[BC3] Waterblok Ontwerp

Pagina: 1
Acties:

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 21:47
Hey

Ik ben er achter dat ze op school heel veel koper hebben :)
Ikke dus ff vragen, fl 1 per vierkante DM :):)
aangezien dat ik voor mijn koelblok niet veel nodig heb, kost mij dit mischien een knaak >:)

Het zijn dus platen koper, van een mm of 2 dik...
ik heb zelf de volgende ontwerpen in gedachten:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~siet0000/1.gif

of mischien deze?
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~siet0000/2.gif

of deze?
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~siet0000/3.gif

Het is dus voor mij belangerijk dat het niet uit teveel losse stukken koper bestaat, want ik ga alleen zachtsolderen..
Die op de laatste 2 pics heb ik zelf bedacht, wat denken jullie daarvan?

Alvast bedankt voor de replys :):)

Cutebrit

Verwijderd

nummer 1 is volgens mij het beste.

Daar loopt je water echt over je middelpunt heen. Dus je core.

2 is leuk. maar komt teveel waterkracht op.

En 3. lijkt me niet veel beter als 1

Verwijderd

neeuh niks

Verwijderd

Op woensdag 18 april 2001 20:52 schreef jordyb het volgende:
nummer 1 is volgens mij het beste.

Daar loopt je water echt over je middelpunt heen. Dus je core.

2 is leuk. maar komt teveel waterkracht op.

En 3. lijkt me niet veel beter als 1

Verwijderd

Dat ging effe niet goed... :(
Maar goed. Nummer 1 werkt het best denk ik zo. Zo zitten de meeste waterblokken in elkaar namelijk. Alleen komen die aan dezelfde kant weer uit als de ingang... ;)

Greetz

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:46
manier 1 is het beste omdat je water dan het langst in je koelblok blijft (moet de langste weg afleggen) en dus het meest opwarmt en de meeste warmte van je koelblok wegvoert...

kijk maar eens bij een aantal commerciele waterblokken.. die hebben allemaal dezelfde techniek..

Have a wheelie good weekend!

• Wollige
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
alleen zachtsolderen ?.. sorry maar ik geef je weinig kans dat het waterdicht blijft onder een (kleine) druk. Om iets belangrijks als je proc te koelen kun je maar beter een goed blok kopen. Op het waterkoeling forum ( http://62.45.65.54/waterforum/ubbcgi/ultimatebb.cgi )zag ik wel heel aardig blokken staan.

Verwijderd

Op woensdag 18 april 2001 21:56 schreef FragDaddy het volgende:
manier 1 is het beste omdat je water dan het langst in je koelblok blijft (moet de langste weg afleggen) en dus het meest opwarmt en de meeste warmte van je koelblok wegvoert...
je kan beter zo snel mogelijk je water verversen in je blok. dan hou je het grootste temperatuurverschil tussen het water en het blokje, waardoor hij het snelst afkoelt.

blok 1 is misschien wel de langste weg, maar het water doet er waarschijnlijk even lang over als bij blok 2 of 3. waar het parallel loopt, en dus langzamer, maar verdeeld over verschillende kanalen. Blok 1 heeft de langste weg en de grootste stroomsnelheid. En ik denk dat je daar je voordeel uit haalt.

vrij vertaald dus:

Wat is beter, een hogere of een lagere stroomsnelheid.

ik denk een grotere, want je krijgt meer turbulentie en het water dat een oppervlak raakt wordt sneller ververst.

• DarkTemple
  • Laatst online: 30-04 09:40
Op woensdag 18 april 2001 23:11 schreef freakyfrank het volgende:

[..]

je kan beter zo snel mogelijk je water verversen in je blok. dan hou je het grootste temperatuurverschil tussen het water en het blokje, waardoor hij het snelst afkoelt.
Dit klopt voor geen meter.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:00
dat klopt, contactoppervlak is _DE_ grote factor...

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• DarkTemple
  • Laatst online: 30-04 09:40
Als je 4 gebruikt, moet je er wel voor zorgen dat de doorgang overal even breed en hoog is.

• FragDaddy
  • Laatst online: 19:46
nee, sorry. ik blijf erbij dat je je water beter een zo lang mogelijk weg door het blok kan laten afleggen, zodat je het water met een zo''n groot mogelijk oppervlak van het koelblok in aanraking laat komen voor een zo lang mogelijke tijd..

je wilt toch zoveel mogelijk warmteoverdracht van koelblok naar water ?

Have a wheelie good weekend!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Op donderdag 19 april 2001 00:06 schreef P5ycho het volgende:
dat klopt, contactoppervlak is _DE_ grote factor...
Inderdaad.. En dan het liefst in combinatie met redelijk wat turbulentie.

Maar wat ik wel een beetje mis in de waterblokken is dat de aanvoer iedere keer aan de zijkant zit. Het lijkt me dat een aanvoer in het midden, dus recht boven de core nog net iets effectiever is!

Verwijderd

Op donderdag 19 april 2001 09:09 schreef Twynn het volgende:

[..]

Inderdaad.. En dan het liefst in combinatie met redelijk wat turbulentie.

Maar wat ik wel een beetje mis in de waterblokken is dat de aanvoer iedere keer aan de zijkant zit. Het lijkt me dat een aanvoer in het midden, dus recht boven de core nog net iets effectiever is!
Het water moet juist zo snel mogelijk gaan, dan komt er het meeste koude water over je proc, waardoor deze het koudste blijft. De aanvoer boven de core met een hoge druk zal beschadigingen veroorzaken aan je koelblok.

Verwijderd

Nummer 1 is de beste. Eventueel nog te verbeteren door vinnen zoals in blokje 3 te monteren in de kanalen.

Nummer 3 zou beter zijn dan nummer 1 als je met een erg grote waterflow werkt. Met de capaciteit van de meeste pompjes zal er weinig water aan de zijkanten stromen.

Overigens raad ik je aan om de grondplaat minimaal 3mm (en maximaal 5) dik te nemen. Dit ivm vervorming als je druk op je waterblok gaat zetten met je clamp.

Soldeer de plaatjes er niet recht op, maar vouw ze aan de onderkant om. Dat geeft een wat groter contactoppervlak, dus meer stevigheid.

Succes!

Verwijderd

Op woensdag 18 april 2001 23:11 schreef freakyfrank het volgende:
Op woensdag 18 april 2001 23:59 schreef idX het volgende:
ooit van tegenargumenten gehoord??

de aarde is rond.
-NEE!
en waarom dan niet?
-DAAROM!
Op donderdag 19 april 2001 00:04 schreef FragDaddy het volgende:
nee, sorry. ik blijf erbij dat je je water beter een zo lang mogelijk weg door het blok kan laten afleggen, zodat je het water met een zo''n groot mogelijk oppervlak van het koelblok in aanraking laat komen voor een zo lang mogelijke tijd..

je wilt toch zoveel mogelijk warmteoverdracht van koelblok naar water ?
ok.. vooropgesteld dat je dezelfde stroomsnelheid hebt door blok 1 en 3 en alletwee even veel contactoppervlakte. Zoniet, kijk dan nog maar een keertje naar de plaatjes. ;) en dat bij blokje 3 het water tussen alla stroomwegen goed verdeelt wordt.

blok 1: stroomsnelheid 3 en lengte 3 per 1 stroomweg. (serieel)
blok 2: stroomsnelheid 1 en lengte 1 per 3 stroomwegen. (parallel)

mee eens?

dat betekent dat het water er dus UITEINDELIJK evenlang overdoet en evenveel contactoppervlakte heeft aangedaan.

het verschil is alleen de snelheid waarmee het water loopt.

en dus wordt het water aan het raakoppervlak van blok1 sneller ververst dan bij blok 3.

en zelfs al zou het water er langer over doen, dan krijg je op het einde van de stroomweg een hogere temperatuur, niet? dat betekend dat de Tdelta tussen water en blok dus KLEINER wordt. en dus wordt de warmte van het blok MINDER GOED afgegeven.

deze theorie komt pas tot zijn recht bij blokjes met weinig contactoppervlakte, weinig waterflow (150 l/u), en slechte materiaalkeuze (alu?).
deze effecten zijn bijna te verwaarlozen bij hoge stroomsnelheden door koperwaterblokken met veel contactoppervlakte.

idx en fragdaddy -> ik zou jullie aanraden eens een goed natuurkunde of thermodynamica boek te lezen.

maar de vraag staat nog steeds:

heb je bij hogere snelheid in verhouding gezien meer turbulentie dan bij lagere snelheden??
zo niet.. dan is er GEEN verschil tussen design 1 en 3.

en wateringang boven de proc zou ik ALTIJD doen!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Freakyfrank: Mee eens..

Simpel gezegd komt het er eigenlijk op neer dat er bij blok 3 er gewoon minder water in contakt komt met de koelende delen (door het parrallel zetten van de vinnen).

De langere weg die het water moet afleggen maakt in principe niet zoveel uit.. Als je het temperatuurverschil van het ingaande en uitgaande water gaat bekijken dan is dit zeer laag!

Dus per liter water heb je bij blok 1 meer contactoppervlak.

• FFF
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Het koelste water in het midden, en een goede druk krijgen, dan zal het wat passen meten, en rekenen worden hoe hij eruit komt te zien. iig lijkt model 4 me wel goed, als hij goed werkt, model 1 lijkt me eenvoudiger.

Verwijderd

Aan die discussie of water nou wel of niet de tijd gegeven moet worden om op te warmen doe ik ff niet mee.

Het tempverschil tussen inkomend en uitgaand water is zo laag dat het in het niets valt bij andere verliezen. Wat boeit een halve graad nou op de 15 graden tussen cpu die (chippie zelf) en het water?

Wat je wel wilt is dat overal het water ververst word opdat de afgifte van warmte aan het water zo optimaal mogelijk verloopt. En daar is blok 1 het meest geschikt voor omdat de loop van het water geforceerd word. Bij blok 2 en 3 kan het voorkomen dat je in ''t midden een sterke stroom krijgt, en aan de randen niets, bij wijze van spreken.

Maar tsjee, die verschillen zullen best wel minimaal zijn. Contact area = king. Als je bij het een van die blokken een vierkante cm meer koper hebt dat in contact staat met water, dan wint dat blok over het algemeen.

(randgevallen zoals hele lage waterflow of ontzettend hoge dissipatie niet meegerekend)

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
Op woensdag 18 april 2001 23:59 schreef idX het volgende:

[..]

je las het verkeerd :)

Audi A8 W12 6.0

• Xandrios
Iedereen alvast heel erg bedankt voor de reacties iig..

Nu hoorde ik verschillende dingen:
*1 de bodemplaat moet dikker zijn.
*2 ik kan beter het (koude) water in het midden invoegen
*3 het ontwerp van blok 1 gebruiken
*4 kan beter toch hardsolderen

*1 ik kan waarschijnlijk niet dikker koper krijgen dan 2mm..
Zou het mogelijk zijn om 2 platen op elkaar te solderen? (zal wel niet)
*2 Zie tekening 4
*3 Zie tekening 4
*4 Zal dan toch maar moeten..(na DaBits verhaal hield ik het toch liever bij zachtsolderen...

dit is optie 4:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~siet0000/4.gif

ik hoor graag jullie reacties :)

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 19:31

wiewatwaar

whatever

Tekening 4 is verreweg de beste optie maar met koperplaat van 2mm niet degelijk te realiseren. Dat geld trouwens voor alle opties. Het probleem zit hem in de aansluitingen voor de slangen die eraan gesoldeerd moeten worden. Het pijpje moet om optredende krachten op te vangen een stukje in de wand van het blokje gezet worden. Daarvoor is bij 2mm te weinig materiaal.

PS. kunstofmatrijzen die zeer kritisch zijn in de koeling hebben allemaal een koelkanaal volgens optie 1 of 4 De anderen zullen allemaal een onevenwichtige flow hebben omdat water de weg van de minste weerstand kiest. Een vierkant kanaal levers al heel wat turbulentie op om een dunne vloeistof als water regelmatig op te warmen.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

• Hagar
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Op donderdag 19 april 2001 16:15 schreef Cutebritney het volgende:
ik kan waarschijnlijk niet dikker koper krijgen dan 2mm..
Zou het mogelijk zijn om 2 platen op elkaar te solderen? (zal wel niet)
Nee als er lucht tussen blijft zitten ben je de lul. Dat is op zo''n moment namelijk een geweldig goede isolator.

Nu ook zonder stropdas

• Xandrios
Op donderdag 19 april 2001 20:45 schreef wiewatwaar het volgende:
Tekening 4 is verreweg de beste optie maar met koperplaat van 2mm niet degelijk te realiseren. Dat geld trouwens voor alle opties. Het probleem zit hem in de aansluitingen voor de slangen die eraan gesoldeerd moeten worden. Het pijpje moet om optredende krachten op te vangen een stukje in de wand van het blokje gezet worden. Daarvoor is bij 2mm te weinig materiaal.

PS. kunstofmatrijzen die zeer kritisch zijn in de koeling hebben allemaal een koelkanaal volgens optie 1 of 4 De anderen zullen allemaal een onevenwichtige flow hebben omdat water de weg van de minste weerstand kiest. Een vierkant kanaal levers al heel wat turbulentie op om een dunne vloeistof als water regelmatig op te warmen.
is het niet mogelijk om op de plekken waar de slangaansluitingen komen, een dubbele laag koper te gebruiken?
gewoon nog een stukje koper eropsolderen?

[edit]
kun je die aansluitingen gewoon bij de plaatselijke gamma/praxis halen, of moet ik die on-line gaan bestellen?

• Xandrios
are da any tweakers in da house ?????

• Xandrios
en?? wat denken de "echte waterclokkers" ervan??

ben zeer benieuwd :)

• Xandrios
ja, want anders zorgt dat voor weerstand..

maar heeft iemand ervaring met het aansluiten (vastsolderen) van die connectoren voor de slangetjes?

Dit omdat het idd maar 2 of 3 mm koper is, en dat dat mischien niet genoeg is..
Is het mischien mogelijk om 2 lagen koper op die plekken op elkaar te solderen, en hem dan te bevestigen ??

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 19:31

wiewatwaar

whatever

Halo zeg, denk je dat ik niks anders heb te doen. Maar goed, de dubbele lag koper. Geeft je 4 mm. Is misschien net genoeg. Houd rekening met het volgende
Het koper wat jij wil gebruiken is waarschijnlijk in zachte toestand en zeer buigzaam.
Voor een goede soldeerverbinding moet er vooraf een spleet aanwezig zijn van max 0,05mm De koperen delen dienen blank geschuurd te zijn (groen schuursponsje of zo)
Zowel de onder als de bovenplaat moet je dubbel uitvoeren. Boven voor de aansluitingen en onder voor de stijfheid teneinde een goed contact te garanderen.
Soldeer deze eerst in elkaar boor de gaatjes voor de aansluitingen
Soldeer dan het laberint ertussen.
Als soldeer kan je prima een laagtemperatuur soldeer met lood en tin gebruiken. Af laten koelen en blank poetsen.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

Verwijderd

Hey, die nummer 4 ken ik ergens van!

2mm koperplaat is dik genoeg om er een beetje betrouwbaar pijpjes in te kunnen solderen. Het plaatje bovenop mijn waterblok is zelfs maar 1mm dik.

Als je 4) gebruikt dan zorgt het spiraaltje voor behoorlijk wat stevigheid in je blok, en een redelijke bescherming tegen doorbuigen, hoewel ik 2mm voor de grondplaat nog aan de dunne kant vind.

2 plaatjes op elkaar solderen moet kunnen, mits ze voldoende vlak zijn zodat het soldeer overal ertussen vloeit. Da''s overigens nog niet zo simpel.

Verwijderd

Op vrijdag 20 april 2001 11:57 schreef DaBit het volgende:
2 plaatjes op elkaar solderen moet kunnen, mits ze voldoende vlak zijn zodat het soldeer overal ertussen vloeit. Da''s overigens nog niet zo simpel.
1 plaatje neerlegge, goed opfikken het plaatje zelf dan he.

Dan volgieten met soldeer. en dan andere plaatje erop.

En dan bidden??

• Xandrios
Tot zover ben ik nu:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~siet0000/koper2.jpg
Dit is het dichte waterblok (moet nog gesoldeerd worden), samen met een koperen buisje die ik ga gebruiken voor de slangaansluitdingen.

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~siet0000/koper3.jpg
Dit is het blok open, met het binnendoolhof.

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~siet0000/koper4.jpg
Op een rijtje....

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~siet0000/koper5.jpg
Het binnenwerk

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~siet0000/koper7.jpg
Het buisje....

Zover ben ik nu, woensdag kan ik hem afwerken en dichtsolderen op school :) (kan nie wachten)

Commentaar is erg welkom :)

edit]

sorry voor de k*t kwaliteit, is een (gratis op een beurs gekregen) logitech quikcamexpress
(niet aan te raden dus..)

Verwijderd

ziet er leuk uit...

zet je er nog een dikker bodemplaatje op??

• Xandrios
dat had ik graag gewild, maar die hadden ze niet op school :(:(
Maar als ik hem in elkaar klem, dan is hij ook al erg stevig, dusss

Waarom zou het nodig zijn om een dikkere bodemplaat te nemen? (doorbuigen ofzo??)

Ik kon in Almelo nergens van die speciale slangaansluitingen krijgen:(
dus heb ik maar een stukje buis gekocht (gekregen) met een buitendiameter van 13mm..
Ik ga dat wel verstevigen met een extra plaatje koper, op de plekken waar de buisjes vastgesoldeerd worden..

• Diablow
  • Laatst online: 04-04-2025
Bij 4 kun je beter in en uit omdraaien, in kern warmst dus warmt later nog meer op.

• Xandrios
in en uit omdraaien????

dan krijg je dus warm water over je proc, en de buitenkant wordt goed gekoeld :?

volgensmij is dat wel goed op deze manier..

• Xandrios
is het nodig om een dikke bodemplaat te gebruiken???

waar helpt het voor/tegen ???
het doorbuigen van de onderplaat ofzo??

Verwijderd

is dit geen idee voor een blok

Afbeeldingslocatie: http://www.cfwebdesign.nl/temp/ideetje.jpg

• Xandrios
ziet er idd erg goed uit...

Door die punt heb je een groter contactoppervlak boven de core...

als ik een stukke massief koper kan krijgen, dan zal ik dit zeker proberen..

tnx

Verwijderd

grotere bodemplaat = betere warmteverspreiding en minder doorbuigen.

Verwijderd

Op vrijdag 20 april 2001 21:26 schreef Diablow het volgende:
Bij 4 kun je beter in en uit omdraaien, in kern warmst dus warmt later nog meer op.
Waarom? Heeft dat te maken met een een of ander natuurkundig (scheikundig) principe dat de richtingen (hier temperatuur water en temperatuur processor) tegengesteld moeten zijn?

Mijn geheugen zegt van wel, maar dat is de klepel. Nu de klok nog. :):):)
Pagina: 1