[BC3] alternatief voor een radiator ?

Pagina: 1
Acties:

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:12
hoi

ik las net de topic van worsie, en bedacht hetvolgende:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~siet0000/water.gif
het water druppeld dus in kleine druppels, en daar staat een sterke fan op.
het water komt dan in een klein reservoir terecht, en is (als het goed is) heel koud !

om de lucht van de fan af te voeren, heb ik er een buis aangeplakt, die omhoog staat.
de evt. waterdamp die meegaat, koelt af, en beslaat aan de binnenkant van de buis.
dit stroomd dan weer naar beneden, terug naar het reservoir :)
(die buis kost f 5 per meter bij de doe het zelf zaak, en dan van koper! :))

zou dit wat zijn?

ik hoorde al iets over kalk, maar dat is toch op te lossen door gedistileerd water te gebruiken ofzo??

ik hoor graag jullie reacties

Cutebrit

Verwijderd

Yup, dit werkt wel...

• Xandrios
maar er moet nog iets gevonden worden tegen bijv. het vuil dat met de fan naar binnengeblazen wordt...

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28

Epsilon

je kan er een filter voor maken
maar je zal nooit hele kleine druppeltjes krijgen. dat zal toch weer bij elkaar komen tot grote druppels en dan zal hij pas naar beneden sodemieteren in je bak.
je plan gaat niet op denk ik
wel luek geprobeert

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-06 10:00
Ik vraag me af in hoeverre dit beter is dan een radiator want nu moeten de waterdruppels de warmte afgeven aan de lucht ipv buizen die reeds koud zijn.
Bovendien moet de of de watercirculatie heel laag zijn of er moet veel water bovenin kunnen want zelfs een 100liter-per-uur heeft dat water in no time rond gepompt.
Ook ziet het er nogal groot en lomp uit, moeten we dalijk allemaal server cases gaan kopen om 1 helft te gebruiken voor jou constructie >:);)>:)

Naja, je kan het natuurlijk altijd testen en de resultaten posten ;)

• Xandrios
je kan er een filter voor maken
maar je zal nooit hele kleine druppeltjes krijgen. dat zal toch weer bij elkaar komen tot grote druppels en dan zal hij pas naar beneden sodemieteren in je bak.
je plan gaat niet op denk ik
wel luek geprobeert
als het wat grotere druppels zijn, is dat ook niet echt erg, het word toch wel goed gekoelt.
Als de druppels te klein zijn, gaat het ook niet goed, dan gaat het allemaal met de luchtstroom mee...

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Geeft het water zo sneller warmte af dan wanneer je gewoon die hele bak met water vult? Lijkt me niet eigenlijk. Als je die hele bak vult met water heb je veel meer oppervlak en bevindt het water zich ook langer in de bak.

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 21:20
Voor dit soort koeling kun je nog beter alcohol ofzo gebruiken, verdampt sneller, ik zit zelf te denken om een keer de oliekoeling te maken(of andere vloeistof met buis naar buiten. Maar grote nadeel bij dit soort blijft dat je regelmatig moet bijvullen:(.

Verwijderd

zie me reactie in topic van worsie. Zal ''t hier maar niet nog eens neerzetten ;)

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:16

Sjaak_Afhaak

Bleh!

ik zou ervoor gaan om die nevel op te wekken door van onder naar boven te vernevelen. Dus zoiets als een bodemplaat met een heleboel minuscule gaatjes waardoor je onder HOGE druk je water vernevelt. En dan er tevens weer voor zorgen dat die bodemplaat ook dient voor de opvang van het gekoelde water. Toch lijkt mij dit niet beter werken dan een radiator zal doen.

Hier staat tekst

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
nee daarom rijden er ook zoveel auto;s met een radiator rond... dat is gewoon toch efficienter denk ik

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
het werkt misschien wel als je de gaatjes groot genoeg maakt, anders druppelt het waarschijnlijk te langzaam en word het er uit gespoten

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Xandrios
ik zou ervoor gaan om die nevel op te wekken door van onder naar boven te vernevelen. Dus zoiets als een bodemplaat met een heleboel minuscule gaatjes waardoor je onder HOGE druk je water vernevelt. En dan er tevens weer voor zorgen dat die bodemplaat ook dient voor de opvang van het gekoelde water. Toch lijkt mij dit niet beter werken dan een radiator zal doen.
van boven naar beneden zal erg moeilijk gaan denk ik...

enne, als je het water laat druppelen heb je zeker wel een groter oppervlak dan in een reservoir....

ff een proefje:

ga maar es onder de doche staan, en voel bij de dochekop hoe warm het water daar is.
1 sec. later is datzelfde water beneden, en is ineens hartstikke koud....
en dat is zonder luchtstroom...

dat zou je niet lukken als je het water 1 sec in een reservoir stopt, ook niet met een fan...
In een reservoir houdt het water zichzelf warm, nu gebeurd dit niet :)

dit omdat druppel voor druppel wordt afgekoelt...
nee daarom rijden er ook zoveel auto;s met een radiator rond... dat is gewoon toch efficienter denk ik
ik denk dat dit niet in een auto toepasbaar is, omdat het kwetsbaarder is ofzo...
Niet omdat het minder goed zou werken..
maare ik kan het natuurlijk ook fout hebben, mischien werkt het idd voor geen ene @#$%^&%$#%$

Ik ga het over een week ofzo als ik mijn waterblok afheb wel ff bouwen :)
dan zullen we het iig weten :)

• Xandrios
hoe lang zouden jullie denken dat de buis (voor het afvoeren van lucht, en condenseren van waterdamp) moet zijn??

zou 50 cm genoeg zijn, of moet dat wel richting de 1M?

• Selfdefence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2022
Cutebritney,

Over zoiets hebben ze op het forum van [H]ardocp ook. Ze noemen het een Bong-cooler :P Het schijnt het water te kunnen koelen tot 7 graden onder de omgevingstemperatuur. Voor meer infromatie kijk even hier en hier.

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

T''is echt geen slecht idee, maarre een week en je reservoir is leeg.(verdamping dus).

specs

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Erm.. gaat dat wel druppelen?
En niet gewoon door de gaatjes stromen?

Kwam zo maar in me op..

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Op dinsdag 24 april 2001 17:06 schreef Phreak het volgende:
Erm.. gaat dat wel druppelen?
En niet gewoon door de gaatjes stromen?

Kwam zo maar in me op..
Als het door de gaatjes gaat stromen waardoor je allemaal kleine waterstraaltjes krijgt bereik je ook nog wel een heel fatsoenlijk effect. Het contactoppervlak wat je daarmee bereikt voor koeling is nog steed veel groter dan dat van een radiator.

Hoe meer verneveling er is hoe beter, dat wel ja, maar hij zal echt nog wel goed presteren hoor.

• Xandrios
Op dinsdag 24 april 2001 17:15 schreef worsie het volgende:

[..]

Als het door de gaatjes gaat stromen waardoor je allemaal kleine waterstraaltjes krijgt bereik je ook nog wel een heel fatsoenlijk effect. Het contactoppervlak wat je daarmee bereikt voor koeling is nog steed veel groter dan dat van een radiator.

Hoe meer verneveling er is hoe beter, dat wel ja, maar hij zal echt nog wel goed presteren hoor.
dat dacht ik ook...

maar zou het mogelijk zijn om te zorgen dat er niet zoveel water "mee de lucht in" geblazen wordt?

iemand een idee?
maakt niet uit hoe, alles is geoorloofd :):)

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 15:27
je hebt bij conrad van die ontkalk apparaatjes mischien werken ze wel :?

• Xandrios
Op dinsdag 24 april 2001 20:21 schreef hilbren het volgende:
je hebt bij conrad van die ontkalk apparaatjes mischien werken ze wel :?
Over het kalk maak ik me niet zoveel zorgen..

meer over de hoeveelheden water die vernevelen, en met de luchtstroom meegaan..

Verwijderd

Dit kan door een cycloon seperator tussen je resevoir en je luchtuitlaat te hangen. De lucht komt een rond komer binnen waar het door een blad (lijkt op een turbineblad) in werveling gebracht wordt. Het water wordt naar buiten geslingerd en condenseert tegen de ronde wand. De lucht waar nu veel minder water in zit wordt nu door een appart kanaaltje afgevoerd. Het water wordt onderin de seperator opgevangen en kan teruggeleid worden naar je reservoir.

{offtipic}
lekkere babe trouwens die cutebritney :P
(/offtopic)

• Xandrios
Op woensdag 25 april 2001 19:44 schreef nitraat het volgende:
Dit kan door een cycloon seperator tussen je resevoir en je luchtuitlaat te hangen. De lucht komt een rond komer binnen waar het door een blad (lijkt op een turbineblad) in werveling gebracht wordt. Het water wordt naar buiten geslingerd en condenseert tegen de ronde wand. De lucht waar nu veel minder water in zit wordt nu door een appart kanaaltje afgevoerd. Het water wordt onderin de seperator opgevangen en kan teruggeleid worden naar je reservoir.

{offtipic}
lekkere babe trouwens die cutebritney :P
(/offtopic)
zou dit te maken zijn in het klein??? Lijkt me wat moeilijk..

Is er geen andere mogelijkheid??

offtopic:
Britney Rules :)

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 19:48 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

zou dit te maken zijn in het klein??? Lijkt me wat moeilijk..

Is er geen andere mogelijkheid??

offtopic:
Britney Rules :)
Ze zien er zo simpel uit ik dat het me niet zo gek moeilijk lijkt, maar schijn bedriegt. Het probleem is dat je een redelijke luchtsnelheid moet hebben om het zooitje te laten werken. Maar hoe haal je dat met een simpel fannetje. Op m''n werk halen ze daarmee water uit de lucht die door compressors geleverd worden. Denk dan aan een kleine 600 m3/h tot 3000 m3/h geen kleine jongens dus. Ik zal morgen eens kijken hoe groot de kleinst verkrijgbare modellen zijn. Eventueel met tekeningen erbij.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Pagina: 1