[BC3] inkorten FDD en ATA kabels.

Pagina: 1
Acties:

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-07 10:26
In de search vond ik heel wat topics, maar nooit een volledige uitleg.

Voor m''n case-mod wil ik zowel 2 ATA-66 kabels als 1 FDD kabel inkorten.

Kan iemand mij een lik bezorgen naar een how-to of een gedetaileerde omschrijving?

THX

Verwijderd

99% wil ze juist langer hebben, maar jij moet weer dwarsliggen? :P*D

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Je haalt de connector eraf... verplaatst hem een stukje en klemt hem weer vast in de bankschroef of met een brede platte tang. Daarna snij je het overgebleven deel eraf.

ervoor:
<mobo>---------------<B:/slave/2>--------<A:/master/1>

erna:
<mobo>-----<B:/slave/2>---<A:/master/1>

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Die ata-66 kabels zou ik afblijven. Zijn zeer fijne adertjes en die kabels zijn niet goedkoop. Daarnaast kan het ''terugknijpen van de connector'' verdomd lastig zijn op zo''n kabel.

Wat betreft die floppykabel, gewoon doen.. met een horlogeschroevendraaiertje kun je de nokjes aan de zijkant van een connector loswippen, waarna het kapje er af kan. Je kunt dan de steker van de kabel afhalen. Het kan zijn dat er pennetjes meekomen, geen paniek, die kun je gewoon terugduwen :) Daarna de stekker op tafel zetten met de pennetjes omhoog, je flatcable op de gewenste maat knippen en er op leggen en dan de kap er weer op. Als laatste pak je een dik boek, die leg je er bovenop en goed drukken.

Op die manier kan er bijna niets misgaan..

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Orbit
hmmmm

ik ben een vrij belangerijk feit vergeten mede te delen.

Op elk van die 3 kabels heb ik ook maar 1 connector nodig. Mag ik bij die IDE kabels gewoonweg de rest van de cabel wegsnijden dat na de 1ste connector komt? en hoe moet dat dan bij de FDD kabel?

mischien hoort dit topic meer tuis in casemodding...

THX

Verwijderd

Elastiekje wil ook wel is helepen ;)

• Orbit
Ik zit met een nogal specifieke kast (een cube server) en de afstan tussen de ide poorten op het MB en de ide-drives is nooit langer dan 20 CM, die 45 CM lange kabel zijn dus WAY too long voor mij.

• Orbit
iemand die mij kan helpen?

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:04

Destruction

(ex-)Automonteur

Korter!! :?

Ik wil ze juist langer hebben, die korte rot dingen die hier inzitten :(

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

Verwijderd

gewoon met een mesje langs de connector afsnijden. Het kan geen kwaad dat je er een paar afhaalt :)

• BC3 Victim
Wel goed opletten dat de ''open aders'' geen sluiting maken..

• Orbit
Dus ik mag van de ide kabels gewoon de 2e connector afsijden?

en hoe zit dat dan met de FDD kabel? die twist zit daar toch voor iets, nietwaar?

Verwijderd

ja dat klopt die twist moet er in blijven, dus dat wordt een probleem om in te korten.

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 12:41
Gewoon afsnijden bij de eerste connector na de twist en dan is er en niks aan de hand.

Dus: <connector>-------twist------<connector>

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

• Orbit
voor alle duidelijkheid:

m''n kabels zien er zo uit :

2x IDE

<connector>---------<connector>--------------------------<conector>

en 1 x FDD

<connector>---TWIST---<connector>----------------------<connector>

Dus voor de IDE maakt niet uit waar ik snij, als ik maar 2 connectors overhou die met elkaar verbonden zijn ;-) Idem voor de FDD maar dan wel het TWIST gedeelte.

KAn iemand dit met 100% zekerheid bevestigen?

Voor alle duidelijkheid, de rechterkant hoort in het moederbord te zitten (blauwe connector)

Verwijderd

Op vrijdag 20 april 2001 18:49 schreef Orbit het volgende:
voor alle duidelijkheid:

m''n kabels zien er zo uit :

2x IDE

<connector>---------<connector>--------------------------<conector>

en 1 x FDD

<connector>---TWIST---<connector>----------------------<connector>

Dus voor de IDE maakt niet uit waar ik snij, als ik maar 2 connectors overhou die met elkaar verbonden zijn ;-) Idem voor de FDD maar dan wel het TWIST gedeelte.

KAn iemand dit met 100% zekerheid bevestigen?

Voor alle duidelijkheid, de rechterkant hoort in het moederbord te zitten (blauwe connector)
99,9% zeker
Die laatste tiende procent mag je houden. Straks mag ik 2 IDE en 1 FDD kabels voor je kopen.
Ben niet gek.

• Orbit
Op vrijdag 20 april 2001 19:08 schreef jordyb het volgende:

[..]

99,9% zeker
Die laatste tiende procent mag je houden. Straks mag ik 2 IDE en 1 FDD kabels voor je kopen.
Ben niet gek.
Hehe, dat begrijp ik hoor, maar ik wou weten waar je die wijsheid vandaan hebt.

Zelf al geprobeerd.
Op een of andere site gelezen. (URL?)
Gokje.

Want mij lijkt het toch niet ''zomaar'' dat de connectoren voor ATA-66/100 een kleurtje hebben.

Verwijderd

Nou kijk

Ik gebruik overal logica voor.
De een doet het op een andere manier en ikke zo.

Als je 3 connectors heb.
Dan 1tje mobo en 1 HDD.

Dan loopt die laatste niks te doen. Die hangt er toch maar bij.

In die connector zit niks electra van, "Hallo mobo er zit hiero niks dus mij hoef je niet meer te controleren"

Dus als je die connector eraf haalt, zit er geen verschil.

Ik hoop dat je het snapt.

Verwijderd

Ik zeg met 100% dat je bij je floppy kabel de twist d''r af kan halen. Hier ook gedaan.

• Orbit
huh, waar dient die twist dan voor?

Verwijderd

Op vrijdag 20 april 2001 20:11 schreef Orbit het volgende:
voor de twist is die voor de A drive
na de twist voor de B drive
Maar B heb jij niet.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:04
Op vrijdag 20 april 2001 20:11 schreef Orbit het volgende:
Die twist is om A: en B: te krijgen...

zonder die twist heb je alleen B:..

MAAR: (:)) in het bios staat "Swap A B" ff vinken, en je hebt weer een A:

(zelf ook gedaan, scheelt een hoop ruimte)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Het inkorten van een ATA-66 kabel zou ik niet doen; op de tweede connector moet je primaire device geprikt worden.
Dit verzin ik niet; ze zullen het niet voor niks in de handleiding van de HotRod zetten :)
De floppykabel kun je met een gerust hart inkorten; heb ik ook gedaan.
Ik kan me alleen wel herinneren dat de minimale afstand van de controlleraansluiting tot de drive 25cm moet zijn.

Verwijderd

ATA is toch paralel.. dan maakt dat toch geen ruk uit. alsof je IDE connector weet waar wat hangt.

• Orbit
De meningen zijn verdeeld.

Wie weet nu de echte waarheid ???

over de floppy ben ik al gerust (heb ik trouwens ook vrvanging voor), maar die ATA-66/100 kabels boezemen me angst in

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 15:56
Het zal wel werken maar zit toch wat in wat Kaj zegt...:P

Immers bij de scsikabels moeten de devices zoveel mogelijk over de kabel verdeeld worden.

Misschien domme vergelijking maar geeft aan dat er toch iets mee is...

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-08 17:27
Van een ATA100 kabel heb ik langs de middelste connector de kabel afgesneden. De losse connector wilde ik weer tussen de 2 connectors die op de kabel zaten zetten, maar het lukte mij niet om hem er op te krijgen, tot slot prak er een stukje plastic van de connector af waardoor hij niet meer dichtgeklikt kon worden. De kabel heeft nu 2 connectors: 1 op mobo, 1 op Harddisk. Werkt perfect. Het was de bedoeling dat de kabel netjes langs 2 HD''s zou lopen zonder een grote bobbel erin, maar dat is dus helaas niet gelukt :(. Die bankschroef voor het aandrukken zal ik onthouden :).

• Orbit
ok, ik ben gerustgesteld

ik heb nu genoeg mensen gehoord die het ZELF hebben gedaan en waar het werkt

yeahaw. Kijk maar uit voor wanneer ik m''n case-mod post. (baybus is af)

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:04

Destruction

(ex-)Automonteur

Op vrijdag 20 april 2001 20:08 schreef jordyb het volgende:
Nou kijk

Ik gebruik overal logica voor.
De een doet het op een andere manier en ikke zo.

Als je 3 connectors heb.
Dan 1tje mobo en 1 HDD.

Dan loopt die laatste niks te doen. Die hangt er toch maar bij.

In die connector zit niks electra van, "Hallo mobo er zit hiero niks dus mij hoef je niet meer te controleren"

Dus als je die connector eraf haalt, zit er geen verschil.

Ik hoop dat je het snapt.
Het enige is wel dat als je hem eraf haalt je geen HDD er meer bij kunt zetten.....

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

Verwijderd

Op zaterdag 21 april 2001 09:30 schreef pier het volgende:

[..]

Het enige is wel dat als je hem eraf haalt je geen HDD er meer bij kunt zetten.....
Jij bent zeker de slimste thuis.;)

Ook dat nederlands van jou:
ieddereen.
;)

• BC3 Victim
Je kunt die ata- kabels niet zomaar afknippen. Het zit namelijk zo het data kanaal van de ene drive is de ontstoring van de andere. Als je de kabel uit elkaar zou halen dan zou van de ene connector pin 1 op het eerste draadje zitten en van de ander op het tweede draadje. Wie het ooit verzonnen heeft moet je mij ook niet vragen.

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 10:06

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Compaq gebruikt ook floppy kabels van 10cm lang, zonder twist. Ziet er stuk flexer uit dan zo''n lelijke lange kabel.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Muurbestormer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 15:10
Ik heb ze ook afgeknipt langs de eerste connector. Toen nog geround en strak vastgetaped. NU heb ik ze op op 2 HD''s zitten in een RAID-0 config. ik haal burst 80Mb/s en sustained rond de 40MB/s.

het kan dus weinig kwaad, ook niet op ATA-100 snelheid.

succes ermee :)

• Orbit
[schaam-mode]

Met m''n domme kop ze toc hmaar gesneden die kabels, maar wat bleek?

Ze waren te kort, LOL

Nu kan ik mee lachen, maar toen niet echt hoor, anyway, 2 nieuwe kabels gaan halen voor 500BEF en m''n raid draait nu SUPER-strak. BTW, floppy zonder twist werkt dus van geen meter, maar daar had iknog een vervanger voor.

Mijn colclusie: niet doen ... ;)

• Muurbestormer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 15:10
LOL :o

naja, weer wat geleerd. Ik denk alleen niet dat dit reden genoeg is om het af te raden. mn kast ziet er veel overzichtelijker uit nu, en ook de airflow is veel beter.

je hebt gewoon pech gehad. denk ik. haha
Pagina: 1