[BC3] CPU cooling overkill?

Pagina: 1
Acties:

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-05 11:54
Ok, let op, ik heb nu de volgende opstelling.
Mijn CPU wordt gekoeld door een standaard spire 50mm. koelertje met de volgende specs:
code:
1
2
3
Rated speed 4500 RPM 
Noise level 29.5 dBA 
Air flow 13.0 CFM at 4,500 RPM

Nu heb ik al twee case fans geplaatst, maar ik ben toch nog steeds niet tevreden over de temperatuur (stressed 45, idle 35).

Daarom wil ik een 80mm. cooler op de heatsink plaatsen. Dat moet dan natuurlijk wel gebeuren met behulp van een beetje knutselwerk en wat secondelijm. :7

De 80mm. fan die erop moet komen heeft de volgende specs:
code:
1
2
3
Rated speed 3000 RPM 
Noise level 34.0dBA 
Air flow 41.7 CFM at 3,000 RPM

Het het mogelijk (of eigenlijk wel de moeite) om die 80mm. fan te plaatsen. Wat raad je me aan of juist af.

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 17:59 schreef schizofreen het volgende:
Het het mogelijk (of eigenlijk wel de moeite) om die 80mm. fan te plaatsen. Wat raad je me aan of juist af.
80mm ipv 50 is ALTIJD de moeite. Een verschil van 28.7CFM. Dat gaat echt wel kouder worden. dan die 45 nu.

• schizofreen
ja maar er meer waar je rekening mee moet houden als de CFM waardes. Zo is het bij een grote fan dat deze in het midden een groter oppervlakte heeft waar geen lucht door stroomt. Dus gaat er meer lucht "over de zijkant" van de heatsink. Niet over het midden (core) dus.

Verwijderd

Maak ''m dan met een soor trechter constructie vast. Dan heb je alle lucht op je koel blok.

• schizofreen
hmm ja een trechter wordt moeilijk, heb ik eigenlijk te weinig plek voor en anders wordt het een hele lange afstand,

Eerst zit de RAM in de weg, dan wat flatcables, dan een HD... :9 (miditower)

Ach ja, niets is zo waar als de werkelijkheid, zeg ik altijd. Dus dat wordt testen!! 8-)

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 05:58
over overkill gesproken.
Dit is mijn huidige fanzooi.

3x 80mm 40 cfm
1x 120mm 131.5 cfm
2x 60mm 27 cfm
2x enermax fan (wel heel stil)
en nog een zooi die nog niet echt een plek hebben. Totaal zit ik nu met rond de 55Dba.
ben al bezig met isoleren dus aangezien ik aan een kant doof wordt....

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 19:05 schreef Dr.Q het volgende:
over overkill gesproken.
Dit is mijn huidige fanzooi.

3x 80mm 40 cfm
1x 120mm 131.5 cfm
2x 60mm 27 cfm
2x enermax fan (wel heel stil)
en nog een zooi die nog niet echt een plek hebben. Totaal zit ik nu met rond de 55Dba.
ben al bezig met isoleren dus aangezien ik aan een kant doof wordt....
Heb je je vlieg brevet al?
Waar zou je eigenlijk goedkope 120mm fans kunne halen?

• schizofreen
nou ik ben het nu aan het testen:

en of dat scheelt!!!

ik zit nu al 5 minuten full stressed op 37,4 graden.

Dus een tip voor iedereen die nog met een slot 1 heatsink met daarop een 50mm koelertje zit:
pak een framepje van een 50mm koeler (zonder bladen dus). Lijm daar voorzichtig een 80 mm. fan op. (eventueel fingerguard, voor het geval dat ding door de kast lazert). Aansluiten en koelen maar!!

echt een aanrader, foto''s volgen nog. Ik moe nu werken ;(

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
In Purmerend: 120mm fans: Sunon en Papst. Rond de 35 gulden! >:)
Daar ga ik er dus 2 of 3 van kopen! Vrijdag komen ze binnen bij Radio Elco.

Ook leuk: neem een grote heatsink, maak een grote trechter, maak een 120mm gat in de zijkant van je pc, op de hoogte van de CPU. Maak een trechter van de heatsink naar het gat. Een 120mm fan achter het gat en koelen maar! Dat ga ik dus doen. Heatsink in bestelling (Swiftech MC462) en papst/sunon 120mm fan.

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/s.hupkes/k1.jpg

Bedacht gisteren echter: als ik zo''n 120mm fan als outtake neem, dan ontstaat er een onderdruk in de kast. Gevolg: de ventilatie van de koeling, die naar buiten blaast, komt stil te staan >>> voeding verbrand. Oplossing: 2e 120mm, met minstens zoveel CFM, naar binnen laten blazen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Onder druk heb je niet zo maar. Je kast heeft gaten en kieren genoeg, om de druk mee aan tepassen.

• Chivas
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-10-2025

Chivas

Burb

Niet aan je sink plakken..ziet er ni uit en geeft trillingen...

Je kan je fan beter met bijv. tyraps aan je case bevestigen gericht op sink...Werkt best fijn.

AMD Tbird 1400 | ThermoEngine V60-4210 I ABIT KT7A | 1GB PC133 | ACER 77E 17" | GainWard GF II mx 64MB + TV-out | SB Audigy | Yamaha 4 X 250 W-AMP + Infinity QB 300 W Speakers| IBM 30gb 7200rpm IDE | SONY DVD | Lite-on 40x | 350 Watt Enermax

Verwijderd

Ik haalde net de P100 uit mn server, want dat koelertje van 6 jaar oud begon een beetje herrie te sgoppen.
Ik pak die P100 vast, en HEET dat ding!! een P100 met standaard actieve cooling die superheet wordt, is dat normaal? nu zit er een coolermaster socket370 koeler op (van Celeron 433 -> die heeft nu een slot A 1,5 gieg koeler) Dus hopen dat ie nu nie zo heet wordt :P

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 19:56 schreef Tweaky het volgende:
Onder druk heb je niet zo maar. Je kast heeft gaten en kieren genoeg, om de druk mee aan tepassen.
idd, zoals je cdrom, floppy, writer..

daar krijg je dus stofophopingen.. en die gaan dus sneller kapot..

kzou niet voor over- OF onderdruk gaan..

geen mij maar gewoon mijn goeie ouwe openlucht-kassie... koud zat :)

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-04 16:05

Bene

list incomprehension

Mr.Oizo! Kan je dan niet beter de koeler uit je voeding omdraaien en naar binnen laten blazen?

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Op woensdag 25 april 2001 19:00 schreef schizofreen het volgende:
hmm ja een trechter wordt moeilijk, heb ik eigenlijk te weinig plek voor en anders wordt het een hele lange afstand,

Eerst zit de RAM in de weg, dan wat flatcables, dan een HD... :9 (miditower)

Ach ja, niets is zo waar als de werkelijkheid, zeg ik altijd. Dus dat wordt testen!! 8-)
dit was ook de rede dat ik van een midi tower naar een HIGH TOWER GING! whalla, ik kon me coolings creaties erop los laten >:)

• schizofreen
ik ben weer thuis en aan het testen gegaan
hij komt nu op de 38 graden, maar das nog nix in vergelijking met eerst. Foto''s zijn te bagger om te posten, doen we morgen wel als het licht is.

* schizofreen is tevereden, nu nog wat koelpasta: zie sig!!

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 23:28 schreef Bene het volgende:
Mr.Oizo! Kan je dan niet beter de koeler uit je voeding omdraaien en naar binnen laten blazen?
Lijkt me niet echt handig, aangezien je voeding 1 van de grootste bronnen is van warmte in je kast. Je blaast dan dus warme lucht in je kast.

Kan Mr.Oizo niet beter die 120mm fan ERIN laten blazen? Misschien moet je dan ff wat extra outtake fans plaatsen, anders heb je teveel overdruk misschien.

• schizofreen
nu heb ik nog een PVC tunneltje geplaatst voor een cas-intafe-fan en nu blijft de temp stressed steady op 37 C, heerlijk! :)

• schizofreen
Op donderdag 26 april 2001 00:03 schreef schizofreen het volgende:
nu heb ik nog een PVC tunneltje geplaatst voor een case-intake-fan en nu blijft de temp stressed steady op 37 C, heerlijk! :)
typen valt niet mee als je gedronken hebt...
ow ja, nog een stillere fanzou ook wel fijn zijn, wat zeg je? :P

• originalmycroft
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10-2025
ik heb ook zon el-cheapo spire koelertje, en ipv het vervangen van de fan heb ik er gewoon een bovenopgeplakt (ouwe PSU fan)

zie mn signature >:)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
kcinimod heeft een punt:
Waarom zou ik de 120mm fan door de heatsink laten blazen ipv er aan te zuigen?

Heatsink uit zuigen: nu gaat alle warme lucht direct naar buiten de kast. Koude kast, iets minder koude proc.

Heatsink in blazen: direct koude lucht op de proc. Warme (hete?) kast, koudere proc.

Wat zal beter werken?
(het gaat dus om een trechter van heatsink tot blow/suck-hole aan zijkant met 120mm fan)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Tsja, had ik even niet aan gedacht, dat je dan dus ook warme lucht in je pc blaast...

Maar als je genoeg outtake fans hebt die de warme lucht er meteen weer uit zuigen, is er geen probleem denk ik. En anders "gewoon" nog een 120mm fan intake voorop :9.

Iig, je blaast zoveel lucht in je pc via je blowhole met je 120mm fan, dat de lucht op zich niet veel warmer wordt

Probeer het gewoon uit zou ik zeggen, wat het beste werkt!

edit:

Grammatica zijn moeilijk :P.

• schizofreen
ach zolang jr maar genoeg outtake hebt

Ik heb altijd het gevoel dat blazen toch beter werkt als zuigen. Waarom zouden anders alle standaard coolers blazen?

Pagina: 1