Toon posts:

[BC3] hoe een 24.6v peltier handig te gebruiken??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
veel van de peltiers die ik gezien heb van boven de 100Watt werken op een maximaal voltage boven de 20v. Een goed voorbeeld daarvan zijn de "drift" modellen die bij veel overklok-winkel te koop zijn. Nu zit ik zelf hard te denken aan een waterkoeling+peltier setup. En aangezien ik gezegent ben met een t-bird zal het een behoorlijk heftige peltier moeten zijn( zeker als later de 1500~1600 mhz moet kunnen worden gehaalt met een nieuwe proc )

goed het probleem is dus dat ik net zoals iedereen alleen de beschikking heb over 12v aansluitingen in mijn kast. Ik ben al vanplan om er nog een voeding naast te zetten voor alle koeling. Is het misschien mogelijk om twee voedingen in serie te zetten om 24v te gaan leveren ( crazy I know, but hack how knows )

Of zal ik het mezelf maar makelijk maken en er een op te zoeken die in de buurt van de 12~16v opereert, of misschien 2 peltiers van 80W ( die zijn er wel in 15v uitvoering )

p.s. ik weet dat die 15~16 volt peltier meestal een maximum effectiviteit rond de 12v, maar daar ook maar 3/4 van het vermogen zijn ( in ons geval hier maar 60 Watt )

Verwijderd

Je kunt 2 voedingen aan elkaar koppelen, moet je deze link maar even lezen. Daarmee kunt je 24V krijgen.

http://www.procooling.com/articles/html/on_da_edge_of_psu_technology.shtml

Anders kun je een regelbare voeding kopen maar die zijn niet goedkoop. Misschien als je technish bent kun je er zelf een maken. Moet je even op DaBit wachten die kan je er meer over vertellen of anders Herman... :P

Greetz

Verwijderd

elk atx voeding heeft ook een -5 en -12 volt
verschil spanning dus 17 en 24 volt.

is dit wat je zoekt ???
weet alleen niet hoeveel stroom dat het kan leveren, maar met losse voeding voor koeling moet het denk ik lukken.

je zal alleen even een schema op moeten zoeken welke spanningen er precies opstaan.

suc-6
ps Multimeter ???

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
De -5V en -12V kunnen ABSOLUUT NIET genoeg vermoegen leveren voor een peltier.

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 07:40 schreef hielko het volgende:
De -5V en -12V kunnen ABSOLUUT NIET genoeg vermoegen leveren voor een peltier.
verklaar u nader, tot hoeveel kan wel en over wat voor''n voeding heb je hat nu, gewoon 250/300W of kan het ook niet met een enermax 550W?

Verwijderd

UTFS!!!

dan had je dit gevonden...
[topic=166096]

wat uiteindelijk weer naar procooling leidt ja..

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 08:29 schreef Hiro Shima het volgende:
verklaar u nader, tot hoeveel kan wel
en over wat voor''n voeding heb je het nu, gewoon 250/300W of kan het ook niet met een enermax 550W?
zelfs een enermax 550W zal maar max. 2A op de -12V rail geven...
1A is gebruikelijk.

dus een maximaal spanningsverschil van 24V is wel mogelijk, alleen op 2A!!!!!!!

capiche?

Verwijderd

- 2 AT voedingen in serie zetten
- Een 24V @ 12A voeding ergens vandaan toveren
- Een ringkern trafo + brugcel + condensatoren gebruiken. Zie ''samen peltiers inkopen'' topic van freakyfrank voor meer info.
Pagina: 1