Toon posts:

[BC3] Paar vraagjes nog (waterkoeling)

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goed, na de hele dag van alles en nog wat gelezen te hebben over waterkoeling, zit ik toch nog met een aantal zaken.

Ik hoef niet extreem te oc''en. M''n huidige PIII 450@600 voldoet. Het gaat met vooral om het geluid.
Peltier heb ik ook niet nodig.
Koperkoelblok kan ik (vast)wel zelf maken.
Waterbak is geen probleem, en een pompje kom ik ook wel aan.
Dan nu de vragen.

Een radiator is dat echt nodig, ik wil de waterbak in de kast stoppen, als het dan niet te warm wordt uiteraard, maar dat moet wel lukken neem ik aan.
Als ik niet ontkom aan een radiator, kan die dan zonder extra koeling (ventilator bedoel ik)
En is er een max aan je koelblok? Stel dat ik ''m net zo groot maak als m''n volledige PIII of maakt dat niet uit?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de laatste vragen waar ik nog mee zit.

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Op vrijdag 27 april 2001 00:05 schreef marx het volgende:
Een radiator is dat echt nodig,
Ik denk van wel. Echt groot hoeft ie niet te zijn met de toepassing waarvoor jij hem wilt, maar toch. Anders ben je het water langzaam maar zeker steeds warmer aan het stoken, en dat kan toch wel eens tegen je gaan werken.
ik wil de waterbak in de kast stoppen, als het dan niet te warm wordt uiteraard, maar dat moet wel lukken neem ik aan.
Als je een beetje goed past en meet krijg je alles er wel in als je een radiator en een klein reservoir neemt. Koelt beter en scheelt nog volume ook vergeleken met een groot reservoir, want anders zit je aan een erg groot reservoir om de warmte binnen de perken te houden (denk aan aquariumformaat van een liter of 20).
Als ik niet ontkom aan een radiator, kan die dan zonder extra koeling (ventilator bedoel ik)
Je kan beter een lekkere kleine radiator nemen met fan (2X80mm of 1X92mm of zo) dan een grote zonder. Met een goede ventilator op 5V hoor je hem echt niet. Maakt minder lawaai dan een normale voeding. Qua ruimte heb je dan minder nodig, terwijl je koeleigenschappen hetzelfde zullen zijn dan met een grote radiator zonder fan.
En is er een max aan je koelblok? Stel dat ik ''m net zo groot maak als m''n volledige PIII of maakt dat niet uit?
Hoe groter het koelblok, hoe meer oppervlak er is voor de overdracht van de warmte naar het water. Bigger is Better dus :).

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Als je de waterkoeling puur voor de stilte wilt gebruiken kun je ook zonder radiator. Er zal op een gegeven moment een evenwicht ontstaan waardoor de watertemperatuur niet meer oploopt. Ik meen me te herinneren dat Herman z''n waterkoeling vroeger zonder radiator liet draaien.
Maar verwacht dan niet dat de temperatuur heel laag zal blijven.. Gewoon een kwestie van proberen dus.

Verder kun je vrij simpel een luchtkoelertje met wat lijm en aluminiumstrips, of plexieglas ombouwen tot waterkoeling.. Hierover zijn wel wat topics te vinden.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik draai regelmatig zonder radiator, of in ieder geval zonder fans op radiator. Is goed te doen, cellie 366@550.

Met twee fans op radiator (er passen 4 fans op 1 kant) kom ik probleemloos op 605.

Temp met fans, 605 MHz, 2,2 volt: 27-28 graden

Temp zonder fans, 550 MHz, 2,0 volt: 40-45 graden

Temp zonder radiator, 550 MHz, 2,0 volt: 40-45 graden.

In mijn geval scheelt het dus niets, radiator zonder fan of helemaal geen radiator.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle info tot nu toe :)

Ik heb inmiddels een mooi alternatief gevonden voor een radiator (koper) pix volgen nog.
Hoe groot of eigenlijk hoe klein mag een reservoir zijn? Is een halve liter voldoende?

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:46

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Nutige info hier! *D

Ken je zo radiator ook buiten je kast hangen? Of nog beter: Buiten?

Een radiator is toch niet anders dan een buizenstelsel? De cooler blaast er dan lucht doorheen zodat het water koel blijft.

Klopt hé?

Hoe duur moet nou een simpel setje kosten? Lijkt me leuk om er mee te beginnen, alleen de prijs houd me tegen. :(

Whatever.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 27 april 2001 14:42 schreef meendering het volgende:
Nutige info hier! *D

Ken je zo radiator ook buiten je kast hangen? Of nog beter: Buiten?

Een radiator is toch niet anders dan een buizenstelsel? De cooler blaast er dan lucht doorheen zodat het water koel blijft.

Klopt hé?

Hoe duur moet nou een simpel setje kosten? Lijkt me leuk om er mee te beginnen, alleen de prijs houd me tegen. :(
Yep, je kunt ''m buiten je kast hangen of zelfs buiten, wat jij wil.

En inderdaad de radiator zorgt voor de koeling van je water.

Hoe duur? Tja, je bent een tweaker of nie :P
Maak het gewoon zelf. Koop desnoods je waterblok, maar de rest dat moet lukken.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:46

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Wie kan de voordelen van waterkoeling vs. luchtkoeling opnoemen?

Ik weet wel een paar:

Rust :z
Koeler. :)

Hoe zit het eigenlijk met houdbaarheid van waterkoeling? Moet je op de maand het water vervangen? Treden er ook storingen op? :?

thnx.

Whatever.

Pagina: 1