Op donderdag 19 april 2001 20:51 schreef freakyfrank het volgende:
^^ durft niemand ineens meer te posten dat water de tijd nodig heeft??
eerst allemaal grote monden en nu niks meer??

LOL
Nou, daar gaat ie dan..
Water heeft een opwarming in de trant van
x kubieke cm water wordt per seconde x graden warmer per watt.
Maar.. dat is helemaal niet wat we willen weten. De vraag is eigenlijk, heeft water tijd nodig om warmte energie op te nemen. Nee dus. Op het moment dat je energie begint toe te voegen, wordt het onmiddelijk opgenomen.
Je moet uitrekenen (als je dat persé nodig vindt) wat de minimale flowrate is in kubieke cm/sec of in liters per uur, bij de gegeven hitte toevoer in watts, zodat het water niet tot de dampspanning wordt verhit (koken dus), uitgaande van de druk die je opbouwt. De druk denk ik kun je lekker op a bar houden. De hitte toevoer kun je op 100 watt houden. Da''maakt niet zoveel uit.
Nu nog weten hoeveel watt je nodig hebt om 1 kubieke cm water van 25 naar 100 gradeen te brengen in 1 sec. Ik denk heel erg veel.
(Boeren verstand modus = aan, omdat boeren slimme mensen zijn..)
Een magnetron van 750 watt heeft ca.2 minuten nodig om een kopje leiding water van 200 cc aan het koken te brengen.
750w 200cc = 2min
750w 100cc = 1min
7,50w 1cc = 1min verwarmen. Je wilt je water niet warmer dan 30 graden hebben. En de toevoer is 100 watt. De toename is van 10 naar 100 = 90 graden. In de werkelijkheid zal je van 15 naar 30 handhaven.
Laten we zeggen een toename van 10 graden ipv 90, dus voor het gemak 10xzo veel.
7,5w 1cc =1 min
75W 10cc = 1 min
100W 13,3cc =1 min
13,33 cc per minuut is 60*13,33 =800cc per uur. Maal 10, wordt :
Je hebt minimaal 8 liter per uur nodig om je koelwater onder de 30 graden Celcius te houden bij 100 watt hitte toevoer

8-)B-)
Nou, schiet er maar op, zit er regens een denkfout in de redenatie?
(
a ) dit soort redenaties leverde me altijd negens en tienen op bij Natuurkunde HAVO, ook bij het eindexamen. Dus niet gaan zemelen over "kennis". Natuurkunde is inzicht krijgen, en je boerenverstand gebruiken.
b ) hou er rekening mee dat Dabit al heeft aangetoond dat als je van 300 naar 1600 liter per uur gaat dat geen spat doet met je CPU temperatuur !!!
)