Intentionally left blank.
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
bij zulke projecten koop ik altijd de hardware het laatst...
Daarnaast ben ik erg blij met een goede shop waar je goede oc spullen kunt kopen.
Als je voor je cpu een waterblok nodig hebt kun je ook volstaan met alleen de Danger-Den. Je hebt dan wel een clip nodig en heb ik helaas een ongelukkige ervaring met deze hold-down clip. Ik weet wel dat Oc-shop binnekort ook Socket-A clamp heeft.
Zie http://www.dangerden.com/images/amd_hold_down/amdhold_down_thumb.gif
Als je moederbord de bewuste 4 gaten rond de socket heeft dan kan ik je die clamp zeker aanraden!
Oh en nog een tip. Als je slang gebruikt gebruik dan GEEN al te stugge slang. Je moet dan veel kracht gebruiken om je waterblock op zijn plek te houden.
Dit werd mijn socket-clipje en mijn TB-1200/266 (AXIA core beginnend met een letter op de 3e regel) te veel....
Ik kan ook wel alles los kopen, maar dan ben ik net iets duurder uit...
De clip van de Aquacool is overigens ook goed. het is de truc om de jacket in het midden aan te duwen, omdat je anders een groot risico loopt de boel scheef te monteren.
Persoonlijk heb ik overigens geen enkel probleem met de Dangerden clips. Je moet inderdaad erop letten dat je slangen niet aan de socket hangen, maar dat geldt voor iedere waterkoeling combo.
Over een maand of zo wil ik het uitgebreid gaan testen. heb nu nog even geen tijd.
Dus, AquaCool is beter... En daar zit inprincipe alles bij, ook het pompje zag ik?
En, hoe bedoel je met het hangen van de slangen precies?
De tweede koeler kan je op je videokaart zetten, of op je chipset. Je bioschip hoeft niet gekoeld te worden, die wordt als het goed is maar 1 keer uitgelezen, en daar krijgt hij het niet warm van.
Chipsets en videokaarten willen echter nog wel eens warm worden (ik heb zelf mijn duim verbrand aan een BX chip, mooie blaar geworden)
Wat is er trouwens mis met het uiterlijk van de koeler? Is gewoon een vierkant blok, met een gangenstelsel erin. Net zoals andere koelers.
Ik heb dus een p3 700E en een ASUS Cusl2-C. Heeft waterkoeling bij mij echt nut of is een goede Alpha meer dan genoeg? En is het een beetje eenvoudig te installeren of ben ik er wel een paar dagen zoet mee
Alleen, moet er nog speciale dingen bijgekocht worden? Zoals extra slang etc.?
tuurlijk, maar deze gewoon bij een aqarai winkel halen. Veel keus en goede voorlichting. Ik heb daar mijn vtech 800sp pomp weg voor 22 piek (ipv 55 bij nedcool).Op dinsdag 24 april 2001 22:58 schreef Bitfreak het volgende:
OK, ik koop die van OC-Shop dan maar
Alleen, moet er nog speciale dingen bijgekocht worden? Zoals extra slang etc.?
Anders gewoon naar de gamma-> de echte tweaker ken niet zonder de gamma
if broken it is, fix it you should
Reservoir: Kijk eens de keukenkastjes van moeders na. Staat altijd wel wat. Montage kan in een half uurtje, een uur als je het op je gemak doet, en tussendoor nog drie koffie drinkt. Dat zou het probleem ook niet moeten zijn.
En, een Radiator, die DUAL FAN is goed?
(Senfu)
De aansluitingen zijn geen 10mm, of een andere nuttige maat, maar zijn slechts 4mm. Dit is met enig soldeer en zaagwerk aan te passen, maar het is enigzins een rotklus.
Ik heb het met 4 radiators gedaan. Bij de eerste ding het bijna fout... Daarna kreeg ik er handigheid in.
Heb o.a de dual Senfu van dirkster onder handen genomen.
De Dangerden rads hebben wel de goede aansluiting.
waarom ziet die er brak uit dan? ik vind um wel cool
en daar zit nog een chipsetcooler bij ook nog
wat is btw dat ronde ding boven op dat plaatje?
Audi A8 W12 6.0
Dus die Senfu Radiator is niet goed? Moet je veel aan modden?!
Daar heb ik namelijk geen zin in, moet meteen werken, slang erop en klaar.
te kleine aansluiting ...
dus ie moet je modden ...
Dat betekend ...boren, dremelen, zagen en veel rotzooi ...
Je moet het er voor over hebben ...
Dusse ...meteen beginnen betekend een andere radiator uitzoeken ...
geen twieker?Op woensdag 25 april 2001 12:30 schreef Bitfreak het volgende:
delyver, ja dat vroeg ik me ook af...
Dus die Senfu Radiator is niet goed? Moet je veel aan modden?!
Daar heb ik namelijk geen zin in, moet meteen werken, slang erop en klaar.
Audi A8 W12 6.0
Ronde ding is geloof ik een potje koelprut.
senfu zal je idd moeten boren (dremel niet nodig, enkel een boormachine met diverse boortjes, een paar stukjes koperbuis, een beetje soldeer en een gasbrander, en een popnageltang met popnagels. Is goed te doen, als je de gereedschappen al hebt.
Popnageltang is optioneel, maar wel handig. Daarmee kan je de zijkanten weer terugzetten, als je ze erafgehaald hebt. Dat is handiger met solderen.
Verwijderd
ik bedoel is dat setje helemaal compleet, nix meer bij hoeven te kopen?
De prijs kan me niks schelen het moet gewoon GOED en zonder te boren (ppffff een beetje in mijn ANUS....uuuuuuu..ASUS boren)
je boort niet in die asus ...
maar in die senfu radiator ...
poeh hee....
wel leesuh hoor
wie boord er nu in zijn asus?Op woensdag 25 april 2001 13:39 schreef Cybertroy het volgende:
Dat is mooi allemaal..... maar je denkt toch zeker niet dat ik in mijn nieuwe ASUS mobo ga boren, ik wil gewoon een compleet pakket kopen zonder gedonder. Vast maken en draaien met die handel. Maar dat is het probleem ook niet, het probleem is dat niemand een pakket kan leveren!!! er is dus niks meet op voorraad.
De prijs kan me niks schelen het moet gewoon GOED en zonder te boren (ppffff een beetje in mijn ANUS....uuuuuuu..ASUS boren)
Audi A8 W12 6.0
Lezen is een vak......Op woensdag 25 april 2001 09:57 schreef Herman het volgende:
Bij het setje van Aquacool zitten de slangen al in, als ik mij goed herinner. Tenzij je een radiator wilt, hief je dan alleen maar voor een reservoir en water te zorgen.
Reservoir: Kijk eens de keukenkastjes van moeders na. Staat altijd wel wat. Montage kan in een half uurtje, een uur als je het op je gemak doet, en tussendoor nog drie koffie drinkt. Dat zou het probleem ook niet moeten zijn.
Waar voor? Ik vroeg juist watOp woensdag 25 april 2001 14:34 schreef icje het volgende:
ruubruub, thnx
peltier-elementen maken het geheel effectiever , maar ook iets linker ...
dus dat is een beslissing apart ...
Die Radiator van OC-Shop is best duur, en zitten geen fans bij.
En ik wil graag die radiator makkelijk inbouwen, zie LAN-Case
Verwijderd
Heb ik ook gedaan. Werkt goed.Op dinsdag 24 april 2001 22:41 schreef idX het volgende:
Bij mij brak het lipje van mijn socket af :((waar je de clip achter haakt). Ik heb zelf van een stukje plexi zo''n clamp gemaakt. Erg simple en werkt perfect:)
Greetz
En is zo''n ding een beetje stil?
Als ik waterkoeling zou nemen is dat namelijk deels om van het case-fan lawaai af te zijn.
Radiator scheelt behoorlijk in temperatuur, maar daarbij moet ik zeggen, dat als je geen fan gebruikt, het erg afhankelijk is van de radiator of je er wat aan hebt. Opel radiaotr (koper) zonder fan is waardeloos. Met fan perfect.
Veel airflow heb je niet nodig om een radiator goed te laten werken. Je kan dan ok makkelijk af met een 12cm fan, welke je op 7 volt laat draaien. Eventueel vankarton oid een airduct bouwen, zodat je gehele oppervlakte nut heeft.
Sorry, maar ik ben een echte newbee. Ik neem aan dat die radiator tussen het reservoir en het koelblok komt? Dan hoeft ie toch niet in de kast? En een 12 volt @ 7 volt 120mm fan is toch wel stil, daar hoef je toch geen moeite voor te doen?Op woensdag 25 april 2001 15:54 schreef Herman het volgende:
Makkelijk inbouwen geldt voor slechts weinig radiators, maar de Dangerden is er wel 1 van. zijn ze bij OC-Shop niet op voorraad?
Voor veel radiators zal je flink moeten verbouwen, zeker als je het stil wilt hebben, en binnen je kast.
En die slangen, moeten die aan de zijkant de kast en in er weer uit, wat voor trucjes zijn daarvoor?
Thanks!
Maar, die radiator van Senfu heeft dus te kleine buizen? Maar waarom maken ze ze dan met te kleine buizen
Bij het aquacool setje zit GEEN radiator. En ook GEEN reservoir.
Je kan waterkoeling draaien zonder radiator. zeker als je een beetje groot reservoir hebt is dat best aardig te doen. Mijn cellies lopen 366@550 met enkel waterkoeling, zonder reservoir, en ze worden dan ongeveer 35 a 40 graden. met radiator en een fan op de helft van de radiator, worden de procs 27 graden, terwijl ze dan op 605 lopen, met 2,2 volt. Een radiator is dus wel aan te raden, als je extreme dingen wilt.
Wil je echter gewoon net zo goed koelen als de beste luchtkoeler die je kan vinden, maar dan zonder geluid, kan je met waterkoelig zonder radiator af.
Een peltier is niet nodig bij waterkoeling. Het kan echter wel, en het kan makkelijker doordat je meer koelcapaciteit hebt. Je kan dus makkelijker lage temps halen, en ook makkelijker condensatie, door de lage temps.
Deze condensatie heeft verder niets met het water in het systeem te maken, dit is een nagenoeg gesloten systeem, of zelfs geheel gesloten systeem, als je een deksel op je reservoir hebt.
Hmm... Heb niet echt zoveel zin om aan m''n radiator te knutselen, en die radiator van OC-Shop is super duur, en ze hebben geen 120mm fans in voorraad.
Op woensdag 25 april 2001 13:43 schreef Talon het volgende:
JO JO.......Was even te snel met lezen!! Hahahahahahaha......ja de middag pauze is ook zo kort...Sorry!!oplettuh ....
je boort niet in die asus ...
maar in die senfu radiator ...
poeh hee....
wel leesuh hoor
En kan ik echt zonder radiator of is het toch wel beter van wel?
Ennuh, die van OC-Shop is
Hmmm... Maar, hoe groot is de slang van het AquaCool setje dan? En, komt er dan niet veel druk op te staan, aangezien ie maar 3mm toelaat, en er meer doorheen wilt pompen?Op woensdag 25 april 2001 17:15 schreef DaBit het volgende:
Omdat al dat Senfu spul met 4mm slang werkt.
Ag, dat is ook zat, 4mm.
Een Dangerden-radiator is iets kleiner dan een Senfu 1 fan radiator, de Senfu dual fan radiator is gewoon groot. Voor vrijwel elke radiator zal je je kast moeten aanpassen, wil je hem erin krijgen.
Je kan de Senfu omsolderen. Ik wil eventueel ook wel je radiator omsolderen, maar dat doe ik dan wel thuis (daar heb ik de spullen) en het liefst na 10 mei. Dirkster is toendertijd met zijn scooter van Hilversum naar Gouda gereden. Onder het mom van "ik moest hem toch nog inrijden..... "
Beetje absurpt... En ik denk dat ie niet veel beter is dan de Danger Den of Senfu.
Na wat optelwerk kom ik tot de conclusie dat het inclusief het blokje voor de grafische kaart het setje erg voordeling is. Maar is er capaciteit om er zelf rommel aan te breien ?
One of the animals has left its cage today.
Bij mij is het juist de bedoeling de hele boel in mijn kast te bouwen, niks geen uitwendige ruimteslorpers.Op woensdag 25 april 2001 16:01 schreef Artcore_Trooper het volgende:
[..]
Sorry, maar ik ben een echte newbee. Ik neem aan dat die radiator tussen het reservoir en het koelblok komt? Dan hoeft ie toch niet in de kast? En een 12 volt @ 7 volt 120mm fan is toch wel stil, daar hoef je toch geen moeite voor te doen?
En die slangen, moeten die aan de zijkant de kast en in er weer uit, wat voor trucjes zijn daarvoor?
Thanks!
Net die cube besteld van Dangerden samen met maze2-1, mij benieuwen hoe lang het gaat duren voor dat hier in "the Netherlands" is
Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.
Mijn waterblokkieOp dinsdag 24 april 2001 19:14 schreef stanley het volgende:
Kom op Tweakers !
Zelf maken die hap !!!!
LezenOp woensdag 25 april 2001 13:46 schreef ruubruub het volgende:
Moet je dan nog meer kopen bij die Aquacool set? Ik d8 dat die helemaal compleet was
Bij de Aquacool hoef je alleen maar een reservoir te ronselen, of als je wilt een radiator dus ook extra slangen.
ID:
Ik weet niet of het heel stom is, maar zou het lukken, om gewoon en headsink te pakken, hier een water in en uit in maken, en de zij, en bovenkanten dicht maken? Die hebben wel een goede verdeling, zijn om maat etc.
Alvast bedankt, mvg FFF
Het is maar wat je helemaal compleet noemt, ik heb het setje gehad, er zit schat ik zat slang bij. Alleen slechts 2 slangenklemmen. Wel errug veel clips.Op donderdag 03 mei 2001 00:42 schreef zork het volgende:
[..]
Lezen
Bij de Aquacool hoef je alleen maar een reservoir te ronselen, of als je wilt een radiator dus ook extra slangen.
DIt weekend maar eens lekker gaan hobieen, een mooie grote radiateur heb ik gisteren gescoord
Verwijderd
maar de aansluitingen op dat ding waren ietjes te groot voor de 3/8 inch die ik had liggen, dus even bij de praxis 1meter 1inch slang
werkt goed, hij haalt er 5liter in een halve minute door. duuurt zo een uurtje om water van 50graden terug tebrengen naar kamertemp, muah zegt niet veel, eerst nog goed testen als het systeem compleet is.
Morgen ff een Eheim pompje bij de aquaria zaak halen voor de 2de loop naar de cpu.
Ik wacht nu nog op me Swiftech MCW-462 en dan kan het echte feest beginnen.
Hij wil niet altijd rond pompen, ik heb em wel ff getest op mijn GF2, er zat op 240 Mhz nog af en toe een klein foutje in het beeld met 3dmark 2001. Normaal had ie gewoon gestopt met werken, of veel grotere fouten bij 225 (stabiel = 220).
OC-shop net ff gemeeld ik ben benieuwd hoe snel ik een andere heb.
stond niet helemaal lekker in die handleiding.
mijn reservoir
http://home.wanadoo.nl/dadarklemming/files/watercool%2007.jpg[/img]
http://home.wanadoo.nl/dadarklemming/files/watercool%2010.jpg[/img]
maar hoe hebben jullie dan die kleinere cooler op je GPU gekregen. Bij mun asus 7700 zitten gewoon niet de gaatjes op de goede plek
/edit waarom doen die plaatjes het nou weer niet?
Ik heb die vreemde clip met die getande klemmen los gebruikt. Gewoon die korte boutjes door mijn Asus 7700Op vrijdag 04 mei 2001 00:06 schreef gnimmeL_kraD het volgende:
maar hoe hebben jullie dan die kleinere cooler op je GPU gekregen. Bij mun asus 7700 zitten gewoon niet de gaatjes op de goede plek
voor zover ik begrijp heb je aan die schroeven dus die gekartelde klip gamaakt ofzo... vaag... of misschien weet iedereen wat je bedoelt en begrijp ik het alleen niet (MAVO he
Verwijderd
Of de pomp viel uit:)
hehe ja waterkoeling is wel gaaf maar..een gefryde processor, memory & moederbord....geef mij maar goede airflow.
Met een beetje mazzel zet ik het spulletje morgen in elkaar (definitief dan), zal ik een paar pics online zetten. De OC-shop zou een ander pompje opsturen dus...Op vrijdag 04 mei 2001 08:30 schreef gnimmeL_kraD het volgende:
heb je er misschien ook pics van, want ik snap je methode neit helemaal.
voor zover ik begrijp heb je aan die schroeven dus die gekartelde klip gamaakt ofzo... vaag... of misschien weet iedereen wat je bedoelt en begrijp ik het alleen niet (MAVO he)
BTW, ik hou ook altijd vol tegen mijn zusje dat iemand die VWO heeft gedaan gewoon een jaar langer voor de stof nodig heeft dan een HAVOer. Dus MAVO....