Toon posts:

[BC3] Fan speed controleren???

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
is het mogelijk om de via het moederbord aangestuurde fannen te controleren hoe hard ze draaien?

het programma PCalert wat bij mij MSI K7T Turbo word geleverd zou dit automatisch doen, maar is er een programma waarmee het met de hand is te regelen?? Dit omdat ik een coolermaster DP5-6H51 op mn gforce heb hangen die niet op 5000rpm hoeft te draaien om hem koel te houden. Weet iemand een dergelijk programma??

Verwijderd

D''r is wel een progie waar je je RPM van een fan mee kan regellen. Maar hoe dat heet, ben k nog steeds niet achter. :(

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Yups kan als je een fan met 3 kabeltjes hebt.
K''heb hier een abit kt7a en 4 fans en met motherboard monitor 5 kan ik fan snelheid,temperature enz zien

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 24 april 2001 19:38 schreef Evil-c het volgende:
K''heb hier een abit kt7a en 4 fans en met motherboard monitor 5 kan ik fan snelheid,temperature enz zien
zien jah, maar k moet het kunnen controleren met het handje en niet automatisch door het ene of andere proggie!!!

Verwijderd

Op dinsdag 24 april 2001 19:38 schreef Evil-c het volgende:
Ja, zien.. maar niet regellen.

edit: Weer eens telaat. :P

• BC3 Victim
regelen kan je met cpcool of zoiets

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
zoals gewoonlijk, nee hoor Tweaky je bent een livesaver, check andere topic, 101 replies :)

<edit>maar ff serieus: heeft er iemand een idee met welk proggie je dit kunt doen????</edit>

Verwijderd

Op dinsdag 24 april 2001 19:41 schreef Evil-c het volgende:
regelen kan je met cpcool of zoiets
Cpcool iig niet. Google vind 3 dingen. Waar van 1 een mail adres is van cpcool@packethell.com.

Verwijderd

Topicstarter
niemand enig idee?????????????? plz jongens!

Verwijderd

Niemand die weet hoe dat progie heet:?:?

• BC3 Victim
Ik weet wel hoe dat programma heet jongens.
Je kan het zelfs gewoon in de supermarkt kopen en het werkt eg lekker.

FANta heet het 8-)

Verwijderd

Op dinsdag 24 april 2001 21:20 schreef -Witlof- het volgende:
Ik weet wel hoe dat programma heet jongens.
Je kan het zelfs gewoon in de supermarkt kopen en het werkt eg lekker.

FANta heet het 8-)
Wat verwacht je nou ?? Applaus??? (schrijf je dat eigenlijk zo:?)

Nou, zo''n achtelijke 1e post heb k nog nooit gezien. |:( :(

Post dan niet, als je nix zinnigs heb.

• BC3 Victim
Relax. Dit was meer als een persoonlijke boodschap aan Neographikal bedoeld, want die kerel genaamd Sander zit bij mij op schoo. Sterker nog, ik zie em non-stop :)

Erger je dus maar niet, ik zal het bij deze ene onzinnige posting houden. EN applaus schrijf je zo ja, of met maar 1 p? Nou wete ik het ook nie meer. In ieder geval, mzl

Verwijderd

Op dinsdag 24 april 2001 21:37 schreef -Witlof- het volgende:
Relax. Dit was meer als een persoonlijke boodschap aan Neographikal bedoeld, want die kerel genaamd Sander zit bij mij op schoo. Sterker nog, ik zie em non-stop :)

Erger je dus maar niet, ik zal het bij deze ene onzinnige posting houden. EN applaus schrijf je zo ja, of met maar 1 p? Nou wete ik het ook nie meer. In ieder geval, mzl
Ok. k zeg nix. Maar daar heb je altijd nog ICQ of mail voor.

Verwijderd

Weet dan echt niemand hoet dat progie heet, om je fans langzamer te laten draaien:?:? :'(:'(:'(:'(

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 25 april 2001 14:16 schreef Tweaky het volgende:
Weet dan echt niemand hoet dat progie heet, om je fans langzamer te laten draaien:?:? :'(:'(:'(:'(
niemand??????????????????? :'(

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
het kan niet

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 25 april 2001 15:36 schreef Mister_X het volgende:
het kan niet
het kan wel!!! staat in me moederplank manual, maar met dit proggie gebeurt het automatisch, maar k wil het handmatig doen!!

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 15:36 schreef Mister_X het volgende:
het kan niet
Zou d''r ff onderbouwing bij mogen? Waarom zou dat niet kunne?
Bijna alle voltages kun je regellen. Waarom zou dat van de FAN''s niet kunne?

Verwijderd

Volgens mij kunnen die fans alleen aan of uit geschakeld worden door het mobo. Aan gedurende normaal bedrijf, uit in standby mode.

Maar gewoon dat fannetje op de 5V knopen is geen optie?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 25 april 2001 15:48 schreef DaBit het volgende:
Volgens mij kunnen die fans alleen aan of uit geschakeld worden door het mobo. Aan gedurende normaal bedrijf, uit in standby mode.

Maar gewoon dat fannetje op de 5V knopen is geen optie?
nee k wil mn prachtig gemodde coolermaster DP56H51 koeler op mn gforce houden, perfect cool >:)

het moet mogelijk zijn, maar met welk proggie?! :?

• BC3 Victim
Je wilt je fan langzamer laten lopen :? Had ik maar iets om mijn fan sneller te laten lopen, dat is pas handig :Y)

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 15:52 schreef GambitRS het volgende:
Je wilt je fan langzamer laten lopen
Idd. Als ie iddle staat, hoeft m''n video kaart niet weg te waaien. Wordt het eindelijk rustig ''s nachts. :)
Hopenlijk. :?

• BC3 Victim
Als ie idle staat heeft ie toch niks te doen, zet hem dan gewoon uit :P Of isoleer je kast met dat motorkap spul dan wordt het meteen een stuk stiller. Zoek maar met search en ge zult vinden (8>

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 15:58 schreef GambitRS het volgende:
Zoek maar met search en ge zult vinden (8>
Lekker zinloos, maar ok. :)
Wat k zoek staat dus niet in de search!

K zoek gewoon een simpel progie om m''n fans langzamer te laten draaien.

• Mister_X
je mobo kan alleen de snelheid meten voor de rest nix,

ikzelf ben een schakelaar aan het solderen/maken waarop al me fans aangesloten kunnen worden en ze met 1 switch kan omschakelen van 5 naar 12 volt. voor snachts anders maakt me pc zo''n takkeherrie. de schakelaar word gewoon op een stekkertje van de voeding aangesloten (rood=12v geel=5volt zwart= de "-") best handig dus

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 25 april 2001 15:58 schreef GambitRS het volgende:
Als ie idle staat heeft ie toch niks te doen, zet hem dan gewoon uit :P Of isoleer je kast met dat motorkap spul dan wordt het meteen een stuk stiller. Zoek maar met search en ge zult vinden (8>
d8 het niet!!!!!!!!!k heb de beste kastkoeling: kast open.

kom op lui, niemand er ooit van gehoord?

Verwijderd

Maar dan klopt je RPM lezing niet meer. :(

• BC3 Victim
Weet er ook mischien iemand of het mogelijk is om je fan snelheid te controleren op een linux bak???

MVG

DaFearLess

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 16:14 schreef neographikal het volgende:
d8 het niet!!!!!!!!!k heb de beste kastkoeling: kast open.
Dat dacht k niet. Kast open is verk*tte air flow. :( Maar soms kan ''t niet anders. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 25 april 2001 16:21 schreef DaFearLess het volgende:
Weet er ook mischien iemand of het mogelijk is om je fan snelheid te controleren op een linux bak???

DaFearLess
we hebbben nog niet eens het proggie voor windows op weten te duikelen, laat staan voor linux.................. :'(

Verwijderd

Vast wel.. K zou alleen niet weten welk progie.
Tweaky + Linux = ERROR. ;)

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 16:23 schreef neographikal het volgende:
we hebbben nog niet eens het proggie voor windows op weten te duikelen, laat staan voor linux.................. :'(
Wij zoeken progie om fans te kunne "bedienen".
Hij om z''n RPM uit telezen.

• BC3 Victim
ik heb nog niet alle posts gelezen maar ik weet dat het programma Hmonitor Pro je fan speed en cpu temp enz check

laat me weten als het wat is

MVG

DaFearLess

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 16:27 schreef DaFearLess het volgende:
ik heb nog niet alle posts gelezen maar ik weet dat het programma Hmonitor Pro je fan speed en cpu temp enz check
Ja, laat zien. Maar niet aanpassen. :'(

• BC3 Victim
zoals ik al zij
ik heb niet alle post gelezen
mischien wel makkelijk als je antwoord geeft op een topic :)

MVG

DaFearLess

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 16:31 schreef DaFearLess het volgende:
zoals ik al zij
ik heb niet alle post gelezen
mischien wel makkelijk als je antwoord geeft op een topic :)
Denk k ook ja.

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-04 10:58

WiD

Er bestaat zoiets als bp6fsb, daarmee kan je voor een bp6 de snelheid van de fans regelen, afhankelijk van de temperatuur van je cpu. In de laatste versie is echt zowat alles regelbaar. Dit programma is echter alleen voor de bp6, en werkt daar zeer goed.
Er is ook nog een ander programma, speedfan. Dat heb ik echter nog niet getest, maar werkt alleen voor mobo''s met een bepaalde sensorchip.
Je kan eens kijken op www.bp6.com, daar staat ook de sourcecode van bp6fsb. Het moet wel mogelijk zijn om zonder te veel problemen dit programma om te vormen. Speedfan heb ik hier ook, maar ik weet niet of het werkt en ik zou totaal niet meer weten waar ik het ooit vandaan heb gehaald, en ik heb er ook geen sourcecode van. Als je wil, mail ik het wel even door.

Verwijderd

Ja, please stuur maar door. Mail staat in m''n profiel.
Mag dat eigenlijk wel?? :P

Verwijderd

THNX WiD.

Ie doet het jammer genoeg niet op de KT7. :'(

• WiD

WiD

Op woensdag 25 april 2001 17:12 schreef Tweaky het volgende:
THNX WiD.

Ie doet het jammer genoeg niet op de KT7. :'(
In die readme file zit nog een emailadres van de maker. Misschien kan die je verder helpen.

Verwijderd

Meel verstuurd. K heb ff gevraagt, of ie ook versies had voor andere borden.. Als k antwoord krijg, post k het wel hier.

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-04 20:53

cor-gijs

Dig further for bigger hole

weetjewatjedoet?
je gaat naar de elektronicaboer op de hoek en haalt daar een potmeter (variabele weerstand, zo je wilt)
die gooi je ertussen.
draaiknopje op je kast lijmen
en klaar is kees.
werkt handmatig, en je hoeft niet eerst te wachten tot windows is opgestart voordat je de boel bij kan regelen.
en als dat progje crasht tijden het gamen, heb je niet meteen een brandgat in je videokaart
:)

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

Verwijderd

K wil het nu een maal software matig... en dat gaat hopenlijk lukken ook. :)

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 13:21

Mary Wana

keyboard nut

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

Ok, het is dus mogenlijk om software matig je fans van snelheid tergellen. :)
Maar, dan moet je wel een mobo hebben met WINBOND sensor chips en een VIA VT82C686 southbridge.

De KT7 van Abit heeft deze dus iig niet. :(

Weet d''r iemand welke borden dit wel hebben:?

• BC3 Victim
je kan ook zoiets maken als met die LCD displaytjes, als je een progje schrijft die z''n poorten aanstuurd kan je er een digitaal regelbare weerstand tussen zetten.

die weerstandjes zijn regelbaar in 256 stappen (8 bit) dus dat moet wel aan te sturen zijn.

ikzelf ga denk ik eens testen met een ATMEL 8052 (programmerbare micro controller) :) kan ik serieel alles in mijn pc aansturen inclusief uitlezing van fan-speed enzo :9~

Verwijderd

Hmmmm.. Als je dat hebt, zou je dan een schema willen posten??

Solderen, schema''s lezen enz. is het prob niet. Maar een schema maken... dat gaat mij nl niet lukken. :)
Maar met zo''n 8bits weerstand, dat klinkt wel interesant. Maar ipv. serieel, zou je het niet op een ISA of PCI kaart kunnen maken??

• BC3 Victim
nu wordt het interresant... ik weet alleen niet hoe dat zit met isa/pci protocollen en aansturingen, weet iemand waat dat te vinden is?? het is natuurlijk helemaal :9~ als je een pci/isa controller in je mobo schuift vanwaar je alles kan monitoren en instellen via een progje...

begin zowaar enthousiast te worden... *D

Verwijderd

Ik heb al eens ooit het schema gepost van een goede fanspeed controller. Die in principe best digitaal te maken.

Een niet-PnP ISA kaart die dat doet is niet zo moeilijk. Zeer simpel zelfs.
PCI is wel even wat lastiger, en veels te duur.

Serieel of parallel is nog ''t makkelijkste

• BC3 Victim
als iedereen nu even vermeld wat ie graag wil kunnen regelen dan zal ik ff kijken of ik dat in een micro controller gepropt krijg die je gewoon via een simpel progje serieel kan aansturen.
het voordeel is dat dit niet zo duur is, zo''n chippie kost ongeveer een tientje en heeft 16 in/out pootjes waarmee je kan spelen (z''n grote broer heeft er trouwens 32 maar is wel wat duurder).

• BC3 Victim
heeft iemand hier de microniek?
stond laats artikel in over USB protocol en hoe je dat aanstuurd :)

serieel blijft makkelijker maar van usb naar serieel adaptors zijn zo te koop, zou dat ook werken??

Verwijderd

GrimPie:

Je bedoelt de Atmel 89C2051 neem ik aan? Mag ik je de 90Sxxxx serie (Atmel AVR spul)aanraden? Ze zijn makkelijker programmeerbaar, je hebt EEPROM, ze zijn sneller, ze zijn goedkoper, en ze zijn te krijgen van kleine behuizing met maar een paar I/O''s tot grote lappen met veel I/O''s, timers, etc.

En dan je fannetjes met PWM aansturen uiteraard :P

• BC3 Victim
hmm.. klinkt erg leuk...

heb paar maande curses gehad met Atmel 89C2051 dus die kan ik programmeren (heb toaster en testboard). kan je die 90Sxxxx serie ook op dezelfde manier toasten?.

ik moet dan alleen wel een nieuwe toaster hebben denk ik :( en dat kost weer erg veel knaken...

Verwijderd

Haha, die toaster, daar zit ''m nou juist de grap. Ik meen dat je ''m ook via een parallelle programmer kunt programmeren, maar een 25-polige D connector en 4 draadjes vormen een seriele programmer voor op de parallelle poort. Ik heb een seriele, en dara zitten nog wat diodes en condensatoren bij om wat spanningsniveaus aan te passen, maar dat paste ook al in een 9-polige D plug.

''t voordeel: je kunt gewoon je uC-tje op je print bakken, en ''m in-circuit programmeren. En da''s heel wat handiger dan elke keer dat ding verplaatsen van programmer naar bord. Oja, de pinout van de simpele varianten is hetzelfde als van de 89C1051/2051.

Nog meer voordelen: ingebouwde watchdog, ingebouwde oscillator. Het ding kan eventueel zelfs zonder externe componenten draaien. Geen RESET generator, geen kristal, niks. Knap ideaal.

• BC3 Victim
DaBit:
hebbie een schematje voor dat kabeltje en een het assembler programma meschien nog ergens???

dan kan ik beetje gaan spelen :)

pinout en assembler code 90Sxxxx serie kan ik vast wel online vinden...

Verwijderd

/me snapt d''r nix meer van. :?:? ;)

K ben ook ff 1uurtje weg.

Maar, programmeren.. gaat hier wel lukken.. Maar hoe zo''n kaart maken... :?

• BC3 Victim
dat valt wel mee, die dingen vragen alleen +5v en een ground.

die printjes kan ik wel maken (school :) ) als ik eenmaal een schematje heb.

de meeste ps''s hebben 2 seriele poorten dus we kunner er wel 1 misen, toch?

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Misschien kun je ff kijken bij virtual hideout ??? Daar hebben ze een handleiding om een fanbus/rheostat te bouwen. Dan heb je een hardware oplossing en das beter.

Verwijderd

Op donderdag 26 april 2001 14:53 schreef GrimPie het volgende:
dat valt wel mee, die dingen vragen alleen +5v en een ground.

die printjes kan ik wel maken (school :) ) als ik eenmaal een schematje heb.

de meeste ps''s hebben 2 seriele poorten dus we kunner er wel 1 misen, toch?
Mooi, 5+ en GND zitten op m''n voeding. :9

Serieel houd k liever vrij. Schilt toch weer een IRQ. :) Oplossing: of ISA, of USB >:) Zal alle 2 wel niet kunne..
Serieel is als k het dus zo lees het makkelijkst:?

Printjes, die kan k ook wel op school maken.

Dan nu nog een schema. :)

nu al 3* #55 :( + 1* kan server niet vinden. :( (still counting. :))

• BC3 Victim
hehe, wrom doe je het niet gewoon met hardware? doe ik ook

Verwijderd

Op donderdag 26 april 2001 15:06 schreef GrimPie het volgende:
heeft iemand hier de microniek?
stond laats artikel in over USB protocol en hoe je dat aanstuurd :)

serieel blijft makkelijker maar van usb naar serieel adaptors zijn zo te koop, zou dat ook werken??
K vind van serieel het nadeel dat k dan weer iets heb wat buiten m''n kast komt. Als het op bijv. een ISA kaart zit, kan k mooi heel m''n bedrading binnen m''n kast houden. :)

• BC3 Victim
dat klopt maar ik heb een aansluiting voor 2 extra usb controllers op m''n mobo zitten :).

overigens zijn de protocollen voor isa en pci vreselijk ingewikkeld (heb net ff zitten kijken maar ben tel beetje kwijt) dus alleen een die-hard electronicus zal hier iets mee kunnen;(.
de oplossing van DaBit met de atmel AVR 9blabla chip is erg netjes en nogwel in te bouwen in je case.

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Yep: http://www.netroedge.com/~lm78/

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 11:22 schreef Da Joker het volgende:
Misschien kun je ff kijken bij virtual hideout ??? Daar hebben ze een handleiding om een fanbus/rheostat te bouwen. Dan heb je een hardware oplossing en das beter.
Idd. Daar doen ze het met potmeters. Maar het idee is nou een maal om het software matig te doen. :)

K begrijp dus dat ISA en PCI vrij wel onmogelijk zijn:?
Die 2extra USB dingen, heb k ook op m''n Abit KT7. Dus gaat het toch usb worden:?

• BC3 Victim
ik heb nog geen ervaring met usb maar volgens mij verschild het niet zoveel van serieel :) alleen dan nog de rest (heb over 2 weekies examens en m''n pc is gefragmenteerd.:( tip: ga niet case-modden als je weinig tijd hebt |:( )

ik denk dat ik wel eerst ff met serieel aan de gang moet want dat kan ik zo doen, met usb moet je microcontrollers hebben die dat weer ondersteunen.

ik zou ook een usb signaal (serieele data) in een serieel-to-parallel converter kunnen proppen en heet ontstane paralelle signaal verwerken...

(volgend jaar nog een keer examens :+)

Verwijderd

Tools/kabels Atmel:
Zoek eens PonyProg op, op het internet. Daar staat alles bij wat je nodig hebt.

assembler/simulator/linker/voorbeeldcode/kantenklare modules/datasheets -> www.atmel.com

ISA gebruiken is supersimpel, PCI is niet simpel. USB ook niet, vooral de software niet. Wil je USB gebruiken, dan zou ik eens kijken naar de microcontrollers van Cypress.

Verwijderd

Dus ISA moet te doen zijn?? K zit hier eens te kijken naar m''n usb poort, lijkt me toch dat die heel wat minder pinnetjes heeft dat m''n serieel. :) Werkt USB dan met verschillende voltage niveau''s of zo??

• WiD

WiD

Ik zou in jullie plaats toch eens eerst naar de code van bp6fsb kijken. Die is beschikbaar, niet groot (15kb c-code) en overzichtelijk geschreven. ''k Heb alleen geen tijd om er zelf even naar te kijken. Desnoods laat je er een pakket als Together (mega-overkill, maar soit) op los, en heb je zelfs de hele structuur van het programma. Als het bp6fsb goed geschreven is (weet ik niet), zijn de nodige aanpassingen niet zo groot. ''k Denk dat dit voor een aantal mensen die hier komen niet zo''n groot probleem mag vormen.

• BC3 Victim
Op vrijdag 27 april 2001 12:20 schreef Tweaky het volgende:
Dus ISA moet te doen zijn?? K zit hier eens te kijken naar m''n usb poort, lijkt me toch dat die heel wat minder pinnetjes heeft dat m''n serieel. :) Werkt USB dan met verschillende voltage niveau''s of zo??
je seriele comunicatie gebeurd ook maar met 3 pootjes hoor (rx, tx en ground), vor mij is het ook nog steeds een vraag waar de rest voor is.

hoe usb precies werkt weet ik ook niet (maakt het wel spannend :9 )

heb net nog topic geopend en daar kwamen wel wat handige dingen uit naar voren:
[topic=169209]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:38
Ik denk dat de beste oplassing niet USB, ISA, PCI is oid, maar de SMBus.

Mijn Abit KT7A heeft twee SMBus aansluitingen op het moederbord zitten. Dat is een serieele aansluiting met 4 pinnetjes. Hoe het werkt, en hoe je het kan benaderen in software weet ik niet. Maar ik gok dat het een mooie oplossing kan zijn :).

• BC3 Victim
Op vrijdag 27 april 2001 13:01 schreef hielko het volgende:

Mijn Abit KT7A heeft twee SMBus aansluitingen op het moederbord zitten. Dat is een serieele aansluiting met 4 pinnetjes. Hoe het werkt, en hoe je het kan benaderen in software weet ik niet. Maar ik gok dat het een mooie oplossing kan zijn :).
volgens mij zijn dat de extra 2 USB poorten hoor, verder zitten er alleen nog LAN-wake en modem-wake connectors op mijn KT7A

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 13:01 schreef hielko het volgende:

Dat denk k niet. K denk dat dit nog al een redelijk ingewikkelde bus structuur is. Het zijn 4pinnetjes, maar je kan d''r wel meerdere chips op aan sturen. (staan in de hand leiding van m''n KT7)
K ga nu ff dat topic lezen over zelf kaarten maken. :)

edit: Nee, de 2 extra USB poorten zitten naarst je batterij. De SMbus zit naast de southbridge.

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Op woensdag 25 april 2001 16:40 schreef WiD het volgende:
Speedfan heb ik hier ook, maar ik weet niet of het werkt en ik zou totaal niet meer weten waar ik het ooit vandaan heb gehaald, en ik heb er ook geen sourcecode van. Als je wil, mail ik het wel even door.
Site: SpeedFan
Ondersteunde MB alle(?) met: WINBOND W83782D (BP6), WINBOND W83627HF
(Bp6FSB is beter kwa trapsgewijze opbouw, maar snapt afloggen niet, dus beetje link als je multiple users hebt...)

De maker wil wel meer MB toevoegen, maar moet dan de DataSheets hebben.

Verwijderd

Bij Conrad:

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/536/G1/536172G1.JPG

Bestnr. 536172-89
Hfl. 57,95

K heb dit ook in je andere topic gezet. :)

Verwijderd

USB: ''k heb nog wel een klapper liggen met daarin zo''n 800 pagina''s documentatie. Da''s de USB spec en de datasheet van de TH6502 lowspeed USB interface. Niet echt triviaal dus, dat USB.

SMBus is volgens mij een I2C of SPI achtige interface, dus niet zo heel moeilijk. Maar is die op alle MB-en beschikbaar?

• BC3 Victim
dat USB id is dus ook beetje lastig...
die SMBus is ook een optie.
ik heb alleen de ballen verstand van programmeren in C++ dus meschien dat een van jullie hier iets mee kan:

http://people.freebsd.org/~nsouch/iicbus.html

volgens mij is het inderdaat een soort seriele bus maar hoe je hem aanstuurd???

verder... of alle mobo''s SMBussen hebben las net het volgend:

-
Since the 430TX (also named PIIX4), Intel chipsets have onboard SMBus controller.
_

edit:

dit is wel wat we zoeken!!!!!:)
-
Ideal for portable equipment, the SMBus also allows the simple connection of a large array of other devices, like EEPROMs, temperature sensors, digital potentiometers, etc. Because the SMBus is based on I2C architecture, it provides multiple master support, allowing bi-directional communication between these devices
-

Verwijderd

Nou, als iemand dan weet hoe-ie data op de SMbus zet, en welke adresjes we in mogen pikken, dan is ''t niets moeilijker dan een controller via RS232.

Ik heb nog wel een I2C routine liggen voor de Atmel 90Sxxxx.

• Hielko
SMBus lijkt dus aardig geschikt te zijn :). Op deze manier heb je ook geen last van het feit dat de meeste mensen geen vrije ISA sloten meer hebben op een moederbord.

Ik was zonet ook ff aan het zoeken op google, en het lijkt erop dat een smbus controlled fan niet echt nieuwe niet is. Check dit.

• Hielko
DaBit: Misschien dat je hier wat aan hebt:
The SMBus IO ports base register is located in PCI Configuration space on
the PIIX4. So you will need to use whatever method of PCI Config space
reads suits your environment (bios calls for DOS apps), find the PIIX4''s
device ID code [ah, on the intel AL440LX, its always bus 0, device 7]....
The SMB base address is stored at PIIX4 function 3, offset 0x90. Then use
ReadConfigDword(busdevfunc, 0x90) to get the base IO address for the SM Bus
controller. The SMB Controller itself is all 8 bit io ports, so access it
with IN and OUT instructions (or inp(), outp() in C).

Looks like you write a SM address to IO port base+4, then issue a command on
port base+2, then wait for status on port base+1, and read the data from
base+5 and +6 ... etc (or data at base+7 for the block IO commands).
Sheesh, looks complex. There also appear to be commands that can be issued
to other SMB devices.

See the PIIX4 Data Sheet (Intel document 290562-01), section 7.1.27 thru
7.1.32 for the config space registers, and section 7.3 for the IO registers.

Now, near as I can tell, the actual address space of devices on the SMbus is
purely up to the specific motherboard, and does not appear to be documented
in the end user documentation for anything I''ve seen. Oh, searching
http://developer.intel.com for any references to ''SMBus'' turns up
ftp://download.intel.com/ial/wfm/smi2c_10.pdf which is the SMB
Specification. This lists some fixed addresses on page 5 (Table 3) for
things like DIMMs, etc.. It also appears this stuff is part of ACPI, so you
might dig up THOSE specifications and follow thru.

• BC3 Victim
hier dus de oplossing...

http://www.linear-tech.com/ezone/smbfan.html

nu de software nog...

Verwijderd

Nou, mooi, dat LT dingetje is dus precies wat je wilt.

De SMBus aansturen is dus ook niet echt moeilijk blijkbaar. Je moet voor *elk* PCI device de configuratie uit de configuration space lezen. Alle OSen hebben daar al standaard functies voor. Onder Linux en DOS kom ik er nog wel uit hoe dat moet (onder DOS kan ik het al. Heb n.l. thuis de AMCC PCI MatchMaker development kit), maar ik kan/wil echt geen win$ucks device driver schrijven die dit doet.

Blijft nog het probleem van verschillende manieren van SMbus aansturen op verschillende chipsets, en de beschikbaarheid van een SMbus aansluiting op je mobo.

Verwijderd

Topicstarter
iedereen is toch enthousiast....k zag in 1 klap me topic bovenaan staan. Het lijkt me idd mooi om het via de smbus te doen maar k ben geen electricien :'')

misschien dat het met iedereen zn hulp iedereen gaat lukken :)

• Hielko
Misschien dat er in het programmeerforum iemand rond loopt die precies kan vertellen hoe je data richting de smbus kan sturen.

• Mister_X
ik heb nu net mijn schakelaar af die alle fans (2x8cm voor cpu 1kleine voor vidkaart) met 1 switch van 12volt naar 5v gaat, scheelt hoop geluid voor snachts,

Verwijderd

WOW. k ben ff midagje beta testen op Topix. Loop k meteen weer achter. :)

Als iemand mij de specs kan geven van het resultaat, maak ik wel progie voor windhoos.

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 13:21

Mary Wana

keyboard nut

moet het perse software matig ? kan toch ook een bay bus bouwen die traploos regelt tussen de 0-12v

of 5-12v aangezien meeste fans pas op 7 draaien

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

Moeten? Nee. Het gaat gewoon om het kunne. :)

• BC3 Victim
houd je ook nog rekening met software fouten?

bijvoorbeeld als er zoveel seconden geen contact tussen programma en hardware is geweest, dat dan de fanbus een constante van 7V geeft of zo?

je zal het aan hebben staan en je pc hangt...
bloep, fans uit...

• Priyantha Bleeker
  • Laatst online: 13-05 12:04

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Wat is een SMBus ???
Of/En waar vind ik die op mijn mobo(zie sig voor specs) ?

edit:
oeps een beetje oud topic omhoog getrapt;)

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
fanspeed en ook speedfan kun je met google wel even checken, dit zijn wat duitse progjes die het moeten doen (maar niet op mijn moederbord helaas)
Pagina: 1