[BC3] voltage mod A7V

Pagina: 1
Acties:

• MLS
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-08 14:09
Nu staat er op Tnet een nieuw topic over voltage mods. Tomshardware had natuurlijk al lang een voltage mod voor de A7V, maar mijn A7V wijkt een beetje af van zijn versie...

Hij heeft naast pin 2 (Vfb) 1 weerstand zitten en daar naast niets.
ik heb bijv. daar 1 weerstand zitten met daarnaast een lege plek (maar wel met twee soldeerpunten (dus voor toekomstige uitbreiding ofzo). Ook lopen die lijntjes daar _ietsjes_ anders.

Wie heeft zijn A7V rev. 1.02 al gemod?

Via Toms methode of via deze www.tweakers.net/nieuws/16737 methode?

Mijn voorkeur gaat uit naar die nieuwe methode met potmeter. Dat zal ook wel bij Toms kunnen (een potmeter) maar goed.

Verwijderd

Ik heb ''m gemod (rev. 1.02), maar dan op m''n eigen manier. Ik meen een weerstand tussen pen 2 van ''t IC, en eentje aan de andere kant. Dat soldeert makkelijker dan op die SMD R en C-tjes.

Potmeter kan ook gewoon. Moet ik ff uitzoeken hoe het ookalweer precies zat?

• MLS
Als je dat wil doen zou ik je heel dankbaar zijn :)

Verwijderd

Mooi, pen 2 en pen 24 dus. Scheelt weer zoekwerk voor me.

• Selfdefence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2022
Ik heb mijn A7V rev 1.02 gemod volgens de methode beschreven op Tomshardware.
De voltage controller van mijn moederbord ziet er precies zo uit als die bij Tom.

Het schema wat bij Tom staat klopt niet, zoals het daar staat aangegeven is de weerstand alleen een extra belasting voor de uitgang van de controller. De punten waar op gesoldeerd moeten worden kloppen wel.

Als jouw voltage controller er anders uitziet, kan je de weerstand ook solderen tussen pin 2 en pin 24 van het IC.

• MLS
Ok tnx allebei!!

pin 2 en 24,

maar hoe groot moet die weerstand dan zijn?
Ik las dat hoe groter de weerstand, hoe hoger de totale output spanning...

Tom gebruikt 24KOhm, maar ik wil dus die manier rechtstreeks op de Chip gebruiken.
Hiervoor gebruiken ze in het andere voorbeeld een potmeter van 50 KOhm.

Maar ik wil dus een max halen van 2,2V (niet de 2,8 van het voorbeeld, dat is gewoon gevaarlijk voor mijn chippie).
Dus wat moet dan de max weerstandswaarde zijn als ik niet boven de 2,2 uit wil komen?

Dus welke weerstand hebben jullie gebruikt?

Je zet dan dus je mobo op 1,85V en met de weerstand komt hij dan op hoeveel volt??

nogmaals bedankt!!
Grz.
MLS

gewijzigd: Ohm in KOhm (tnx Selfdefence, is idd KOhm, hier veranderd omdat mensen het verkeerd kunnen lezen en dan hun zooi opblazen...)

• Selfdefence
De minimale weerstand is 24Kohm volgens Tom. Een hogere weerstand geeft een lagere spanning.

Ik heb zelf 27Kohm gebruikt, ik vond zo snel geen andere in mijn rommeldoos. De voltages zijn bij mij 0,3 volt hoger dan wat ik instel

• MLS
Maar volgens de methode van rechtstreeks een weerstand tussen pin 2 en de GND pin?? Moet ik dan ook 24 KOhm gebruiken? Of dus ietsjes hoger...
Of moet ik een andere weerstandswaarde gebruiken, omdat bij de Toms mod de weerstand na een SMD weerstand komt...

• Selfdefence
Het schema bij Tom is fout...

• MLS
Ja maar zit hij bij jou nou op/na die SMD weerstand (precies als de foto''s van Tom dus) of direct op de chip (pin 2 dus)?

en

Is er een punt (pinnetje) op de volt.reg.chip waarop ik kan meten wat de output spanning is? En dit het liefst zonder CPU erop, zodat ik
dus ff kan klooien met andere weerstandswaardes en pot.meters om te kijken wat dan de outp. spanning is?

• Selfdefence
Bij mij zit het precies zoals op de fotos bij Toms. Bij Dabit zit het op de chip. Beide methoden zijn precies hetzelfde.

En vergeet dat schema bij Tom. Dat is een toepassingsvoorbeeld van de fabrikant van de chip. Niet het circuit zoals dat op een A7V zit.
Is er een punt (pinnetje) op de volt.reg.chip waarop ik kan meten wat de output spanning is? En dit het liefst zonder CPU erop, zodat ik
dus ff kan klooien met andere weerstandswaardes en pot.meters om te kijken wat dan de outp. spanning is?
Het voltage kan je denk ik over de elco''s meten. Ik denk niet dat het werkt zonder CPU. En dit is geen printje waar ik ff mee zou willen klooien, ook al heb ik jaren soldeerervaring.

Verwijderd

Hmm, zoek mijn oude topic eens even op hierover? Ik heb die fout op Toms HW page ook gevonden namelijk.

* DaBit is ff te lui om dat zelf te doen.

• MLS
Copyrights Tomshardware (www.tomshardware.com) (moet wel ff erbij, want het is bijna niet te rippen zo''n plaatje!! Ik weet niet hoe hij dat doet, maar best knap :) je kan niet gewoon ff saven ofzo, dus dan maar printscreen 8-)

Maar goed:
Afbeeldingslocatie: http://www.cs.vu.nl/~mlstolk/asus0.jpg

Die ene locatie is GND, die pakken we nu op die pin 24, maar die andere locatie, daar zit toch eerst nog een SMD weerstand voor!! Maakt het dan echt totaal niet uit of je hem dus op de chip, (dus voor die SMD) soldeert of erna, zoals TOM dat doet? Moet je dan niet je weerstandswaarde aanpassen?

Sorry hoor, maar ik vraag het nog maar een keer voor de zekerheid :) Want heb niet zo''n zin om mijn CPU te frituren :)

• MLS
Ok ik heb ze gevonden (topix).
Allebei ontzettend bedankt.
Ik soldeer gewoon ff een 24K erop en misschien in serie nog wel een potmeter (finetuning).

Tnx!
MLS
Pagina: 1