Toon posts:

[BC3] Waterblok van Koper en wat Plexiglas ??

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat te denken als ik zelf een Waterblok ga maken waarom niet b.v. : de onderkant van koper en daarop van plexiglas een soort 4-kantje op maken.
En uiteraard daar water door heen laten pompen zodat de koperen onderkant goed gekoeld word en die zit dan tegen de core ( DUH ! ).

Of 1 geheel plexiglas ( dus een blok van b.v. 4x4 cm en daar dan een holte inmaken ( aan de onderkant ) en dan aan de boven kant een in- en af-voer.

Volgens mij heb ik daar een pic van !!

Ik neem aan dat je dat kan lijmen of zoiets, of is dit onmogelijk ??

Verwijderd

ik wil je feestje niet verzieken, maar dat zijn zogenaamde whirlpool-blokken..
tevens de slechtste waterblokken die er zijn.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Het kan natuurlijk wel op de manier zoals jij wilt. Maar het ligt er natuurlijk wel aan wat je ermee wilt gaan koelen.
Je gebruikt nu alleen maar de bodemplaat als koeling, en bij een goede waterkoeling is het belangrijk om zoveel mogelijk contact oppervlak te hebben. En daar helpt dat plexiglas natuurlijk niet aan mee!
Dus als je ook nog met peltiers wilt gaan werken, is dit niet aan te raden. Voor een simpele proc-koeler moet het wel goed te doen zijn!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:40
vouw gewoon zelf een koper blok, heb ik zelf ook gedaan. Is wel heel moeilijk te solderen maar de performance is beter dan een alpha luchtkoeler, voor veel minder geld. Afbeeldingslocatie: http://members.tripod.lycos.nl/gklammers/copblock.jpg
Ik heb er ook een van dik aluminium gemaakt, werkt ook perfect.:
Afbeeldingslocatie: http://members.tripod.lycos.nl/gklammers/alublock.jpg
ik heb ook zo''n plexiglas ding gemaakt met een heatsink erin geschroefd cq geplakt, dat werkte ook goed, maar is nog moeilijker te maken, en ging ondanks epoxylijm toch lekken :'(

Verwijderd

Topicstarter
En waar is epoxy-lijm te krijgen dan ?

PS : De bedoeling is dat hij alleen de proc. koelt ( dus word er geen peltier gebruikt ). De bedoeling is uiteraard wel dat hij beter is dan die lucht-coolers.

Dit is een voorbeeltje :
Afbeeldingslocatie: http://www.caseetc.com/case_images/prod_sm/000311.jpg

Deze is dan van 1 groot blok plexi-glas gemaakt, ik zou niet weten waar ik dat zou kunnen kopen. :(

Verwijderd

Plexiglas zou k zo ie zo niet gebruiken. Dat heeft bijna nix aan warmte gelijding.
Gewoon van alluminimum of beter nog, helemaal van koper.

Verwijderd

Topicstarter
Maar alsik die dingen zo allemaal hoor over solderen dan moet dat hardstikke moeilijk zijn.
Kijk met een soldeerbout kan ik heel veel maar daarmee kan je dacht ik niet een waterblok in elkaar maken :?

• Initial G
om koper te solderen moet je met gasbrander werken. Het lastige is dan echter nog steeds dat het hele blok heel heet wordt en dus eerder gemaakte verbindingen weer los kunnen gaan, zorg er dus voor dat alles zeer precies aansluit alvorens te solderen.

epoxylijm vindt je bij elke handige harry shop... secondelijm werkt ook perfect, maar is wat vloeibaar en dun en gevaarlijk voor vingers aan waterblokken :P

Verwijderd

Topicstarter
Daarom wil ik ook geen koperen waterblok in elkaar lijmen !
Maar hoe dik moet dat plexi-glas ongeveer zijn dan ???

Verwijderd

Koop een blok koper, en zet daar de boormaschine, of frees in. Soldeer d''r desnoods later een deksel op of zo, k denk dat dat stukken makkelijker is dan bijv. een doosje maken. Enig nadeel, het zal ook wel duurder zijn.. :(

Verwijderd

nha.. tuurlijk kan het van plexiglas.. heb het namelijk net zelf gedaan mijn laatse versie is gemaak van een koperen "Coolmaster" en 5plaatjes plexi en secondenlijm....(JA secondenlijm ja)
(plexi 3mm dikte
deze werkt heel goed en, ach lees de topic in dit forum eens staat genoeg over dacht ik zo :)

• Initial G
zo dik mogelijk, had zelf 4mm ofzo (ging dus mis uiteindelijk) maar heb nog wel een linkje voor de juiste dikte, ff geduld

• Initial G
Afbeeldingslocatie: http://members.easyspace.com/coolk6/jacketlow.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.easyspace.com/coolk6/cube_b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.easyspace.com/coolk6/486.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.easyspace.com/coolk6/zoom_b.jpg

mooi he? 8mm dik ofzoiets denk ik
de URL:members.easyspace.com/coolk6//

Verwijderd

Topicstarter
Kijk dat bedoel ik nou !!!
Yes we zitten op de zelfde golflengte ! :?

• Initial G
:? ;)

Verwijderd

een luchtkoelblokje ombouwen lijkt mij en stuk beter plan dan een whirlpool-blokje maken..

maar als je toch voor het whirlpool design gaat..

zorg dat je een RONDE kamer maakt en dat de inlaat en uitlaat aan de zijkant van de kamers zitten...(zoals die foto ergens hierboven) .. anders krijg je te weinig turbulentie en word het er alleen meer slechter op.

edit-- die foto hierboven heeft niet het goede design, plaatsing van de slangpilaren zijn goed, alleen moeten ze horizontaal zitten, niet verticaal

• Initial G
edit-- die foto hierboven heeft niet het goede design, plaatsing van de slangpilaren zijn goed, alleen moeten ze horizontaal zitten, niet verticaal
maakt niet uit hoor :? als er geen lucht inzit tenminste

Verwijderd

Op donderdag 19 april 2001 14:26 schreef GKLQuake het volgende:
maakt niet uit hoor :? als er geen lucht inzit tenminste
ivb met turbulentie en het whirlpool effect wil je dat het water er horizontaal ingespoten wordt..
(er zit wel enige kromming onderin in het geheel, maar dat is ook niet alles)

tenminste, dat is het idee erachter.. ander ken je netzogoed een kubusvormige kamer maken met in 2 uiteenliggende hoeken een slangpilaar

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste : waar haal ik zo''n groot stuk plexi-glas ?
Ten tweede : Hoe maak ik er een ronde kamer in ??

Of is het maken van zo''n blokje zoveel werk dat ik hem netzogoed kan bestellen ??

Verwijderd

Plexiglas: zoek een zaak op die ook reclamemateriaal maken. Daar kun je het in alle soorten en maten bestellen. Jammer dat die reclamemaker 3 deuren verderop bij mij met pensioen is :(

Die kamer in het plexiglas is eigenlijk maar op 1 manier mooi te maken, en dat is met een draaibank. Hou er rekening mee dat bij zo''n whirlpoolblok de afwerking best belangrijk is.

Oja, koper kun je perfect lijmen hoor. Ik heb hier een gelijmd testblokje voor m''n neus liggen, en da''s nogal degelijk. Ik krijg ''m niet stuk, en dat zegt eigenlijk genoeg >:)

Verwijderd

Topicstarter
En voor dat lijmen heb je epoxy-lijm voor gebruikt ??
Want dan ga ik mun waterblokje in elkaar lijmen of zoiets !!

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik dnek toch wel dat het aller aller makkelijkste is dat je een standaard koelblokje van je Cpu een beetje onbouwd en net zoals op die plaatjes heb helemaal water-lucht dicht maakt en zo een mooi water-koelblokje bouwd !

Verwijderd

Topicstarter
En waar kan ik bv die in en uitgangen kopen ( voor op je waterblok ) Praxix of zo ??
En epoxy-lijm ook bij de praxix ?
Trouwens van dat whirpool ontwerp ben ik van af dat is gewoon veel te moeilijk.
Ik krijg hoogwaarschijnlijk een mooie socket A cooler en dan ga ik die wel eff lekker verbouwen.
Maar nu hoe dik moeten die plexi glazen wanden zijn 4 mm ??

Verwijderd

in/uitgangen zijn bij mij 12mm dik koperen pijp (voor de waterleiding).

De lijm die ik gebruik is de Bison metaallijm, dat grijze spul. Dat spul is gewoon fantastisch. Niet universeel bruikbaar, maar wel voor een heleboel dingen.
En de sterkte van de lijmverbinding is al gauw hoger dan die van de te verlijmen delen.

Verwijderd

Op vrijdag 20 april 2001 12:04 schreef DaBit het volgende:
in/uitgangen zijn bij mij 12mm dik koperen pijp (voor de waterleiding).

De lijm die ik gebruik is de Bison metaallijm, dat grijze spul. Dat spul is gewoon fantastisch. Niet universeel bruikbaar, maar wel voor een heleboel dingen.
En de sterkte van de lijmverbinding is al gauw hoger dan die van de te verlijmen delen.
idd ik heb met een dikke moker er op staan slaan.. maar los?? ho maar.. was maar over 5mm dikte overlappend gelijmt..
sterk spul !

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek van die in- en uit-gangen van het water, met schroefdraad.
Zie de foto''s boven aan en die van die wihrpoolblokje !
Bij de Praxix :?

Verwijderd

Topicstarter
MMMM topic dood :?

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-01 11:30

tazitiz

dbprutser

Heeeee

ff eenbeetje druk gahad :-(
maarre als je makkelijk meer wil weten, ik heb mijn waterkoel systeem gebouwd uit een stuk kopen en een stuk plexiglas -
stap voor stap te zien op:

http://titanicmetme.jero.cc

misschien denk jij om je profile in het plexiglas te maken, ik ben van mening dat je dat ook met koper kan doen, en het werkt goed hoor !!

(8>

Verwijderd

Topicstarter
De bedoeling is als volgd nu : Ik krijg een Socket A spire cooler van iemand die ga ik dan flink onder handen nemen : De zijkanten dicht maken met plexiglas, dus als het ware een kubusje erop doen.
Water door de fin''s heen laten stromen en aan de andere kant er weer uit pompen.

Een beetje zoals dit maar dan met een grotere Socket A cooler :
Afbeeldingslocatie: http://members.easyspace.com/coolk6/cube_b.jpg

Alleen dit zijn de knelpunten :

1. Waar haal ik van die in- en uit-gangen voor het water die je in het koelblok schroefd ?
2. En welke lijmsoort ( die uiteraard niet lekt ) kan ik het beste gebruiken ? Het moet plaxiglas met plexiglas kunnen verbinden en metaal met plexiglas !

Verwijderd

De slangtules (die in- en uitgangen die jij bedoelt) kun je kopen bij een goed gesorteerde loodgieter of industriewinkel.

Plexiglas op plexiglas lijmen doe je met plexiglaslijm of aceton met wat plexiglas erin opgelost.

plexiglas op metaal lijmen, hmm. Je zou het eens kunnen proberen met een *goede* epoxy of polyurethaan gebaseerde 2-componentenlijm. Neem niet de ''snelle'' varianten, die zijn over het algemeen minder sterk dan de soorten die de volle 24 uur uit moeten harden. Siliconenkit is niet geschikt als je het blok niet extra kunt vastzetten met boutjes ofzo. Secondenlijm vind ik eigenlijk ook niet zo geschikt, hoewel MM_zork dat wel gebruikt heeft met goed resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
Thankx hier heb ik wat aan, de bedoeling is om hem met deze klemmetjes vast te zetten :Afbeeldingslocatie: http://www.ned-cool.nl/images/retainer3.jpg

Verwijderd

Op vrijdag 20 april 2001 19:50 schreef stanley het volgende:
Ik zoek van die in- en uit-gangen van het water, met schroefdraad.
Zie de foto''s boven aan en die van die wihrpoolblokje !
Bij de Praxix :?
Bij een DHZ waar ze luchtgereedschap verkopen.
En dan 3.8 inch vragen.

Verwijderd

Topicstarter
DHZ = Doe Het Zelf :?

Verwijderd

Op zondag 22 april 2001 12:46 schreef stanley het volgende:
DHZ = Doe Het Zelf :?
Doe het zelf winkel.
Zoiets als de hubo OID

Verwijderd

Topicstarter
Okay, thankx !

Iemand nog meer suggesties en/of tips :?
Pagina: 1