[BC3] Tijdsgeschakeld relais mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BYM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 14:50

BYM

In memoriam : De Gulden

Topicstarter
Hoi.

Ik wil binnenkort waterkoeling in gaan bouwen, en zit voor mezelf met het volgende:
Ik wil de pomp paralel aan de inkomende stroom (220volt) solderen, opdat ik dan niet met nog meer draadjes zit.

Nu is het heel makkelijk om met behulp van een 12V relais dit te schakelen.

12v komt uit de voeding, die er vervolgens weer voor zorgt dat het relais 220V aan de pomp doorgeeft.
Als je je pc uitzet (mijn pc draait niet 24/7, server wel }:O) dan stopt de pomp natuurlijk meteen met pompen, want er komt geen 12V meer op.

Is het nu mogelijk om hier een vertraging tussen te maken, zodat het relais bv nog een minuut lang 220 volt door blijft geven opdat de processor nog gedurende die minuut "nagekoeld" wordt :? :?

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
ja kan wel, zelf heb ik het idd met een realis gemaakt die de 230 BUITEN de kast schakeld. maar waarom moet die nagekoeld worden ?.. ik bedoel je os schakelt pas de voeding uit op moment dat die uit kan.. dus dat snap ik niet helemaal

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
die relais zijn zo te koop bij de electro boer geloof ik... maar weet niet zeker. anders moet je er een timertje tussen hangen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BYM

BYM

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 15:11 schreef psygho het volgende:
ja kan wel, zelf heb ik het idd met een realis gemaakt die de 230 BUITEN de kast schakeld. maar waarom moet die nagekoeld worden ?.. ik bedoel je os schakelt pas de voeding uit op moment dat die uit kan.. dus dat snap ik niet helemaal
Ehh nou heel simpel, bij mij duurt het als ie vol met }:O gedraaid heeft en 46 celcius is of idle met 28 celcius is net zo lang om uit te zetten hoor (AMD TB 1Ghz).

Misschien een beetje para van mij, maar ik wil hem nadat de stroom er vanaf is en de proc geen activiteit meer heeft gewoon nog nakoelen opdattie echt koud is, bovendien ben ik bang dat het water wat er nog in het koelblok blijft zitten nadattie dus stopt met pompen en relatief gezien nog "heet" is te heet wordt met de nodige beschadidiging als gevolg.Of ben ik nu iets te paranoide?

edit:
ff koe gewijzigd

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Als je geen peltier gebruikt, is dat niet nodig. De warmtebron wordt uitgezet, op het moment dat de koeling ook uitgezet wordt. De warmtecapaciteit van de koeler met water erin is dan nog zat om de boel niet te laten ploffen. Er zal dan ook geen temp stijging zijn.

Anders is het met peltiers: Dan wil je idd een bepaalde startvolgorde hebben, omdat je proc koud genoeg moet zijn voor het starten, en na het afsluiten nog even nagekoeld moet worden.

Verwijderd

Een grote elco over de 12V aansluitingen van het relais, en in de 12V toevoerleiding een diode zetten.

De diode kan een 1N4001 of 1N4002 zijn; de elco zal ergens rond de 4700 uF moeten liggen voor een niet te groot relais.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:05
Voorkoelen bij een peltier kan ik nog wel inkomen, maar waarom nakoelen?

Als de CPU éénmaal uit is kan hij niet warmer worden dan hij tijdens het draaien was. Bij een peltier lijkt nakoelen me zelfs schadelijk omdat je met een heatload van 0 Watt flink koude temperaturen kan krijgen = condens. En dat is niet fijn als je 5 minuten later je PC weet aanzet....

• BYM

BYM

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 16:11 schreef DaBit het volgende:
Een grote elco over de 12V aansluitingen van het relais, en in de 12V toevoerleiding een diode zetten.

De diode kan een 1N4001 of 1N4002 zijn; de elco zal ergens rond de 4700 uF moeten liggen voor een niet te groot relais.
Dus als ik het met mijn elektro-leken verstand goed begrijp:

Een elco om 12V "op te sparen", en de diode om ervoor te zorgen dat het niet richting voeding wegloopt op het moment dat voeding uitschakelt maar dat het bij de pomp aankomt.

Klopt dit enigzins een beetje?

Verwijderd

Yup, klopt als een bus!

Btw, zelf vin ik het onzin. Bij mij gaat er gewoon een relaisje op de 12V.

Verwijderd

Yup, klopt als een bus!

Btw, zelf vin ik het onzin. Bij mij gaat er gewoon een relaisje op de 12V.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Op donderdag 26 april 2001 16:11 schreef hielko het volgende:
Voorkoelen bij een peltier kan ik nog wel inkomen, maar waarom nakoelen?

Als de CPU éénmaal uit is kan hij niet warmer worden dan hij tijdens het draaien was. Bij een peltier lijkt nakoelen me zelfs schadelijk omdat je met een heatload van 0 Watt flink koude temperaturen kan krijgen = condens. En dat is niet fijn als je 5 minuten later je PC weet aanzet....
De peltier moet je dan wel al uitzetten. Wat er dan wel gebeurt, is dat de warmte lekt van de warme kant naar de koude kant. De koude kant wordt dus dan ook warm. Hoe warm weet ik niet, overigens, maar het lijkt me dat dat flink kan zijn. Als je dan de koeling aan laat, zal die warmtelekkage niet zo groot zijn. Er kan immers ook veel warmte weg via de koeling.

Dabit, hoe krijg jij het voor elkaar om twee keer hetzelfde te posten? Ik krijg dan de melding dat dat niet kan/mag.

• BYM

BYM

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 15:54 schreef Herman het volgende:
Anders is het met peltiers: Dan wil je idd een bepaalde startvolgorde hebben, omdat je proc koud genoeg moet zijn voor het starten, en na het afsluiten nog even nagekoeld moet worden.
LOL
In plaats van voorgloeien krijg je dus voorvriezen :) ;)

edit:
ff wat gewijzigd

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:05
maar het lijkt me dat dat flink kan zijn.
Ik denk dat, dat wel mee zal vallen. Het maximale temperatuur verschil tussen de warmtekant en koudekant bedraagt maximaal 70 graden. Haal hier enkele tientallen vanaf en je weet hoeveel warmer de warme kant is dan de koude kant. Stel de CPU is 20 graden dan is de warme kant misschien 60 graden (deltaT = 40C).

Dat betekend dat de CPU dus als deze een warmtecapaciteit van 0 J/K heeft en er geen warmte weerstanden zijn dat de maximale temperatuur van de CPU terwijl hij uit staat 60 graden wordt. Omdat er nog koud water in het waterblok zit (grote warmtecapaciteit) en er verschillende warmteweerstanden zijn zal deze temperatuur bij lange na niet bereikt worden.

Conclusie: na koelen is absoluut niet nodig.

• Foxfire
  • Laatst online: 16-08 13:46
Relais met afvalvertraging...
Maar deze moet ook een vaste voeding houden, anders werkt het interne timertje niet. Dus deze heeft een nul; geschakelde voeding en vaste voeding, en natuurlijk een contactje. Zijn zo te koop bij de elektroboer...

Dat dan weer wel......

Verwijderd

Als je overigens een condensator gebruikt, moet je niet vergeten er ook eem weerstandje achter te hangen, onders ontlaad ie als nog binnen enkele seconden (als je het trouwens nodig vind kun je ook een pot metertje gebruiken, dan kun je instellen hoe lang hij nakoelt :p ).
Welke waarde die weerstand moet hebben ligt natuurlijk aan je relais.

P.S. bereken wel het vermogen uit anders blaas je hem op, de standaard 0,25 watt is denk ik iets te weinig

• BYM

BYM

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 20:09 schreef Ragnar het volgende:
Als je overigens een condensator gebruikt, moet je niet vergeten er ook eem weerstandje achter te hangen, onders ontlaad ie als nog binnen enkele seconden (als je het trouwens nodig vind kun je ook een pot metertje gebruiken, dan kun je instellen hoe lang hij nakoelt :p ).
Welke waarde die weerstand moet hebben ligt natuurlijk aan je relais.

P.S. bereken wel het vermogen uit anders blaas je hem op, de standaard 0,25 watt is denk ik iets te weinig
Dus uiteindelijk komt het er zo uit te zien:

+12v-----Diode-----Condensator------Weerstand-----Stuurzijde relais---
Ŝ
Ŝ
Ŝ
Ŝ
Ŝ
-12V---------------Condensator------Stuurzijde relais------------------

:? :?

edit:
Tekening komt niet uit, dat streepje van boven naar beneden stelt dus de condensator voor + weerstand vergeten

Verwijderd

Laat die weerstand maar zitten. Je gebruikt de elco alleen als ''oplaadbare batterij'' die tijdelijk je relais nog aangetrokken houd.

De ''terugslag'' van warmte, van de hete zijde van de pelt naar de koude zijde is er inderdaad, maar die is onvoldoende om een 3mm dikke coldplate boven de 35 graden te krijgen. Dus te verwaarlozen.

2x hetzelfde posten?
Tsja, ik weet niet waar het forum allemaal last van heeft. Van mij mogen ze heel die databeesonzin eruit gooien.

• Selfdefence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2022
BYM, het schema ziet er zo uit:

+12v(geel)----Diode--+--Stuurzijde relais---
..............................|
..........................Condensator
0V(zwart)------------+--Stuurzijde relais---

Op het moment dat er spanning aanwezig is op de +12 volt lijn wordt de condensator opgeladen. Als de computer wordt uitgezet, voorkomt de diode dat de condensator zich ontlaadt via de voeding.

De condensator zal zich ontladen via de spoel van het relais en houdt dus het relais nog enige tijd aangetrokken.

De tijd die de condensator nodig heeft om te ontladen kan je schatten met de formule:

Tijd = 0,7 x Weerstand relaisspoel x condensator

Voorbeeld: 0,7 x 1Kohm x 4700uF = 3,3 sec

Verwijderd

De tijd is niet t=0.7 RC voor dit grapje, maar langer. Je relais doet ''t ook nog als de spanning afgezakt is tot een volt of 6.

In werkelijkheid is die tijd dus langer.

• Selfdefence
Op donderdag 26 april 2001 23:54 schreef DaBit het volgende:

[..]

De tijd is niet t=0.7 RC voor dit grapje, maar langer. Je relais doet ''t ook nog als de spanning afgezakt is tot een volt of 6.

In werkelijkheid is die tijd dus langer.
Klopt, maar die formule geeft een redelijke benadering van de tijd.

• BYM

BYM

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 23:43 schreef Selfdefence het volgende:
+12v(geel)----Diode--+--Stuurzijde relais---
..........................Condensator
0V(zwart)------------+--Stuurzijde relais---
[knip]begrijpelijke tekst[/knip

De tijd die de condensator nodig heeft om te ontladen kan je schatten met de formule:

Hoe kom je aan die 0,7 seconden....?

Verwijderd

Oei, hoe zat dat ook al weer precies :?.

Hmm, eigenlijk moet ik me schamen, dat ik dat stukje elektronicabasiskennis niet meteen uit kan spugen.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Met dat schema heb je wel een hele dikke condensator (lees $$$) nodig om het relais 1 minuut aan te houden. Neem dan een transistortje en een 9V batterij (als voeding) erbij en stuur met een normaal RC netwerkje de transistor aan.

• BYM

BYM

Topicstarter
Op vrijdag 27 april 2001 14:09 schreef AcouSE het volgende:
Met dat schema heb je wel een hele dikke condensator (lees $$$) nodig om het relais 1 minuut aan te houden. Neem dan een transistortje en een 9V batterij (als voeding) erbij en stuur met een normaal RC netwerkje de transistor aan.
"Ergens" in dit draadje gaf ik al aan dat ik eigenlijk een beetje leek ben als het op zwakstroom elektronika aankomt, ik weet onderdelen e.d. wel te onderscheiden van elkaar maar ik kan me hierbij toch echt geen schema voor de geest halen...

Plaatje misschien? :)

• BYM

BYM

Topicstarter
Acouse, kun je een plaatje maken van wat je bedoelt??

• Selfdefence
Op vrijdag 27 april 2001 13:45 schreef BYM het volgende:

[..]

Hoe kom je aan die 0,7 seconden....?
Die 0,7 is geen seconden, maar dimensieloos. R x C dat is seconden, anders zou je seconden kwadraat krijgen.

Die 0,7 komt uit mijn aanname dat het relais afvalt op het moment dat er nog maar 6 volt over de spoel staat.

De spanning in de condensator (= spanning over de spoel) is: Uc = Uc(t=0) x e ^ - (t/T). Met T = R x C en Uc(t=0) = 12 volt.

Uc is 6 volt als t/T = 0,7

Vandaar die 0,7

Als je een tijdsvertraging van een minuut wilt, zal je inderdaad met transistoren moeten gaan werken. Ik kan wel even iets painten, ik weet alleen niet waar ik een plaatje kan zetten zodat ik het hier kan posten.

• BYM

BYM

Topicstarter
Op vrijdag 27 april 2001 18:07 schreef Selfdefence het volgende:

[..]

Die 0,7 is geen seconden, maar dimensieloos. R x C dat is seconden, anders zou je seconden kwadraat krijgen.

Die 0,7 komt uit mijn aanname dat het relais afvalt op het moment dat er nog maar 6 volt over de spoel staat.

De spanning in de condensator (= spanning over de spoel) is: Uc = Uc(t=0) x e ^ - (t/T). Met T = R x C en Uc(t=0) = 12 volt.

Uc is 6 volt als t/T = 0,7

Vandaar die 0,7

Als je een tijdsvertraging van een minuut wilt, zal je inderdaad met transistoren moeten gaan werken. Ik kan wel even iets painten, ik weet alleen niet waar ik een plaatje kan zetten zodat ik het hier kan posten.
Ehh, mail me anders ff maar ff met plaatje, ik ben tenslotte topic starter, als er genoeg animo is voor dat plaatje wil ik hem zelf dan wel ff uppen op me ho-pa >:)

Pagina: 1