[BC3] Extra fans op een orb clone?

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-05 19:47
Ik heb momenteel het volgende systeem:
Duron 800 @ 7 x 133 @ 1.85V (hij wil niet hoger tot nu toe...) (op 1.825V draaid hij ook nog stabiel, maar ik had iets vernomen dat je hem zo kon inbranden :? )
DFI AK75-EC (GOED DFI mobo met KT133a chipset)
384mb pc133 @ cas2 RAM
:rIceberg IB60 cooler

Dit draaide allemaal stabiel en goed tot ik mijn kast dichtdeed...
voordien werd hij stressed nooit warmer dan 59 graden, met kast dicht wordt hij nu tot boven de 66 graden (wat ik toch wat warm vind)

ook heb ik iets heel raar meegemaakt: op een gegeven moment, toen ik opstart tegen 933mhz gaf motherboard monitor 950mhz aan (op dit moment haalde hij ook voor eerst meer dan 65 graden)

nu kan ik nog wel aan wat casefans geraken maar mijn vraag is dan:

Is het verstandig een casefan bij op de cpu te richten of verstoord dit mijn orbcooler toch alleen maar...? (moet ik dan mischien de ventilator van mijn cpu uitzetten?)
en moet ik hem er schuin oprichten?

later bijgekomen:

Ik heb er nog eens over zitten nadenk en dacht om het volgende te maken:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/testie/test.jpg

ik wou de casefan via de gaten in mijn mobo boven de iceberg ib60 cooler te bevestigen
en vervolgens een luchtdicht kapje tot aan de iceberg maken

zou dit veel uitmaken?
moet ik dan die iceberg uitzetten?
heeft er iemand typs om het kapje te maken? (welk materiaal?,...?)

ps: eindelijk heb ik het plaatje aan het werken gekregen

ondertussen zijn mijn plannen al wel drastisch gewijzigd

zo wordt de kut ijsberg vervangen door een coolermaster DP5-6H51 en ga ik hem misschien ook naar buiten laten blazen ipv naar binnen

voor de laatste vraagjes van mij hierover blader dan ff door naar het einde van de reply''s, daar staan nog wat actuele vragen...

Verwijderd

het lijkt me het verstandigd dat je gewoon zorgt voor goed wat airflow in je kast. voorin fans die lucht aanzuigen, en achterin die het er uit zuigen...zo kan de warme lucht weg, en blijft alles koeler.

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/http_nl/kast.jpg

http://www.geocities.com/http_nl/kast.jpg

Zo ziet mijn kast er nu uit alleen no 6 ga ik nog plaatsen ik denk dat ie dan de warme lucht snel en goed afkan voeren en dat de tempratuur dan goed weg kan omdat mijn videokaart de lucht stroom blokkeerd van mijn cpu.

Alleen ik moet er nog een gat in boren :'(

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 17:48

Snijkoek

Metal up your ass

Ehm... Hij doet het nog steeds niet

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zie geen foto
Of ligt dat aan mij?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Op maandag 23 april 2001 22:09 schreef thedolf het volgende:
Ik zie geen foto
Of ligt dat aan mij?
neuj

• Mastakilla
Op maandag 23 april 2001 21:49 schreef Juggernaut het volgende:
het lijkt me het verstandigd dat je gewoon zorgt voor goed wat airflow in je kast. voorin fans die lucht aanzuigen, en achterin die het er uit zuigen...zo kan de warme lucht weg, en blijft alles koeler.
airflow zal geen probleem worden (de kast is nog 23 graden en als ik ventalators krijg zijn het er toch meteen voldoende,
maar ik wil weten of het goed is om die op die iceberg cooler te richten...

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Het lijkt mij van wel he.
Maar tweaken is niet een kwestie van denken, maar van doen. Probeer het dus gewoon.

Geen inspiratie

• Mastakilla
en er is hier natuurlijk niemand die ooit een gratis webserver gebruikt om zijn plaatjes op te zetten

iedereen betaald daar natuurlijk voor...

jaja

of hosten jullie ze soms zelf?!

• Mastakilla
Ik heb ff mijn oorspronkelijk vraag wat geupdate, maar de essentiele tekening wil nog niet werken... :(

als iemand mij daar ff mee kan helpen, kunnen jullie zien wat ik bedoel

Verwijderd

Kijk ff in de FAQ. (trouwens gratis providers laten meestal niet/slecht linken)

Ik heb een Spire Orb. (gekocht tot 1.3Ghz maar hij kan volgens hun site maar tot 1Ghz)
daar heb ik gewoon de oude ventilator af geschroefd en een 80mm er op gemaakt. Iets meer lawaai maar werkt perfect. (+/- 8 graden cooler)

Fan''s kunnen er volgens mij slecht tegen om aangeblazen te worden dus ik zou je oude eraf halen!

• Mastakilla
Op dinsdag 24 april 2001 15:38 schreef Xtreem_Machine het volgende:
Kijk ff in de FAQ. (trouwens gratis providers laten meestal niet/slecht linken)

Ik heb een Spire Orb. (gekocht tot 1.3Ghz maar hij kan volgens hun site maar tot 1Ghz)
daar heb ik gewoon de oude ventilator af geschroefd en een 80mm er op gemaakt. Iets meer lawaai maar werkt perfect. (+/- 8 graden cooler)

Fan''s kunnen er volgens mij slecht tegen om aangeblazen te worden dus ik zou je oude eraf halen!
en welke gratis provider dan wel?

zou je me ook iets specifieker kunnen uitleggen hoe jij het hebt gedaan?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Afbeeldingslocatie: http://geocities.com/http_nl/kast.jpg

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Afbeeldingslocatie: http://geocities.com/http_nl/kast.jpg

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Ik zit ook bij een gratis provider en heb dus ook een gratis domain!! Ik zit dus met dezelfde problemen. De meeste tweakers gebruiken de web-space die ze bij hun betaalde provider krijgen om te linken en dat werkt wel!!.

Maar goed wat ik nou aan mijn cooler verbouwd heb.
De cooler die ik heb is zo''n ord kloon. Er zit dus een fan in. Die fan heb ik er afgehaald. Ik heb mijn orb op een 80mm gelegd en toen met ijzerdraad die fan er op geknoopt. (ja ik weet het IJZERDRAAD. Dit is ook maar een tijdelijke oplossing :))
Zorg wel dat ie goed vast zit!!>:)

• BC3 Victim
ok, 2e poging werkte Padjes''s pic wel! Gewoon www uit de link verwijderen:
http://geocities.com/http_nl/kast.jpg

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

De link doet het niet... tenzij ik er zelf handmatig www voorzet :?

Geen inspiratie

• Mastakilla
Op woensdag 25 april 2001 11:36 schreef Xtreem_Machine het volgende:
Ik zit ook bij een gratis provider en heb dus ook een gratis domain!! Ik zit dus met dezelfde problemen. De meeste tweakers gebruiken de web-space die ze bij hun betaalde provider krijgen om te linken en dat werkt wel!!.

Maar goed wat ik nou aan mijn cooler verbouwd heb.
De cooler die ik heb is zo''n ord kloon. Er zit dus een fan in. Die fan heb ik er afgehaald. Ik heb mijn orb op een 80mm gelegd en toen met ijzerdraad die fan er op geknoopt. (ja ik weet het IJZERDRAAD. Dit is ook maar een tijdelijke oplossing :))
Zorg wel dat ie goed vast zit!!>:)
ik dacht ook aan iets met ijzerdraad en zilverpapier om de luchtstroming naar de core te leiden

kan je trouwens TEVEEL lucht naar het koelblok blazen? (het wordt een trechtervorm naar het koelblok omdat de fan veel groter wordt)
met teveel bedoel ik:
zoveel dat de luchtdruk er zo hoog wordt dat de temp erdoor meer gaat stijgen dan dalen door meer luchtverplaatsing
of
is er een bepaald punt waarna het niet meer uitmaakt of je er nog meer lucht per sec tegen aan blaast (afhankelijk vh koelblok natuurlijk)

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik dat niet weet. Ik kan we iets bij je verhaal voorstellen.

Ik denk dat je het gewoon moet proberen, met en zonder alufolie, en dan kijken wat het beste werkt!:)

Sorry dat ik je niet verder kan helpen Suc6 in iedergeval!

Verwijderd

Ik weer!!

Het is me net gelukt om je plaatje te bekijken en ik denk dat wat jij wil heel verstandig is!!:)
Heb ik ook zo namelijk!!>:)>:)

Mijn cpu word zo ongeveer 53 graden stressed!

Verwijderd

laat maar >:)

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
heb ik ook een keer geprobeerd, alleen, toen kwam het schroefje in de fan, fan afgebroken :(, orb dood :(

Audi A8 W12 6.0

• Mastakilla
Op woensdag 25 april 2001 22:55 schreef Xtreem_Machine het volgende:
Ik weer!!

Het is me net gelukt om je plaatje te bekijken en ik denk dat wat jij wil heel verstandig is!!:)
Heb ik ook zo namelijk!!>:)>:)

Mijn cpu word zo ongeveer 53 graden stressed!
ik d8 eraan om het kapje met zilverpapier te maken...

dat geleid de warmte naart schijnt ook nog eens...

is dit verstandig?

ook zal die klote iceberg vervangen worden door een coolermaster DP5-6H51 heatsink...

• Mastakilla
www.tweakers.net/nieuws/16719

dit is nog eens intressant!
juist over hetgeen ik wou maken... (nu weet ik ook eindelijk hoe het kapje eigelijk noemt: adapter :?)

vooral devolgende reply vond ik intressant:
Gepost door Ortep Donderdag 26 April 2001 - 15:34 Score: 2 (Interessant)
Voor wat het waard is: Ik heb wat zitten spelen met een kartonnen fan adapter en een Panaflo 80 mm fan. Het koelblok is van een Spire koeler.

Stressed origineel Spire: 45 graden
Stressed adapter met Panaflo: 38 graden
Stressed ZONDER adapter, Panaflo er los boven 35 graden!!

Het koste me even om te begrijpen wat er gebeurde. Mijn verklaring is dat je met de standaard fan en met de adapter je de lucht in het koelblok blaast en dan er uit. Natuurlijk doet de 80 mm fan dat beter, dus een lagere temperatuur.

De losse fan er vlak boven ook blaast ook lucht langs de buitenkant van je koelblok. Dat is nog een heel behoorlijk opervlak. En het doet nu ook mee, eerst niet. Bovendien blaast de fan waarschijnlijk wat harder omdat hij minder tegendruk heeft.
je kan je adapter natuurlijk ook zo maken dat ie iets breder is dan de heatsink enzo er ook nog naastblaast...

zou dit nog beter zijn, of speelt die tegendruk zo''n grote rol?

kan je die tegendruk ook niet gewoon wegwerken met er enkele gaten in te doen?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ok...dan gaan we hier verder :)

Ik denk dat je de adapter wel breder kan maken. Maar of dat helpt? Ik weet het niet. je kan immers niet heel je koelblok in de adapter duwen. Dan kan de lucht nergens meer heen. Je zal je adapter er dan toch een stuk boven moeten laten stoppen en de uitgang 70*70 mm maken ofzo. Het blok is iets breder dan de 60 mm fan die er op past. Dan heb je dus rondom 5 mm extra ruimte om de lucht ook langs de buitenkant te laten gaan. Maar ja, de fan is 80 mm. Je maakt de uitstroom dus maar 5 mm smaller (rondom). Een iets meer gerichte luchtstroom maar iets minder lucht vanwege de statisch druk. Wil je daar al die moeite voor doen?

Ik kan me wel een constructie voorstellen waarbij de adapter 60*70 wordt De brede kant zorgt dat er lucht langs de buitenkant van de koeler gaat en is ook iets langer dan de 60 kant. Die stopt dan precies boven de fan zodat de lucht er aan die kant wel uit kan.

Ik denk dat je al 98% van het koel effect hebt als je er alleen al met een paar tie wraps de fan boven hangt. En om de laatste halve graad gaat het me niet.

Gaatjes in de adapter maken is in ieder geval niet nuttig denk ik. Je zal wel minder tegendruk hebben. Maar de extra lucht die je blaast vertrekt dan door de gaten naar de zijkant.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Mastakilla
thx 4 de reply

ik dacht aan een 92mm of misschien 120mm fan en wou deze ook niet op het koelblok laten steunen (ik zet hem wel ergens aan mijn cast vast)

op die manier kan ik de adapter er zelfs net iets boven laten hangen en ook makkelijk wat breder maken

gewoon de gedacht om alle lucht naar de cpu te concentreren sprak me wel aan (vandaar de adapter)

nog een vraagje over die guide:

op een gegeven moment zegt hij ''One thing that can be readily seen is that the 80 mm fandapter performs better when exhausting. That isn''t too surprising since the design mimics Alphas.''.
kan iemand mij dit uitleggen? (ik snap die tweede zin toch niet echt goed... :? )

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 26 april 2001 16:55 schreef Mastakilla het volgende:

ik dacht aan een 92mm of misschien 120mm fan en wou deze ook niet op het koelblok laten steunen (ik zet hem wel ergens aan mijn cast vast)
Ik denk dat dat niet veel meer uitmaakt. Op een gegeven moment heb je het maximum bereikt. Naarmate de temperatuur van je koelvinnen lager wordt is de koeling steeds minder effectief. Er is immers steeds minder verschil. En er telt ook nog iets anders mee. Je 60 mm fan blaast bv 15 cfm. Dat kan makkelijk tussen de vinnen door. Een 80 mm fan blaast bv 30 cfm. Dat is 100% meer. Maar als je nu een fan vind die 45 cfm blaast, is dat maar 50% meer. Je zal wil je echt winst hebben naar 60 cfm moeten. Maar omdat de druk steeds verder oploopt haal je dat niet eens. Steeds meer moeite voor steeds minder effect.
nog een vraagje over die guide:

op een gegeven moment zegt hij ''One thing that can be readily seen is that the 80 mm fandapter performs better when exhausting. That isn''t too surprising since the design mimics Alphas.''.
kan iemand mij dit uitleggen? (ik snap die tweede zin toch niet echt goed... :? )
Als hij de lucht er niet in blaast, maar uit zuigt heeft hij een betere koeling. Alpha fans doen dat ook.

Bij mij maakte het niets uit. Ik heb het geprobeerd. Maar dat zal ongetwijfelt van de vorm van je koelichaam afhangen. En van de rest van de luchtstroom in je kast

• Mastakilla
de grote fan is vooral voor het lawaai...

ik kan deze dan trager laten draaien zodat ik toch meer luchtverplaatsing heb en minder lawaai

en dat uitblazen lijkt me idd ook wel interessant
als ik het dan rechtstreeks naar buiten blaas blijft mijn kan ook ineens ijskoud...

maar dan zal ik wel mijn nieuwe tower moeten gaan bewerken...

bij dat uitblazen: zit ik juist als ik denk dat je dan de adapter beter wat lager kan laten gaan over de heatsink? (op deze manier lijkt me de lucht er echt razendsnel doorheen geperd worden...), of kan ik die dan er ook best boven laten hangen?

ps: ik heb eindelijk het plaatje aan het werken gekregen!!
het is al wel wat verouderd, maar als je het nog wil zien, nu staat het er :)

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 26 april 2001 17:45 schreef Mastakilla het volgende:
de grote fan is vooral voor het lawaai...

ik kan deze dan trager laten draaien zodat ik toch meer luchtverplaatsing heb en minder lawaai
Yep dat was mijn reden ook. Die 80 mm Panaflo is al stiller dan de 60 mm standaard. Ik ga binnenkort eens kijken hoe hoog de temp is als ik hem op 7 volt zet. Dan heb ik daarna een echt stil systeem. Ik heb ook de rotfan uit mijn AOpen voeding gehaald. Dat leek wel een helicopter. Die hoorde je een verdieping lager. Dat is nu over nu er ook een Panaflo in zit. Omdat hij veel minder lucht blaast dan de oorspronkelijk heb ik voor ook een Panaflo 80 mm gezet. Voor de rest heb ik eigenlijk niets gedaan. Je hoeft niet zo veel te doen om goed te koelen.
en dat uitblazen lijkt me idd ook wel interessant
als ik het dan rechtstreeks naar buiten blaas blijft mijn kan ook ineens ijskoud...
Het kan nuttig zijn. Aan de andere kant is inblazen ook wel aardig. Dan blaas je koude lucht op je koelblok. Je zal het denk ik gewoon moeten proberen.

Ik realiseerde me trouwens dat er nog een voordeel is aan een ''te grote'' fan die buiten je koelblok uitsteekt. Hij blaast zo ook lucht over je chip set. Veel zal het niet zijn, maar alles is beter dan niets. En zolang die lucht maar kouder is dan de temperatuur van die chip helpt hij bij het koelen.

In het algemeen geldt je kan hem nooit kouder krijgen dan de kamer temperatuur. En dat haal je al nooit. Je kast is natuurlijk een paar graden warmer van binnen en je kan de processor pas koelen als hij weer warmer is dan de kast. Anders helpt meer lucht ook niet.

Let ook op deze link:
http://www.users.dircon.co.uk/~nmb/fans/engineer/data/multiple.htm

Hie kan je lezen dat meer of zwaardere fans zelfs slecht kunnen zijn. Ze kunnen elkaar tegen werken. En ze maken in ieder geval meer hitte. Het helpt natuurlijk niet als je van 80 mm naar 120 gaat en daardoor meer warmte produceert dan er extra wordt afgevoerd.

Let trouwens niet op de temperaturen van anderen. Daar kan je je knap op verkijken.

Bijvoorbeeld:

Processor A is stressed 45 graden. Andere koeler maar verder identieke hardware voor processor B en die is 40 graden. Is die laatste nu beter gekoeld? Dat hoeft helemaal niet. Als A in een huiskamer staat die 25 graden is en B staat op een zolder van 15 graden is het net andersom als je denkt.

Je kan alleen je eigen situatie voor en na de verandering bekijken. En dan moet je nog heel goed opletten. Je kamertemperatuur kan met het grootste gemak 1 a 2 graden veranderen. En de uitlezing van je sensor heeft een resolutie van 1 graad. Over de nauwkeurigheid praten we niet eens. Als je pech hebt, verander je iets en dan denk je Héé 3 graden beter/slechter En er is dan eigenlijk helemaal niets veranderd.

Pagina: 1