[BC3] pasieve koeling op 600 MHz ?

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Welke tips raden jullie aan om de pc zo stil mogelijk te maken (voor weinig geld?)...

Natuurlijk kan iedereen een pc modden door er een paar fans tegenaan te knallen etc, maar dit heeft als nadeel dat de decibellen omhoog schieten, en soms de voeding het opgeeft...

Ik heb zelf op dit moment maar 2 fans aanstaan (proc + voeding) maar eigenlijk zou ik die ook stiller willen hebben...

Ik heb geen decibel-meter, maar de tikken van de wandklok komen er nog net bovenuit.

[geen gekke dingen gedaan, alleen ventilatoren op stukjes rubber -oude fietsband- gemonteerd]

tips iemand?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
waterkoeling, geluidsisolatie, search

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Het forum is momenteel niet bereikbaar wegens database problemen. Probeer het zo nog eens

• BC3 Victim
Gewoon een paar goede stille koelers aanschaffen 1 voor de voeding en voor de pro
{ geen Globalwin fop38 net als hier }swing ;)

• BC3 Victim
ok, bedankt voor de tip :)

Zie ook
[topic=158330]

oftewel.. probeer het nog eens :)

• BC3 Victim
inderdaad, de ene fan is de ander niet... ik heb van alle fans die ik hier heb gehad, en dat zijn er heel wat, de stilste elke keer in mijn systeem gehangen.
Nu kan je natuurlijk wel allerlei isolatie materialen gaan ophangen/plakken in je systeem, maar die lijken mij de airflow niet te verbeteren.
Zo vroeg ik mij af hoe LAAG je airflow moet zijn om nog nuttig te zijn bij bijv. 600 MHz.
In de OEM bakjes van Compraq ben al bij AMD K6-2 350MHz systemen processor koelvoetjes tegengekomen die geen ventilator hadden, maar doordat de voeding er net naast gemonteerd zat gebruik maakte van de airflow van de voedingsventilator. (ook zat hij dan niet aan de buitenkant van de voeding, maar zo dicht mogelijk bij de proc.)

• BC3 Victim
Psies de ene koeler is de andere niet
idereen heeft andere kast andere inhoud enzovoort en andere ideen en dan moet/wil
men ook nog redelijk stil hebben das vaak zoeken ja
Ik schrok me ook een hoedje toen de Globalwin fop38 hier aan ging maar das verholpen hoor de lownoise van de voeding en de onderdrukte Globalwin fop38 alleen nog
en als je een tijdje { ahum uuren } achter zit hoor je het geen eens meer
maar oke het blijft moeilijk goed koelen en toch een beetje stil houden de boel :)

• BC3 Victim
Je kunt je voedings-fan vervangen door een pabst.. die staan er om bekend erg stil te zijn. Daarnaast zou je een andere processorkoeler kunnen overwegen.

Ik raadde niet voor niets de search aan, zoek maar eens op ''stille fan'' of ''stille koeler'' en je zult een hoop ervaringen met fans en koelers vinden.

In je computer zitten grofweg 2 ''groepen onderdelen'' welke lawaai maken; ventilatoren en harde schijven. De ventilatoren heb je dan aangepakt.

Je harde schijf kun je stiller krijgen door ''m niet vast te schroeven in de kast, je zou ''m bv. met redelijk dik dubbelzijdik plakband op de bodem van de kast kunnen bevestigen.

Als laatste bestaat er de mogelijkheid om een 12v ventilator op 7 volt te laten draaien. Hierdoor heb je nog wel een redelijke luchtstroom, maar neemt het lawaai enorm af. Of dit aan te raden is in dit geval is een vraag daar er nu al vrij weinig ventilatoren in je systeem zitten.

7 volt kun je maken door ipv. de aarde en +12, de +5 en de +12 te nemen als voeding voor de ventilator. (de rode en de gele draad).

Waterkoeling staat er ook om bekend ''stil'' te zijn, maar dan voornamelijk onder de tweakers welke een halve stofzuiger van hun computer hebben gemaakt :)

• BC3 Victim
"de 7 volt truuk" van pak maar de +5 en +12 en dat is 7volt werkt niet met alle voedingen. Ik heb eens gekeken, maar 15 van mijn 32 voedingen in huis pikken deze opstelling niet en laten dan de ventilator die standaard in de voeding zit langzamer draaien (m.a.w. de 12volt lijn wordt omlaag gedrukt) ik vermoed dat dit te maken heeft met de opbouw van de voeding, bijvoorbeeld of hij een onafhankelijke 12volt trap heeft.

Op dit moment hangen al mijn bewegende onderdelen in rubbers, gemaakt van oude fietsband. De harddisk hoor ik niet eens, ik ben blij dat ik een lichtje heb *D

De voedings ventilator is een metaal gegoten Pabst, de luchtinlaat is vergroot, net als de luchtuitlaat (wegzagen en fingerguard erop).

Ik zit eraan te denken om een soort kastje om mijn pc te bouwen van multiplex, met aan de binnenkant schuimrubber op bitumen. Een extra buitenkast als het ware. Maar de grootste herriemaker (in verhouding) is mijn luchtuitlaat.

Nu zijn er ook wel schemaatjes te vinden die de ventilator temperatuurs afhankelijk schakelen, maar die hebben weer als nadeel dat ze maar 1 meetpunt hebben, terwijl de (voedings)ventilator voor meerdere toepassingen is (koeling voeding, luchtstroom kast)

Eigenlijk zou een schema van temperatuursafhankelijke ventilator regeling met 3 á 4 meetpunten met ondergrens/drempelwaarde instellingen de ideale oplossing zijn om die voeding nog stiller te maken. (3 meetpunten - 1 ventilator)

Wat jammer dat ik niet zo goed doorgeleerd heb in de electro ;(

Pagina: 1