Toon posts:

[BC3] Voeding Zonder Cooling ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kan een 300 Watt voeding zonder cooling ???
Hij maakr namelijk het hardste geluid. Zo nee, kan ik er wel een kleinere cooler op
zette ???

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-04 00:37

d-motion

zow... en dan nu...

Laat ik het zo zeggen. Toen de ventilator van mijn voeding het begaf draaide mijn computer erg slecht en crashde om de haverklap. (Oja en je kon een ei op de voeding bakken!)

Volgens mij kan de boel ook nog wel eens in de fik vliegen. :+

Als je niet te veel vermogen gebruikt kun je waarschijnlijk je ventilator wel naar 7 volt of iets dergelijks zetten of een stillere fan er in zetten.

WWW.RC5.NL

Verwijderd

Topicstarter
Hoe bedoel je als niet teveel vermogen gebruikt ??? Ik wel een geforce met klein
coolertje en verder een Pll 350 @ Pll 466...

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik zou hem er nie afalen als ik jou was!!!!
Das ten 1 e gevaarlijk(inderdaad trafo kan smelten en vervolgens in de fik vliegen...das wel het uiterster geval!) Maar je voeding wordt ook instabiel dus.... je moet het zelf weten!
Heb je al geprobeerd om teflon spray in je fan te laten lopen?? kan veel schelen! succes

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
En een Enlight 230 watt voeding, ik wil mijn servertje op mijn kamer zetten en een dikke heatsink op de Pentium 2 350 douwen i.p.v. het Boxed coolertje. (verder een Viper II Z200...)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

kan wel, je moet alleen niet te lang doordraaien met die voeding dan... de fan van mij voeding was eens kapot gegaan, na 20 mins begon het toch aardig naar verbrande elektronica te ruiken op m''n kamer... computer draaide nog normaal, dus misschien kon ik nog wel ff doorgaan... :)

• BC3 Victim
Op dinsdag 17 april 2001 16:44 schreef ScorpionY het volgende:
kan wel, je moet alleen niet te lang doordraaien met die voeding dan... de fan van mij voeding was eens kapot gegaan, na 20 mins begon het toch aardig naar verbrande elektronica te ruiken op m''n kamer... computer draaide nog normaal, dus misschien kon ik nog wel ff doorgaan... :)
hehehe...

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Eerst kan je niet slapen van de herrie, dan niet van de stank......

Er zijn wel een paar dudes geweest, die de voeding koelen met waterkoeling. Er schijnen maar een paar onderdeeltjes gekoeld te hoeven worden.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan je fan op 7v zetten ipv 12v dan gaat ie een stuk langzamer/stiller.

PS Herman: je forum doet ''t niet via je website...

Verwijderd

[off-topic wel via de link van de mailing-list]

ze gaan idd stinken.. maar mijn 250W''er heeft het nog tijden uitgehouden moet ik zeggen.. fan kapot, geen zin om nieuwe te halen enzo. :).. het printplaatje is goed bruin geworden, ach ja.. hij doet het nog steeds.. gebruikte maar 150W ofzo overigens.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Mijn router (p120 @ 133 met 32 mb ram en floppy drive) draaid al zo''n 1,5 a 2 jaar zonder voeding fan. Dat ding verbruikt bijna geen stroom. Volgens mij kan het dus prima zolang je maar niet te veel vermogen gaat vragen

Verwijderd

Hmm, ik heb onderstaand systeem... min 1 netwerkkaart.
Is het mogelijk om hier de fan uit de voeding te trekken???

En zo niet wat voor fan/voeding moet ik dan halen om een stillere computer te krijgen

Verwijderd

Je kan je fan op 7v zetten ipv 12v dan gaat ie een stuk langzamer/stiller.
Mijn router (p120 @ 133 met 32 mb ram en floppy drive) draaid al zo''n 1,5 a 2 jaar zonder voeding fan. Dat ding verbruikt bijna geen stroom. Volgens mij kan het dus prima zolang je maar niet te veel vermogen gaat vragen
Ik heb ook een p120 als router. Vraagt dus ook zo goed als niks, nu zou ik hem ook wel stiller willen hebben, maar gelijk de fan eruit durf ik niet meteen aan. Maar op 7 V (of 5) is wel het proberen waard. Maar hoe sluit ik die fan aan op 7 V? Ik weet het, ik weet er niks van, maar daarom vraag ik het ook.

Verwijderd

Je schroeft de "behuizing" van je voeding eraf. daar zit dus gewoon een printplaat in>duh..
En de aansluitingen, je pleurt die fan eruit, en maakt de aansluitingen ergens goed vast, je moet wel zorgen dat alle elektrische deeltjes goed afgeschermd worden, dan zet je die printplaat in de airflow van je case koeling en dat werkt ook.

Verwijderd

Maar ik wil m''n fan gewoon op 7 of 5 V hebben, zodat ie nog wel blijft draaien maar niet zoveel herrie maakt. En mijn proc. koeler eigenlijk ook. Hoe doe ik dat?

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:22

ReseTTim

Chocolate addicted

is het eigenlijk mogelijk dat je 2 voedingen aansluit op je pc dat als er eentje mee stopt dat de ander hem auto overneemt en zorgt dat je pc niet uit gaat staan?

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

2 voedingen is mogelijk maar dan pleur je gewoon zo''n snoer+stekker vanuit je ene voeding naar je andere (dat is die aansluiting naast de gewone).
Maar als de eerste dan uitvalt werkt waarschijnlijk die 2e ook niet meer.
Mischien wel als je ze paralel zet, maar dan kan je net zo goed een noodvoorziening gaan kopen.

Verwijderd

Mijn voeding word neit zo heel warm zonder fan. Dan moet ik ''m wel open laten staan, btw.

Oja, het aantal extra CFM door m''n kast: nul.

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:37
12V: op 0V en 12V aansluiten
7V: op 5V en 12V aansluiten
5V: op 0V en 5V aansluiten

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:19
Ik heb mijn voedingsfan van mijn server@5v en er zit een schakelaar tussen dat ik deze aan en uit kan doen. Verder draait de CPU Fan@5v en airflow daar heeft die pc niet van gehoord. Hij blijft super koud en ik hoor hem niet. :)

• BC3 Victim
passieve koeling:
Ja, dat zou in principe kunnen, alleen moet je dan wel alle heatsinks vervangen voor grotere/effectievere, daar het hele ontwerp van de voeding gebaseerd is op goedkoop en de aanwezigheid van een fan.

lagere rotatiesnelheid voedingsfan:
Je zou standaard de 5V en 12V kunnen nemen om aan 7V te komen, maar je kan ook met een multimeter aangesloten op GND eens kijken of er een eindje terug in de 5V lijn geen 6-9Volt loopt. Ook kan je een autostekeradapter halen bij Hallfords/Tankstation en aansluiten op de 12V: 1.5, 3, 4.5, 6, 7.5, 9, 12V keuzes heb je dan. Weerstand tussen 12V en Fan+ kan ook, maar dan moet je wel een zware weerstand nemen die in ieder geval zelf niet heet wordt (12V maal ampere van de fan = watt van de weerstand). Ook kan je denken aan een NTC schakeling die de Fan inschakeld bij hogere temperaturen, of een transistorschakeling die bij een hogere load van de voeding de fan harder laat draaien maar in ruststand minimaal.

redundant 2e voeding:
ook dat zou kunnen, je zou dan een schakeling ertussen moeten zetten, bijvoorbeeld met relais die bij uitval van de eerste voeding schakeld naar de tweede. Bij server-redundant voedingen zit die schakeling al in de voeding zelf gebouwd.

2e ATX voeding parallel:
kan ook, gewoon de schakeldraden samenvoegen die vanaf het moederbord de voeding inschakelen (die draad die je moet doorverbinden met GND om een ATX voeding te testen zonder mobo eraan)

2e AT voeding parallel:
Sluit een relais aan op de 12V van de eerste voeding, dat zodra voeding 1 ingeschakeld wordt het relais omklapt en de 2e op 220V inschakeld. Wel bij 220V altijd schakelen met 2 polen tegelijk!

demontage voeding en losse printplaat monteren in airflow kast
Meest gevaarlijke optie. De voeding bevat natuurlijk 220V en leuke condensatoren die, ook al staat de voeding uit, nog een lekkere ontlading kunnen geven (normaal ontladen ze door de load van de pc, maar goed). Printplaten met 220V open en bloot raad ik niemand aan, tenzij je 100% weet wat je doet, maar dan wist je al het bovenstaande natuurlijk al...

• BC3 Victim
Tips:
  • slijp de gestanste fingerguards eraf en vervang door van die chromen
  • monteer rubber busjes tussen fan en frame
  • vervang fan door een stiller type
met bovenstaande krijg je op een goedkope manier al een relatief stille voeding. Eventueel zou je een temperatuur-gevoelige weerstand kunnen gebruiken om zo''n ''low-noise'' voeding in elkaar te zetten. Een tijdje geleden heb ik een thread gezien waarin er sprake was van temperatuur-gestuurde fans, deze werden geleverd inc. sensor. Op die manier weet je zeker dat je voeding voldoende koeling heeft mocht ie warm worden..

Verwijderd

ik had gister iets tussen de fan gedaan... zet pc aan.. alles gaat aan.. fan van voeding draait niet... na 15 sec ging de pc automatisch uit.. (beveiliging)

• BC3 Victim
Is _de_ manier om een fan te slopen..

Verwijderd

zeker wel :)

• BC3 Victim
psies, zo heeft een kleuter eens een fan gesloopt door zijn potloden erin te stoppen...

3 bladen afgebroken..

Pagina: 1