[BC3] overclocken... wat doe ik fout??? :(

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
euh... fsb? :) ik ben nog maar een beginnend tweaker, wa''s ''n fsb? :D

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 22:07

spok9

Groen...

Check de overclock faq

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Verwijderd

als je geluk hebt kun je je fsb instellen in je bios, anders moet je dat op je mobo instellen (check je handleiding). Softwarematig instellen kan ook, maar ik ben er in niet echt kapot van.

• BC3 Victim
Hallo! Ik ben me nu sinds een korte tijd aan het verdiepen in het overclocken. Mijn Voodoo 3 2000 heb ik nu kunnen overclocken van 143 naar 180 Mhz maar... ik merk bijna geen verschil als ik spellen speel!!! Ik heb ''m overclocked d.m.v. het tabblad "overclocking" dat bij de drivers zit. Mijn 3DMark score is 1381 (al heb ik geen flauw idee wat ik daarmee moet...)Wat moet ik nu verder doen? owja... m''n V-sync is uitgeschakeld. :'(

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Als je geen performance vooruitgang ziet bij het overclocken van je videokaart is waarschijnlijk je central processing unit de bottleneck.
Je kan wel performance vooruitgang krijgen door ipv. je videokaart, je cpu over te clocken.

Probeer je fsb eens wat hoger te zetten (op 105 of 110 Mhz om te beginnen)

Verwijderd

Op donderdag 26 april 2001 18:38 schreef dj_entity het volgende:
euh... fsb? :) ik ben nog maar een beginnend tweaker, wa''s ''n fsb? :D
de front side bus, dat is een snelheid die samen met je multiplier zorgt voor die 450 megahertz die je nu hebt 4.5x100 bijvoorbeeld, 100 is dan je fsb als je die hoger zet ben je je processor aan het overclocken en gaat je processor sneller draaien. Dit moet je altijd doen in kleine stapjes en als hij net niet stabiel loopt probeer je het voltage van de processor in kleine stapjes te verhogen zodat ie wel stabiel loopt.

Verwijderd

edit:

(shit weer te laat. Maar ik laat lekker alles staan)

Oei...

Maar MrK doet niet meteen SEARCH roepen.

FSB betekent Front Side Bus. En is de interne kloksnelheid waarmee je componenten communiceren (zeg ik dit goed?)

Jouw pentium draait op een fsb van 100Mhz.

Daarnaast is er nog een Multiplier->Dit is een vermenigvuldigingfactor die samen met je fsb de kloksnelheid van je pc insteld.

Deze is bij jouw 4,5. want 4,5x100 = 450
Als je nu de fsb verhoogd dan verhoog je de kloksnelheid van je cpu.

Voor de rest kan je hiero eens zoeken, leer je echt veel van.

suc6

• BC3 Victim
aha... weer wat bijgeleerd! Alvast bedankt! Maar hoe stel ik de fsb in? in m''n BIOS of zijn daar ook proggies voor te downen? tot welke snelheid kan ik ongeveer gaan zonder een extra cooler op m''n pentium te zetten? (de andere coolers staan in mn specs, zie onder :) )

Verwijderd

P3 wilt denk ik wel op een fsb van 112 lopen zonder extra koeling. Dit kan, als het goed is, in het BIOS gedaan worden. Lieft dan wel met vcore op standaard. Sjek ook of je geheugen dat aan kan, evenals ander kaarten.

• BC3 Victim
Op donderdag 26 april 2001 20:25 schreef Dax het volgende:
P3 wilt denk ik wel op een fsb van 112 lopen zonder extra koeling. Dit kan, als het goed is, in het BIOS gedaan worden. Lieft dan wel met vcore op standaard. Sjek ook of je geheugen dat aan kan, evenals ander kaarten.
ja.... kom er net achter dat mn moederboard maar geugenmodules ondersteunt met 100 Mhz, maakt dat veel verschil? enuhhh.... was ''n Vcore? :) Is er geen FAQ met "moeilijke" woorden? :D

Verwijderd

Moeilijke woorden FAQ:

Vcore= Voltage waar je CPU op draait.

En als je goed geheugen hebt moet hij wel hoger kunnen hoor. M''n 66Mhz geheugen loopt ook op 83Mhz.

• BC3 Victim
euh... in de handleiding van m''n moederboard staat dat ie maar tot 450 Mhz support... is het dan nog mogelijk (lees: verstandig) om mn CPU te overclocken, met koeling zeker?

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

gewoon in je boekje zoeken of het mogelijk is om de Front Side Bus te veranderen. Op een ouder bordje zoals dat van jou, zal dat waarschijnlijk met jumpers gaan....
Als je die kunt veranderen, dan zet je hem hoger als 100, en kijk je daarna of het werkt.

Wat zou kunnen helpen is een nieuwe bios erin flashen ( als je niet weet hoe het moet, zoek even op BIOS + FLASHEN )
Misschien dat een nieuwe bios beter is staat is om met hogere snelheden te werken.

succes ermee

Geen inspiratie

• BC3 Victim
hmmm... als ik mn BIOS wil flashen (awardBIOS) op www.award.com blijkt dat ik dat telefonisch moet bestellen!?? Wat kan er gebeuren als ik mn P3 gewoon zo overclock zonder m''n BIOS te flashen??

• BC3 Victim
oftewel; kan ik m''n hardware hiermee erg slopen? :)

Verwijderd

Nee, maak je nu maar niet druk over biossen flashen en zo. Pas als je probs hebt.

Zet voor de gein je fsb maar ietsje hoger.

Oja je sloopt er geen hardware mee, als hij een bepaalde snelheid niet aankan of te warm wordt dan zal je pc vastlopen.
Hierna kan je alles gewoon weer terugzetten.

Denk wel aan goede koeling.

• BiG_G
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01-2024

BiG_G

Master of Gods

He man,

rustig alles door kijken in de bios, als je vragen hebt....
waar je gewoon op moet letten is dat je kleine stapjes neemt, baby steps.
mocht je systeem niet meer starten of hij blijft in de bios start hangen dan zet je je instellingen weer klein stukje terug.
op zig sloop je er niets mee, je kan altijd weer terug, je kan je proc naar de kl*te helpen als hij lang durig over de 100 graden hebt.
dat lukt je niet want systeem zal tegen die tijd eerst hangen.
en verder is er altijd de search, lees die ook eens goed door, staan geode dingen in voor een beginer en prof.

(8>

You can either agree with me or be wrong!

• BC3 Victim
weet iemand toevallig of Voodoo 3 2000 slechter draait onder Dx8 dan oudere versies?

• BC3 Victim
hmmm... nu zit ik wat in m''n BIOS te zoeken maar ik krijg de fsb niet hoger. ik kies dan voor; SeePU & Chipset setup --->/ CPU setup; CPU type: standaard is dat bij mij 450MHz (100*4,5) maar ik kan ook kiezen voor 500MHz (100*5) alleen blijft daarna m''n PC op 450 draaien.

Ik kan dit ook hanfmatiginstellen; de Frequency ratio 2 t/m 8 in stappen van 0,5. En de CPU Bus frequency; 66, 75, 83, en 100. Iemand een suggestie?

Heeft het ook zin m.b.t. m''n videokaart om m''n AGP aperture size hoger in te stellen dan 64? en om de System Bios cashable en/of Vidoe Bios Cashable op disable te zetten?

pfff.... da was ''n mond vol :o

Verwijderd

Eigenlijk zou ik als ik jouw was die voodoo3 2000 ditchen... ook al klok je ''m over (mijnes staat op 156 MHz zonder actieve koeling), het blijft een klotekaart... Nog wel redelijk snel in Glide, maar dat kom je nauwelijks meer tegen in spelletjes. En juist met DirectX zuigt ie zo geweldig zwaar :( bovendien ziet het er ook niet uit in directX. Als ik jou was zou ik die processor nog wat overklokken en een Geforce2 MX kopen. Dan zou je toch een flinke vooruitgang moeten krijgen denk ik...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
de multiplier kun je niet veranderen. die staat vast op de cpu. Dit verklaard waarom 5x100 gewoon 450 geeft.
die 66 83 etc 100 zijn waarden voor de FSB (front side bus) Blijkbaar kan jouw bios geen hogere fsb dan 100 instellen. Mischien dat een bios-update dat verbeterd, maar ik verwacht het niet eigenlijk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BC3 Victim
misschien dan maar aan de GeForce... wat voor versie/fabrikant raden jullie mij aan? ik wil het wel qua budget een beetje bescheiden houden. Ik kan evt. via internet bestellen.

Allemaal bedankt voor de reacties!!! *D

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 13:01
Bij mij geeft m''n voodoo 3 2000 geen problemen onder dx8, ook is hij niet trager,
ik vind het een zeer relax kaartje en ik heb hem op 189 mhz lopen, met een socket 7 koeler erop.
maar ik heb nu ook wel zin in een GF2 ofzow :9~

Verwijderd

Voodoo is een flex kaartje, maar dit is een eeuwige discussie net als intel/amd

En daar doe ik niet aan mee ;)

• BC3 Victim
Op zaterdag 28 april 2001 15:58 schreef Urnie het volgende:
Bij mij geeft m''n voodoo 3 2000 geen problemen onder dx8, ook is hij niet trager,
ik vind het een zeer relax kaartje en ik heb hem op 189 mhz lopen, met een socket 7 koeler erop.
maar ik heb nu ook wel zin in een GF2 ofzow :9~
189?wat voor proggie heb jij ervoor gebruikt???
merk je verschil in je framerate en 3dMark score? de mijne is 1381

Verwijderd

Op zaterdag 28 april 2001 16:47 schreef dj_entity het volgende:

[..]

189?wat voor proggie heb jij ervoor gebruikt???
merk je verschil in je framerate en 3dMark score? de mijne is 1381
:? Tot hoever je kunt komen hangt van je videokaart af (de 1 wil nu eenmaal beter overklokken als de ander door kleine productieverschillen) en de koeling. Maar nooit van de software die is gebruikt om het aantal Mhz in te stellen...
189 Mhz is 189 Mhz, waarmee je het ook instelt...
Pagina: 1