Toon posts:

[BC3] Olie ipv. waterkoeling..welke soort olie?

Pagina: 1
Acties:
  • 366 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
olie olie olie wie weet het meest geschikte type olie om door mijn slangen te laten vloeien?
black/cutting oil/white/hydraulic oil....

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Als je het perse wilt, neem dan olie met de laagste viscositeit die je vinden kan. Maar waarom olie? Geen lekkage is geen lekkage. Met olie heb je kans op klonteren etc. Bovendien koelt het minder.

Verwijderd

Topicstarter
ow dat...:+

ja ik wil olie...
whehe boeie

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:49

wiewatwaar

whatever

Alle olie is even goed, of beter gezegt slecht. De hoeveelheid warmte die olie op kan nemen is heel veel lager dan van water. Oftewel, het koelt voor geen meter.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 02:06
Waarom zijn er dan auto''s en motoren speciaal met oliekoeling??
Zeker voor de veel hogere temps die zo''n motorblok maakt? nahja.......

IK zou het voor je puter ook niet doen :+

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:42

thaMini

Tool !!

Olie koelt nog altijd veel beter dan lucht.
Olie maakt ook niet zo'n herrie, geleid niet, gaat niet snel koken en heeft geen last van alg-vorming.
Olie klinkt wel handig dus. :)

Be small, act BIG.

Verwijderd

Ik snap niet waarom je olie wil gebruiken voor koeling, volgens mij heeft het echt geen enkel voordeel. Het kookt minder snel zeg je, maar voordat het water in een koelinstallatie gaat koken is je AMD cpu wel al uitgeschakeld.

Volgens mij ben je gewoon dom bezig als je olie gebruikt voor de koeling, en het smeert ook gigantisch.

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-02 12:06
Op maandag 23 april 2001 20:06 schreef CRACKIE het volgende:
ow dat...:+

ja ik wil olie...
whehe boeie
:?
Op woensdag 24 april 2002 13:12 schreef thaMini het volgende:
Olie koelt nog altijd veel beter dan lucht.
Ja, maar water beter als olie, dus.....?
Olie maakt ook niet zo'n herrie,
Maakt water dan wel herrie? Of is dat nog de luchtkoeling :?
geleid niet,
nee, dus leuk als je je hele pc erin wilt gooien, of heel heel heeeeel bang bent voor een lekkage.
gaat niet snel koken
Water wel dan? Ja, op 100 graden (onder atmosferische druk, *D ) gaat water koken. Maar tegen die tijd is je PC al lang duuk.
en heeft geen last van alg-vorming.
Weet ik niet zeker. Maar een scheutje antivries bij het water werkt ook goed tegen beesjes.
Water klinkt beter.

No flame intended natuurlijk, maar ik zie in je verhaal even niet de voordelen van olie tov van water in een standaard WC systeem.
Als ik iets over het hoofd zie, laat het dan maar horen :Y)

Verwijderd

1. Olie koelt nog altijd veel beter dan lucht:
maar je moet de olie ook weer koelen terwijl je lucht niet meer hoeft te koelen :?

2. Olie maakt ook niet zo'n herrie, geleid niet, gaat niet snel koken en heeft geen last van alg-vorming.
Water is even stil, gedestileerd water geleid ook niet, kookt pas bij 100 graden en algen zijn te voorkomen. Dus geen koper en alu gebruiken.

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12-2025

TMoose

Mooooooose !!

Er is een aantal keer de opmerking gemaakt dat je beter water kunt nemen omdat dat meer warmte op kan nemen, m.a.w. hogere warmtecapaciteit heeft.

Bij de meeste CPU-koelsystemen is dat geen probleem, omdat er maar een fractie van wordt benut. Het zou pas enig verschil geven als de gebruikte capaciteit tussen de max. van olie en die van water ligt. Ligt de gebruikte capaciteit onder de max. van olie, dan boeit het niet wat je gebruikt. (Wat betreft die warmtecapaciteit dan.. )

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Neem dan vloeibare stikstof ofzo, als dat in je kast gaat lekken dan krijg je geen te warme proc iig, is ook niet zo'n vette troep om op te ruimen (stof en olie in pci sloten = niet gezellig), enne beessies erin zal ook wel niet.

Olie moet je sneller laten stromen door je afkoelmeganisme voor hetzelfde effect wat weer meer geluid op kan leveren. Neem je toch olie? Dan een dunne olie voor betere doorstroombaarheid en minder geluid (pomp loopt natuurlijk zoals logisch is uiterst en zeer waarschijnlijk lichter dan met dikke olie (en (((bijna))) altijd zwaarder dan met water). Is SILICONEN/TEFLON olie wat??? (= toch dun?)

Je zus, wat een ik doe maar wat topic zeg... |:(. Olie heeft niet echt veel voordelen (afgezien van dat de patat lekkerder wordt dan met vet :9~)

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 13:35 schreef Benadski het volgende:

Olie moet je sneller laten stromen door je afkoelmeganisme voor hetzelfde effect wat weer meer geluid op kan leveren. Neem je toch olie? Dan een dunne olie voor betere doorstroombaarheid en minder geluid (pomp loopt waarschijnlijk lichter). SILICONEN/TEFLON olie?
olie is dikker dan water, stroomt langzamer heeft zwaardere pomp nodig niet goed ipv waterkoeling. wel goed om hele comp in te gooien

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Zo beter gezegd? :)

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Op maandag 23 april 2001 20:06 schreef Knightwolf het volgende:
Op woensdag 24 april 2002 13:12 schreef thaMini het volgende:
Check die data :+

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

De huidige systemen zijn gewoon geoptimaliseerd voor water. Als je olie wilt gebruiken moet je gewoon alle componenten nalopen, en kijken of ze geoptimaliseerd kunnen worden voor olie....

Ligt een heel nieuw tweak-terrein braak :)

• _Evert_
Op woensdag 24 april 2002 13:52 schreef Marv het volgende:

[..]

[..]

Check die data :+
checked, topic geopend in "schop een modje". Als dit topic niet echt meer interessant is, gaat hij zo dus dicht. :z

• php
  • Niet online

php

EEn dunne olie welke makkelijk te verkrijgen is, is peter-olie: petroleum. Terpentine is ook dun, en niet al te brandgevaarlijk.

Waarom dit topic dicht zou moeten weet ik niet, zou net zo goed een vraag van deze week kunnen zijn. Topic is nog steeds actueel.

• _Evert_
Waarom dit topic dicht zou moeten weet ik niet, zou net zo goed een vraag van deze week kunnen zijn. Topic is nog steeds actueel.
Eens. Topic is weer actueel, nu er 2 topics lopen over een PSU en een hele pc in de olie. Alleen was dat echt dompelen, dit is gewoon water vervangen door olie, zonder dat je systeem ermee in contact komt.

Mijnsinziens was het dus niet meer van belang, maar dat laat ik verder netjes over aan de modjes, ik zei ook:
Als dit topic niet echt meer interessant is, gaat hij zo dus dicht.
Maar je hebt gelijk, het is een vraag die opzich meer OCE-waardig is als menig ander topic. En aangezien DaBit tegenwoordig hier ook modje is, kan dit topic wel eens langer als vandaag open blijven. ;)

Oke, lang genoeg geouwehoerd, laat het duidelijk zijn dat ik misschien iets te snel was met mijn "slotje"-conclusie? Mooi!

en nu weer terug ontopic...... :Y)

Verwijderd

MotorOlie. 15W40 werkt goed ;)

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 13:17
Zou de starter van dit topic hier nog iets aan hebben :?

Maar daarentegen is het misschien wel weer interresant voor andere tweakers. (niet voor mij, ik ga liever verder met gewoon water (voorlopig dan))

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

wmb blijft ie nog ff open

• no-name
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-07-2025

no-name

geen ondertitel

Op maandag 23 april 2001 20:06 schreef Knightwolf het volgende:
Waarom zijn er dan auto''s en motoren speciaal met oliekoeling??
Zeker voor de veel hogere temps die zo''n motorblok maakt? nahja.......

IK zou het voor je puter ook niet doen :+
Eh smering van je blok en andere onderdelen in je auto, zal daar voor olie niet worden gebruikt? auto is toch echt water GEKOELD !

intel 8008

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 16:16 schreef _Evert_ het volgende:
Maar je hebt gelijk, het is een vraag die opzich meer OCE-waardig is als menig ander topic. En aangezien DaBit tegenwoordig hier ook modje is, kan dit topic wel eens langer als vandaag open blijven. ;)
Inderdaad, want de goede & goedkope onderdompel-vloeistof is nog steeds niet gevonden :)
Op woensdag 24 april 2002 21:32 schreef no-name het volgende:
Eh smering van je blok en andere onderdelen in je auto, zal daar voor olie niet worden gebruikt? auto is toch echt water GEKOELD !
Totdat je motor wat zwaarder word, dan gaat de olie toch wel degelijk langs een oliekoeler. En automatische versnellingsbakken zijn ook oliegekoeld (en je wilt niet weten hoeveel hitte een olie-koppelomvormer produceert)

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

ik heb geen waterkoeleing maar toen ik dit zo doorlas had ik een id: antivries ipv water in je slangetjes >:) ik heb geen gegevens over antivries (gevaarlijk??) maar volgens mij heeft antivries een hogere warmteopname dan water...

voors, tegens, roept u maar!

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Wat denkt men van speciale "Heat Transfer Oil" ???

en na ff verder lezen:

minerale transformatorolie

• _Evert_
Op donderdag 25 april 2002 15:12 schreef _firestorm_ het volgende:
ik heb geen waterkoeleing maar toen ik dit zo doorlas had ik een id: antivries ipv water in je slangetjes >:) ik heb geen gegevens over antivries (gevaarlijk??) maar volgens mij heeft antivries een hogere warmteopname dan water...

voors, tegens, roept u maar!
ROEP! >:)
Klopt niet, heeft DaBit zelf een keer een testje naar gedaan, voor de "minder-goed-gelovenden". Staat ergens in de search voor de geinteresseerden.
Koelvloeistof heeft wel een lager vriespunt, dus dan blijft het in de winter bij -10 ook nog vloeibaar, en dat vindt je auto wel fijn.

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 10:28 schreef DaBit het volgende:

Totdat je motor wat zwaarder word, dan gaat de olie toch wel degelijk langs een oliekoeler. En automatische versnellingsbakken zijn ook oliegekoeld (en je wilt niet weten hoeveel hitte een olie-koppelomvormer produceert)
De olie gaat alleen door een oliekoeler om de olietemperatuur binnen normale grenzen te houden. Het heeft wel een koelend effect maar dat is echt een neveneffect, de echte motorkoeling wordt altijd met water gedaan (of in een enkel geval met geforceerde luchtkoeling).

Automaat olie wordt ook door water gekoeld, de leidingen hiervoor zijn in de radiator opgenomen.

Om een PC te koelen is water veel geschikter, voor olie heb je een zwaardere pomp nodig.
Water werkt beter, als je antivries toevoegt zal corrosie ook geen groot probleem zijn.

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 20:04 schreef Blerk_NKK het volgende:
De olie gaat alleen door een oliekoeler om de olietemperatuur binnen normale grenzen te houden. Het heeft wel een koelend effect maar dat is echt een neveneffect, de echte motorkoeling wordt altijd met water gedaan (of in een enkel geval met geforceerde luchtkoeling).
Klopt wel ja. Het enige dat de olie koelt in een normale automotor is de onderkant van de zuigers.

Anyway, het kan wel, olie gebruiken, maar water is nog steeds idealer :)
Pagina: 1