[BC3] Gezocht: 2 kleuren leds met common ANODE!

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 10:53

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Hallo.
Ik ben al bij Stuut en Bruin geweest en heb op de Conrad website gekeken, maar beide verkopen geen dual color leds met common anode. En ik heb hier een schema van Augustus dat een common anode nodig heeft :(
Kan iemand me helpen aan die leds, of weet een zaak die ze wel verkoopt?
Bij voorbaat dank!!!

• Hielko
  • Laatst online: 22:34
Kan je het schema dan niet een beetje aanpassen zodat je een common kathode kan gebruiken?

Verwijderd

Hmm, ik heb rood/groene 2-kleurenleds gehad met common anode. Gewoon bij de lokale elektroboer gehaald.

Ze bestaan dus wel.

• Digistorm

Digistorm

demo scener

Topicstarter
DaBit> welke lokale elektronicaboer was dat dan? Ik ben echt heel erg naarstig opzoek naar die dingen, en ik weet zelf niet genoeg van elektronica om het schema aan te passen...

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kweet niet zeker of het zal werken, is afhankelijk van de schakeling.

Maar als er geen "echte" electronica onderdelen inzitten zoals IC''s transistoren of condensatoren bijv. maar alleen wat schakelaars en een weerstand dan zou je de Plus en de Min toh simpel om kunnen draaien *D !!?? Of zie ik het verkeerd ?

Verwijderd

Dat was bij Elektron in Oss.

Post ''t schema ff, dan kijk ik er wel naar.

• Digistorm

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Het schema is gemaakt door Augustus...
Hier is het:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/digistorm/images/ventilatorindicatie.gif

Het is een soort indicator voor hoesnel een bepaalde fan op dat moment draait. Het moet in een dual color led, zodat je ook oranje en geel krijgt bij bepaalde snelheden. :)

Ik hoop dat je me kan helpen, desnoods aan het adres van die tent in Oss (dat is wel uuuuuuren in de trein zitten dan |:( )

Verwijderd

Ehm, ''k heb al niet echt het idee dat er van dit schema veel klopt. Groen gaat al snel uit, en rood vlak erna aan, om aan te blijven :?

Hmmz.

Augustus: reageer ff!

Verwijderd

De schakeling komt -iets aangepast- uit de Elektuur. Bij mij werkte hij (met een testspanning op de linker weerstand). Boven de vijf volt gaat de groene led minder fel branden (en uit bij 10 volt), en de rode langzaam feller branden.

Ik denk dat een C.A.-duoled niet bestaat: conrad, display, reichelt hebben hem niet.
Gebruik gewoon twee ledjes!

Ik geef geen garanties, maar:
Als je een C.C.-duoled onder de torren zet, de onderste weerstand verkleint, en de bovenste leds vervangt door weerstanden: zal dat werken?
Over de onderste weerstand staat +/- 7 volt => min 2 volt (led)=> is 5 volt => gedeeld door 20 mA = 250 ohm?
Oude leds vervangen door 100 ohm weerstanden? Of zeners -1v6 en 2v-?
Ik heb het zelf niet geprobeerd!
De onderste weerstand (en nu weerstand + led) bepaalt de omslagspanning (nu: 7 volt).

Verwijderd

apropos;
de werking is volgens mij:

De rechtertor krijgt via de 15k een basisspanning, dus brandt de groene led. Stijgt de spanning over de ventilator, dan stijgt de basisspanning voor de linkertor, dus gaat de rode led branden. Maar tegelijk daalt de basisspanning van de rechtertor, omdat die door de linkertor naar beneden wordt getrokken: de groene led gaat uiteindelijk uit.

• Digistorm

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Ik heb de leds al van plek gewisseld, en dat werkt enigzins maar dan is de overgang veel te scherp... ik ga wel wat proberen met weerstanden, en zal kijken of er dan meer verschil tussen rood en groen zit...
Iig alvast bedankt voor de tips!!!
Pagina: 1