[BC3] Wisselende rpm koeler

Pagina: 1
Acties:

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb net verse coolermaster 6h51 erop gezet, lekker lage temperaturen :9, maar alleen zag ik dit net ff:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~ardys/4400.jpg
Is het gezond dat het zo wisseld? Hij hoort op 4400 rpm te lopen maar loopt nu tussen 4700 en 4900 rpm.
Alvast bedankt.

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 12:26

t3q

Say yes to teq

Als ie op 4400rpm hoort te lopen en juist meer draait dan is het toch beter!
De mijne wisselt ook van 7031 naar 7331 en hoort op 6800 rpm te draaien

Life goes as it goes.

• dr snuggles
  • Niet online
Das waar, hoe meer hoe beter >:).

Verwijderd

Ik heb ff geen zin om een screenshot te maken, om te zetten naar gif en erges te uploaden. Maar bij mij zeggen AsusProbe (en de bios van m''n mobo trouwes ook) precies etzelfde.... Zal wel horen, want ik heb et al bij 3 koelers gehad....

• MisterDon
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Bekijk het anders eens met MotherBoardMonitor. Misschien dat die een heel ander beeld geeft, het schijnt dat Asus probe niet zo heel erg accuraat is... :)

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:43
PC Alert van MSI laat precies het zelfde zien. Volgens mij komt het omdat het aan de hand van een soort *weerstand* (niet in fysiek vorm, maar als meet waarde) word berekend. En aangezien weerstand afhankelijk is van temperatuur. En ook de luchtweerstand word beinvloed door de temperatuur van de lucht en van de lucht druk. Dus dat zal allemaal wel invloed hebben.

Correct me if i''m wrong

• Dr. Vork
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-02 00:36

Dr. Vork

Moet ik hier iets tiepen?

Die RPM metertjes zijn echt niet van geweldige kwaliteit en dus ook niet erg precies.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
de rpm sense draadjes hebben op zich een digitaal en volledig accuraat signaal. Iedere draaiing van de fan wordt het draadje twee keer aan aarde gelegd, de rest van de tijd loopt ie vrij. Met een pullup weerstandje heb je dus een perfekte blokgolf die een frekwentie heeft van 2x het aantal revs per seconde (oftewel 1/30e van het aantal revs/minute. Hoe nauwkeurig er gemeten wordt hangt af van de meetapparatuur: hoogstwaarschijnlijk een heel simpel frekwentiemetertje op basis van een RC netwerkje, en die zijn inderdaad niet zo nauwkeurig.

• dr snuggles
  • Niet online
MBM ziet het precies het zelfde. Zal wel aan de nouwkeurigheid liggen dan.
Pagina: 1