[BC3] Geniaal idee voor de waterkoelers onder ons!!!

Pagina: 1
Acties:

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Lees dit: http://hardforum.com/showthread.php?postid=1343595#post1343595

Briljant gewoon!

Hier ga ik maar eens mee experimenteren binnenkort :)

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:44

RvV

Een beetje te veel om te lezen vind ik. Kan niet iemand een samenvatting van 3 regels geven? :P

Y'24

Verwijderd

Heppik ook gedaan, maar dan met een losse katoenen doek die in een los waterreservoir hangt, over de slangen en koperen buizen heen, en daar een fan overheen. Voordeel: het kalk uit het verdampende water blijft in de katoenen doek hangen ipv in je waterblok.

''t werkte prima, maar het vreet water.

Verwijderd

ziet erg handig uit, maar wordt het nou zo koel omdat het water verstuift of is er nog een vorm van koeling aanwezig? heb ook geen zin om het helemaal te lezen

• worsie
Op maandag 23 april 2001 17:38 schreef DaBit het volgende:
Heppik ook gedaan, maar dan met een losse katoenen doek die in een los waterreservoir hangt, over de slangen en koperen buizen heen, en daar een fan overheen. Voordeel: het kalk uit het verdampende water blijft in de katoenen doek hangen ipv in je waterblok.

''t werkte prima, maar het vreet water.
Je zal idd wel regelmatig moeten bijvullen ja, maar op deze manier heb je dus wel een hele goedkope "radiator" die zelfs tot onder de omgevingstemperatuur kan koelen!

Wat betreft de samenvatting: het artikel gaat over een "koeltoren" voor je PC. Het water wordt gekoeld door het boven in een buis door een douchekop naar beneden te laten vallen. Door de buis wordt lucht geblazen, en daardoor wordt de "regen" afgekoeld. ONderin de buis is een reservoir waar de regen invalt en daar zit ook de waterpomp.
Afbeeldingslocatie: http://albums.photopoint.com/j/View?u=1633758&a=12495927&p=46937021

• worsie
Op maandag 23 april 2001 18:01 schreef Hawk666 het volgende:
ziet erg handig uit, maar wordt het nou zo koel omdat het water verstuift of is er nog een vorm van koeling aanwezig? heb ook geen zin om het helemaal te lezen
Er is geen andere vorm van koeling aanwezig. Door de verdamping van het water op deze manier te stimuleren wordt de temperatuur zo laag. Zoals je misschien weet onttrekt het verdampingsproces zeer veel warmte aan de omgeving.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
en meteen een sauna efect :P

lijkt me niet echt praktisch die warme lucht er bovenuit, misschien een afvoerbuis naar buiten maken :P

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• worsie
Op maandag 23 april 2001 18:06 schreef Rappie het volgende:
en meteen een sauna efect :P

lijkt me niet echt praktisch die warme lucht er bovenuit, misschien een afvoerbuis naar buiten maken :P
Dat zal wel meevallen. De warmte die hierbij vrijkomt kan iets meer zijn dan de warmte die de processor prouceert (omdat het onder de omgevingstemp komt) maar niet veel meer dan dat.
Het zal een lichte toename zijn boven de warmte die door de koeler die je nu gebruikt de kamer wordt ingeblazen, maar niet meer dan dat :).

Verwijderd

K vraag me nu ff af, met die warme lucht die d''r vanboven uit vliegt.. zou daar geen water damp mee mee gaan? Lijkt me niet echt optimaal als je monitor of zo d''r naast staat.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op maandag 23 april 2001 18:15 schreef Tweaky het volgende:
K vraag me nu ff af, met die warme lucht die d''r vanboven uit vliegt.. zou daar geen water damp mee mee gaan? Lijkt me niet echt optimaal als je monitor of zo d''r naast staat.
Gaat een hoop waterdamp mee. Het is een opstelling bedoeld is om veel te laten verdampen.

Verwijderd

Op maandag 23 april 2001 18:17 schreef Aikon het volgende:
Gaat een hoop waterdamp mee. Het is een opstelling bedoeld is om veel te laten verdampen.
Hmm. Dan kun je dus bijna net zo goed gewoon je in-slang aan de kraan maken, en je out-slang in de gootsteen hangen. :) Of overdrijf k nu heel veel:?

• worsie
Op maandag 23 april 2001 18:19 schreef Tweaky het volgende:

[..]

Hmm. Dan kun je dus bijna net zo goed gewoon je in-slang aan de kraan maken, en je out-slang in de gootsteen hangen. :) Of overdrijf k nu heel veel:?
Als je de warmwaterkraan maar dicht laat :P

Gaat wel een beetje duur worden op die manier alleen:(

Verwijderd

Op maandag 23 april 2001 18:21 schreef worsie het volgende:
Gaat wel een beetje duur worden op die manier alleen:(
Nee, de helft van je water laten verdampen.. das goedkoop.

• worsie
Op maandag 23 april 2001 18:22 schreef Tweaky het volgende:

[..]

Nee, de helft van je water laten verdampen.. das goedkoop.
Zo hard gaat dat nou ook weer niet hoor :) Reken op een paar liter per week of zo schat ik, echt geen tientallen liters hoor.

Verwijderd

Op maandag 23 april 2001 18:25 schreef worsie het volgende:
Zo hard gaat dat nou ook weer niet hoor :) Reken op een paar liter per week of zo schat ik, echt geen tientallen liters hoor.
Owww, dan valt het nog mee. Maar met dit ding kun je dus je radiator vervangen? Mooi, dit kan k wel weg werken in m''n kast. Zo''n radiator van 1.5meter niet.

• worsie
Op maandag 23 april 2001 18:27 schreef Tweaky het volgende:

[..]

Owww, dan valt het nog mee. Maar met dit ding kun je dus je radiator vervangen? Mooi, dit kan k wel weg werken in m''n kast. Zo''n radiator van 1.5meter niet.
Euhhh, er komt wel niet zo heel veel waterdamp uit, maar dat zou ik toch niet in je kast gaan schroeven hoor. En lees de thread maar eens waarnaar ik gelinked heb bovenaan. Zo klein is dat ding niet:)

Verwijderd

Wel een herrie met zo''n sproeikop ofnie, de hele dag dat gekletter van dat water aan te horen is ook niet alles :?

• worsie
Op maandag 23 april 2001 18:36 schreef The_Rat het volgende:
Wel een herrie met zo''n sproeikop ofnie, de hele dag dat gekletter van dat water aan te horen is ook niet alles :?
Ik denk dat ik wel wat vaker naar de WC zal moeten met dat achtergrondgeluid ja :)

Verwijderd

Op maandag 23 april 2001 18:30 schreef worsie het volgende:
Euhhh, er komt wel niet zo heel veel waterdamp uit, maar dat zou ik toch niet in je kast gaan schroeven hoor. En lees de thread maar eens waarnaar ik gelinked heb bovenaan. Zo klein is dat ding niet:)
Wacht maar, totdat je m''n mod ziet. Reken maar, daar gaat d''r 1 in zitten. :)

/me zit alleen te wachten op goed weer, zodat ie weer verder kan met spuiten.

• Xandrios
  • Laatst online: 19-05 21:47
als je nu zo doet:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~siet0000/water.gif

sorry voor''t kladje :)

maarre, met wat geluk kondenseerd de warme damp nu in de (verlengde) buis, en kan worden opgevangen aan''t einde ??

Verwijderd

Dit lijkt op iets wat k ooit bij scheikunde heb gehad. Destilatie of zo.
Maar zo bespaar je wel je water. Alleen dat gedruppel is dood irri.

• Xandrios
idd destileren :)

maare, zo behoud je wel je water :)

als je dit nu uitvoerd met koperen buizen van mmm 2CM doorsnede, is dit volgens mij wel goed te maken?
(die buizen kosten haast nix, f 5 per meter ofzo..)

Verwijderd

ik denk niet dat die damp die coole bochtjes gaat maken zoals jij ze getekent heb maar ik denk dat hij dan bovenaan blijft hangen....

of heb ik da :?

• Xandrios
ps. als je last hebt van dat gekletter:

laat het water terechtkomen op een schuine want, dan heb je daar ook geen last meer van :)

edit]

kut asci, wil ook niet :(

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:41
Uhm waarom gebruik je niet gewoon gedestilleerd water dan? Daar zit geen kalk meer in.. En dus hoef je ook niet zo''n geval te bouwen..

• BC3 Victim
dat geval zoals jij het noemt is niet tegen het kalk maar is om het water af te laten koelen...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Xandrios
masterwill --> dat doet hij mischien ook wel..

dan koelt het daar af, en stroomd naar beneden...en drupt in een reservoir, of stroomt terug naar HET reservoir

• Xandrios
Op maandag 23 april 2001 19:11 schreef clvy82 het volgende:
dat geval zoals jij het noemt is niet tegen het kalk maar is om het water af te laten koelen...
ja, idd

dit lijkt me veel beter werken dan een radiator...

enne, het hoeft niet zo groot..

• BC3 Victim
ja misshcien wel beter.. maar practisch niet echt lijkt me...

Verwijderd

K denk dat als je dit echt helemaal goed gaat uitzoeken en d''r gewoon mee gaat "spelen" en proberen, dat je dan een heel end kan komen.

• Xandrios
als het in een klein formaat gemaakt kan worden....

20 bij 10 bij 10 ofzo)

ik kan op school goedkoop plaatkoper krijgen, daar zal ik es wat leuks van gaan bouwen...:9~

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04-2025
Leuk idee maar grote nadeel is natuurlijk dat je water te ver kan verdampen en je je proc. fried:(. Ook zul je last hebben van kalkaanslag:(.

Verwijderd

veels te veel lucht in me water ...

lekker alle stof erin...

lekker met demiwater beginnen, einde van de dag viezer dan kraanwater.

krijg je leuke aanslag enzo....

maar het is tenminste weer eens een vers idee.. en daar houden we wel van :)

Verwijderd

Nou, bij mijn katoenen-doek-in-een-bak-met-water verdamper ging het water er anders best hard doorheen. Een liter per volle dag ofzo.

De reden dat ik toch een radiator heb nu is omdat je anders weer uit moet kijken als je je kast wilt vervoeren, en dat wil ik niet.

Verwijderd

Op maandag 23 april 2001 18:40 schreef Cutebritney het volgende:
als je nu zo doet:
[afbeelding]

sorry voor''t kladje :)

maarre, met wat geluk kondenseerd de warme damp nu in de (verlengde) buis, en kan worden opgevangen aan''t einde ??
Dit moet goed kunnen zo, lijkt mij. Bak met klein bodemoppervlak (b<l<h) en een krachtige fan, met veel luchtverplaatsing. en de inkomende water door een kleine opening naar binnen sproeien.
Als je dan de uitlaat door een bak water laat lopen, wordt de waterdamp grotendeels weer water en zal terug het reservoir in lekken, en heb je geen/weinig waterverlies, en een redelijk koele uitlaatlucht.

• worsie
Op maandag 23 april 2001 19:38 schreef freakyfrank het volgende:
veels te veel lucht in me water ...

lekker alle stof erin...

lekker met demiwater beginnen, einde van de dag viezer dan kraanwater.

krijg je leuke aanslag enzo....

maar het is tenminste weer eens een vers idee.. en daar houden we wel van :)
Dat is idd mijn grootste bezwaar. Ik ga het denk ik toch maar eens proberen binnenkort. Eens zien of ik het schoon kan houden met van dat reinigende grind voor in aquaria.

Ik zit ook te denken aan een condensatiesysteem om het waterverlies te beperken. Eens zien of dat wil lukken.

Enniewee, ik laat het jullie wel weten :).

edit:
tiepoo:(

Verwijderd

Douchekoppen, grindfilters, gaat het niet een beetje ver jongens, voor die paar honderd Mhz? Ok, ik snap het al: just for fun zeker. Ach ik heb ook al voor tientallen guldens aluminium verknipt, verzaagd enz voor allerlei trechtertjes,tunneltjes...
Ik ben er echter mee gestopt. Mijn tb-tje 1000 van de eerste generatie wil gewoon niet verder. En om nou een een mini niagara onder mijn bureau te zetten...nee toch maar niet.

Verwijderd

dit heeft me op het volgende idee gebracht
ij maar is naar op de volgende link di ik geef
op die manier kan het water af koelen terwijl hij over de schuine plaat naar beneden loopt en hoe schuiner de plaat des te langer doet het water er over om naar beneden te lopern en des te langer het kan af koelen graag reackties hier op wat jullie er van vinden :9

http:\216.22.11.231\koeling%20systeem.jpg

• Xandrios
Op dinsdag 24 april 2001 04:05 schreef kingdingeling het volgende:
dit heeft me op het volgende idee gebracht
ij maar is naar op de volgende link di ik geef
op die manier kan het water af koelen terwijl hij over de schuine plaat naar beneden loopt en hoe schuiner de plaat des te langer doet het water er over om naar beneden te lopern en des te langer het kan af koelen graag reackties hier op wat jullie er van vinden :9

http:\216.22.11.231\koeling%20systeem.jpg
ziet er idd erg leuk uit, maar:
Al die fans maken een &^%#$#$^ herrie..(is vast wel op te lossen)
Nu blaas je alsnog een heleboel water met de lucht mee....(is vast wel op te lossen)
Pagina: 1