Verwijderd
OK ik heb dus een 172W pelt maar nog altijd géén voeding 
Heb nog niets kunnen vinden, buiten dan mega duur en zwaar labaratorium PSU''s
Wie heeft er zo''n 172W en wat voor voeding gebruiken jullie daar voor ??
Voorlopig gebruik ik een 13.8V/20A model maar m''n temps zijn veel te hoog (40° stressed, 0° idle)
Ik zou een 18-20V PSU nodig hebben dus die voldoende amp kan leveren (daar zit hem het probleem --> 16A minimum)
2 ATX voedingen samen schakelen is geen optie want met genoeg voltage heb ik dan nog steeds te weinig amps.
Enige manier is 4 (!) ATX voedingen samen schakelen en dat is wel wat overdreven...
so help me plz, hoe kom ik aan een geschikte voeding ??
tnx
JCviggen
Heb nog niets kunnen vinden, buiten dan mega duur en zwaar labaratorium PSU''s
Wie heeft er zo''n 172W en wat voor voeding gebruiken jullie daar voor ??
Voorlopig gebruik ik een 13.8V/20A model maar m''n temps zijn veel te hoog (40° stressed, 0° idle)
Ik zou een 18-20V PSU nodig hebben dus die voldoende amp kan leveren (daar zit hem het probleem --> 16A minimum)
2 ATX voedingen samen schakelen is geen optie want met genoeg voltage heb ik dan nog steeds te weinig amps.
Enige manier is 4 (!) ATX voedingen samen schakelen en dat is wel wat overdreven...
so help me plz, hoe kom ik aan een geschikte voeding ??
tnx
JCviggen
Kijk eens in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/110686/2
En let hierbij vooral op de reacties van dabit..
Hij heeft ook een 172W peltier, en heeft de voeding gemaakt door een ringkerntrafo te gebruiken, en deze simpel gelijk te richten en met wat elco''s af te vlakken..
succes.
En let hierbij vooral op de reacties van dabit..
Hij heeft ook een 172W peltier, en heeft de voeding gemaakt door een ringkerntrafo te gebruiken, en deze simpel gelijk te richten en met wat elco''s af te vlakken..
succes.
Verwijderd
Thanks 
Probleem blijft echter hoor want no way on earth kan ik zo iets zelf maken. Ik ben vrij handig met hardware maar heb geen technische achtergrond
damn het laatste wat ik verwachte was wel dat ik geen voeding zou kunnen vinden
JCviggen
Probleem blijft echter hoor want no way on earth kan ik zo iets zelf maken. Ik ben vrij handig met hardware maar heb geen technische achtergrond
damn het laatste wat ik verwachte was wel dat ik geen voeding zou kunnen vinden
JCviggen
Nou, dat kun je dus wel degelijk zelf maken. Het stelt namelijk niks voor. Geen moeilijke printplaten, niks. Alleen een trafo, een brugcel, wat elco''s, wat draad en een paar kroonstenen.
Als je handig genoeg bent om uberhaupt een peltier te gebruiken, dan ben je ook handig genoeg om een voeding met ringkerntrafo in elkaar te sleutelen.
Je kunt ook zoeken naar zware voedingen uit de telecomindustrie. Deze bieden vaak ook 24V aan.
Als je handig genoeg bent om uberhaupt een peltier te gebruiken, dan ben je ook handig genoeg om een voeding met ringkerntrafo in elkaar te sleutelen.
Je kunt ook zoeken naar zware voedingen uit de telecomindustrie. Deze bieden vaak ook 24V aan.
Verwijderd
Misschien wel ja ... maar ik kan me er visueel niet zo veel van voorstellen zonder schema en zo, moet ik ook de componenten en zo nor ergens gaan zoeken (dat is wel makkelijk te vinden, daar niet van) ik zou toch ongeveer 18V en een 16-20A willen aangezien m''n pelt al 16A is volgens de specs.
telecomindustrie .... geen idee waar dat te vinden maar ik zal proberen ... in ieder geval al bedankt voor de input
JC
telecomindustrie .... geen idee waar dat te vinden maar ik zal proberen ... in ieder geval al bedankt voor de input
JC
Ringkern methode kan echt iedereen doen die twee draajes aan elkaar vast kan solderen
.
Die voedingen die ze o.a. gebruiken in de telecom industrie zijn inderdaad meest erg mooi. Meestal erg compact en flink veel vermogen. Het enige probleem is dat ze nieuw schikbarend DUUR zijn en tweedehands bijna niet te vinden zijn.
Die voedingen die ze o.a. gebruiken in de telecom industrie zijn inderdaad meest erg mooi. Meestal erg compact en flink veel vermogen. Het enige probleem is dat ze nieuw schikbarend DUUR zijn en tweedehands bijna niet te vinden zijn.
Ehm, jouw pelt is toch gewoon 24.6V bij 11A
Want ik neem aan dat je ook gewoon een DRIFT-0.8 hebt.
Nou, een ringkern werkt prima voor dit doel, en is makkelijk in elkaar te zetten. Dus, probleem opgelost?
Nou, een ringkern werkt prima voor dit doel, en is makkelijk in elkaar te zetten. Dus, probleem opgelost?
Verwijderd
zoals ik ook al opmerkte op het [H] , zou ik een enermax 350W (17A bij 12V) kunnen ombouwen zodat ik er 17-18V en genoeg amps uit krijg ?Op donderdag 26 april 2001 14:15 schreef DaBit het volgende:
Ehm, jouw pelt is toch gewoon 24.6V bij 11A![]()
JC
PS; k heb inderdaad een drift
Een ATX-voeding ombouwen naar 17 of 18 volt gaat denk ik niet lukken. De afvlakcondesatoren zijn namelijk over het algemeen 16 volt types. 15 Volt werkt wel, dat heb ik al geprobeerd.:Y)
Wat je wel kan doen is een zware (400watt ?)voeding gebruiken om je computer te voeden en een 2e voeding daarmee in serie te zetten. Dat zou 17 volt geven.
Als je die 2e voeding dan nog aanpast kan je op een volt of 20 komen.
Hier staat hoe je 2 voedingen in serie zet.
Als je voeding gebaseerd is op de DBL494 of TL494 chip kan ik wel uitleggen hoe je hem moet aanpassen voor een hogere uitgangsspanning.
Wat je wel kan doen is een zware (400watt ?)voeding gebruiken om je computer te voeden en een 2e voeding daarmee in serie te zetten. Dat zou 17 volt geven.
Als je die 2e voeding dan nog aanpast kan je op een volt of 20 komen.
Hier staat hoe je 2 voedingen in serie zet.
Als je voeding gebaseerd is op de DBL494 of TL494 chip kan ik wel uitleggen hoe je hem moet aanpassen voor een hogere uitgangsspanning.
Verwijderd
OK,
die pelt trekt 11.3A ... mijn AOpen voeding levert 11A/12V als ik daar een ongeveer gelijke 300W en 11A/12V voeding samen mee gebruik en serieel schakel (dan moet de aarding van een van de 2 worden verwijderd dacht ik ?) zou dat ongeveer lukken ?
dan zou ik ongeveer 17V en 11A moeten halen denk ik ?
JC
die pelt trekt 11.3A ... mijn AOpen voeding levert 11A/12V als ik daar een ongeveer gelijke 300W en 11A/12V voeding samen mee gebruik en serieel schakel (dan moet de aarding van een van de 2 worden verwijderd dacht ik ?) zou dat ongeveer lukken ?
dan zou ik ongeveer 17V en 11A moeten halen denk ik ?
JC
Zucht, die goeie oude tijd.Als je voeding gebaseerd is op de DBL494 of TL494 chip kan ik wel uitleggen hoe je hem moet aanpassen voor een hogere uitgangsspanning.
* DaBit droomt even weg
Ehm, ff over die ATX voedingen: Als je 11A uit je hoofdvoeding trekt, en je 12V lijn kan 11A leveren, dan krijgt je proc (Vcore word meestal uit de 12V gehaald), je hdd en cdrom enzo het goed benauwd.
Verwijderd
dat bedoelde ik niet, de 2 voedingen van 300W (11A/12V) zouden ENKEL voor de pelt worden gebruikt.Op donderdag 26 april 2001 23:36 schreef DaBit het volgende:
[..]
Zucht, die goeie oude tijd.
* DaBit droomt even weg
Ehm, ff over die ATX voedingen: Als je 11A uit je hoofdvoeding trekt, en je 12V lijn kan 11A leveren, dan krijgt je proc (Vcore word meestal uit de 12V gehaald), je hdd en cdrom enzo het goed benauwd.
M''n computer zelf is powered door de enermax 350 ...
moet kunnen denk ik ?
JCviggen
Verwijderd
Ok dat gaan we dan maar proberenOp vrijdag 27 april 2001 09:34 schreef DaBit het volgende:
Dat moet kunnen ja!
Zal wel een van m''n vrienden moeten opzoeken want ik heb niet eens een multimeter
Ik hoop dat het verschil tussen 13.8 en 17-18V (in temperatuur dan) groot genoeg zal zijn ... nu is de boel al wel koeler dan luchtgekoeld maar 40-45° stressed met een 172W pelt is toch niet dàt (1590 MHz/2.15V)
bedankt voor de hulp
JCviggen
Pagina: 1