Toon posts:

[BC3] Hoe maak ik knipperende ledjes???

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 2 ledjes en die moeten om de beurt aan en uit gaan. (zwaailicht-effect alleen dan zonder zwaai :))

weet iemand hoe ik dit kan maken of waar op het internet ik hier een beschrijving over kan vinden???

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
met een 555 ic-tje, 2 werstandjes en een elcotje en een flip-flop, schema is wel ergens op internet te vinden.

zoek op 555 timer IC en op iets in de 4000 reeks (dubbele Nand poort)

suc6

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

daar is een heel simpel schakelingetje voor met twee transistors en twee condensatoren. Weet hem zo ff niet. Zal ff zoeken.

iemand anders?

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 18 april 2001 15:40 schreef GrimPie het volgende:
met een 555 ic-tje, 2 werstandjes en een elcotje en een flip-flop, schema is wel ergens op internet te vinden.
Een 555 kan het prima alleen af, dus ik snap niet wat je met die flip-flop nog wil doen? :?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

NE555 kan geen 50% duty-cycle.

2 transistortjes, 2 ledjes, 4 weerstandjes en 2 condensatortjes lijktt me ''t simpelst.

Ik kan nou ff niet tekenen hiero.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

ff op circuitsonline.f2s.com en dan bij schakelingen zoeken naar een "astabiele multivibrator"

Ik weet het, het is een stomme naam, maar zo heet ie

• mpegernie

mpegernie

.mpe

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• mpegernie

mpegernie

.mpe

ow damn. zag ff die diode voor een tweede led aan. Iestie missschine niet te vervangen door een LEDje?

hey Razorfist, je link doettet niet!

edit:... ff later

Kan die ik bedoelde niet vinden.
een paar anderen:
zeus.eed.usv.ro/misc/mirrors/cc/circuit.htm/0080.htm
zeus.eed.usv.ro/misc/mirrors/cc/circuit.htm/0077.htm

• BC3 Victim
meschien kan je hier kijken om een werkend knipperlichtje te krijgen, moet haast wel lukken denk ik 8-)

http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555.htm

suc6

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Deze schakeling werkt perfect:

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.f2s.com/circuits/lichteffecten/sch_02.gif

Verwijderd

Topicstarter
argh! ik had het iets simpeler verwacht, maar het lijkt er op dat ik toch zo''n "555" nodig heb.

waar ken je zo''n ding halen, want bij de conrad had ik online zo''n ding nie gezien, enne als ik dat aan de man van de expert vraag dan komt ie met een koelkast aan.....:)

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

effe searchen in een schema site

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• BC3 Victim
Dit ziet er moeilijker uit dan het is hoor. Die 555 kun je halen bij elke vestiging van Display Electronica, lijkt me sterk dat conrad ze niet heeft overigens.

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Op woensdag 18 april 2001 18:40 schreef cowmel het volgende:
argh! ik had het iets simpeler verwacht, maar het lijkt er op dat ik toch zo''n "555" nodig heb.

waar ken je zo''n ding halen, want bij de conrad had ik online zo''n ding nie gezien, enne als ik dat aan de man van de expert vraag dan komt ie met een koelkast aan.....:)
Het zou ook niet echt slim zijn om zo iets online te bestellen, want zo''n ding kost iets van een piek ofzo...

Verwijderd

1 een ledje
2 een drukknopje
3 een stel goede vingers

>:)

LoL

Verwijderd

Topicstarter
hehehehe lol :) :)
die had ik al verwacht..

maar hij is wel het makkelijkste!

eeeh ik las in het topic van DaBit dat het met een paar weerstandjes, een transistortjes en natuurlijk 2 ledjes ook moet lukken, is dit echt zo?????

enne kan iemand dit verder uitleggen want ik heb GEEN verstand van printplaten, al ken ik wel zo''n schema verstaan.
En kan misschien zet er dan meteen bij waaraan ik de elementjes aan herken?? (ringetjes en kleurtjes enzo) dan kan ik ze misschien uit een ouwe voeding vissen...........

en als jullie er geen zin in hebben....
dan ben ik gewoon een veeleisende zeikert :)...

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

en op iets in de 4000 reeks (dubbele Nand poort)
4093, quad NAND met hysteresis.
NE555 kan geen 50% duty-cycle.
Not true.

Het schema wat hier boven staat is uitstekend geschikt om een beetje electronica mee te leren. suc6!

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Mocht je het nog met 2 transistortjes willen doen: http://www.reprise.com/host/circuits/transistor_flasher.asp

Afbeeldingslocatie: http://www.reprise.com/host/circuits/images/transistor_flasher.gif
Voor die 2n3904 kan je ook een bc550 nemen.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op woensdag 18 april 2001 15:37 schreef cowmel het volgende:
ik heb 2 ledjes en die moeten om de beurt aan en uit gaan. (zwaailicht-effect alleen dan zonder zwaai :))

weet iemand hoe ik dit kan maken of waar op het internet ik hier een beschrijving over kan vinden???
Sorry dat ik het zeg maar als je een dergelijk schakelingetje niet eens zelf kan verzinnen lijkt mij het ook niet verstandig om er aan te beginnen :)

Kijk eens bij www.velleman.be als ze daar een compleet kitje voor je hebben....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• BC3 Victim
nou zo''n 555 ding kan je gewoon bij de electroboer halen (bij mij wel dan)
en je kan ze wel halen bij conrad je kan ook gewoon zo''n setje halen bij een electroboer of bij conrad >:) |:)

Verwijderd

Topicstarter
jullie hebben gelijk..

ik dacht te makkelijk na... |:(
ik bestel we effe een catalogus van de conrad en dan ff kijken.
Maar ik heb al een paar schema''s met beschrijving en "boodschappenlijstje"
gevonden.
als ik gewooon die namen roep krijg ik vanzelf wel het goede spul...:)
en als ik dan een schakelingetje maak volgens zo''n schema werkt het ook toch???

nog een vraag... heb je echt zo''n printplaatje nodig of kun je ook gewoon met dunne draadjes de boel verbinden en dan de boel op karton ofzo plakken......:P

noujah wat ik bedoel, gewoon de boel netjes doorverbinden.....

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Voor de luilakken: Er zijn ook LEDjes met ingebouwd knippercircuit en weerstand. Alles in 1 dus...

Maar ja een zelfgebouwd PCBtje is leuker :7

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• BC3 Victim
Misschie een rare vraag, maar waarom wil je twee knipperende ledjes? Het schema met de transistoren is btw het simpelste en kan iedereen in elkaar zetten...componenten zijn bij elke electronicaboer te krijgen.

Verwijderd

Die AMV met 2 transistortjes bedoelde ik...

Transistoren komen ook absoluut niet kritisch. De BC547B kan ook al, en die hebben ze echt overal.

Verder kun je dit best op een stukje karton monteren hoor, of op een stukje gaatjesprint.

Verwijderd

Als je wisselstroom hebt kan je ook twee ledjes antiparallel zetten.

Verwijderd

Op vrijdag 20 april 2001 12:20 schreef zweinstein het volgende:
Als je wisselstroom hebt kan je ook twee ledjes antiparallel zetten.
op 50Hz, knipperen ze wel lekker snel :)

*jah! kijk! ik heb mijn knipperledjes overgeklokt! >:)*

Verwijderd

Topicstarter
noujah allemaal tips..
thanx :)

maareeh dat ze weerstandjes overal hebben is niet zo

ik gaat naar een elektrozaak met het idee in m''n hoofd dat ze overal wel een koffertje onder de toonbank hebben met weerstandjes/ledjes enz.
ik stap die zaak binnen en vraag aan de verkoopster (misschien een verkoper, dat was niet goed te zien :)) hebben jullie ook losse weerstandjes??
zij: weerstandjes?? :?(met zo''n gezicht of ze een gekkenhuis moest gaan bellen)
ik: eeh jah ledjes en weerstandjes etc... fijne electronica..
zij: ledjes???:?
ik: jah een soort lampjes.... |:(
zij: ooooh we hebben wel lampjes hoor!!!
en dan sleurde ze me mee naar de lampenafdeling

ach, ik ben bijna huilend weggerend :)

ik ga wel eens naar een grotere zaak verder van huis.
dan koop ik de benodigdheden en gaan ik wel wat aan het klooien

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Op woensdag 18 april 2001 20:47 schreef bugs het volgende:
Mocht je het nog met 2 transistortjes willen doen: http://www.reprise.com/host/circuits/transistor_flasher.asp

[afbeelding]
Voor die 2n3904 kan je ook een bc550 nemen.
hey!! dat schemaatje bedoelde ik!

• BC3 Victim
Op vrijdag 20 april 2001 15:24 schreef cowmel het volgende:
noujah allemaal tips..
thanx :)

maareeh dat ze weerstandjes overal hebben is niet zo

ik gaat naar een elektrozaak met het idee in m''n hoofd dat ze overal wel een koffertje onder de toonbank hebben met weerstandjes/ledjes enz.
ik stap die zaak binnen en vraag aan de verkoopster (misschien een verkoper, dat was niet goed te zien :)) hebben jullie ook losse weerstandjes??
zij: weerstandjes?? :?(met zo''n gezicht of ze een gekkenhuis moest gaan bellen)
ik: eeh jah ledjes en weerstandjes etc... fijne electronica..
zij: ledjes???:?
ik: jah een soort lampjes.... |:(
zij: ooooh we hebben wel lampjes hoor!!!
en dan sleurde ze me mee naar de lampenafdeling

ach, ik ben bijna huilend weggerend :)

ik ga wel eens naar een grotere zaak verder van huis.
dan koop ik de benodigdheden en gaan ik wel wat aan het klooien
En dan zijn er nog steeds mensen die:

- Vobis een computerwinkel
- Goris een electronika-zaak
noemen.

Pagina: 1