Toon posts:

[BC3] het toerental van een 220V fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag zelf een case in elkaar geknutseld om m''n server wat stiller te krijgen. Nu heb ik in mijn ijver hem zo stil mogelijk te maken hem bijna luchtdicht gemaakt (da''s een beetje overdreven maar het scheelt niet veel), nu krijg ik daar natuurlijk het probleem door dat alles veelste warm wordt daarbinnen (zie mijn vorige topic, het is zo''n 43°C). Een behulpzame huisgenoot van me heeft me een 220V pabst fan gegeven die echt blaast als een gek, maar dus ook naar mijn mening teveel geluid maakt wat natuurlijk het effect van de isolatie weg haalt. Om dit te voorkomen wil ik het toerental begrenzen, alleen is dit bij een 220V fan denk ik wat moeilijker dan met een 12V fan (ik weet tenminste zo niet direct een goede manier). Heeft iemand van jullie een idee hoe ik dat goed aan kan pakken??

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

een electronische snelheidsregeling, zoals ie ook verkocht wordt voor ventilatoren.

Dan is het traploos regelen :) wat ook werkt is een smoorspoel. alleen die moet je wel goed afschermen, i.v.m. magnetisch(lek)veld van de spoel.

[edit typo]

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Ehm.. Volgens mij werkt een 220V Fan met een synchroonmotor.. Deze is dus niet zomaar in snelheid te regelen.. De snelheid wordt namelijk bepaald door de frequentie van het lichtnet, 50Hz.
Wil je dus een andere snelheid, dan zul je dus de frequentie moeten regelen. En dat is niet zo makkelijk te doen met een simpel schakelingetje!

Verwijderd

Ik heb een 220V stofzuiger met instelbaar toerental >:)
volgens mij gaat het werken als je de ventilator in serie zet met een condensator. Moet je ff vragen aan iemand die het WEET wat voor condensator. Het voltage wordt dan verdeelt waardoor de fan op 150V komt te draaien of zo..

Verwijderd

Doe het allemaal wel voorzichtig, want 220V op je kast is ;( Ik zou zelf voor een 12V 120mm gaan. Of een 24V, als je daar een transformator voor hebt. Een 220V in je case zou ik niet doen. Je pc is koel en jij bent dood :( Hmmm...

Verwijderd

Zit er eigenlijk een voordeel aan 220V fans boven 12V?

Verwijderd

De meeste 220V fans zijn synchroonmotoren. Daarbij hangt het toerental meer af van de frequentie (50Hz in Europa) dan van de spanning. De spanning bepaalt nog wel het koppel van de motor.

Je kunt het met een weerstand in serie proberen (2k2, 5Watt). Dat kost je bijnja niks, je maakt er niks mee kapot, en als het werkt is het mooi meegenomen.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
probeer maar eens een 220V fan tegen te houden met je vingers¿

meestal geld de regel: hoe meer Watt (Volt maal Ampere) des te sterker.

dus als je kleine luchtgaatjes hebt, kan een hoger Wattage ventilator er beter lucht in/uit persen.

Daardoor kan je een hogere luchtverplaatsing hebben met een 220V fan bij dezelfde diameter.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Conrad verkoopt snelheidsregelaars voor 220V ventilatoren. Ik heb net geprobeerd hem te vinden maar die search is :r, ik kreeg eerst resultaten in het duits en daarna een error. Ik zou thuis even in m''n katalogus kunnen kijken...

Verwijderd

Topicstarter
Maak je geen zorgen hoor Het_Studentje m''n kast is niet van metaal (''t is een vaag zelfgebouwd ding) dus ''k loop niet echt een risico dat die spanning op de case komt te staan..... nou ja, ''k zet ''m er eerst wel ff zonder begrenzing in en kijk of ie echt teveel lawaai maakt (''k vrees van wel), het is in iedergeval beter dan m''n pc mollen met een case temp van 43 graden...
Pagina: 1