Ik ben wat bezig geweest een eigen "case" (lees omgebouwde kast met geluidsisolatie) te bouwen om m''n server een stuk stiller te krijgen. Nu zit er vrij weinig ventilatie in die kast (hij is wel vrij groot) en de temperatuur loopt dus flink op (meer dan 43°C). Er zit een P-233MMX in en nou vroeg ik me af of die dit wel aan kan zo, de temperatuur van de processor is waarschijnlijk nog een stuk hoger, en de voeding wordt vast ook lekker warm.
Ik heb compleet geen problemen met mijn processor (AMD K6-2 450) die op 52*C bakt, met nog een geforce 2 erin... Daar kan het ook lekker warm worden zeg maar.
Ja, als je processor 52°C is heb je geen probleem, maar bij mij is de lucht in m''n kast dus al 43°C en de processor dus nog wel wat hoger...
Tja, mijn case is dus niet 26°C maar wel errug stil
alleen die temperatuur vind ik dus verontrustend.... dus wil ik graag weten of het geen kwaad kan...
Ik heb er 2 extra fans eringebouwd, eentje voor, eentje achter (voor naar binnen, achter naar buiten). Normaal is me pc 50C en 32C (proc, mobo), als ik me fans aanzet daalt het tot de 49C (scheelt bijna niks), maar me mobo wordt 22C
Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge
Mijn case en cpu zijn zo te zien:

T''moet altijd nog iets lager kunnen..
Gelukkig zonder zo''n domme zuig

Het is fijn dat jullie allemaal mooie goed gekoelde kasten hebben, maar ik wil weten of mijn stille niet goed gekoelde kast niet schadelijk is voor m''n servertje.. iemand een antwoord op m''n vraag??
jah sorry 
ik ben totaal nutteloss voor deze topic, ik weet het..
ik ben totaal nutteloss voor deze topic, ik weet het..
the fox waar d/l ik dat progje om je temp te zien
Is een Proggie van MSI, maar werkt ook op mijn ABIT mobo (alleen case is cpu temp, dus net andersom)
Screenie is van een MSI mobo..
Dit proggie is het:
http://www.msi.com.tw/support/software/single3384.zip
Er is een netwerkversie van (client en/of server) en een single versie.
Screenie is van een MSI mobo..
Dit proggie is het:
http://www.msi.com.tw/support/software/single3384.zip
Er is een netwerkversie van (client en/of server) en een single versie.
kap ff met offtopic dingen posten ok? open dan een nieuwe topic met als onderwerp "Ik wil opscheppen over mijn kast" of iets in die richting.....
:7:7:7:7:7:7Mijn case temperatuur is 14-17C en mijn CPU 26-27C met 1x12cm en 2x8cm sunon aan
Verwijderd
Ten 1e snap ik niet waarom iedereen zit te vertellen hoe koel zijn kast wel niet blijft... daar heeft crashtest toch nix aan?
En ten 2e is 43 graden wel erg heet... da''s eerder een normale temperatuur voor een processor. Het lijkt me dus ook niet gezond... ook je hd heeft er wel onder te lijden denk ik (al zal er vast niet een snelle 7200 toeren inzitten.. 45 graden is vaak het max volgens de specificaties).
Hoe heet wordt je processor wel niet? Hij kan wel een graad of 60 aan, maar daar zal hij dus ook wel in de buurt van zitten.
En dan moet je voeding ook nog gekoeld worden, anders kun je wel es brandgevaar krijgen...vooral als je de kast geluidsgeisoleerd hebt.
En ten 2e is 43 graden wel erg heet... da''s eerder een normale temperatuur voor een processor. Het lijkt me dus ook niet gezond... ook je hd heeft er wel onder te lijden denk ik (al zal er vast niet een snelle 7200 toeren inzitten.. 45 graden is vaak het max volgens de specificaties).
Hoe heet wordt je processor wel niet? Hij kan wel een graad of 60 aan, maar daar zal hij dus ook wel in de buurt van zitten.
En dan moet je voeding ook nog gekoeld worden, anders kun je wel es brandgevaar krijgen...vooral als je de kast geluidsgeisoleerd hebt.
edit:
verhaal ff wat minder wazig gemaakt
verhaal ff wat minder wazig gemaakt
Ok ff on topic..
Waarmee zie je die Temperatuur ? In de bios ?
Die je kast eens open, daalt de temp dan?
Is de koeler rond de cpu erg heet? ff voelen..
Merk je problemen met vastlopers ?
Windows errors?
Rare strepen door het beeld ?
Tis idd niet gezond voor je HD lijkt me..
Waarmee zie je die Temperatuur ? In de bios ?
Die je kast eens open, daalt de temp dan?
Is de koeler rond de cpu erg heet? ff voelen..
Merk je problemen met vastlopers ?
Windows errors?
Rare strepen door het beeld ?
Tis idd niet gezond voor je HD lijkt me..
tnx PsyFlux,
tja, dan moet ik denk ik toch nog maar een gat in de achterkant gaan zagen om wat meer lucht binnen te laten... komt de geluidsproductie niet ten goede, maar beter dan dat m''n server in de fik vliegt..... (alhoewel op dat geluidsisolerende materiaal staat dat het ook brandvertragend is
)
tja, dan moet ik denk ik toch nog maar een gat in de achterkant gaan zagen om wat meer lucht binnen te laten... komt de geluidsproductie niet ten goede, maar beter dan dat m''n server in de fik vliegt..... (alhoewel op dat geluidsisolerende materiaal staat dat het ook brandvertragend is
Verwijderd
Je moet er zekers iets aan doen, maar of een gat in je kast zagen de oplossing is...
wat heb je gedaan om ''m stil te krijgen?
Volges mij kan dat systeempje best wel toe met de fan in de voeding die er achter de warme lucht uitblaast zodat voorin koele lucht wordt aangetrokken. En de processorkoeling kan denk ik wel passief. Dus gewoon een koelblokje derop zonder fan. Als dat niet lukt kun je ''m nog wat onderklokken (200 Mhz is ook wel genoeg voor een servertje), of er een klein fannetje op plaatsen...
Verder dan je kast aan de binnekant bekleden met van dat noppenschuim, maar nog wel wat gaatjes voorin openlaten zodat er koele lucht naar binnen kan...
Zo moet je toch een stil servertje met een normale temperatuur kunnen krijgen denk ik...
wat heb je gedaan om ''m stil te krijgen?
Volges mij kan dat systeempje best wel toe met de fan in de voeding die er achter de warme lucht uitblaast zodat voorin koele lucht wordt aangetrokken. En de processorkoeling kan denk ik wel passief. Dus gewoon een koelblokje derop zonder fan. Als dat niet lukt kun je ''m nog wat onderklokken (200 Mhz is ook wel genoeg voor een servertje), of er een klein fannetje op plaatsen...
Verder dan je kast aan de binnekant bekleden met van dat noppenschuim, maar nog wel wat gaatjes voorin openlaten zodat er koele lucht naar binnen kan...
Zo moet je toch een stil servertje met een normale temperatuur kunnen krijgen denk ik...
Het is inderdaad wel redelijk hoog...zeg maar behoorlijk!
Staat je kast niet in de buurt van een warmtebron...anders verplaatsen!!
Verders zou je kunnen proberen een iets krachtigere voedingsfan in je voeding te rossen...wel een beetje minder stil, maar wel een betere airflow door je kast!
Ook zou je kunnen kijken of er niet veel stof in je voeding zit die het aanzuigen van lucht uit je kast verhindert...een beetje openschroeven en een stofzuiger erin kan geen kwaad als hij al die tijd is dicht geweest....
Als laatste zou je een paar gaten aan de voorkant van je kast boren om te zorgen dat er uberhaupt frissere lucht in kan...
Succes en ik hoop dat je die temp richting een meer acceptabele 30 - 35 graden kan krijgen!!!
Staat je kast niet in de buurt van een warmtebron...anders verplaatsen!!
Verders zou je kunnen proberen een iets krachtigere voedingsfan in je voeding te rossen...wel een beetje minder stil, maar wel een betere airflow door je kast!
Ook zou je kunnen kijken of er niet veel stof in je voeding zit die het aanzuigen van lucht uit je kast verhindert...een beetje openschroeven en een stofzuiger erin kan geen kwaad als hij al die tijd is dicht geweest....
Als laatste zou je een paar gaten aan de voorkant van je kast boren om te zorgen dat er uberhaupt frissere lucht in kan...
Succes en ik hoop dat je die temp richting een meer acceptabele 30 - 35 graden kan krijgen!!!
reserveringshouder Tesla Model 3
Het is geen normale case, het is een soort van bureaukastje (van 60x50x40 ongeveer) waar ik geluidsisolerend materiaal op de wanden heb geplakt. Hier zit dan een klein gat waar de kabels door lopen in, en voor de rest heb ik gewoon m''n mobo en de voeding en alles uit de oorspronkelijke case gesloopt en in dit kastje gegooit.... het is nu echt super stil, maar toch wel te warm dus.... dus ''k denk dat zo''n gat zagen toch wel de enige oplossing is (ik denk dat de temperatuur vooral door de voeding komt, de proc blijft wel ok zo.....)
Verwijderd
Plaats dan gewoon 2 cheap ass 20 cfm 15DB casefans in je PC... Dan heb je een stille kast en dat scheeld misschien wel 20 graden...
Probleem opgelost
Probleem opgelost
neuh, ''k denk dat een gat in de achterkant om de warme lucht uit de voeding weg te laten stromen genoeg moet zijn....
Nou krijg je de Tweakers achter je aanOp woensdag 18 april 2001 21:00 schreef The Fox het volgende:
:r}:O
en nu ?
met papier mache kun je alles maken!!
Verwijderd
Ehhh wtf ?
Ik heb ook Abit mobo... Dat proggie ff getest...
Komt er dit uit:

Ik heb ook Abit mobo... Dat proggie ff getest...
Komt er dit uit:

edit:
Aha de temp is dus omgedraaid...
Damn daar ben ik niet blij mee
39 graden Proc. temp pffffff.... Daar moet ff ander fannetje op 
Aha de temp is dus omgedraaid...
Damn daar ben ik niet blij mee
Ik heb nu ff een gat achter in het kastje gemaakt zodat er wat warmte kan ontsnappen. Ook heb ik in dit gat een 12 Watt 12x12 220V fan gehangen, alleen als ik die aan zet dan maakt hij weer veel herrie wat natuurlijk het nut van een geisoleerd kastje weg haalt. Zonder die fan komt hij nu in iedergeval onder de 40°C en blijft de hd een beetje op normale temperatuur, met die fan blijft hij echt super koel.....
zal jij het koud hebben. Case is altijd min 3 graden warmer als je kamer...Op woensdag 18 april 2001 20:55 schreef AMADEUZ het volgende:
Mijn case temperatuur is 14-17C en mijn CPU 26-27C met 1x12cm en 2x8cm sunon aan
BRRR
Geen inspiratie
m''n kast is nu ook weer op een normale temperatuur, ''k heb er een dikke 220V 12Watt pabst fan in gehangen.... scheelt erg veel...
kolere 42 c zo warm wordt mijn cpu niet eens..
ik heb een 120x120 fan vooronder en achter 3x 80x80(inclusief de fan in m''n voeding) om de lucht er ook weer uit te krijgen
voor mijn mod werd m''n case 33 graden, nu 22
lijkt me dat je ff wat airflow in die kast van jou gaat bouwen, 43 graden is hoog maar het kan veel beter...
ik heb een 120x120 fan vooronder en achter 3x 80x80(inclusief de fan in m''n voeding) om de lucht er ook weer uit te krijgen
voor mijn mod werd m''n case 33 graden, nu 22
lijkt me dat je ff wat airflow in die kast van jou gaat bouwen, 43 graden is hoog maar het kan veel beter...
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
mmh,
Zonder fans aan :
Wordt mijn CPU 61 graden, en mijn kast 40 graden.
Met fans op 5Volt :
Wordt mijn CPU 46 graden, en mijn kast 35 graden.
Met fans io 12Volt :
Wordt mijn CPU 40 graden of koeler, en mijn kast 28 graden.
Laat de zomer maar komen..
]-[enk..
Zonder fans aan :
Wordt mijn CPU 61 graden, en mijn kast 40 graden.
Met fans op 5Volt :
Wordt mijn CPU 46 graden, en mijn kast 35 graden.
Met fans io 12Volt :
Wordt mijn CPU 40 graden of koeler, en mijn kast 28 graden.
Laat de zomer maar komen..
]-[enk..
There is a fine line between hobby and mentaldisorder
Mijn CPU word zon 34°C met koe
Mijn kast is nu 37°C, terwijl íe open staat.
Dit vind ik toch wel weird, dat me case temp HOGER is dan me CPU temp, kep op me vidkaart + tussen, me HDs een koeler zitten. verder een 80x80x25 casefan.
How come¿
Mijn kast is nu 37°C, terwijl íe open staat.
Dit vind ik toch wel weird, dat me case temp HOGER is dan me CPU temp, kep op me vidkaart + tussen, me HDs een koeler zitten. verder een 80x80x25 casefan.
How come¿
tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/
nou, m''n kastje is nu eindelijk zover dat hij stil is en aardig gekoeld. Ik heb er nu 5 8cm fans ingehangen die op 5V draaien ipv 12V... eindelijk rust ''s nachts
Ja vind je het gek dat ''ie warm wordt !!!
Als je nu eens zorgt dat er lucht in en uit kan !!
Of wel 2 gaten in die kast (lucht in en uit)
Jesus, als je er niks van snapt doe dan ook niks...
Als je nu eens zorgt dat er lucht in en uit kan !!
Of wel 2 gaten in die kast (lucht in en uit)
Jesus, als je er niks van snapt doe dan ook niks...
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

als ik de kachel uit heb dan is het wel 10 graden. en de coolers stonden nu net ong. 30 min me kast stond open dus de temp moest eruit geblazen worden.
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
Motherboard Monitor 5 werkt op de meeste mobo''s met temp sensors.Op woensdag 18 april 2001 20:55 schreef DE_Michiel het volgende:
the fox waar d/l ik dat progje om je temp te zien
he een windows xp gebruikerOp woensdag 18 april 2001 20:50 schreef The Fox het volgende:
Mijn case en cpu zijn zo te zien:
[afbeelding]
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
Casetemp 43 graden is voor een P233 niet echt dodelijk hoor. En max. CPU temp is 90 graden meen ik.
No need to worry dus. Even ter vergelijking: de elektronica in m''n versterker doet z''n werk ook prima op 60 - 65 graden.
En voordat iemand begint te zeiken: AMD recommends:
- Tcase <= 7 graden boven Tambient
- Tcase, max = 40 graden.
- Tcpu, max = 90 graden (gemeten boven de core)
- 80mm fan boven de proc.
En da''s dan voor heethoofdige TBirds, niet voor P233''s
No need to worry dus. Even ter vergelijking: de elektronica in m''n versterker doet z''n werk ook prima op 60 - 65 graden.
En voordat iemand begint te zeiken: AMD recommends:
- Tcase <= 7 graden boven Tambient
- Tcase, max = 40 graden.
- Tcpu, max = 90 graden (gemeten boven de core)
- 80mm fan boven de proc.
En da''s dan voor heethoofdige TBirds, niet voor P233''s
Verwijderd
Die 90 graden is de MAX he kerel.
Dat houd ie misschien 5 minuten vol.
Het kan natuurlijk langer. Maar je systeem loopt dan wel gegarandeerd vast.
CPU moet echt niet veel warmer worden dan 60.
Je kast kan je met 2 fannetjes op <30 houden... Das iedeaal....
Dat houd ie misschien 5 minuten vol.
Het kan natuurlijk langer. Maar je systeem loopt dan wel gegarandeerd vast.
CPU moet echt niet veel warmer worden dan 60.
Je kast kan je met 2 fannetjes op <30 houden... Das iedeaal....
Verwijderd
Nou heb ik ff niet de datasheet bij de hand, maar ik meen niet dat die 90 graden onder de ''absolute maximum ratings'' valt. Nouja, dan is het 80 graden.
Bij een P233 is de maximale Tpackage van de proc 90 graden. Dit is een ''operating condition'', dus geen absoluut maximum.
Bedenk wel dat de CPU ''die'' zonder problemen 125 graden kan hebben.
Bij een P233 is de maximale Tpackage van de proc 90 graden. Dit is een ''operating condition'', dus geen absoluut maximum.
Bedenk wel dat de CPU ''die'' zonder problemen 125 graden kan hebben.
Pagina: 1