BEHALVE IK!!

Ehm, ff terug ontopic:
- ik kan het niet bewijzen, maar ik schat dat jouw 3mm dikke wanden voldoende dik zijn om van de hele hoogte gebruik te kunnen maken. Dat punt is okee.

- Je bodemgedeelte is 3mm dik. Da''s ook prima in dit ontwerp. Eventueel verdikken naar 5mm, maar ''t zal weinig schelen.

- 2 waterkanalen met verschillende lengte, wel gelijke dikte. Hier ben ik het mee eens, mits je voldoende waterflow induceert. Liever zie ik 2 kanalen die weliswaar verschillend in lengte kunnen zijn, maar zodanig gevormd zijn dat de waterstroom zich echt in 2-en deelt. Je blok hangt straks op z''n kant; bij een lage waterflow kan het water in 1 kanaal stil komen te staan. Risico is niet groot, maar je hebt toch een CNC....
Gevoelsmatig zou ik zeggen: hou het volume van de 2 kanalen gelijk, dan deelt de stroom zich netjes op. Maar in de praktijk heb je nog dingen als adhesie en viscositeit enzo. Jij weet er meer van dan ik, schat ik zo.

- Waarom een plexiglas bovenkant? Als je blok met water gevuld is, dan zie je niks meer. En ''t laat zich minder makkelijk verbinden met koper, plus dat het doorbuigt als je je bevestiging niet helemaal goed hebt. Slangtules/pijpjes zijn ook lastiger te bevestigen dan in een metalen bovenkant. Ik zou gewoon voor een koperen bovenplaat gaan. Dat levert weer wat extra sterkte op die minimale doorbuigingen van je grondplaat helpt voorkomen. Dus betere warmteoverdracht.

- Ooit al aan een enkele spiraal gedacht?

Goh, wat zit ik weer te muggeziften. Maar helemaal geen commentaar leveren is ook zoiets :)

Verwijderd

Nee,man bovenkant moet iig een soort isolerend materiaal zijn zodat je geen koelend vermogen verliest.
Zoals ik al eerder zei, moet je de hoogte van de middenrib de helft maken en dan schuine vinnen maken, krijg je werveling in de stroom, betere koeling, jammer dat je geen schuine vinnen tegengesteld kunt maken, zou ideaal zijn... etc. Dubbel kanaal zorgt voor een goede volumestroom, 3mm => coldplate effect.. :)

Verwijderd

Ik kan best aardig typen in een aangeschoten toestand... ;)

Ben jaloers omdat hij wel koper kan/mag frezen op z''n werk...

Maar zou voor direkte koeling gaan, met Fluorinert van 3M.... :9~

Verwijderd

Wat extra turbulentie toevoegen kan nooit kwaad, mits het je doorstroom niet teveel belemmerd.

De bovenkant mag best van koper zijn. Het blok is namelijk warmer dan de omgeving (mag ik hopen)

3mm coldplate effect? Hmm, 3mm dikke coldplates presteren eigenlijk nog niet zo denderend tov hun 5mm en 10mm dikke broertjes.

Maar ik zit gewoon te muggeziften hoor. Ik kan die MrK niet altijd helemaal gelijk geven >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 28 april 2001 01:20 schreef DaBit het volgende:

De bovenkant mag best van koper zijn. Het blok is namelijk warmer dan de omgeving (mag ik hopen)
plexiglas wou ik gebruiken omdat je dan het patroon zo mooi kan zien. Om zoiets helemaal weg te stoppen is ook zonde. Tevens is het enige koper dat we op school hebben vierkant 60mm.
En dat zagen duurt zoooooooo lang :Z
3mm coldplate effect? Hmm, 3mm dikke coldplates presteren eigenlijk nog niet zo denderend tov hun 5mm en 10mm dikke broertjes.
Zal ik ''m dan 5 of misschien 7/8 mm maken?
Maar ik zit gewoon te muggeziften hoor. Ik kan die MrK niet altijd helemaal gelijk geven >:)
LOL ;)

Nu al dank voor jullie inbreng.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 28 april 2001 01:17 schreef J.A.M.F. het volgende:

Ben jaloers omdat hij wel koper kan/mag frezen op z''n werk...
het is op school, er staan gewoon 12 freesbanken, 12 draaibanken, 2 CNC freesbanken, 1 CNC draaibank, 1 3D freesmachine, 1 lasersnijmachine 4 DAGEN IN DE WEEK STIL!!!!

Dit is eeuwig zonde, en de leraren hebben ook niets te doen en die helpen dan maar.
Maar zou voor direkte koeling gaan, met Fluorinert van 3M.... :9~
Wat is dit? (zal wel duur zijn)

Verwijderd

Ik vind 5mm een mooi compromis tussen hittespreiding en toegevoegde thermische weerstand. Maar bij jou heb je dan nog last van een ander effect: en dat is namelijk dat je water<->koper oppervlak minder word. Ik weet niet of het middel in dit geval wel beter is dan de kwaal.

Hmm, ik verwacht van wel eigenlijk. Zoveel oppervlak verlies je er niet mee. Maak ''m maar 5mm dik, maar niet dikker.

Verwijderd

Topicstarter
OK, kan ik wel doen.

En het oppervlakte van die kanalen, zal ik die hetzelfde maken?
edit:
Het is NIET veel meer werk.

Verwijderd

Kijk eens bij OC tools punt com onder de submersion2 project. FluorInert is een chemische vloeistof die niet geleidend is: Hele Mobo onderdompelen, alleen de bewegende delen boven de vloeistof houden...

Verwijderd

Oppervlakte kanalen hetzelfde maken, dan ben je er nog niet. Een slang binnendiameter 10mm van 10 meter lang heeft ook een hogere stromingsweerstand dan dezelfde slang van 2mm lang.

Wat ik gisteren zei over het volume van het kanaal klopt natuurlijk ook niet. Dan moet het kortere kanaal dikker worden omze gelijk te trekken, en da''s nou net wat je niet wil.

Hmm, misschien dat iemand je hierover wijzer kan maken?

Maar je hebt een computergestuurde freesbank, dus ''t is voor jou gewoon een kwestie van wat lijntje in je ontwerp aanpassen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 28 april 2001 12:46 schreef DaBit het volgende:
Een slang binnendiameter 10mm van 10 meter lang heeft ook een hogere stromingsweerstand dan dezelfde slang van 2mm lang.
Dit is met deze lengte wel te verwaarlozen hoor.

ps.
Hier is het aangepaste ontwerp:
Afbeeldingslocatie: http://www.dkb2.f2s.com/mark/ontwerp2.gif

• Goingin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02-2023
Op zich ziet dit er veelbelovend uit.

Ik denk dat het op zich ook wel zal werken, maar het zijn de resultaten die het hem doen he.
Ik zal dit eens in de gaten houden.

* Goingin zou ook wel een mooi koperen waterblokkie willen hebben, maar eerst maar eens een keer waterkoeling :D

Verwijderd

MrK: dat is juist omgekeerd van wat je wilt. Nou haal je de stroming helemaal uit het lange kanaal. Je moet het lange kanaal wat breder maken, het korte wat smaller. Eigenlijk zodanig dat ze beide dezelfde stromingsweerstand hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 28 april 2001 15:35 schreef DaBit het volgende:
MrK: dat is juist omgekeerd van wat je wilt. Nou haal je de stroming helemaal uit het lange kanaal. Je moet het lange kanaal wat breder maken, het korte wat smaller. Eigenlijk zodanig dat ze beide dezelfde stromingsweerstand hebben.
??

Het volume in beide kanalen is nu GELIJK. Het water is het dunne stroomt sneller, maar er komt relatief minder bij de uitgang. Het brede kanaal is korter, maar er komt meer water bij de uitgang.

Dit is mijn redenatie, maar ook MrK kan het fout hebben hoor. :)

Leg eens beter uit wat je bedoeld.

O, jullie moeten ook mijn radiateur zodalijk even keuren. OK?

• P5ycho
  • Laatst online: 22:00
waarom zorg je niet juist voor een of meerdere vinnen recht boven de core? lijkt me veel effectiever.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• BC3 Victim
ik zou wel een ruwfreesje gebruiken dat werkt nog beter en koelt ook beter meer koel oppervlak >:)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Op zaterdag 28 april 2001 15:56 schreef MrK het volgende:

[..]

??

Het volume in beide kanalen is nu GELIJK. Het water is het dunne stroomt sneller, maar er komt relatief minder bij de uitgang. Het brede kanaal is korter, maar er komt meer water bij de uitgang.

Dit is mijn redenatie, maar ook MrK kan het fout hebben hoor. :)

Leg eens beter uit wat je bedoeld.

O, jullie moeten ook mijn radiateur zodalijk even keuren. OK?
het moet juist andersom!!
nu maak je het alleen maar erger...

Verwijderd

Wat ik bedoel is het volgende. Stromend water zoekt de weg met de minste weerstand. Oftewel, als jij een vrij kort kanaal hebt met groot oppervlak van de doorsnede, en een langer kanaal met ook nog eens een kleinere doorsnede, dan zal het water de voorkeur hebben voor het eerstgenoemde kanaal.

En je wilt in principe dat beide kanalen evenveel water transporteren, zodat de afvoer van warmte zo optimaal mogelijk is. Hiervoor moet je dus de doorsnede van het korte kanaal verkleinen, en die van het lange kanaal vergroten, zodanig dat beide kanalen dezelfde stromingsweerstand hebben.

Verwijderd

lijkt me een goed functionerend design..
en foto''s he :)

ik ga dinsdag mijn blokkie even af laten vlakken bij een philips machine-fabriek.. die zitten aan het eind van mijn gebouw en die hebben wel leuk spul staan...

had ik eigenlijk eerder moeten weten >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 28 april 2001 17:58 schreef zenixer het volgende:
ik zou wel een ruwfreesje gebruiken dat werkt nog beter en koelt ook beter meer koel oppervlak >:)
Als je een ruwfrees gebruikt en het effect wil krijgen van een ''gegolft'' oppervlak zal je de ruwfrees in 1 keer door het volle materiaal moeten rammen (diepte 3-5x diameter frees). De is bij alumium goed te doen. Bij staal ook maar dan minder diep.
Bij koper moet je meerder stappen maken ivm de taaiheid van het materiaal. Je freest dus ook de voorgaande golven weg...

He wacht eens even, (krijg een idee mode):

Als je nu eens een diepteinstelling kiest die overeenkomt met de ''spoed'' van de ruwfrees dan moet het wel lukken.

He bedankt man, dat ga ik proberen. :):)

He Dabit,
Heb je wat formules over de stromingweerstand. Dan kan ik even berekenen wat de diameter doorsnedes moeten zijn van de gangen.

Ok Mensen, dit wordt echt een flex waterblok. En dat mede dankzij jullie :):)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 28 april 2001 21:11 schreef freakyfrank het volgende:
lijkt me een goed functionerend design..
en foto''s he :)

ik ga dinsdag mijn blokkie even af laten vlakken bij een philips machine-fabriek.. die zitten aan het eind van mijn gebouw en die hebben wel leuk spul staan...

had ik eigenlijk eerder moeten weten >:)
He freaky-frank,

Zij dat de Philps-Machine Fabrieken in ACHT (bij Eindhoven).
Heb ik namelijk stagegelopen op de MTS.
:):)

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:08

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Op vrijdag 27 april 2001 23:21 schreef MrK het volgende:
3 jaar HTS Fijnmechanische Techniek
Zo Hé dat heb ik ook een jaar gedaan..ik snap niet dat je dat 3 jaar vol kan houden (velen met mij)..maar toch -> Congratzz dat jij dat kan :-)

Gr:):)tZZ
Op de HVU zeker, want het wordt zeker nogsteeds nergens anders gegeven

Verwijderd

MrK:

Helaas, mijn natuurkundekennis houd op bij 5 HAVO niveau. Die formules kan ik je dus helaas niet aan helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 28 april 2001 21:20 schreef CV_SmileY het volgende:

[..]

Zo Hé dat heb ik ook een jaar gedaan..ik snap niet dat je dat 3 jaar vol kan houden (velen met mij)..maar toch -> Congratzz dat jij dat kan :-)

Gr:):)tZZ
Op de HVU zeker, want het wordt zeker nogsteeds nergens anders gegeven
Idd op de HvU -> Oudeoord700 en ik moet nog 1 jaar.

Weet iemand de formules voor stromingsweerstand? :?:?
Anders kan ik pas na de vakantie die forumules in the schoolib. gaan zoeken.

• BC3 Victim
die formule is vrij simpel:
de inhoud van de 2 kanalen moet even groot zijn...
tenminste dat lijkt mij

Verwijderd

Topicstarter
He hallo,

Less hierboven eens wat door, en wat hebben we daar gedaan. Het volume van beide kanalen is gelijk.

Maar nu de stromingsweerstand..

• BC3 Victim
ja ok ik zal mij antwoord even toelichten dan de inhoud van het langere kanaal moet omgekeerd evenredig zijn aan die van het korte kanaal ofzo
haha
ik weet niet hoe je dat zegt
zal ik in mijn boek gaan kijken? ik moet t weten voor mijn examen... oeps haha ik zal zo kijken ok/

• BC3 Victim
ja dat was het de verouding tussen de lengte van de 2 kanalen moet gelijk zijn aan de verhouding tussen de inhoud van de 2 kanalen.. dta betekend dus dat het lansget kanaal een grotere inhoud moet hebben dan de korte.. dat klinkt vrijlogisch toch?

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
Q (= debiet) moet in beide gelijk zijn

Q=vierkantswortel uit: (hoogteverschil/(som weerstand leiding+weerstand bochten))

hoogteverschil = hoogteverschil+ de pompdruk
(is voor beide kanaalen gelijk dus kan je schrappen)
weerstand = K*L, K is afh van de diameter van het kanaal, L is de lengte v/h kanaal in het midden (ook bochten meetellen)
weerstand bochten = K''*psi, K'' is ook afh v/d diameter, psi is afh van de straal bocht/diameter

als je de waarden eens heeft kan ik de constanten wel uit tabel aflezen hoor :)

Verwijderd

Op zaterdag 28 april 2001 21:16 schreef MrK het volgende:
He freaky-frank,

Zij dat de Philps-Machine Fabrieken in ACHT (bij Eindhoven).
Heb ik namelijk stagegelopen op de MTS.
:):)
heh... nee op de hurk in eindhoven.

• TD-er
  • Laatst online: 12:29
Ik heb het BiNaS er eens even op nageslagen, maar ik kan niet een formule vinden voor stromingsweerstand.

Wel staat er....
[peins-mode]
druk: p=F/A
en volgens mij moet de druk in beide kanalen gelijk worden
F/A is volgens mij kracht/oppervlakte, als ik me niet vergis. Dus waarsch. zal de stromings weerstand wel afhangen van de wand-oppervlakte van beide kanalen.
Het logische gevolg zou dan zijn, dat je bij een langere weg een kleinere diameter moet hebben (was hier boven al bekeken en niet goed bevonden :( )
[/peins-mode]
[logischer-redeneer-mode]
Verder zou je de stromingsweerstand kunnen zien als de electrische weerstand van een draad.
R= rho (l/A)
rho = soortelijke weerstand (is hier beide gelijk dus 1)
l = lengte
A = oppervlak van doorsnede draad
beide waarden van l zijn bekend hier, dus dan is de verhouding van A1:A2 niet zo moeilijk meer.
[/logischer-redeneer-mode]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Aha, bedankt hier kan ik wat mee.

Nou, dinsdag even redesignen en dan haal ik dit topic weer omhoog.

Dus als jullie ''m weer langs zien komen, dan heb ik jullie weer nodig.

Tot na koniningendag. :)

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
stromingsweerstand is erg lastig om uit te rekenen, zeker als het gaat om turbulente stromingen die je in je waterblok zal hebben.

voor de berekening: http://www.ce.utexas.edu/prof/olivera/ce356/Labs99/PipeFlow/Resistance.htm

voor het berekenen van het reynoldsgetal (nodig voor de andere berekening): http://gcisolutions.com/flow.html

ik zou er niet aan beginnen persoonlijk, wat me een betere oplossing lijkt:

maak tussen de twee kanalen om de paar cm een open verbinding. de stukjes pijp worden dan zo kort dat als je twee bij elkaar horende stukjes pakt (van de twee kanalen dus), dat het lengteverschil dan verwaarloosbaar is. je neemt dan dezelfde diameter, en je hebt dezelfde stromingsweerstand. er zal dan evenveel water doorheen gaan.

als je niet begrijpt wat ik bedoel wil ik het wel een keer uittekenen..
Pagina: 1